Palstalääkärit! Lääkkeet ja greippi???
Tykkään greipistä todella paljon, mutta nyt kuulin jostakin, että se vaikuttaisi lääkkeitten imeytyvyyteen ja saattaa olla jopa vaarallinen? Mitä ihmettä? Saako greippiä syödä vapaasti, jos on lääkitys?
Kommentit (43)
Ei täällä AV:lla kannata kysyä neuvoa, koska ihmisillä on 99%:sti suurempi halu vittuiluun kuin auttamiseen. Kansan koko kuva :) Mutta niin, greippi on tosiaan yksi niitä yllättäviä juttuja, joita kannattaa tiettyjen lääkkeitten kanssa välttää.
OT, kuka lukee tai säästää pakkausselosteet (tai käyttöohjeet)? En mä ainakaan.
ei ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:00"]Minuakin kiinnostaa! On kilpirauhasen vajaatoiminta ja Thyroxin-lääkitys, ja juuri ajattelin mennä ostamaan greippiä, kun olen laihdutuskuurilla. Saako greippiä syödä Thyroxinin kanssa?
[/quote]
Jospa lukisit siitä pakkausselosteesta?
[/quote]
En ole säästänyt pakkausselostetta. Mutta juu, vittuile vaan.
*greipin ostoon*
[/quote]
Ne löytyy myös netistä. Google laulamaan;)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:00"]Minuakin kiinnostaa! On kilpirauhasen vajaatoiminta ja Thyroxin-lääkitys, ja juuri ajattelin mennä ostamaan greippiä, kun olen laihdutuskuurilla. Saako greippiä syödä Thyroxinin kanssa?
[/quote]
[/quote]
*greipin ostoon*
[/quote]
Ne löytyy myös netistä. Google laulamaan;)
[/quote]
No mutta tässähän on mulle jo MUITTEN KUIN SINUN toimesta ystävällisesti kerrottu, että greippiä saa syödä Thyroxinin kanssa. Joten tunge se Google sinne minne päivä ei paista. Nyt greippiä kehiin!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:11"]Ei täällä AV:lla kannata kysyä neuvoa, koska ihmisillä on 99%:sti suurempi halu vittuiluun kuin auttamiseen. Kansan koko kuva :) Mutta niin, greippi on tosiaan yksi niitä yllättäviä juttuja, joita kannattaa tiettyjen lääkkeitten kanssa välttää.
ei ap
[/quote]
No jospa tämän jälkeen vähän useampi... Ne selosteet kun on tehty ihan tarkoituksella eikä kiusaksi. Saattaa säästää hengen...
Se greipin/greippimehun välttäminen ei tarkoita ainoastaan sitä, että lääkkeen oton yhteydessä ei saa syödä greippiä tai huuhdella lääkettä alas greippimehulla, varoaika,on huomattavasti pitempi.
Miksi ihmiset täällä aina valittaa, että mikset käytä googlea, kun googlen tulokset on epäluotettavia eikä niitä maallikko ymmärrä? Aina täällä notkuu lääkäreitä ja hoitsuja. Paljon kätevämpi kysyä niiltä. Jos sun ainoa input ketjuun on vinkua KVG, niin voit jättää postaamatta. Nummarratko?
Kiitos vielä kaikille asiallisille vastaajille.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:11"]Ei täällä AV:lla kannata kysyä neuvoa, koska ihmisillä on 99%:sti suurempi halu vittuiluun kuin auttamiseen. Kansan koko kuva :) Mutta niin, greippi on tosiaan yksi niitä yllättäviä juttuja, joita kannattaa tiettyjen lääkkeitten kanssa välttää.
ei ap
[/quote]
No jospa tämän jälkeen vähän useampi... Ne selosteet kun on tehty ihan tarkoituksella eikä kiusaksi. Saattaa säästää hengen...
[/quote]
Jaa. Tuskin se (esim.) greippi nyt mun henkeä uhkasi. Maalaisjärki jo kertoo aika paljon mitä kannattaa tehdä. Pakkausselosteet ahdistaa, ja saan heti kaikki ne sivuvaikutukset. Elämästä ei selviä hengissä.
ei ap
Thyrxinin kanssa SAA nauttia greippiä, ihan olen endolta aikoinaan asian tarkistanut
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:04"]
[/quote]
[/quote]
*greipin ostoon*
[/quote]
Älä osta greippiä. Itsekin pidän siitä yli kaiken, mutta valitettavasti täytyy rajoittaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1050400
t. toinen kilpirauhasvaivainen
[/quote]
No niin! Kaikki alapeukuttaa. Minähän käytin googlea niin kuin käskettiin, ja silti ei hyvä :(
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:23"]
Thyrxinin kanssa SAA nauttia greippiä, ihan olen endolta aikoinaan asian tarkistanut
[/quote]
Kiitos. :) Greippi on yksi parhaista asioista maailmassa. Varsinkin verigreippi. <3
Greippi vaikuttaa lääkkeiden tehoon. Useitakaan lääkkeitä ei ole tutkittu yhteisvaikutusta greipin kanssa.
