Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen rattijuoppo ja toivoisin kaikkiin autoihin alkolukkoa

Vierailija
22.08.2014 |

Olen vasta melko vastikään tullut alkoholismin helvetin kaapistani ulos. Pakosta, koska jäin kiinni rattijuopumuksesta. Häpeän, kadun, ahdistaa ja on todella syyllinen ja edelleen sellainen olo, että tästä ei elämä jatku. En voi antaa itselleni anteeksi koskaan. Mitään pientä parkkipaikkapeltiruhjetta pahempaa ei luojan kiitos tapahtunut, mutta olisi voinut.

Ajoin keskellä päivää rankassa humalassa kaupunkialueella. En tiedä olinko ensin masentunut koko elämästäni ja sitten alkoholisoiduin vai toisinpäin. On sukurasitettakin. Alkoholi on helvetillinen piru ja paska pakokeino huonosta elämästä ja tämän opin nyt kantapään kautta ja on oikein, että kannan seuraukset. Tuntuu kuitenkin, että kun näin pohjalla on, tämä olisi voinut sattua kenelle romahtaneelle tahansa. En ollut oma itseni hetki sitten tämän tapahtuessa lainkaan, en ilman juomista enkä silloin kun join, ja toivoisin voivani konkreettisesti sovitettua törttöilyni vielä joskus voida jatkaa elämääni pienemmän syyllisyystaakan kanssa.

Kun mietin, kuinka paljon pahaa oloa Suomessa on ja kuinka usein siihen yhdistyy alkoholi ja näiden molempien peittely, ihmettelen miksei jokaisessa autossa voisi sitä alkolukkoa olla? Tajuan olleeni (en juo enää pisaraakaan) sekä itselleni että ympäristölleni äärimmäisen vaarallinen. Ja pahinta kaikessa on juurikin tuo ongelmien peittely. Olisi ollut aivan järkyttävää, että salattu ahdistukseni olisi päättynyt jonkun sivullisen ihmisen loukkaantumiseen tai kuolemaan. Tätä en tajunnut kun elin tuossa helvetissä sokeana.

Itse salasin ongelmavyyhtini tämän tapahtumiseen asti. Mietinkin nyt, onko kaltaisiani tuolla paljonkin?

Miksei siis niin pienellä asialla kuin vakiovarusteena alkolukko voitaisi pyrkiä vähentämään tällaisia täysin turhia onnettomuuksia? Lähtökohtaisestihan kuitenkin kaikkien kuuluu ajaa selvänä. Jotenka mitä se olisi keneltäkään poiskaan?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:49"]ei sun nyt kuitenkaan loppuelämääs kannata pilata tekoas murehtimalla. tehty mikä tehty, enää et sille mitään voi. se mitä voit, on pitää huoli ettet rattiin enää kännissä hyppää ja estää mahdollisesti myös toisia tekemästä samaa mokaa.

joten nenä kohti parempaa ja fiksumpaa huomista :)

[/quote]

huono vastaus. Seuraava känni kun tulee, niin lupaus unohtuu...

[/quote]

Haluaisin nyt sanoa, että minulla on pahoja mt-ongelmia ollut. Syön antabusta ja lääkkeitä noihin em. ongelmiini. En aio enää juoda, tämä traumatisoi ja ajatuskin alkoholista ahdistaa. En voi paeta enää känneihin kohtauksiani, jolloin haluan tappaa itseni, joten ne ahdistukset olen purkanut vain itseeni. Mutta ehkä se on hyväkin. En kai ansaitsekaan elää. Ymmärrän vihamielisyyden.

Eikä hätää, en mene rattiin varmaan selvinpäinkään enää.

