Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9 viikkoa imetys" tappelua" ...

04.03.2008 |

Vauvani syntyi reippaankokoisena, 3,8kg ja 54cm. Tiedän kokemuksesta, että maitoni nousee hitaasti, ja paino 3. päivänä olikin tippunut noin 9% eli liikaa. Vauva oli virkeä joten päästiin kuitenkin kotiin.

Siitä lähtien on kontrollissa ravattu... Hyvinä viikkoina paino on saatu nousemaan 140g/vko, huonoina vain n. 70g/vko.

(Suositushan on 140-160g/vko).

Tyttö ei vaan syö! Ja imuvoima ei ole kummoinen!

Imetän 1-2h välein, mutta yöllä en saa tyttöä sovulla hereille enkä rupea häntä riepottelemaan kun läpi yön (n.8h) nukkuu parilla imaisulla.

Minulla on vertailukohtana poikani, jonka sain äidinmaidolla kasvatettua yhdeksänkiloiseksi ja 69-senttiseksi 4kk vanhana. Hän söi 1-2h välein läpi vuorokauden.

Ensimmäinen lapseni, tyttö, oli tuttelivauva 1,5-kuisesta. Olin 20v kun hän syntyi enkä tajunnut ettei imetys ole kaikille helppoa. Maidonnousu kaikkien kolmen lapsen kanssa on kestänyt jopa 14vrk... Ekan lapseni kanssa luovutin heti.

Nyt en haluaisi luovuttaa... Olen jättänyt tuttelin pois päivien, jopa viikon ajaksi joitakin kertoja ja painokontrolliin ollaan menty uskoa puhkuen ja aina on masentanut se liian pieni viikkopainonnousu.

Tänään tein neuvolassa syöttöpunnituksen, loistava saldo 20 minuutin imetyksen jälkeen oli 14g. 9 viikkoa vanhalla vauvalla siis! Ja kaiken tein oikeaoppisesti...

Pidän vauvaa lähellä, sylissä ja liinassa usein. Nukun läpi yön vauva kainalossa. Imetän täysin lapsentahtisesti. Miksi maitoa ei vaan tule tarpeeksi?!?

Olen antanut tuttelia 1-2dl/vrk mutta vauva jatkuvasti hylkii rintaa ja kamalaa tappelua tämä on. Olen antanut ruiskulla maitoa ja kokeillut hörppyytystä sekä pulloa, kaikki aiheuttavat sen ettei tytteli viitsi enää sitten tissiä ottaa...

Tällä hetkellä syntymäpainoon on tullut alle 800g lisää ja ikää tosiaan 9vk, painokäyrä on -20.

Jos jollain olisi jotain vinkkejä... Tuntuu kyllä, että olen kaiken kokeillut. Imetän 30 min kerrallaan joka toinen tunti ja lapsi ei kasva. Minulla on 2 vanhempaa lasta myös joten 100% en voi imetykselle joka hetki omistautua.

Kiitos jos joku vaikka jakaisi kokemuksia...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta kävikin jo selväksi... Meillä siis samaa " tappelua" . Alkuun

" tappelut" käytiin vain iltaisin ja parhaimmillaan jaksoin sitä 7h! Sitten pinna lyheni ja jaksoin enää 4h, kunnes nyt en enää ollenkaan. Viime yönä itkin 1,5h tätä surkeaa imetystä. Maitoa kyllä mielestäni tulisi, välillä liiankin kanssa, kun lapsi kakoo, kun on kurkku täynnä maitoa. Nyt tämä imetys-ongelma alkaa vaivata jo päivisin ja viime yönä siis ensi kertaa yölläkin.

Meillä vauva on punnittu ainoastaan synnytyssairaalassa ja kaksi kertaa kotona, kun terveydenhoitaja on käynyt kotikäynnillä. Vauva oli syntyessään 3620g, kotiinlähtiessä painoa oli 3480g, 8 päivän ikäisenä 3680g (tässä 4 päivässä tullut 200g) ja n. 4 viikon ikäisenä painoa oli 4070g, eli vauva kyllä kasvoi. Nyt ei ole siis kahteen viikkoon punnittu.

Minusta meillä tuo kasvu ei kuitenkaan olekaan ongelma vaan ne älyttömät raivarit mitä vauva saa, kun näkeekään rinnan. Se ei vaan kelpaa. Miksi? Tämä koko homma, epäonnistuminen on minulle äitinä suuri pettymys. Vauva on esikoiseni ja siis aikaa kyllä imetykselle olisi ja rintaa tarjotaan jokaiseen kitinään, mutta kun ei niin ei. Välillä kelpaa, mutta nyt jo enimmäkseen ei.

