Mielestäni lasten kotona hoitaminen ei ole työtä
Monesti kuulee valituksia, miten kotona olo lasten kanssa on raskasta! Olen täysin eri mieltä: lomaa se on oikean työnteon rinnalla. Olen ollut lasten kanssa kotona ja nyt muutaman vuoden työelämässäkin, joten tiedän mistä puhun. Tarkoituksella laitoin otsikon noin ärsyttäväksi, jotta mahdollisimman moni avaisi viestin ja kertoisi oman mielipiteensä asiasta :)
Kommentit (35)
Tottakai ihmiselle, joka on muutenkin veltto ja saamaton, koulut kesken etc. on vaikeaa kaikki muu paitsi sohvalla makaaminen.
Ihmetyttää myös nämä perustelut, miks kotona on rankkaa: "kuule minä siivoan ja pyykkään ja laitan ruokaa ja puen lapset ja riisun ja kuuntelen kiukuttelut..." Haloo! Noita samoja asioita tekevät myös työssäkäyvät. Erona vain se, että ne kotihommat pitää tehdä illalla työpäivän jälkeen, ja ihmisestä kuin ihmisestä on takuulla puristettu enimmät mehut 8-x tunnin jälkeen.
Kotiäidit tuntuvat yleensä vertaavan keskenään 8 tunnin työpäivää kotiäidin koko vuorokauteen. Ei ymmärretä, että työäidin/isän päivään kuuluu:
-aamulla herääminen sen verran aikaisin että saa itsensä kuntoon
-lasten herättäminen, aamupesut ym.
-ulkovaatteiden pukeminen ja lasten pakkaaminen autoon
-lasten kuljetus hoitoon ja itse työpaikalle, kaikki tämä tietysti kelloa vastaan, ei omaan tahtiin
-työpäivä, jossa omat velvoitteet ja stressi
-työpäivän jälkeen lasten haku, tämäkin tiettyyn aikaan, ei koska sattuu ehtimään
-kauppaan mahd. lasten kanssa
-kotona ruoan laitto, siivous, ym. kotihommat
-kaikki isommat projektit, suursiivoukset, jouluostokset ym. hoidettava viikonloppuisin, kaikki tämä pois siitä "lepoajasta" jota jokainen työn lisäksi tarvitsisi
Ja täten esim pph:t eivät tee oikeaa työtä. Kunhan lomailevat.
t. uranainen, nro 10
ps kotiäitiys on NAISEN VAATIVIN AMMATTI-JAKSAMISTA SISKOT!!!KUNNIOITAN TYÖTÄNNE!!!
eikös kotiäitejä voi verrata heihin, vain sillä erotuksella, että päiväkodin tädit hoitavat vain lapsia kun taas kotona olevat äidit tekevät kaikki kotityöt siinä sivussa. Eli arvostatko ap päiväkodin tätejä kun heillä on niin "helppo" työ?
Päiväkodin työntekijöiden pitää olla työpaikalla tiettyyn aikaan, hoitaa tietyt rutiinit, hoitaa usempaa kuin yhtä/kahta/kolmea lasta yhtä aikaa. Päiväkodin työntekijä ei voi esim. surffata av:lla koko päivää tai jättää ulkoilua väliin jos ei satu huvittamaan, kuten kotiäiti voi.
Voihan päiväkodin työntekijällä olla omia lapsia niinkuin usein onkin, eikä hänkään ole töissä kun hoitaa kotona omia lapsiaan.
käteen lasten nostelusta, peppujen pesemisesta jne. (meillä oli pitkään kaksi vaippaikäistä, pieni ikäero). Tuo rasitusvamma parani vasta kun palasin takaisin akateemiseen päivätyöhöni.
kun ei ole mihinkään työsuhteessa eikä edes työvelvollinen. Puuttuu esimies jne.
En nyt sanoisi, että kyse on varsinaisesta lomastakaan...
työtä... kyllä lasten kanssa oli paljon fyysisesti rankempaa kuin nykyään.
iap jatkaa: työn rankkuudella tarkoitan tässä yhteydessä fyysistä rankkuuttatselläkin toisn alkoi käydä aika pitkäksi ilman aikuista seuraa, joten sillä tavalla rankkaahan se lasten kanssa kotona olo tietenkin on. Moni työssä käyvä äiti kuitenkin tekee vielä päivtyönsä lisäksi ne kotityötkin, joten kyllä kotona lasten kanssa oleilu on rankkuudeltaan lähinnä vuosilomaa vastaavaa fyysisesti.