Täällä nyt kuka tahansa voi kertoa olevansa lekuri tai sh ja uskotella mitä vain totuutena. Kyllä me sh: kin tarkistelemme lääkkeiden yhteisvaikutuksia ja niitä pakkausselosteita netistä ihan Googlea käyttämällä. Pitää vain osata olla lähdekriittinen, esim. Lääkeinfo on luotettava sivusto, toisin kuin keskustelupalstat. Ja ei, thyroxin ei reagoi greippiin.
Greippi on luonnon oma lääke. Olen oikeasti greippiä nauttimalla onnnistunut pudottamaan tosi paljon painoa. Mitään lääkitystä mulla ei ole (siis paitsi se greippi). Suosittelen! Mutta älkää nyt nauttiko niitä tabuja greippimehun kanssa vaan greipit sitten iltapäivällä :)
t. maallikko
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:33"]Greippi on luonnon oma lääke. Olen oikeasti greippiä nauttimalla onnnistunut pudottamaan tosi paljon painoa. Mitään lääkitystä mulla ei ole (siis paitsi se greippi). Suosittelen! Mutta älkää nyt nauttiko niitä tabuja greippimehun kanssa vaan greipit sitten iltapäivällä :)
t. maallikko
[/quote]
Ei sitä greippiä tule nauttia ollenkaan, kun moni lääkeaine vaikuttaa liki vuorokauden elimistössä!!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:11"]
ei ap
[/quote]
Eihän sinun tarvitse niitä lukea, jos muistat ulkoa oman lääkkeesi rajoitukset.
Kannattaa kyllä lukea aina kun saa uuden lääkkeen. Mullakin tuli tässä mieleen, että olikos greippi mainittu minun lääkkeeni kohdalla. Huomasin, että eipä ole tallessa se pakkauksessa ollut lappu.
Ei sillä tosin mitään merkitystä ole, kun en pidä greipistä enkä syö sitä oikeastaan koskaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:04"]
[/quote]
[/quote]
*greipin ostoon*
[/quote]
Älä osta greippiä. Itsekin pidän siitä yli kaiken, mutta valitettavasti täytyy rajoittaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1050400
t. toinen kilpirauhasvaivainen
[/quote]
No niin! Kaikki alapeukuttaa. Minähän käytin googlea niin kuin käskettiin, ja silti ei hyvä :(
[/quote]
Juu, käytit toki, mutta se vei sinut sivustolle jonka ns.tietoihin ei voi luottaa. Sen sijaan jos on esim.kadottanut lääkkeen pakkausohjeen niin se löytyy googlaamalla ja siihen voi luottaa. Ja tosiaan, täälläkin yksi greippiä rakastava Thyroxinia käyttävä. Thyroxinin kanssa voi huoletta nauttia greippiä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:33"]Greippi on luonnon oma lääke. Olen oikeasti greippiä nauttimalla onnnistunut pudottamaan tosi paljon painoa. Mitään lääkitystä mulla ei ole (siis paitsi se greippi). Suosittelen! Mutta älkää nyt nauttiko niitä tabuja greippimehun kanssa vaan greipit sitten iltapäivällä :)
t. maallikko
[/quote]
Ei sitä greippiä tule nauttia ollenkaan, kun moni lääkeaine vaikuttaa liki vuorokauden elimistössä!!
[/quote]
No mutta kun Thyroxinin kanssa saa greippiä napostella, niin aion mennä greippilinjalla hellekauden loppuun!
t. se eka kilpparitapaus
Vähän OT, mutta mulla on vika lomaviikko ja aion mennä sen sovelletulla lentoemäntädieetillä: eli valkoviiniä ja greippiä! Älkää nyt lekurit ja hoitsut suuttuko. Muuten ei jaksa palata töihin.
nimim. Ei lääkitystä
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 21:37"]
t. maallikko
[/quote]
[/quote]
No mutta kun Thyroxinin kanssa saa greippiä napostella, niin aion mennä greippilinjalla hellekauden loppuun!
t. se eka kilpparitapaus
[/quote]
Kyse on tietysti niistä lääkkeistä joiden kanssa greippi on kielletty, huoh.
"thyroxin ja grapefruit
Pharmaca ei tunne moista yhteisvaikutusta, ei myöskään Medlinestä löydy siitä mitään. Tyroksiinin metabolia ei mene CYP3A4:n kautta, joten greippimehu tuskin vaikuttaa oleellisesti tyroksiinin pitoisuuksiin.
Olisitko sekoittanut johonkin toiseen lääkkeeseen? E-pillereihin???"
Tuolta linkistä Suomi24:lle lainattua.