Pph: t! Jos lapsen vanhempi ilmoittaa aamulla, että lapsi haetaan tänään tuntia myöhempään, niin
Kommentit (27)
eikä tuollainen yhtäkkinen ilmoittelu olisi perheellä tapana, suostuisin. Mutta jos perheellä olisi tapana ilmoitella aamuisin, että päivä on tavallista pitempi, en suostuisi.
Usein olen suostunut. (mieleen tulee erityisesti kerta, jolloin perheen äiti sairastui kesken päivän. Hän soitti yhden aikaan, että käykö, että isä hakee lapset tuntia sovittua myöhemmin. Suostuin siihen, koska minulla ei ollut menoja. Tuntia ennen tätä uutta sovittua hakemisaikaa isä soitti olevansa vielä töissä yli sadan kilometrin päässä,että menee väkisillä pitkäksi. Eipä siinä auttanut kuin suostua, vaikka alkoi kyllä jo vähän harmittaa...)
pph
Oletetaanhan sitä joustoa olipa töissä missä tahansa! Eikös se ole ihan trendijuttu nykypäivään. Olen kuvitellut, ettei kelloon katsojia enää nykypäivään olekkaan, ei päiväkodeissa, ei pph:ssa tai missään muuallakaan. Kaikkihan on järjestettävissä. Olenkohan itse sitten liiankin joustava ja kiltti???
Jos itse olen palaaverissa minkä on määrä kestää vaikka klo 14 ja sattumoisin meneekin vaikkapa klo 15, niin todellakaan en sieltä vongu aikaisemmin lähtöä, siitä syystä, että se vain oli merkitty loppuvaksi klo 14. Eihän se kenellekkään kivaa ole, että menee tilanteessa kuin tilanteessa myöhempään ja odotettua kauemmin, mutta elämä on!
päiväkodista. Olen lähtenyt kesken, ja kaikille on ollut ihan selvä asia. Todella leväperäistä kuvitella että kaikkien pitäisi aina joustaa omien aikataulujensa mukaan, kyllä asioita pitää pystyä laittamaan tärkeysjärjestykseen.
Mutta ei niitä hoitoaikoja kannata sopia niin älyttömän nafteiksi. Aiemmin voi aina hakea, jos ehtii, mutta hoitoon pitää ilmoittaa se aika, mikä maksimissaan menee.
En minä elä työtäni varten vaan lapsiani varten. Työssä käyn jotta lapsilla on ruokaa, katto pään päällä ja ehjät vaatteet. Minusta tuo on ihan riistoon suostumista, ei tulisi mieleenkään jäädä johonkin jonnin joutavaan palaveriin. Jousto ei ole enää päivän sana, se aika meni jo.
Oletetaanhan sitä joustoa olipa töissä missä tahansa! Eikös se ole ihan trendijuttu nykypäivään. Olen kuvitellut, ettei kelloon katsojia enää nykypäivään olekkaan, ei päiväkodeissa, ei pph:ssa tai missään muuallakaan. Kaikkihan on järjestettävissä. Olenkohan itse sitten liiankin joustava ja kiltti???
Jos itse olen palaaverissa minkä on määrä kestää vaikka klo 14 ja sattumoisin meneekin vaikkapa klo 15, niin todellakaan en sieltä vongu aikaisemmin lähtöä, siitä syystä, että se vain oli merkitty loppuvaksi klo 14. Eihän se kenellekkään kivaa ole, että menee tilanteessa kuin tilanteessa myöhempään ja odotettua kauemmin, mutta elämä on!
työskentelen päiväkodissa, joka on auki tasan viiteen. Haen omat lapseni (ennekkoon sovittuna hoitosopimuksessa tiettyinä päivinä) viimeistään klo 17.10, jonka jälkeen lasteni hoitaja lähtee hakemaan omiaan pph:ltä tai viemään lapsiaan harrastuksiin. Myös tällä pph.lla on harrastavia lapsia.
Eli mietipä, miten pitkäksi ketjuksi sinun huonosti organisoitu aikataulusi voi muodostua! Olen toki joustanut muutaman kerran työajoissa, eikä se vaarallista ole, jos minun ei tarvitse hakea omia lapsiani tai en ole sopinut menoa.
MUTTA kerran odottelin pihalla äitiä, joka oli myöhästynyt linkasta ja tuli hakemaan lapsensa puolituntia myöhässä roikottaen kädessään H&M:n, Lindeksin, Seppälän yms. myovipusseja. Silloin v****tutti rankasti. Jos tämä äiti olisi tehnyt saman uudelleen, olisin varmaan soittanut lastensuojelun ja käskenyt hakemaan lapsen pois, koska päivökoti oli kiinni, eikä lasta haettu.
Näinhän periaatteessa toimitaan, jos vanhempia ei kuulu! Omat lapseni olivan ko. tapauksessa hoidossa ja heidän hoitajiensakin menot menivät monkään!!!
työskentelen päiväkodissa, joka on auki tasan viiteen. Haen omat lapseni (ennekkoon sovittuna hoitosopimuksessa tiettyinä päivinä) viimeistään klo 17.10, jonka jälkeen lasteni hoitaja lähtee hakemaan omiaan pph:ltä tai viemään lapsiaan harrastuksiin. Myös tällä pph.lla on harrastavia lapsia.