Kotiäitiyden rankkuus on riippuvainen niin monesta asiasta. Itse koin sen todella rankaksi. Olkoon tilanne mikä tahansa, en voi sietää mitään kotiäitien väheksymistä ja sen kutsumista lomaksi taí levoksi. Vaikka työn ja perheen yhdistäminenkin on haastavaa.
-ex kotiaäiti ja nykyinen fyysisesti rankan työn tekijä-
aamut alkaa 05-06, aamupalat, lounaan valmistelu, ulkoilut, ruokailu, päiväunet (minä hoidan pyykkirallia, valmistelen päivällistä), välipala, ulkoilu, päivällinen, vapaata leikkiaikaa (teen kotitöitä), iltapala, iltapesut, lapset nukkumaan klo 20, ite nukahdan viim. klo 22, yöllä herään vähintään 3 kertaa. Noihin päiviin vielä 2 kertaa viikossa kerhot ja muskari, kyläilyt, kaupassa käynnit ym. En vaan tajua miten työssäkäyvät äidit selviää kaikesta, itse olen ainakin täystyöllistetty kolmen 1-3v. kanssa ja kyllä käy työstä pelkkä lasten pukeminen lähtökuntoon ;)!
Mutta mies kyllä osaa käyttää hyväksi. Ei tee iltaisin, vapaapäivinä ja lomillakaan yhtään mitään siksi koska minä olen kotiäitinä ja ne "kuuluu" minun hommiin. Ruoanlaitosta ja lastenhoidosta auton renkaiden vaihtoon, talon lämmitykseen ja lumitöiden tekoon, remontoinnista puhumattakaan... Siksi tämä käy työstä mielestäni.
Jos tekisinkin vain pakolliset kotityöt, niin johan olisi aikaa lapsillekin...
kuuluukin itsestäänselvänä asiana mm. ruoanlaitto ja muut pakolliset kotityöt. Kyllä minäkin vaatisin miestäni ne tekemään jos hän kotona päivät pitkät lasten kanssa olisi.
Kotona sekä töissä, kumpikin älyttömän kivaa! Lomailla voi kummassakin vaikka vääntäisi töitä niskalimassa, kunhan on mukavaa :)
Nyt varsinkin, kun tuli lunta, niin väsyttää. Ei pääse pyörällä ajelemaan, joten kuskaan kävellen lapsia kilometritolkulla eskariin, kerhoon, kauppaan. Pulkkaa vedän perässä ja yhdellä kädellä työnnän rattaita.
Näiden pakollisten menojen lisäksi kolaan pihaa, teen ruokaa +muut normaalit askareet. Tuntuu, että päivässä on liian vähän tunteja, että ennättäisin tehdä kaiken mitä pitäisi.
niiden mukaanhan tässä päivät menee. Ainoa pieni vapaahetki on päiväunien aikaan JOS sattuvat kaikki nukkumaan yhtäaikaa. Muuten KAIKKI mitä teen on lasten hyväksi, itse en aina pääse edes p*skalle.
kun ei ole mihinkään työsuhteessa eikä edes työvelvollinen. Puuttuu esimies jne.
No entäs ne pph:t. Okei, heillä on enemmän lapsia hoidettavanaan, kuin useimmilla kotiäideillä, mutta nämä hoitolapset ovat useimmiten myös vanhempia, kuin kotiäitien lapset, joten fyysisesti ajattelisi menevän tasoihin, kun ei heitä tarvitse kantaa, vaihtaa vaippoja ja pukea niin paljon.
eikös kotiäitejä voi verrata heihin, vain sillä erotuksella, että päiväkodin tädit hoitavat vain lapsia kun taas kotona olevat äidit tekevät kaikki kotityöt siinä sivussa. Eli arvostatko ap päiväkodin tätejä kun heillä on niin "helppo" työ?