Menisitkö tilanteessani töihin vai jatkaisitko kotiäitinä?
Eli laittaisitko 3 lasta päiväkotiin (nuorin n. 1,5v) ja menisit töihin. Saisit käteen korkeintaan tai yhtä paljon rahaa, kuin mitä saisit hoitaessasi kaikki kolme lasta itse? Olisit ollut jo 4,5v kotona ja kaipaisit töihin ja kovasti. Mutta töihinmeno tietäisi 9h vähintään hoitopäiviä lapsille.
En tiedä mitä oikein tekisin. Nyt isommat osapäiväisesti hoidossa mutta pitäisi heidät ottaa kotiin ja siirtää kerhoihin. Onko kiva kun lapset joutuvat vaihtamaan rutiinejaan ja vaihtamaan ihanan pk muutaman tunnin pikakerhoon. TOisaalta äidin kanssa enempi. Ovat silloin jo 4,5v kun äiti menis töihin, tai jäisi kotiin kunnes menisivät eskariin.
Mitä ihmettä oikein teen? vastaavia kokemuksia kellään????
Kommentit (25)
Neljä vuotta olin kotiäitinä.Kesällä aloitin 10-20 tuntia viikossa. Nyt teen puolikasta työaikaa.Mukava tilanne! Kokopäiväiseksi en halua, mulla on ssellainen tilanne,että lapsia ei tarvitse viedä hoitoon, isovanhemmat hoitaa. Hoitopäiviä tulee harvoin,kun mies tekee vuorotöitä.
maaliskuussa ihan samassa tilanteessa, kesän sompailimme niin että lapset olivat kotona. Nyt he ovat 7-16 päiväkodissa, minä olen työssä ja mies myös.. Minä olen tyytyväinen ratkaisuun, lapset tykkäävät olla päiväkodissa.
Minä saan kerryttyä lomat, eläkkeen ja saan palkkaa. Tunnen olevani elossa, aikuisten maailmassa josta kiiruhdan hakemaan lapset päiväkodista.
Illat olen vain lasten kanssa ja nautin niistä hetkistä.
Mutta voin myöntää rehellisesti myös nauttivani työnteosta.
Itsellä se tilanne, että mies on jatkuvasti matkatöissä. En voi ilman palkattua lastenvahtia tehdä harrastuksia tai jos olisi pidempi rupeama töissä, niin olla edes ylitöissä ilman että olisi se joku lastenvahti. Meillä ei ole isovanhempia mailla eikä halmeilla, eikä muitakaan vapaaehtoisesti auttavia.
Uskoisin, että viihtyisin töissä. Mutta jos en saisi enemmän rahaa kuin mitä tuilla, niin tuntuisi se jotenkin inhiottavalta lasten kannalta, että heidät viedään säilöön päiväksi että äiti pääsee harrastamaan töitä.- Niinhän se menisi. Jos saisikin jotain 3.500e niin silloin jo menisi ilomielin töihin.
ap
Lapsille noin pitkä hoitopäivä on mieletön stressi, siis juuri se päivän pituus.
En ole katunut. Lapsia neljä ja nyt nuorin 4 v. Sain nyt syksyllä koulutustani vastaavaa työtä ja olen huimassa uraputkessa, eli myöhemminkin ehtii.
Ja minulla on jotain kallisarvoista: tasapainoisia lapsia, joiden kanssa olen saanut olla ne tärkeimmät ensimmäiset vuodet. Tosin isänsä oli myös paljon heidän kanssaan jo silloin, sillä teki osan päivästään kotitoimistossa. Kaikki olemme tyytyväisiä silloisiin ratkaisuihin!
jos se vaan on ok työn antajalle. Niin minä tein ja tein 4 pv/vko.
6kk työssäolon jälkeen työnantajan pitää suostua vapaaseen...
Oikeasti se töihin meneminen ja lasten kuskaaminen hoitoon on raskasta. Ja jos arjen hoidat yksin, on se varmasti tuplaten raskaampaa. Kun haet lapset illalla hoidosta, haluavat kaikki yhtäaikaa sinulta huomiota ja käytänössä joudut antamaan itsestäsi kaiken heille siihen asti, kun menevät nukkumaan.
jäin kotiin. Olin kotona nuorimman koulun alotukseen asti.(joulun jälk menin töihin) . Mies paljon töissä ja poissa kotoa. Miksi olisin vetänyt itseni loppuun turhantakia?
ehdin hyvin vielä olemaan töissä. Nyt työhön meno helpompaa ja taloudellisestikin kannattavampaa kun kaikki neljä lasta koulussa.
Lapset ovat kuitenkin vielä niin pieniä.
Ja jos kaipaat töihin, niin olisiko mahdollista tehdä jotain työtä hoitovapaan aikana?
Jos miehesi on viikonloput kotona niin kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa. Saat välillä muuta ajateltavaa kuin kotielämä + rahatilanne paranee.
Olisiko mahdollista osa-aikatyöhön tai lyhennettyyn työpäivään? Parasta on sellainen 3-4 päiväinen työviikko, jolloin viikonlopulle tulee mukavasti pituutta eikä ole liian rankkaa itselle eikä lapsille. Näin hoitomaksutkin pysyvät vielä tosi pieninä, ja lisäksi verotus+osittainen hoitoraha korvaavat loppuerotuksen.
Mutta siis itse en kestäsi olla kotona noin pitkään, ja siksi olen töihin menon kannattaja. Lisäksi saisit huomata, että lastenhoito on oikeasti ihanaa, rentouttavaa ja hauskaa, kun sitä ei tarvitse tehdä 24/7. Uhmapuuskiinkin suhtautuu ihan toisella tavalla, kun on elämässä jotain muutakin kuin se kotirumba.
niin ja mistä löytäisi sellain työpaikan jossa voisi tehdä 3-4pvä vkossa töitä :)
ap
miten voi saada hoitomaksut pienemmiksi jos kaupungilla on vain käytössä joko 21 tai 13 hoitopäivää??
Siihen on oiekus, kun on ollut samalla työnantajalla tietyn ajan (en muista kauanko, selvinnee helposti). Silloin voit sopimuksen mukaan tehdä 6-tuntisia työpäiviä tai 4-päiväistä viikkoa - pienten lasten kannalta lyhyet päivät ovat parempi vaihtoehto.
Jos olisit vasta aloittelemassa työnhakua, eikä mitään osa-aikaista tunnu olevan tarjolla, niin itse tsemppisin kotona vielä sen vuoden ajan. Vuosi on lyhyt aika kuitenkin, ja jos et aio enää tehdä lisää lapsia, tämä on viimeinen mahdollisuutesi olla kotona. Usko pois, kun olet ollut töissä puoli vuotta, huomaat ajattelevasi kaihoisasti niitä kotipäiviä :-)
Töissä kuitenkin ns. "tuottaisit" jotain. Kotona poltat vain veronmaksajien rahoja. Ja toisekseen, ollessasi työelämässä voit ylentyä ja edetä uralla ja palkka kasvaa. Vaikka ura junnaisi paikallaan, silti palkka kehittyy..
jonne palata. Uusi paikkakunta jne. Mies matkatöissä, joten lasten hoitoon kuljettamisrumbat jne arkirutiinit usein vain minun harteilla. 80% voi käsittääkseni tehdä kun 6kk ollut saman työnantajan palveluksessa, eli ainakin ekat 6kk 100%
Toisaalta nyt 2v lisää kotona merkkaa 5v päästä todella vähän omassa urakehityksessä, kun taas nyt tässä iässä lapsille 2v merkitsee todella paljon enemmän. Oliskin joku työ minne palata ja palkka hyvä. Nyt tuntuu että palkan pitäisi olla tosi kohdillaan, jotta kannattaa taloudellisesti mennä edes töihin.
ap
että isommat ois osapäivän päiväkodissa ja pienemmän kanssa kotona (tätä vielä vuosi, sitten nuorin onkin jo 2,5v) ja sinä aikana etsit työpaikkaa jossa voisit olla sen 6h/pv töissä tms.?
palata töihin. Nyt loppuu sitten mammalomaraha joka oli ihan mukava vajaa tonni ja nyt putoamme siis siihen 300e ja kuntalisä nuorimmaisesta. ja miinus lasten hoitomaksut.....
Miksi aina pitää kaikki olla rahasta kiinni...
ap
On ihan tarpeeksi raskasta ja stressaavaa kaikille hoitaa kolmen pienen lapsen tarhaanviennit ja -haut, syöttämiset, vaaterumbat, sairauspoissaolot, lääkärit, neuvolat, yms yms silloinkin, kun hommat jaetaan kahden vanhemmat kesken melko tasapuolisesti. Jos pyörität arkea yksia, kadut töihin menoa kahdessa kuukaudessa.
Sinnitelkää sillä pienellä rahalla ja luota siihen, että se kaksi vuotta lasten kanssa on kuitenkin antoisampaa sinullekin kuin kaksi vuotta enemmän työelämässä, jossa ehdit viettää vielä montakymmentä vuotta muutenkin. Jos kotonaolo ryydyttää täysin, opettele olemaan itsekäs myös kotiäitinä. raahaa lapset paikkoihin, joihin haluat itse mennä. Järjestä omia menoja ja jätä lapset miehelle vaikka koko viikonlopuksi. Älä keskity siivoamiseen, kun voit käyttää senkin oman ajan johonkin hauskempaan. Loppujen lopuksi vaikka olet kuinka laiska ja itsekäs kotiäitinä ollessasi, miehesi pääsee helpommalla, lapsillasi on rauhallisemmat päivät ja se kotikin on siistimpi kuin jos olisit päivät töissä :-)
Ota kotiin, saat sisaruskorotukset plus säästät hoitomaksut. Sitten ilta- ja viikonlopputöihin, niin tienaatkin jo enemmän kuin päivätöissä.