Eli mietipä, miten pitkäksi ketjuksi sinun huonosti organisoitu aikataulusi voi muodostua! Olen toki joustanut muutaman kerran työajoissa, eikä se vaarallista ole, jos minun ei tarvitse hakea omia lapsiani tai en ole sopinut menoa.
Yksi linkki kun myöhästyy niin se vaikuttaa monen perheen loppuillan menoihin. Huomattu on.
t. pph, jolla harrastavia lapsia (eli minä kyyditsen sekä omia, että naapurin lapsia harkkoihin)
MUTTA kerran odottelin pihalla äitiä, joka oli myöhästynyt linkasta ja tuli hakemaan lapsensa puolituntia myöhässä roikottaen kädessään H&M:n, Lindeksin, Seppälän yms. myovipusseja. Silloin v****tutti rankasti. Jos tämä äiti olisi tehnyt saman uudelleen, olisin varmaan soittanut lastensuojelun ja käskenyt hakemaan lapsen pois, koska päivökoti oli kiinni, eikä lasta haettu.
Näinhän periaatteessa toimitaan, jos vanhempia ei kuulu! Omat lapseni olivan ko. tapauksessa hoidossa ja heidän hoitajiensakin menot menivät monkään!!!
hakuajaksi mahdollisimman myöhäinen aika ja sitten voi tarvittaessa hakea niin myöhään, vaikka yleensä hakee aikaisemmin. Niin helppoa se on. Niin tein päiväkodinkin kanssa.
aamuna. Niin ei tietenkään voi toimia puolin eikä toisin.
olen kunnallinen PPH ja nykyisellään on työtunteja liian vähän. Työnantaja alkaa muuten pienentään palkkaa, jos ei tule työtunteja tarpeeksi. Nyt olenkin saanut kahden perheen kanssa sovittua, että lapset haetaan myöhemmin, kuin on tähän asti haettu. ja näin saan tasattua työtunnit.
Siis olemme rehellisiä puolin ja toisin. Jos me poikkeuksellisesti (ehkä 3-4 kertaa 3 vuoden aikana) on venytetty hakemista, niin aina on hoitajalle käynyt hyvin. Saahan hän sen palkankin siltä lisätunnilta luonnollisesti. (kunnallinen ja tuntipalkalla) Sanoo kyllä, jos ei käy. Toisinpäin me olemme aina joustavia toiseen suuntaan eli on lähdetty töistä joskus jo kolmelta tai ennen, jotta pph on päässyt johonkin omaan menoonsa. Sanoisimme kyllä, ellei onnistuisi, mutta on kyllä aina onnistunut.
ja minulla olisi menoa sovittuna, sanoisin ettei käy.
ja minulla olisi menoa sovittuna, sanoisin ettei käy.
On tosi törkeää odottaa tollaista joustua pph:lta!
Toisaalta en kyllä koskaan ilmoittaisi samana aamuna että lapset on haettava tuntia aiemmin kuin on sovittu...
Toistaiseksi olen saanut asiani hoidettua hoitoajan ulkopuolella (ja muutamia asioita jopa hoitolastenkin kanssa), mutta saattaisi joskus joku lääkärireissu toki olla sellainen äkillinen joka vaatisi hieman luovuutta.
Ja olen yksityinen pph, ei ole varahoitopaikkaa ja vanhemmat ovat sen hyväksyneet hoitopaikan valitessaan.
Kohta loppuu muuten tämäkin kahvitaukoni, joka oli jonkun mielestä tuossa toisessa ketjussa silkkaa ylellisyyttä. Kokonainen tunti aikaa tehdä ihan mitä tahansa (kuten tänäänkin välipala valmiiksi, siivota lounaan jälkiä ja vahtia koska lapset heräävät, tänää nukuttaakin yllättävän pitkään niin ehdin koneellekin).
että hakekaa noin tuntia aiemmin?
Vaikka olisi sairastunut, ei haku välttämättä onnistuisi aiemmin edes varahakijoiden avulla, vaan pitäisi (pph:n kautta) hommata varahoitaja. Jotkut työt on sellaisia ettei niistä pääse lähtemään aiemmin edes monen tunnin varoajalla, ja joskus voi olla niin ettei varahakijatkaan pääse jos kaikki on työelämässä.
Vanhemman täytyy ilmoittaa asiasta PPH: lle ainakin päivää ennen.Tai jos tietää jo alkuviikosta että tulee viikossa yksi pitempi päivä,niin silloin muutamaa päivää ennen.Mielestäni jos tieto tulee saman päivän aamuna jolloin on pitempi päivä,niin voi kieltäytyä ja sanoa että tälläisestä pitää ilmoittaa ainakin päivää ennen.
Jos kysyvät, että sopiiko, niin saattaa sopia jollei ole muuta menoa sovittuna.
yksi äiti soitti ja kertoi junan hajonneen. Seisoi jossain "popelikössä". No eihän siinä muu auttanut kun perua oma meno ja ruveta tekemään iltaruokaa lapselle, joka lopulta haettiin klo 18 (sopimuksen mukaan pitäisi hakea klo 16.30)
Puolin ja toisin joustetaan
Onneksi mun lapset ovat päiväkodissa.
Jos lapsi haettaisiin klo 17 normaalisti kuten minun hoitolapsiani niin ei kyllä noin lyhyellä varoitusajalla onnistuisi työajan pidennys! Minä käyn "koulua" iltaisin siinä syy. ja muutenkin noista ylitöistä ei ole rahallisesti hyötyä eikä meillä saa niitä vapaana pitää.