Ehkä tämä on vaan opetus siitä, kun raskaana ollessa kuvittelin imetyksen olevan NIIN helppoa, että rinta suuhun, 10...15min imetystä ja that' s it! Ja ihmettelin näitä keskusteluja imetyksen vaikeudesta. Pilkka siis kolahti ja lujaa omaan nilkkaan...

Neuvoja otetaan vastaan!

Vierailija
2/8 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, esikoinen oli tehohoidossa ja osittan tästä syystä osittaisimetin vain 2kk. Oli siis lähes pullovauva.

Nyt toinen on 4kk ja mennään vielä täysimetyksellä.

Minusta on tosi ikävä lukea tälläisiä tarinoita että äiti haluaisi imettää mutta jostain syystä imetys ei onnistu. Täydet sympatiani täältä, tiedän miltä se tuntuu kun esikon aikaan itkin epäonneani.

Syitä en osaa äkkiseltään keksiä, mikä olisi " vialla" . Onko äiti stressaantunut, syökö ja juoko tarpeeksi tms tälläiset perusasiat tulee mieleen. Millainen on imetysasento? Auttaisiko esim. rintakumi? Imetystukilista.fi sivuilla on tosi hyviä neuvoja asiaan.

Tärkeintä on kuitenkin mielestäni se että pääasia on se että vauva saa ravintoa, oli se sitten tissi tai pullo! Jos imetys menee liian vaikeaksi niin antakaa sitten korviketta. Tiedän että se tuntuu pahalta mutta aina kaikki ei mene näiden lasten kanssa oppikirjojen mukaisesti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kysyjän tapauksessa todennäköisimpänä syynä tulee mieleen se, että vauvan imuote on jollain tavalla huono ja vauva ei sen vuoksi saa imettyä tarpeeksi maitoa. Saisitko jonkun imetystukihenkilön tai vastaavan tarkistamaan imuotteen? Neuvoloiden terveydenhoitajien taito ei valitettavasti läheskään aina riitä siihen. Voit myös itse etsiä netistä tietoja hyvästä imuotteesta. Valitettavasti sen muuttaminen ei ole aina ihan helppoa.

Toisella kysyjällä maitoa tulee ilmeisesti liiankin runsaasti ja sitä heruu niin nopeasti, että vauva sen takia hylkii rintaa. Tähän on paljon helpompi löytää ratkaisuja. Yksi on lypsää/pumpata rinnasta maitoa vähän pois ennen imetystä. Tällöin maito ei yleensä enää suihkua niin kovasti ja vauvan on helpompi imeä. Toinen vaihtoehto on imettää tavallaan " vastamäkeen" eli maata selällään niin, että vauva makaa päällä. Tällöin maito ei yleensä suihkua niin nopeasti. Imetystukilistan sivuilta löytyy varmasti lisävinkkejä.

Joka tapauksessa kannattaa muistaa, että tärkeintä on se, että vauva saa ravintoa ja kasvaa. Tuli se maito sitten rinnasta tai pullosta.

Vierailija
4/8 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse rintaa nännin yläpuolelta, kun vauva alkaa imeä. Estät sitten liian suuren maitomäärän syöksemisen vauvan suuhun. Maitomäärä tasaantuu ajan kanssa, joten ongelma poistuu aikoinaan. Minulla on kolme lasta ja kaikkien kanssa on ollut samaa ongelmaa suihkuavan rinnan kanssa. Osa lapsistani irrotti vain otteen ja antoi maidon suihkuta suun ohi ja jatkoivat sitten syömistä. Ensimmäinen taisi eniten kakoa ja kiukutella, kun en äitinä ymmärtänyt, mistä on kyse.

Ensimmäistä kysyjää neuvoisin myös pyytämään apua imetystukihenkilöltä. Minä olen luovuttanut maitoa jokaisen lapsen syntymän jälkeen, enkä silti ole käsipumpulla onnistunut lypsämään oikeastaan mitään. Sairaalan sähköpumppu veti rinnoista maitoa eri tavalla.

Tärkeää imettäessä on muistaa itse juoda ja syödä riittävästi, jotta vauvalle riittää maitoa. Siis selkeästi enemmän kuin mitä söisit normaalisti.

Vierailija
5/8 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi ihan vinkiksi juuri koettu toimiva keino: Lähde imettämään kävellen! Meidän tyttövauva raivosi äsken ja oli taas niin lähellä, etten antanut korviketta. Mutta kävellessä tyttö rauhoittui rinnalle, ja nyt jopa istun ja näyttää, että nukahtaa rinnalle, kun on varmaan niin väsynyt huutamisesta.

No taustaa... Aina on ollut tiheästi syöjä ja syönyt lyhyitä aikoja. 2h syöttöväli on meille jo pitkä. Tosin öisin tulee pitempiäkin välejä.

Edellistä vauvaani täysimetin 2kk ja sille tuli samoja huutokohtauksia, eikä rinta kelvannut. Aloin hälle sit antamaan korviketta, joka johti siihen, että rintamaito loppui kokonaan 3kk iässä. Nyt yritän taistella, että saisin imettää pitempään. Ja todella taistelulta tämä välillä tuntuu.

Minäkään en saa pumpattua yhtään maitoa. Ihan heti synnytyksen jälkeen sain pari kertaa lypsettyä 5-10ml, nykyään ei tuu mitään. Käsin lypsämällä saan pari tippaa ilmestymään rinnan päähän.

Silloin kun vauva suostuu olemaan rinnalla, niin nielemisääniä kuuluu harvakseltaan. Mutta kuitenkin juo. Pituutta vauva on kasvanut hyvin, painoa oli tullut 2kk neuvolassa vähemmän. Mutta ei tuo onneksi miltään rimpulalta näytä, että ihan kolmois-leuka löytyy.

Eilen annoin illalla rintaraivarin takia kokeeksi ensimmäistä kertaa Nan korviketta pullosta. Vauva joi sitä 80 ml ja vauhdilla! Sitten nukkui jopa pienet unetkin. Siitä oli siis apua. Mutta tuntuu siltä, ttä tässä 2-3kk paikkeilla on lukemani perusteella aika yleistäkin nämä rintaraivarit. Ja jostain luin tuosta kävellen imettämisestä, joten sitä kokeilin ja se toimi! Kannattaa kokeilla. Eipä asento ole kyllä mikään kaikkein ergonomisin, mutta eipä sitä pitkään tarvi kävellä, kun vauva pikkuhiljaa rauhoittuu.

Vierailija
6/8 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko itse tarpeeksi? Jos et juo niin maitoa ei heru tarpeeksi!

Vierailija
7/8 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi lähes aina, kolmikuisesta yli puolivuotiaaksi! Olen joka imettänyt kävellen junan käytävällä, kun ei yliväsynyt pikkumies muuten nukahtanut... :)

Meidän asento oli seuraava: vauva viistosti sylissä, siten että jalat vastakkaisen lonkan/reiden kohdalla ja suu vastakkaisessa rinnassa kiinni.

En tiedä tepsiikö imuotteeseen, mutta voi olla vauvalle muuten miellyttävä asento.

Vierailija
8/8 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vauva siis reilun 10 viikkoa ja suosiolla annan hänelle 120-180ml tuttelia päivässä aventin pullosta. Ja suostuu sekä rinnalle että pullolle, ihanaa :-)

Tuntuu, että itseltäkin tulee enemmän maitoa kun imetysväli on sen 2 tuntia eikä tissutella koko aikaa.

Meillä oli painonnousun tehokuuri viime viikko, annoin 180ml tuttelia päivässä 3 osassa ja tuloksena 350g painoa lisää viikossa! Aivan ihana juttu! :-)

Heti, jos lopetan tuttelin antamisen niin vauva ei kakkaa joka päivä ja pissaakin erittyy selvästi vähemmän. Eli nestehukkaa on. En viitsi ottaa enää sitä riskiä että lopettaisin tuttelin antamisen kerralla. Olen sen pari kertaa kokeeksi tehnyt ja aina sama juttu.

Juon paljon, 3-4 litraa päivässä. Syön myös reilusti ja liikapainoakin on eli rasvakerrosta löytyy... En ole stressaantunut enkä kiirehdi tai urheile hullun lailla eli fyysisistä syistä tuo maidonvähyys ei varmaankaan johdu. Nukun myös tarpeeksi, ihan ruhtinaallisesti jopa pikkuvauvan äidiksi, 7-8 tuntia yössä (tietty osissa mutta kuitenkin).

Imuote on mielestäni ihan OK myös.

Elelen päivän kerrallaan enkä lisää tuttelin määrää, ja pidän huolta että vauva imee rintaakin parin tunnin välein niin eiköhän tämä osittaisimetys tule toimimaan ihan mukavasti!

Eli kannustuksena kaikille joiden maito ei ihan riitä syystä tai toisesta, osittaisimetyskin voi toimia jos tuttelin määrää ei lisää jatkuvasti ja pitää huolta tiheistä imetysväleistä :-) suosittelen tota aventin pulloa ja sitä newborn-tuttia, kun sen kääntää ylösalaisin sieltä ei heru mitään vaan vauvan pitää oikeasti imeä. Meillä kerta-annos 60ml kestää 5-20 min syöttää, riippuen vauvan nälästä.