Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö teidän lasten osallistua kotitöihin ja lasten iät?

Vierailija
04.03.2008 |

Pitää tyttö 8v

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ovat jo 2 vuotiaasta joutuneet opettelemaan pieniä askareita ja nyt kun ovat jo 5 ja 8 vuotiaita tietysti osallistuvat enemmän kotihommiin. Roskien viemistä, tiskikoneen tyhjennystä, pyykit koneeseen jne.

Vierailija
2/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiheessa). Tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttäminen sekä ruokapöydän kattaminen. Roskien roskiin vieminen. Edellämainitut kuuluvat siis molemmille lapsille.

Tyttö 5-v lisäksi tiskaa käsin silloin tällöin (tykkää siitä) ja hoitaa = leikittää hetkittäin pikkusiskoa (alle 1-v), kun minä laitan ruokaa tms.

Poika 8-v Imuroi välillä, käy kaupassa pikkuostoksilla, kantaa puita takkaan, hoitaa pikkusiskoa (sitä pienintä) ja leikkii 5-v: n kanssa, että minä saan tehtyä pyykkihuoltoa, ruokaa tms.

Lisäksi lapset auttavat usein mielellään esim. salaatin teossa ja leipovat pullaa, jos itse olen tehnyt taikinan heille valmiiksi (minä hoidan pellit uuniin ja ulos, mutta he hoitavat itse leipomisen) > meidän pullia on aina kehuttu komeiksi :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

01v

9v

7v

5v

3v

1-vuotiaan ei tarvi osallistua.

Vierailija
4/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Siivoaa äidin kanssa lelut laatikkoon

-Vie roskan roskiin pyydettäessä

-Laittaa pyykkejä koneeseen ja ojentaa puhtaita äidille ripustettavaksi

Vierailija
5/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 1-v. ottaa kädestä kiinni ja raahaa äidin pyykkihommiin aina, kun äiti yrittää niistä puuhista luistaa. Auttaa pyykin lajittelussa ja työntää pyydettäessä sitä koneeseen.

Omien lelujen raivaamisen opettelu on työn alla.

Vierailija
6/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten tekee vapaaehtoisesti, joskus pitää osallistua=)

Kerää leluja, vie likaiset vaatteet pyykkiin, astiat tiskiin jne. Haluaa auttaa tiskaamisessa, mä pesen ja lapsi huuhtelee. Pyyhkii pöytiä, auttaa sänkyjen petaamisessa.

Vierailija
7/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö 4,5 v

- siivoaa oman huoneensa

- laittaa omat astiansa astianpesukoneeseen

- vie pyykkinsä pyykkikoriin

- ja laittaa omat ulkovaatteensa aina omille paikoilleen

Lisäksi auttaa mielellään mm. pyykin lajittelussa, imuroimisessa,

pihatöissä, leipomisessa ja ruuanlaitossa yms.

Vierailija
8/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei tyttö 3v tee sitä mitä käsketään, niin siitä rangaistaan.

Vierailija
9/21 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v. vie astiansa koneeseen, siivoaa lelunsa ja vie likaset vaatteet koriin.

Vierailija
10/21 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie omat tiskit tiskikoneeseen ja siivoaa omat lelunsa

Vierailija
11/21 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiat tuovat pöydästä tiskipöydälle ja isommat laittavat ulkovaatteet naulakkoon.

" Isoilla" lisäksi nyt osallistumisbuumi: Imurointi, lattian peru, pölyjen pyyhkiminen ja vuodevaatteiden tuuletus ovat hommia joista kisataan. Vaikka lopputulos ei aina ole häävi, suostun noin kasvatusmielessä ilomielin ja vaikka sitten salaa vähän parantelen työn jälkeä :)

Tytöt 7 v ja 5 v, poika 2½ v.

Vierailija
12/21 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa myös hirveen usein pyyhkiä pölyjä ja pöytiä :)

Vierailija
13/21 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 v, siivoaa lelunsa, vie vaatteensa pyykkikoriin, pyyhkii pöydän, ja siivouspäivinä osallistuu ohjatusti

1,5 v vie riisumansa vaatteet pyykkikoriin, kerää leluja, osallistuu ohjatusti siivouspäivinä

kummatkin innokkaita siivoojia

Vierailija
14/21 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

illalla keräävät lelunsa

vievät likaiset vaatteensa pyykkiin

kun viikkaan pyykkejä, teen kullekin oman kasan jonka sitten itse vievät kaappiinsa.

yleensä auttavat omasta halustaan muutenkin siivoamisessa, vievät mm roskapussin yhdessä. toinen nostaa kantta ja toinen pungertaa roskapussin laatikkoon. rullaavat matot tamppausta varten.

Vierailija
15/21 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään pyyhki pölyjä ja järjesteli tavaroitaan. Vie astiansa syönnin jälkeen pois, auttaa tiskikoneen täyttämisessä / tyhjentämisessä / käynnistämisessä, sama pyykkikoneen kanssa jne.

Vierailija
16/21 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat todella innokkaita osallistumaan... (6 alle kouluikäistä).

Vierailija
17/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoaa itse huoneensa (aikuisen avustuksella jos on kovin sotkuinen) ja kiikuttaa likaiset vaatteensa pesukoneen päälle. Joskus tyhjentää pesukoneen aterinkorin.

Vierailija
18/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti teidän 3-vuotiaat tekee enemmän kuin se poika!

Joo ja polttaa tupakkaa ym. Kiva katsoa vierestä kun ei voi asialle tehdä mitään.

Vierailija
19/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinmiten se hidastuttaa töiden tekemistä, mutta mielestäni on tärkeeää opettaa lapsia kotitöihin.

Kaksivuotiaamme on innokas tyhjentämään tiskikonetta ja pyyhkimään pöytää, lisäksi hän vie omat vaatteensa pyykkikoriin.

Viisivuotiaamme puolestaan kattaa usein pöydän, ottaa irtomurut lattialta rikkaimurilla, vie omat vaatteensa pyykkikkoriin jne. Tämän lisäksi hän on innokas auttamaan ruoanlaitossa ja esim lihapullien teossa melkoisen taitava.

Vierailija
20/21 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lelut kerätään laatikoihin.

Likaisiin astioihin ei tarvitse vielä koskea (alkaa vaan kauhea lääppääminen jne...) mutta tyhjentää tiskikonetta meidän kanssa. Ei pakosta, vaan omasta tahdostaan. " Auttaa" pyykkien laittamisessa. Vielä hänestä ei mitään oikeaa apua ole tietenkään, mutta yritetään nyt pienestä pitäen saada ymmärtämään että jotain on kotona tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän