Gastroskopiaan menossa.. onko se ihan kamala
Kommentit (37)
Nielupuudutus on ihan ok, estää yökkimistä. Sitten on hyvä et ei mitään harjoitelijoita kokeilemassa. Itse sain dormicum nimistä lääkettä toimenpiteessä,
se vei ajan ja paikan tajun, suoittelen. Soita etukäteen ja kysy lääkitysmahdollisuutta, jos itse en olisi soittanut en olisi saanu tarvittaessa.
Keskityin rentoutumaan ja nielaisemaan oikealla hetkellä. Ja minä olen kamala yökkimään!
tsemppiä!
Siihen tarvitaan rauhoittavaa ja lisäksi vielä rauhoittavaa kipulääkettä kuten panacodia ja vielä päälle vähintään pari buranaa. Usko huviksesi.
yritetään päästä kipua ihannoiden mahdollisimman halvalla ja helpolla. Lääkitystä ei saa, ellei tutkimuksen teko ole mahdotonta ilman. Kannattaa siis rimpuilla ja panikoitua eikä yrittää esittää urheaa.
Vaan vähän epämiellyttävä. Ei oksettanut yhtään. Tutkimus ja koepalanotto oli nopeasti ohi. Olin siis keliakian vuoksi siinä.
mutta se voi olla myös täysin siedettävä. Mulle on tehty kahdesti, eka yksityisellä ja se oli ihan kamala, lääkäri ja hoitaja sättivät ja toruivat koko ajan, kun mä yökkäilin (ja mä yökkään tosi herkästi). Toinen tehtiin julkisella puolella ja se meni tosi hyvin, lääkäri kertoi koko ajan rauhoittavasti mitä tehdään ja hoitsu oli koko ajan mun takana, silitteli mun selkää ja kannusti.
Menen yksityiselle. Aiankin vakuuttivat, että heillä on hyvä tekijä =(
sanottiin, että lääkäri puuduttaa nielun. No jospa se menee hyvin. Ainakin etukäteen on tullut pelättyä jo niin paljon.
mutta sitä yökkäilyrefleksiä se ei vie pois. Ja muistan että naama ja varmaan hiuksetkin olivat märkänä suusta valuneesta kuolasta. Ei kovin ylentävää, muttei kuitenkaan varsinaisesti kivuliasta.
5
niin olet ihan turhaan pelännyt asiaa etukäteen.
just viime perjantaina olin toimenpiteessä.Sain puudutuksen(ihan terveyskeskuksessa)ja oli tosi kiva lääkäri.Kun vaan muistat olla rauhallinen ja unohdat suun kautta hengittämisen ja hengittelet rauhallisesti nenän kautta.aikaa meni vain noin 5 minuuttia.
Keskity rauhalliseen hengittelyyn nenän kautta ja yritä rentouttaa itsesi parhaasi mukaan. Olen ollut pari kertaa ja eka kerta oli ihan kamalaa oksentelua ja yökkimistä, kun en ollut osannut ollenkaan varautua. Toinen kerta em. ohjeilla meni aivain ihmeellisen "helposti".
Mulle tehtiin julkisella puolella ja tarjottiin esilääkitykseksi rauhoittavaa. En kuitenkaan halunnut lääkettä vaan menin toimenpiteeseen ilman droppeja. Ennen letkun nielemistä nielu puudutettiin. Se ei täysin poistanut yökkäilyä, ja kuolaakin valui ihan kamalasti.
Henkilökunnasta voin sanoa vain hyvää. Lääkärin tutkiessa hoitaja jutteli mulle rauhoittavia ja muistutti välillä hengittämisestä. Pahimpina hetkinä ihan oikeasti pelkkä hengittämiseen keskittyminen auttoi kaikista eniten.
Gastroskopia ei ollut ollenkaan niin paha tutkimus kuin pelkäsin. Paljon mielummin nielen letkun kuin annan tähystää keuhkoni, siinä vasta kamala tutkimus on.
Nenän kautta siis tasaisesti hengität!! Sitten se sujuu....
Olen ollut kahdesti julkisella puolella, miellyttäväksi kokemukseksi ei voi sanoa, mutta siitä selviää hengissä kyllä. Minua itseäni helpotti yökkämiseen se, että s:hoitaja neuvoi hengittämään syvään ja korostetun rauhallisesti... Ehkä silloin keskittyminen menee muuhun kuin itse tapahtumaan, minulla ainakin auttoi.
palkonkohan tuo yksityinen maksaa?
Mutta, luota lääkäreihin. Pyydä puudute. Se tosin voi aiheuttaa paniikin, kun tuntuu, ettei henki kulke. Vältä tmä ottamalla rauhoittav pileri ja hengittämällä syvään rauhoittamalla mielesi. JHa kas, tutkimus onkin jo ohi.