Ap

Vierailija
2/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bambuparketti tai korkkilattia. Linolikin voisi mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää puhlin sekoilee.... Vastasin toiseen ketjuun. -19

Vierailija
4/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:40"]

Ei kyllä tipu sympatiaa minultakaan. Alkoholisti voi olla ilman että on tarvetta hypätä rattiin. 18-vuotiaana minulta vietiin kaksi kaveria kahdessa eri onnettomuudessa rattijuoppojen toimesta, siksi kai olenkin niin ehdoton. Ihan turha syyttää mitään laitteiden puutetta, on aina oma ratkaisu lähteekö ajamaan ja tappamaan ihmisiä.

[/quote]

Mutta entäpä jos on psykoottinen masennus? Tai muuten ihminen ei ollenkaan tee sitä ratkaisua mitenkään itse?

Joka tapauksessa, tämä on tapahtunut. En tullut hakemaan yhtäkään päänpaijausta ja ajattelen itsekin samoin kuin te. Mutta halusin puhua mielenterveysongelmien + alkon yhdistelmästä, joka ei aina kyllä ole ihan noin suoraviivaisesti tilanne, jossa pienintäkään omaa harkintakykyä. Itse olisin lähtenyt varmaan vaikka lentokonettakin ajamaan. Olin todella sairas.

Ja silti, edelleen, en puolustele itseäni. Olen vain itsekin huolissani kun mietin tapahtunutta.

Ap

[/quote]

Miten paljon itseltäsi heruaa sympatiaa jos mielenterveyspotilas on "vahingossa" puukottanut jonkun sinulle rakkaan?

Jyrkästä kannastani huolimatta olen iloinen jos olet saanut avun ajoissa. Usein vaan rattijuopot päästetään ihan liian helpolla, eivätkä he itsekään ymmärrä tekonsa vakavuutta.

Vierailija
5/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap hoi! Olet elossa joten sinulla on vielä missio elämällesi. Olet saanut rankan opetuksen ,käytä se viisaasti! Kuolleena sinusta ei ole hyötyä mutta voit ammentaa kokemuksistasi hyvän tekemiseen. 

Vierailija
6/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:40"]

Ei kyllä tipu sympatiaa minultakaan. Alkoholisti voi olla ilman että on tarvetta hypätä rattiin. 18-vuotiaana minulta vietiin kaksi kaveria kahdessa eri onnettomuudessa rattijuoppojen toimesta, siksi kai olenkin niin ehdoton. Ihan turha syyttää mitään laitteiden puutetta, on aina oma ratkaisu lähteekö ajamaan ja tappamaan ihmisiä.

[/quote]

Mutta entäpä jos on psykoottinen masennus? Tai muuten ihminen ei ollenkaan tee sitä ratkaisua mitenkään itse?

Joka tapauksessa, tämä on tapahtunut. En tullut hakemaan yhtäkään päänpaijausta ja ajattelen itsekin samoin kuin te. Mutta halusin puhua mielenterveysongelmien + alkon yhdistelmästä, joka ei aina kyllä ole ihan noin suoraviivaisesti tilanne, jossa pienintäkään omaa harkintakykyä. Itse olisin lähtenyt varmaan vaikka lentokonettakin ajamaan. Olin todella sairas.

Ja silti, edelleen, en puolustele itseäni. Olen vain itsekin huolissani kun mietin tapahtunutta.

Ap

[/quote]

Miten paljon itseltäsi heruaa sympatiaa jos mielenterveyspotilas on "vahingossa" puukottanut jonkun sinulle rakkaan?

Jyrkästä kannastani huolimatta olen iloinen jos olet saanut avun ajoissa. Usein vaan rattijuopot päästetään ihan liian helpolla, eivätkä he itsekään ymmärrä tekonsa vakavuutta.

