Menisitkö tilanteessani töihin vai jatkaisitko kotiäitinä?
Eli laittaisitko 3 lasta päiväkotiin (nuorin n. 1,5v) ja menisit töihin. Saisit käteen korkeintaan tai yhtä paljon rahaa, kuin mitä saisit hoitaessasi kaikki kolme lasta itse? Olisit ollut jo 4,5v kotona ja kaipaisit töihin ja kovasti. Mutta töihinmeno tietäisi 9h vähintään hoitopäiviä lapsille.
En tiedä mitä oikein tekisin. Nyt isommat osapäiväisesti hoidossa mutta pitäisi heidät ottaa kotiin ja siirtää kerhoihin. Onko kiva kun lapset joutuvat vaihtamaan rutiinejaan ja vaihtamaan ihanan pk muutaman tunnin pikakerhoon. TOisaalta äidin kanssa enempi. Ovat silloin jo 4,5v kun äiti menis töihin, tai jäisi kotiin kunnes menisivät eskariin.
Mitä ihmettä oikein teen? vastaavia kokemuksia kellään????
Kommentit (25)
En menisi töihin! Itse aloitin työt 5 vuoden kotiäitiyden jälkeen ja vaikka työhän paluu mieluisaa (erittäin!), mies osallistuu ja nuorin lapsi 3 vuotta niin silti aikamoistahan tämä on. Sinuna odottaisin nyt vuoden ja menisin sitten töihin. Ja se viimeinen vuosi kotona tuntuu paremmalta jo sen takia että tietää sen olevan viimeinen :)
hankaluutena lasten päiväkoti. Ovat jo 2. päiväkodissa. Jos olisin vain vuoden kotona, olisi taas uusi pk ja uusi ryhmä jne ja tässä välissä uudet kerhot, uudet ohjaajat ja lapset. Hirveä stressi lapsellekkin tutustua isoon määrään uusiin ihmisiin. Tuntuu kurjalta että pieni lapsi olisi lapsuusiällä 3 päiväkodissa. Kuitenkin jos olisin sen kotona, kun nuorin 3v, olisi kuitenkin pakko viimeisiksi vuosiksi ja eskari laittaa isommat taas uuteen pk.
Eli vuoden takia en lähtisi muuttamaan systeemiä, pitäisi olla väh 2,5v vielä kotona. Enkä tiedä miten ihmeessä jaksan kun nyt viimeiset 2v ollut vaikeeta.
Mun mies matkustelee siis ei voi tehdä etätöitä eikä tukiverkostoa.
Kituuttelisiko ensi kevään ja lapset edelleen päiväkodissa ja syksystä töihin sittenkin..?!
Ymmärtääkö hän, että sinun töihinmenosi vaatii häneltä enemmän osallistumista? Ettekö voi mitenkään järjestellä niin, että sinä tekisit vaikka ilta- ja viikonlopputöitä mutta olisit arkipäivät kotona lasten kanssa.
Toki päiväkodin vaihtaminen on lapsille stressi, mutta pari vuotta kotona nollaa sen kyllä ihan täysin :-) Jos taas olisit kotona vain vuoden, miksi lapset joutuisivat sen jälkeen eri päiväkotiin? Usein hoitopaikan saa soviteltua pysymään samana hoitoapaan jälkeen. Tai entäpä jos vanhin jatkaisi puolipäiväisenä päiväkodissa - näin teillä olisi siasrusetu kun haet nuoremmille lapsille pk-paikkaa mennessäsi töihin.
Tiedän kyllä että kotonaolo voi ottaa koville. Itsekin säntäsin ekan lapsen jälkeen töihin kun hän oli vuoden vanha. Näin jälkikäteen kadun sitä. Mikä kiire mulla oli? Toisen lapsen kanssa ollin kotona täydet kolme vuotta ja nyt kun olen ollut töissä neljä vuotta, tuntuu että sekin oli liian vähän... Työelämää on edessä vielä 30 v., lapset on loittonee kasvun myötä yhä kauemmas minusta - pikkulapsiaika on lopullisesti ohi, mutta tätä omaa aikuisaikaa tuntuu olevan loputtomasti edessä...
ja varsinkin toinen rakastaa mennä yleensä hoitoon.Tänäänkin sisaren jäädessä kotiin sairastamaan, oli jo ovella odottamassa että isi vie hoitoon.
Nyt tänään selvisi että ero jäädä kokonaan hoitamana kolmea lasta versus se että isommat jatkavat hoidossa on n. 480e kk. Eli sen verran säästäisimme tai pihtaisimme...mietimme nyt..
olen nyt toimistotyössä ja mies asuu omassa kodissaan. kesällä tein tarjoilijan hommia, eli yövuoroja. Minä siis tällä hetkellä olen yksin päävastuussa lapsista ja edelleen olen sitä mieltä että töihin paluu kannatti.