Ymmärtäisikö sinun 3v tällaisen käskyn?
" Käy hakemassa keittiöstä kauppakassi. Kassi on kaapissa, jonka ovessa roikkuu vihreä pyyhe"
Kommentit (28)
tosin pari kertaa ehkä joutuisi pyynnön toistamaan :)
ymmärtää ja osaa noudattaa samantyyppisiä käskyjä tai kehotuksia. Mutta välillä saattaa unohtaa asian matkalla.
Se menisi sinne keittiöön ja huutaisi sieltä närkästyneenä: " Ei täällä mitään kassia ole."
9-vuotias poikani luultavasti ymmärtäisi ja toimisi oikein, 6-vuotias sen sijaan menisi keittiöön ja alkaisi leikkiä jääkaappimagneeteilla. Muistutettaessa hän väittäisi, ettei kukaan ole koskaan puhunut hänelle mitään mistään kauppakassista.
Kuusivuotias tietäisi mistä puhun ilman täsmentäviä sanojakin.
Tosin myös 1,5v. pikkusisko ymmärtäisi :)
Vierailija:
Minkäs sille voin, että tyttö ymmärtää puhetta äärettömän hyvin. Hän ymmärtää, jos sanon " hae olohuoneen pöydältä äitin muki" , menee ja hakee ja vie sen tiskipöydälle ja avaa tiskikoneen valmiiksi, kun tietää että se pitää laittaa sinne.
Ymmärtää siis käskyjä ja tietää ja muistaa missä tavarat on, mitä millekin tavaralle tehdään, vie roskat roskiin, pyykit pyykkikoriin, kerää lelut oikeisiin laatikoihin (legot, autot, pikkueläimet yms. eri koreihin). Eikä tässä minusta ole mitään outoa ja kummallista, samoin on esikoinenkin aikanaan tehnyt pienestä pitäen.
Älkää aliarvioiko lapsianne...
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Minkäs sille voin, että tyttö ymmärtää puhetta äärettömän hyvin. Hän ymmärtää, jos sanon " hae olohuoneen pöydältä äitin muki" , menee ja hakee ja vie sen tiskipöydälle ja avaa tiskikoneen valmiiksi, kun tietää että se pitää laittaa sinne.Ymmärtää siis käskyjä ja tietää ja muistaa missä tavarat on, mitä millekin tavaralle tehdään, vie roskat roskiin, pyykit pyykkikoriin, kerää lelut oikeisiin laatikoihin (legot, autot, pikkueläimet yms. eri koreihin). Eikä tässä minusta ole mitään outoa ja kummallista, samoin on esikoinenkin aikanaan tehnyt pienestä pitäen.
Älkää aliarvioiko lapsianne...
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
EEEHEHEE! :D Saat kuukauden av-lisästäsi palkinnon. Jatka vielä vähän jooko!
i]
Olisi paikannut sen sävy sävyyn, toisi äidille ja kysyisi että olisiko vielä jotain muuta missä voisin auttaa.
MInä ainakin uskon, että hyvinkin puolitoistavuotias pystyy tuohon. Täällä on vissiin niin tyhmää sakkia suurin osa, että niiden lapset on vieläkin tyhmempiä.
Ja muistuttaisi: Poissaollessasi pärjään aivan hyvin puolisen tuntia yksinkin, muista äitikulta juoda rauhassa kahvisi siellä ostoskeskusparatiisihelvetissä!!!
Sen verran jatkoa, että tämä 1,5-vuotias EI PUHU kuin yksittäisiä sanoja. Enkä todellakaan liioittele hänen ymmärtämistään. Ja kuten sanoin jo aikaisemmin, niin olen tähän asti luullut, että on ihan normaalia tuon ikäiselle ymmärtää puhetta. Ilmeisesti ei sitten ole. (Vaikka edelleen mun on vaikea sitä uskoa.)
Eikö teidän taaperot sitten ymmärrä, jos käskette vaikka käsipesulle ja syömään? Pissalle, iltapesuille ja pyjaman vaihtoon? Leluja keräämään? Tuomaan jonkun tavaran? Miksei ne ymmärrä? Vai ettekö ole edes yrittäneet?
Nehän suorastaan rakastaa tehdä kaikkea tuollaista ja " auttaa" . 3-vuotiaat sen sijaan eivät, ne sanovat periaatteessa ei ja tekevät kaiken päinvastoin.
Tarkoitus on selvittää, ymmärtääkö lapsi monisaisen käskyn kerralla ts pysyykö käskyn kaikki osat hänen mielessään ja jaksaako hän suorittaa sen järjestyksessä loppuun. Se, että lapsi osaa mennä pesulla, pisulle ja nukkumaan kertoo pikemminkin siitä, että asiaa on toistettu tarpeeksi. Kokeile mieluummin osaako lapsi mennä ensin olohuoneeseen, sitten kylppäriin ja sitten eteiseen - yhdellä käskyllä ja oikeassa järjestyksessä. Tietenkin pienikin lapsi oppii asioita toistolla ja osaa suorittaa tehtäviä, jotka näytetään ensin tai joihin sisältyy jokin näkyvä asia (esim. hae lelu, joka on pöydällä - senhän lapsi näkee heti kun astuu huoneeseen). Tuon kauppakassijuttu on huomattavsti vaikeampi.
Kannattaa kokeilla jotain samantasoista tehtävää sillä 1,5-vuotiaalla. Jos hän selviytyy yhdellä käskyllä, hän on tosiaan selvästi edellä kehitystään!
Jotenkin mä vain repesin, kun luin tämän. Meillä tämmöistä sillä erotuksella, että 4-vuotias toisi mulle Puuha-Peten ja kysyisi, että koska sä leikit mun kaa.
Vierailija:
Se menisi sinne keittiöön ja huutaisi sieltä närkästyneenä: " Ei täällä mitään kassia ole."9-vuotias poikani luultavasti ymmärtäisi ja toimisi oikein, 6-vuotias sen sijaan menisi keittiöön ja alkaisi leikkiä jääkaappimagneeteilla. Muistutettaessa hän väittäisi, ettei kukaan ole koskaan puhunut hänelle mitään mistään kauppakassista.
Ja lisäys: meidän 3 v kipuaisi jakkaralle ja huutaisi: äiti, saanko ottaa purkan?
vanhempien käskyjä. Toisaalta on menossa minä itse -vaihe eli jotenkin toisin aseteltuna varmasti tekisi tuon.
Ja tosiaan, menisi myös itse jakkaralle, etsisi purkaa ja asioita leikkeihin ja jäisi sille tielleen.
Lapsi täyttää kahden viikon kuluttua kolme. On kielellisesti hyvin kehittynyt, mutta ei ymmärtäisi tuota lausetta ilman yksityiskohtaista selitystä. Ja, heh, luultavasti sitten kun tajuaisi, mitän pyydän, kieltäytyisi ja juoksisi piiloon ;)