[/quote]

Jos sanon ihan rehellisen vastaukseni kaiken kokemani jälkeen, niin vastaus on, että ei ehkä sympatiaa, mutta käsitys onnettomuudesta. Tuntuu, että monetkaan eivät oikein ymmärrä, miten hurjia mielen sairaudet voivat olla. Olen kohdannut näitä ihmisiä ja osittain tuntuu, etteivät he ole tässä maailmassa lainkaan välillä, vähemmän jopa kuin humalaiset. Heissä on aika syvää syyntakeettomuutta ja voisin kuvitella olevani raivoissani, mikäli läheiseni kuolee jonkun heistä vuoksi. Näin oli lähellä käydäkin. Siksi minua niin paljon tämä pelottaakin. Vakavat mt-ongelmat ovat jo itsessään hurjia, mutta siihen yhdistettynä alkoholi voi olla jotain aivan kamalaa.

Kummastuttaa kun tähän ei lujemmin puututa. Kuitenkin ihmishengistä kyse. Ihan itsenikin kohdalla oli. Kauheaa.

Ap

Vierailija
7/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku poisti vastauksen, että Suomessa aika iso osa on tunnustanut ajaneensa alkon alaisena. ei vaan jääneet kiinni. aika noloa, että tottuutta ei saa sanoa julki. mutta julkinimittely alkaa rysään ajaneilta. 

kuten sanoin: toivottavasti et itse tee koskaan virheitä, sinä tuomitsija. tod.näköisesti joku tuttavasi/perheestäsi on ajanut myös maistissa. tilastot sanoo näin. hysteriaa Suomessa.

Vierailija
8/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:17"]

joku poisti vastauksen, että Suomessa aika iso osa on tunnustanut ajaneensa alkon alaisena. ei vaan jääneet kiinni. aika noloa, että tottuutta ei saa sanoa julki. mutta julkinimittely alkaa rysään ajaneilta. 

kuten sanoin: toivottavasti et itse tee koskaan virheitä, sinä tuomitsija. tod.näköisesti joku tuttavasi/perheestäsi on ajanut myös maistissa. tilastot sanoo näin. hysteriaa Suomessa.

[/quote]

Älä yritä puolustella kännissä ajamista sillä, että monet ääliöt ajavat kännissä. Ei muitakaan vaaraa ja haittaa aiheuttavia rikoksia puolustella sillä, että ne ovat niin yleisiä. Sukulainen tai perheenjäsen on ääliö ajaessaan kännissä siinä missä muutkin ja ansaitsee typeryydestään seuraamukset. 

Katsoisitko vierestä kun joku sukulainen lähtee täydessä maistissa tien päälle vai soittaisitko 112 ja pyytäisit poliisia pysäyttämään hänet ennenkuin tekee pahempaa vahinkoa?

Vierailija
9/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Itsekin joskus erehtynyt rattiin kännissä, vaikka en alkoholisti olekaan. Hienoa, että myönnät asian. Suunta vain ylöspäin nyt.

Vierailija
10/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi nimittelet itseäsi? astuit alkoholin alaisena rattiin, joka väärin. mutta ei pidä nimitellä itseään silti. senhän tässä maassa tekevät muut kyllä puolestasi ;)

Vierailija
11/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:07"]Tsemppiä! Itsekin joskus erehtynyt rattiin kännissä, vaikka en alkoholisti olekaan. Hienoa, että myönnät asian. Suunta vain ylöspäin nyt.

[/quote]

Kiitos. Mitään tsemppejä en kyllä ansaitsisi, näen painajaisia joka yö tästä ja kadun sekä häpeän suunnattomasti. Sen kuitenkin lupaan omalta kohdaltani, että virheestä opittu ja lujaa, minua ei tarvitse liikenteessä enää pelätä. Vaikka tällainen historiastani nyt löytyykin. :(

Ap

Vierailija
12/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös on hyvä mutta otsikon mukainen pyyntö ei. Jokainen käynnistämistä estävä lisäosa autossa tekee ajopelistä epäluotettavamman ja ajamisesta katsastuksineen entistä kalliimpaa.

Alkolukko maksaa uutena luokkaa 1200 euroa, siihen päälle puhalluspillit, huolto ja vuotuiset kalibroinnit (50 euroa). Jos Suomen kolmeen miljoonaan autoon asennettaisiin alkolukot niin se maksaisi neljä miljardia euroa. Jos taas asennus tapahtuisi vain uusiin autoihin niin alkoholismia sairastavat rattijuopot käyttäisivät niitä alkolukottomia vanhempia kärryjä reissuihinsa.

http://alkolukkokauppa.fi/index.php?lang=fi&p=maksutavat

Vierailija
13/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, ei tule sympatiaa yhtään. Rattijuoppous on eräs niistä, mille sitä ei minulta heru yhtään. Tapat joltakin ihmiseltä rakkaan pois, tai vammautat pysyvästi. Ei kiinnosta paskankaan vertaa sun traumat. Kännissä EI ajeta. Korjaa tapasi todellakin, se on parasta, ja lopeta kitinä. Sä et ansaitse mitään pään silittelyjä tekosiesi jälkeen.

Vierailija
14/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä ymmärrä sitä, että jos jollain ihmisellä on ongelma, niin muidenkin pitää siitä kärsiä? Kai sen alkolukon saa asentaa omaan autoonsa kuka tahansa, joka haluaa. 

Vierailija
15/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:31"]

Sori, ei tule sympatiaa yhtään. Rattijuoppous on eräs niistä, mille sitä ei minulta heru yhtään. Tapat joltakin ihmiseltä rakkaan pois, tai vammautat pysyvästi. Ei kiinnosta paskankaan vertaa sun traumat. Kännissä EI ajeta. Korjaa tapasi todellakin, se on parasta, ja lopeta kitinä. Sä et ansaitse mitään pään silittelyjä tekosiesi jälkeen.

[/quote]

En kai sitä yhtään pyytänytkään. Juuri noin minäkin itseni tuomitsen. Enkä MISSÄÄN TAPAUKSESSA ole edes itse pienestikään antamassa anteeksi, tämän kanssa on vaan elettävä (yritin tappaa tosin itseni tuon jälkeen > psykiatriselle).

Voisitko sanoa, mitä tekisit asemassani? Haluaisin kyllä tehdä jotain konkreettista, jotta tällaista ei koskaan tapahtuisi. Ainoa asia, josta enää olen elämässäni onnellinen on se, etten hirveydelläni tappanut ketään. Jos sinua helpottaa, niin en varmasti ikinä pääse tapahtuneesta yli. Mutta pitäisikö siis vain kuolla? Sitä olen miettinyt kyllä tuon osastojakson jälkeenkin monesti.

Ei unohdu ei, soimaan lopunelämääni ja päivittäin tästä itseäni. Usko pois. Jos joku lohduttaa, että toivoa on jatkaa vielä elämää ja olethan parantanut tapasi niin sanon että ei, tuota ei voi antaa anteeksi itselleen ikinä ja olkaa hiljaa. En ansaitse mitään elämää enää. :(

Ap

Vierailija
17/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:40"]

[/quote]

Niin paljon ihmiset pistävät kännin piikkiin etten AP:tä itse tuomitse, mutta ihmettelen kyllä, koska itse olen tehnyt päätöksen etten kännissä aja ja se on pitänyt. On pari muutakin päätöstä känniin liittyen, ja nekin on pitäneet. Siltikään en tuomitse AP.tä vaan pidän peukkuja että päätös pitää ja paremmat ajat on edessä.

Vierailija
18/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:31"]

[/quote]

Toivottavasti et tee koskaan elämässäsi virhettä. Juopuneena ajaneita on Suomessa lähes joka toinen, eli sinun tulee halveksia ainakin puolta kansasta. Vain harva jää vain kiinni. ;)

Vierailija
19/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hoitoon, hyvä ihminen. Raittiina et ikinä aja kännissä. Miten Se Sirpa Pietikäinenkin aikoinaan rattijuopumuksestaan sanoi: selvänä en ikinä ajaisi kännissä autoa.

nettihaulla löydät hoitoa. Voimia päätökseen.

Vierailija
20/27 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:40"]

[/quote]

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi