Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAMMITENAVAT VKO 10¤¤¤¤¤

03.03.2008 |

Aloitan uuden pinon, kun en sellaista huomannut.

Vanha pino täällä http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12532793&p=1&mpage=5&tmod…

On ollut huisin kiiru vkonloppu, kun olin la+su sielää kirpparill amyymässä klo 7-15. Myyntipöytäni oli vetoisassa paikassa ja kylmä tuli, mutt muuten oli ok juttu. Mies toi Vienon molempina päivinä syömään tissiä kerran ja sillä selvittiin. Loppuajasta alkoi kuitenkin maitoa valua rinnoista.

Ihan hyvin kävi kauppa.

Meillä on onneksi vakiintunut mukava rytmi tähän alkupäivään...Vienon lykkään parvekkeelle ja 1v nukkuu myöskin tässä puolenpäivän hujakoilla, joten mulla on tunti-pari omaa aikaa-aah!!! Kauhea kiire vain rynnätä kotiin esim.muskaristakin maanantaisin, sillä jos 1v nukahtaa rattaisiin, se ei enää nuku sisällä. Yks pv se nukahti hississä ja ehti nukkua n.2min ja se oli siinä!!! Yritin tietenkin nukuttaa häntä sänkyyn, mutta ei. Sitten tuollaisilla " päiväunilla" ei kaveri muuta tee kuin kiukuttele lopun päivää ja mulla hajoilee pää, kun stereona kuuluu huutoa. Väsyneenä 1v tekee kaikkea tyhmää, kuten kiipeilee ihme paikkoihin ja putoilee, kiskoo ihmisiä tukasta, yrittää purra vauvaa, läpsii muita ja itseään jne. Että meille nää päiväunet on todella tärkeät!!!

sammermanni ja Vieno 2kk

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tässä tapahtui... anteeksi vaan että mun teksti nyt löytyy sata kertaa peräkkäin, mutta väitän etten ole syyllinen vaan taas tämä hölmö vauva-lehden järjestelmä...

Vierailija
22/48 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pyryttää Helsingissä!!! Asumme meren rannassa, joten täällä tuulee vielä enemmän kuin keskimäärin muualla.Vieno se vaan nukkuu partsilla=) Tuulee niin että vaunut heiluu ihan kunnolla.

Eilen Vieno teki valvomisennätyksen.Koko perhekahvila-ajan 1,5h valvoi ja seurusteli=) Muutenkin nukkui pienempiä pätkiä eilen päivällä ja illalla huusi masuvaivoja 3h.Sitten tuli klo 22 isot kakat ja neiti nukahti saatuaan kuivaa alle. Olikin jo niin punaiset ja väsyneet silmät että!!! Uskomatonta, kun prinsessa sitten nukkui yhtä kyytiä 7,5h!!!! Olin ihan että häh kun katsoin kelloa ja se oli 5.38!!! Tuntui aikas mukavalta alkaa antaa tisiä, sen verran jo maito kiristeli siellä. Nyt on kyllä ihan eri meininki päivässä, kun on saanut noin hyvät unet nukkua.

Vähän galluppeja tulee!!!

Eli kertsivaippojen käyttäjät: mitä vaippamerkkiä käytätte?

-Meillä Muumit midi-koko

Laitatteko jotain pepulle vaippaa vaihtaessa?

-meillä poimuihin talkkia tai Acon voidetalkkia ja peppureijän ympäristöön joko Bepanthenia tai sinkkipastaa, koska iho menee helpolla rikki.

sammermanni ja vieno 2kk ja 6pvää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla kirjoittelin pitkät tarinat, mutta kun yritin lähettää, kaikki hävisikin jonnekin bittiavaruuteen, eikä enää löytynyt. Ärsytti.

En nyt enää edes muista mitä eilen kirjoittelin, mutta sovitaan että uusi päivä, uudet kujeet.

Vaipoista oli kysely. Meillä libero babysoft mini 3-6kg. Noin viikko sitten siihen vaihdettiin, sitä ennen oli se newborn, eli pienin koko. Tyytyväisiä ollaan oltu, iholle ei ole tarvinnut mitään laittaa kun on niin hyväkuntoinen.

Kestovaippailua mä kyllä tässä olen kovasti harkinnut, on vain hankala päästä alkuun kun ei tiedä mistä aloittaisi. En ymmärrä edes tuota äp:n mukana tullutta vaippaa. Käytetäänköhän se ihan sellaisenaan vai tarviiko siihen jotain lisäksi? Ja mikä idea sillä lärpäkkeellä siinä on? Olen kyllä yrittänyt lueskella kestovaippafoorumeita yms, mutta mä oon vissiin niin tyhmä etten silti hahmota miten homma toimii... Siis kaikki lisäimut ja kuivaliinat sun muut hämää..

Huomasin kyllä, että meilläpäin on olemassa joku yhdistys (liekku) jolta voisi vuokrata satsin vissiin erilaisia vaippoja kokeiluun 12vrk ajaksi, olikohan 6e hinta...eli ei ois paha.. Kun vain saisi aikaiseksi.

Viihteellä käynnistä oli ainakin ollut puhetta. En oo varsinaisesti vielä käynyt, paitsi kerran vietettiin pienesti iltaa miehen kaa kotona, kun mun sisko oli käymässä ja halusi hoitaa vauvaa ja antaa meille omaa aikaa. Käytiin siis miehen kaa rauhassa saunassa, muutaman saunaoluen otin. Sisko oli valmiudessa siis hoitamaan poikaa, poika kyllä nukkui koko ajan, eli ei huomannut muuta kuin että ekan yösyötön sai pullosta suoraan. Oli todella ihanaa, parastahan tuossa oli kun ei tarvinnut laittautua minnekään vaan sai olla ihan vaan kotona. Kun eihän mulla edes ole muita sopivia vaatteita kuin jotain verkkareita tällä hetkellä, sen verran on mahaa vielä! Mutta en siis ole täysin erossa vauvasta vielä ollut kuin muutaman kerran mitä oon käynyt kaupassa sillä aikaa kun mies hoitaa.

Pääsiäisenä olisi kyllä tarjolla tilaisuus olla yötä erossa, mutta en ole vielä päättänyt että käytänkö sen tilaisuuden. Kaveriporukkaa siis mökille menossa, mökki ois lähella anoppilaa, anoppi voisi hoitaa.. Vähän rankalta vaan tuntuisi kerralla olla koko yö poikkeen. Vaikka ei se kyllä varmaan ongelma olisi, koska poika saa muutenkin suuren osan ruuastaan pullosta. Enkä usko että mullakaan tuo maito pakkautuisi, loppua tuo ennemmin meinaa...

Sitähän mun piti kysyä, että vetääkö muiden vauvat usein maitoa henkeen? Ku meillä on nyt viimeaikoina alkanut vetää tosi usein. Näyttää suunnilleen tukehtuvan, yskii sitten.. Tuota tapahtuu sekä pullosta että tissistä syödessä. On vähän pelottavaa.. Vaikka hyvin ja suht nopeasti poika kyllä saa yskittyä henkensä selväksi aina.. Mutta onkohan tuo ihan normaalia, ja voisikohan sitä ehkäistä miten?

Meillä kävi eilen taas vieraita. Poika taitaa tykätä vieraista ja puheensorinasta paljon. Jos nukkuu kun vieraat tulee, jatkaa nukkumista tyytyväisenä todella kauan. Tuntuu että normaalisti ei nukkuisi niin hyvin, mutta siinä hälyssä uni maistuu. Ja sitten kun heräsi, seurusteli niin tyytyväisenä pitkän aikaa, hymyilikin kaikille vieraille, vaikka ei se vielä usein ole meillekään hymyillyt. Eikä tosiaan yhtään ollut tyytymätön vaikka pitkien unien jälkeen ei saanutkaan heti tissiä suuhun. Ja tää on aina sama juttu kun meillä käy vieraita. Se antaa kyllä ihan liian helpon kuvan itsestään, ei vieraat edes usko ku mä sanon että kyllä se aika paljon kitisee ja yöllä valvottaa.. Mutta ihan kivahan tuo on että on sellainen päivänsäde vieraiden aikaan. Taitaa olla seurapiirityyppiä.

Nyt en jaksa pidempään tarinoida, vaikka kyllähän vaikka mitä kirjoiteltavaa keksisi. Poika nukkuu, pitää alkaa itseään valmistamaan kaupungille lähtöön, kun tarkoitus olisi ostoksille lähteä kunhan poika herää ja saan sen syötettyä. Pitäisi nimittäin jotain vaatetta etsiä ristiäisiin itselle. Kun ei nyt ihan verkkareissa viittis, muut omat ei mahdu. Äitiysvaatteinakin mulla oli vaan sporttisia rytkyjä, niin ei niissäkään löydy mitään nättiä.. onkohan tässä toiveissa palata milloin entisiin mittoihin, vai pitääkö mun suosiolla uusia koko vaatekaappi..

Frimmy ja poika pian6vk.

Vierailija
24/48 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumista torstaita! Tunnin lenkin tarvoin päättäväisesti tuossa tuiskussa koiran kaa Noora vaunuissa, saipahan hyvillä mielin syödä vähän herkkuja taas... Mitenkähän tuon herkkuhimon saisi pois? Noora jatkaa megapäikkäreitä vaunuissa ja mieskin ottaa päikkäreitä. Alkaa viimein toipua kauheasta kuumetaudistaan.

Ametisti alkaa päästä kivuista pikku hiljaa. Hienoa! Koville olet joutunutkin.

D-vitamiinia annan minäkin, Deetipat nimeltään. Ilmavaivat on lisääntynyt jonkun verran, mutta ei mitenkään huimasti eikä tyttö niitä juurikaan itke.

aksiina oli jo käynyt oikein juoksemassa. Mäkin haaveilen spinnigistä, juoksu ei oo niinkään mun juttu. Mut liikkumaan olis päästävä ihan hikipäässä jo. Toki kävelemään pääsee vaunujen kaa, mut ei se oo sama.

Pajunkukka on yökyöpeli! Hyvä että osaat päivällä nukkua, jos pieni ei yöllä anna sun nukkua...

Jälkitarkastus on meilläkin vain äitille. Mulla se oli jo joitakin viikkoja sitten. Hyvin olin parantunut, mutta sektiohaavan takia ei saa tulla vuoteen kuulemma raskaaksi...

Vauvauinti kiinnostaa myös minua. Pitäisi kyllä jo alkaa kyselemään mikä systeemi täällä on. Pitääkö ilmoittautua yms..

Sammermannin kertisgallup; meillä käytössä Liberon 2 " vaiheen" vaipat(samat kuin frimmyllä). Pyllyyn ei laiteta mitään, mutta taipeisiin ja nivusiin silloin tällöin talkkia. Mies varsinkin on talkkifriikki... Nooralla on hyvä iho ollut koko ajan eli siksi ei juurikaan tarvitse ylimääräisiä, kylvyn jälkeen hieron koko tytön Acon öljyllä ja siinä kaikki.

Meillä oli eilen 2kk lääkärineuvola ja painoa oli 4965g ja pituutta 55,5cm, ihan mukavasti siis tyttö kasvaa. Rotarokotteen joutui nielemään myös, onneksi ainakaan vielä ei ole ollut huomattavia haittavaikutuksia...

Nyt sohvalle lepäämään itsekin tai miehen viereen...

Pore&Noora 0301

Vierailija
25/48 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta maidon henkeen vetämisestä ja kakomisesta. Meidän vauvahan joutui synnäriltä vatasyntyneiden teholle osittain tästä syystä. Oli lisäksi vetänyt synnytyskanavan limat hengitysteihin eli totaalisesti syntymää säikähtänyt vauva! Syödessä tätä kakomista on ollut enemmän tai vähemmän siitä lähtien ja juuri kuvailemallasi tavalla, hetken näyttää että tukehtuu, mutta pian saa yskittyä maidot pois ja jatkaa syöntiä. Jos vauva muuten voi hyvin, en usko että on syytä huoleen. Voi olla, että toiset ihmiset ovat rakenteeltaankin alttiimpia vetämään ruokaa/juomaa henkeen, tällainen olen myös minä ja vieläpä näin aikuisenakin!

Meillä tuohon auttaa yleensä pystyasennossa syöttäminen ja se, että vauva herätetään kunnolla yölläkin syömään vaihtamalla vaipat ennen syöntiä (puoliunessa vetää herkemmin henkeen).

Sammermannin kertsikyselyyn: meilläkin on käytössä Liberon 3-6kg, viime viikolla piti vaihtaa newborneista seuraavaan kokoon, kun ohivuotoja alkoi tulla luvattoman paljon. Rasvana käytän Novalania aina pesun jälkeen, iho on vaippa-alueella hyvä. Kylvyssä käytetään Acon öljyä.

aksiina ja neiti 28.1

Vierailija
26/48 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollut taas huutoa pari edellistä päivää! Alkaa keinot olla vähissä... Aada ei oo kakannut nyt kolmeen päivään tämä päivä mukaanlukien, ja sen kyllä huomaa! Kauheeta vääntelyä, mahan murinaa ja sit pieru ja helpotus hetkeksi, kun kohta taas sama uudestaan.Voi voi, tulis vaan jo se kakka!

Oon kans miettinyt, että mistä tietää, että tuleeko rinnasta maitoa tarpeeksi. Kun rinnat ei enää pingota niin kuin alussa, vaan ovat niin kuin tyhjän tuntuiset. Nielemisääniä kuitenkin kuuluu,että kaippa sieltä jotain tulee!

Sit gallupeihin ja muihin keskustelun aiheisiin:

Vaippana meillä on myös Libero, mutta ollaan jo muutama viikko käytetty " 3-vaiheen" eli 5-8kg vaippoja. Iho on pysynyt hyvänä ilman rasvauksia tai talkkia. Kylvyssä 1-2x viikossa tosin käytän muutaman tipan kylpyöljyä.

Meidänkin vauva vetää joskus maitoa henkeen ja kakoo sitten. Yleensä imetyksen alkuvaiheessa kun hotkii maitoa niin nopeesti.

2kk neuvolassa käytiin mekin, vauva painaa 5350g ja pituutta oli tullut runsaasti, nyt 60,7cm, eli 10cm jo lisää syntymäpituuteen verrattuna.

D-vitamiinitippoja annan nyt säännöllisen epäsäännöllisesti, koska epäilen, että ne voisi olla noihin pieruihin ja kakan panttaamiseen osasyynä(?) Mutta aion kyllä sinne 3-vuotiaaseen asti tippoja antaa, koska D-vitamiini on tärkeää luustolle. Äitiysneuvolassakin kysyttiin melkein joka kerta, että olenko itse ottanut tippoja. Aluksi kerroin totuuden, että en ole, mutta sitten kun siitä tuntui saavan vaan hirmu " saarnan" , niin sanoin et " joo joo, olen..." vaikka en ollutkaan. Itse pidä niitä niin tärkeänä aikuisiällä, edes raskaana.

Kuntoilusta taas, olen siitä ennenkin hehkuttanut:) Olen tosi innostiunut käymään kuntosalilla. Siellä käyn n. 4x viikossa juoksemassa, kuntopyöräilemässä ja tekemässä erilaisia lihastreenejä. Vatsalihakset jätin pois, kun luin, että niitä ei kannata heti synnytyksen jälkeen vielä tehdä. Jännä kun olen tuosta kuntoilusta niin innostunut, kun en ole koskaan harrastanut mitään liikuntaa. (Musiikki pelasti minut liikunnalta:)

Jännä, tuo meidän 2-vuotias kun haluaa aina yöpuvuksi sen Liberon potku-yöpuvun ja se on jo ihan liian tiukka, niin ostin eilen kaupasta Tutan 92cm kokoisen jalkaterällisen potkupuvun, niin kyllä oli innoissaan kun hänellä oli samanlainen " tossu-yöppi" kuin vauvallakin:) Poika on kyllä aivan ihastunut vauvaan, käy aina halimassa ja silittelemässä sitä, eikä ole ollenkaan mustis, vaikka vauva onkin aina sylissä.

Mutta nyt kahville, isäntä palasi töistä ja ottaa siks aikaa vauvan, että saan hetken huokaista:)

T:vikli80 ja Aada 4.1.

Vierailija
27/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa ollutkin hiljaista eilisen jälkeen!!! ymmärrettävää!

sellainen kyssäri taas heti alkuun että kellä olisi tietoa/kokemusta seuraavasta?

Kuinka nopeasti lypsetty pakastettu maito tulee käyttää kun se on otettu sulamaan?? eli siis onko se syötettävä heti vai voiko säilyttää jääkaapissa joitakin tunteja/päivän?

Juhlimis galluppiin tästä aasinsilta... meillä olisi meinaan tänään syntymäpäivät toisella paikkakunnalla ja anoppi lähtee hoitamaan tyttöä. huomasin aamulla etten saakkaan enää suuria määriä lypsettyä jotenka joudutaan pakkasmaitoon turvautumaan. tuosta muuten saattaa selvitä sekin kun tyttö on alkanut heräämään yöllä parin tunnin välein syömään, niin ei varmaan saa tarpeeksi maitoa... ennen nukkunut 5tuntia helposti putkeen.

Entä huomenna sitten kun tänään olen ottanut, niin milloin voin alkaa imettää? tietenkin lypsän tissit tyhjiksi illalla ja aamulla, mutta riittääkö se? vai onko imetyskielto voimassa myös krapulassa? vai niin kauan kun on alkoholia veressä?

Hiukka jännittää kuinka tyttö pärjää ilman äitiä ekan kerran... voi olla ettei minun juhlimisesta mitään tulekkaan kun mietin toista koko ajan... ja huomista päivää...

Kakkaa on täälläkin taas pantattu kolmatta päivää... ei ollenkaan kiva.

Tietääkö kukaan voiko esim 2kk tai yleensäkkin vauvalle, antaa esim luumun keitinvettä vaikka teelusikallisen? en tiijä olenko nähnyt unta vai jostain lukenut että vauvoille voi antaa ns. luumumehua pikkuisen määrän kakkavaivoihin. eli jos keittää luumuja ja sitä mehua antaisi?

karsta ongelma alkaa meillä helpottaa!!! onneksi!!! sitkeästi vaan ollaan öljytty ja kylvyssä lioteltu päätä. tuloksia alkaa näkymään!!! korvien ja kaulan märkiminenkin on loppunut!!

tulipas taas tekstiä.. hyvää viikonlopun alkua kaikille!!!

hemi ja Kasmira 2101

Vierailija
28/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käsittänyt, että jos ottaa alkoholia, niin imettää voi kun se on poistunut verestä. poistuu maidosta siis samaa tahtia. Ja lypsää ei siis tarvitse niitä kertyneitä maitoja pois. (paitsi jos pakkautumisen takia tarvii lypsää.. mutta alkoholin takia siis ei.)

Eli ihan hyvin voi aamulla imettää jos illalla vähän ottaa. Tai jo aamuyöllä, riippuen ihan paljonko meinasit ottaa. Mutta ei ehkä hirveitä " perseitä" kannata muutenkaan ottaa, jos seuraavana päivänä on vauvaa hoidettava, ei liene kivaa krapulassa.

Sitäpaitsi mulla ainakin kun raskauden takia oli pitkä tauko alkoholin käytössä, niin 2olutta riitti varsin hyvin luomaan ihan " riittävän humalaisen" olon, ei tarvinnu yhtää enempää.

Hauskaa iltaa!

Vierailija
29/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia ei tarvitse rintoja lypsää tyhjiksi, että alkoholi poistuisi, vaan ihan sen takia, ettei tarvi täysillä rinnoilla olla, kun on pitempi imetystauko, eli ihan mukavuus syistä, ja tietysti sen takia, että imetysrytmi ei muutu. Alkoholia on rintamaidossa yhtä paljon (tai vähän) kuin veressäkin, eli sullakin todennäköisesti yöllä alle 2 promillea! (mitä se onkaan prosentteina, joitain sadas vai tuhannesosia?) Ja aamulla jo 0,5 tai alle. Joten mitään kännejä vauva ei saa, vaikka rintamaitoa heti huomenna jo saisikin. Rajoitukset alkoholin nauttimiseen imetyksen aikana koskee lähinnä sitä, ettei käsittele ja hoida vauvaa humalassa. Eli ihan surutta voit imettää jo huomenna aamullakin, ellei ole kauhee kankkunen päällä...

Meilläkin on kakkaa pantattu, tänään jo neljäs päivä, mikä on pitkä väli, kun alkuviikkoina kakkasi 10 kertaa päivässä, ja viime aikoinakin on ollut useammat kakat päivässä. Vauvan tyytyväisyys on siinä koetuksella, kun masussa kiertää, eikä kakkaa tule. Olen myös kuullut, että luumumehua tai vastaavaa voi pikkuvauvoillekin antaa. Meillä ei ole luumuja, mutta Duphalac pullo on lääkekaapissa, pitäis lukee siitä pullon kyljestä, että voiko sitä antaa pikkuvauvoille.

Ja nyt syömään. Vauva nukkuu, niin ehtii noille isommille antaa ruuan. Saas nähdä, ehdinkö itse syömään...

T:vikli80 ja Aada 2kk

Vierailija
30/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hemi, että karsta alkaa hävitä.Siinä sitä pitkäjänteisyyttä punnitaan=) Ihna kuin miljoona kertaa myöhemminkin, kun kamppailee milloin uhmaikäisen , milloin murkun kanssa:tuhansia toistoja eikä saa luovuttaa vaikka väsy iskee, sillä lapsi tarvitsee selkeyttä elämäänsä, vaikka testaakin rajojaan.

Mä en juo ollenkaan ,jotenen osaa sanoa noihin alkoholiasioihin.Tyttöjen ilta on 28.3.pe ,jolloin menen syömään ystävien kanssa.He kyllä ottavat, mutta eipä heillä enää/vielä olekaan pieniä vauvoja.29.3 olis kaveri 40v bileet, joissa olis hieno ohjelma ja illallinen, mutta eipä me päästä, kun ei saatu lastenhoitajaa.En halua ihan vierasta ottaa ja tutuilla on kaikilla juuri silloin omaa menoa.

Itse annoin tuolle 1v:lle mallasuutetta kakan panttaukseen ihan pienenä jo.Toinen mitä annoin oli hapankaalimehu.Kuulostanee rajulta, mut siinä on käsittämättömästi hyviä maitohappobakteereja ja jo 1/4 tl riittää vauvalle. Sopii koittaa ken uskaltaa.Meidän 1v on ollut aina kovin terve, liekö hapankaalimehun ansioo. Eli kun ostatte sen hapankaalipurnukan, painatte siitä päältä lusikalla kaalia linttaan ja lusikkaan herahtaa mehua, jonka annatte vauvalle.

sammermanni ja vieno 2kk 1vko (kylläpäs aika rientää!!!)

Vierailija
31/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii ke 19.3!

Miten te muut.

Rakas pieni kaveri heräilee! Aloitan syötöt ja palaan myöhemmin. Meilläkin on ollut tosi ihania päiviä tässä ja se tuo voimia masu-taisteluun.

Vierailija
32/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastettu maito kannattaa sulattaa eka lämpösellä vedellä ja kun se on nestemäistä niin mikroon.

Imetystukilistan ja alkon sivuilta löytyy yllättävää tietoo alkoholista ja imetyksestä. Siellä mm. sanotaan että alkoholia on maidossa niin mitätön määrä että äiti vois imettää vaikka 3 promillen humalassa. (silloin alkoholia 3/1000) Toki siä sit varotetaan että lastahan ei saa käsitellä juopuneena.Myös toi tissien tyhjäks pumppaaminen on kai yhtä tyhjän kans. Se tuhannesosa ei sieltä siten poistu. Käy ite lukemas. Tää kaikki tuli mullekkin yllärinä kun asiaan tutustuin.

Kakkagalluppiin: Meiän likka skeidaa ainaski USEITA kertoja päivässä. Joka vaipassa on settiä. Joku kirjotti että perhepedissä ylivuodot on ongelma..Meillä on todettu toi äitiyspakkauksen makkupussi tosi monikäyttöseks. Yöllä vauva nukkuu siinä niin ei tartte vaihtaa sänkyvaatteita jos tulee vahinko. Pussi vaan pesuun (meillä on niitä itseasiassa 2) Lisäks kun vauva nukkuu meillä reunan puolella kun en uskalla miehen viereen laittaa, niin vauva on siellä ikään ku turvassa pussissa eikä siten pääse lorahtaan laidan yli.

Meillä on ollu muutaman päivän näitä ns. hormooninäppyjä. Mitä ne oikeestaan on ja koska/millä ne lähtee pois?

Toissayönä tehtiin nukkumisennätys. 12H yhellä heräämisellä! Viimyö olikin katkonaisempi. Kakkaa ja ilmaa työstettiin 3-4 kertaa.

Ny pitäs päästä suihkuun. Oiskohan semmonen hetki että neiti viihtyis sen aikaa sitterissä..

Oho, mummu tuli. Yeah!

Xena77 ja päivänsankari 1kk

Vierailija
33/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseasiassa itekkin googlasin kyseistä asiaa ja samaisilla sivuilla kävin!!! oli kyllä yllätyksellistä asiaa siellä.. no selvisipä tuokin asia.

Ja löytyi pakastetulle maidollekkin tiedot. toisella sivulla oli että säilyy sulatuksen jälkeen ( sulatus jääkaapissa) 2vrk ja toisella että 1vrk. mutta kyllähän se useimmiten alle vuorokaudessa tulee sieltä juotettua!

Hyvä näin! nyt voin hyvillä mielin olla ja viettää iltää noiden asioiden puolesta... joo eikä kyllä varmaan tartte melkein vuoden tauon jälkeen montaa olutta ottaa kun nukkumatti kutsuu kylään.... hih... huisin jännää.. olo on kuin pahaisella teinitytöllä!!! jälleen kerran, tämänkin asian suhteen!!!

hemi

Vierailija
34/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa vauva kai (*koputtaa puuta*) löytää rytmiään! Nyt ei ole neljänä viime iltana saanut raivaria, vaan on nukahtanut syömisen jälkeen jo klo 23-24. Ja sitten herää pari kertaa syömään ja nukahtaa uudelleen. WAU.

Ja päivällä olen nyt pitänyt kiinni siitä, että klo 13 unille ulos ja noin klo 17 viimeistään herätys jos ei herää aikaisemmin. Tällä on menty ja itkut ja kitinät ja raivarit ovat vähentyneet huomattavasti. Itse asiassa äijä on ollut aika tyytyväinen.

Hymyjä tulee kun näkee iloiset kasvot tai kivan värikkään lelun. Ihanaa. Minäkin olen paljon paremmalla tuulella kun olen saanut nukkua kohtuullisia yöunia, jipii.

Viime yönä tosin olin hieman kierroksilla anopin takia. Ne oli eilen kylässä ja aina saa menettää hermonsa. Syystä että roikottaa lapsiamme miten sattuu ja aina saa pelätä ettei pudota. Esikoista roikotti pää alaspäin ja heilui kuin sekopää, jouduin keskeyttämään touhun. Vauvaa piti sylissään tosi huterasti ja lähti vielä kävelemään. Mun piti mennä ottamaan vauva pois kun ei kehotuksestani huolimatta korjannut otettaan. Kamalia tilanteita.

Mikä hel*etti siinä muuten on, että AINA kun annat vauvan jonkun kylään tulleen vieraan syliin, tämä vieras lähtee vauvan kanssa kävelemään?!?!?!?! Aina pitää lähteä hortoilemaan ja kulkemaan peilien ohi ja ihailemaan peilikuvaansa. Minua pelottaa kun eivät osaa kunnolla pitää kiinni vauvasta, ja lattioilla voi olla vaikka mitä leluja, joihin voi kompastua. Yleensä menenkin heti hakemaan vauvan tällaiselta hortoilijalta itselleni. Yksi vanha täti ei sitten antanut, sanoi että " rentoudu sinä nyt, minä hoidan" . TAIVAS. Rentoudu siinä sitten kun sydän kurkussa saa seurata touhua.

Ja kamalaa on, että anoppi, joka on roikottajista ja hortoilijoista pahin, vinkuu koko ajan lapsiamme heille hoitoon. En anna. ARRGGHH! Inhoan sitä eukkoa. No niin, nyt se tuli sanottua.

Meillä on viikonloppuna ristiäiset, ja taas saan nostaa kierrokset sen takia, tiedän sen. Mutta nyt sanon suoraan että perse penkkiin jos lapsen haluaa syliin.

Pappi ei ollut ottanut vielä mitään yhteyttä, joten soitin hänelle eilen. Onneksi on sentään kalenteriinsa kasteen merkinnyt... Nimeä emme ole kertoneet kenellekään, sunnuntaina sitten kuulevat.

Mies ei ole rikkaa ristiin laittanut ristiäisten valmisteluissa. Ajattelee kai että asiat hoituvat itsekseen. Onneksi isovanhemmat hoitavat tarjoilut ja kirkon puolesta on astiat ja pöytäliinat. Mutta on siinä kuitenkin kaikenlaista, koko perheen vaatteet, koristelut, servetit, kukkatilaukset ym. No, nyt ne alkaa olla reilassa. Ja nyt se onkin töissä tänään ja huomenna yöhön asti, ihme että ristiäisiin sen sieltä päästävät...

Ihon hoidosta on ollut puhetta. Me emme ole kumpaakaan lasta rasvanneet / öljynneet / talkinneet yhtään, ja iho ollut aina erinomaisessa kunnossa. Vauvalla emme käytä mitään kylpyöljyjä eikä rasvoja. Mutta jos iho ärtyisi, niin toki sitten sinkkivoiteet kehiin. En pese vauvan peppua jokaisen kakan jälkeen (kakkaa noin 5 kertaa päivässä), vaan käytämme vauvojen puhdistuspyyhkeitä, yleensä niitä Natusanin hajusteettomia.

Alkoholistakin on keskusteltu. Minä kuulun niihin huonoihin äiteihin, jotka käyttävät alkoholia imetysaikanakin. Käyttö on lasi tai kaksi kerrallaan, eli ei paljoa, mutta kuitenkin välillä poden siitä huonoa omaatuntoa. Minä en käy ulkona oikeastaan koskaan, siis kavereiden kanssa ravintolassa tmv. vaan haluan rentoutua kotona. Ja ajoittain tuntuu siltä, että Salkkarit ja lasi viiniä ovat ne mun oma juttu. Raskausaikana en käyttänyt yhtään, en edes maistanut.

Jaahas, pesukone pysähtyi, pitää singahtaa ripustamaan pyykit ja tyhjentämään kuivausrumpu, sekin tuntui hiljenevän. Menen siis ennen kuin pikku-möhkö herää ;)

Mukavaa viikonloppua kaikille.

ipu ja poikamöhkö huomenna 7 viikkoa (hui kuinka aika kuluu...)

Vierailija
35/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilä oli maanantaina 1 kk neuvola. Hirveesti oli poika taas kasvanut. Vertasin mittoja isoveljen vastaaviin, niin tää pienempi tuntuu kasvavan kaksinkertaisella vaudilla. Miten se voi olla mahdollista, kun esikoinenkin kasvoi aina ihan käyrän mukaan. Eli painoa nyt 5190 g (synt. 3460 g), pituutta 55,9 cm (s.50 cm), pää 38,5 cm (s.35 cm). Eskoinen kun oli semmonen järkäle jo syntyessään (4100g, 55,5 cm), että ei tarttenut sen jälkeen ottaa enää hirveetä kasvuspurttia. Tuntuu jotenkin, että mahassa kasvoi jotenkin heikosti ja nyt ottaa hirveesti kiinni sitä. Odotusaikana kun jotenkin tuntui, että mä söin liian vähän. Painoa ei tullut mulle kun 6,5 kg, ja nälän tunteen huomasin vasta kun aloin syömään.

Meillä itkua on ollut pikkasen enemmän muutamana päivänä, masuvaivoja kai. Yölläkin on syönyt nyt kolme kertaa entisen kahden sijaan. Huomaa kyllä itestä, että pinna kiristyy nyt herkemmin. Varsinkin kaksivuotiaalle esikoiselle tulee hermostuttua tuon tuosta. Eilen sitten itkettiin kaikki vuorotellen. Tuntu vaan yhtäkkiä, että seinät kaatuu päälle. Mieskin tais vähän ahistua mun masennuksesta. No, mieliala nousi onneksi kyllä sitten, että ei onneksi sellasesta vakavammasta masennuksesta ollut kyse.

äh, nyt esikoinen heräs.

Vierailija
36/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eskoinen heräs ja syö nyt välipalaa; porkkanalaatikkoa ja maitoa. Aluks vaan sano kaikkeen mitä ehdot, " eikä" , mut onnes porkkanalaatikko lopulta kelpas.

Käyttääkö joku muuten vauvalla riippusänkyä nukkuessa? Mä hankin sellasen Amazonas Koala -riippusängyn käytettynä. Ajattelin, että auttais ehkä nukahtamisongelmissa. No, ei oo tarvinnut sitä lopulta käyttäkään, kun tää vauva rauhottuu niin helposti. Mutta sitä oon ihmetelly, kun ollaan pikkasen keinua kokeiltu, niin en saa vauvaa oikeen hyvin pysymään siinä. Jos vauvan laittaa valjaillakin kiinni, niin tuntuu, että retkottaa silti kohta toisella laidalla ja lähes putoaa kyydistä. Pitäisiköhän keinu riippua löysänä vai melko kireänä? Jos siis joku ois sattunut kokeilemaan kapistusta. Oikein kätevältä muuten vaikuttaa.

Äh, nyt esikoisella tais lirahtaa syöttötuoliin pissat, kun en muistanut päikkäreiltä käyttää potalla ;(

Sammaksesta: Onko muilla ollut vaivaa. Vauvalla on ollut sitä ehkä noin 2-viikkoisesta. Sitruunamehulla oon saanut sen aika vähäseksi. Mutta edelleen mun rintoja vaivaa sama sammas. Eli imettäessä rintatiehyitä vihloo/polttelee imetyksen alkuvaiheessa. Myös nännien iho on jotenkin ohkasempi tai herkempi. Eka käytin samaista sitruunamehua rintoihinkin hoidoksi. Sitten luin jostain, että Vishyvesi ois hyvä lääke. Sillä oon nyt ehkä viikon ajan joitakin ketoja päivässä pessyt rintoja. Vielä ei oo tehonnut. Onko kellään kokemusta sammaksen hoidosta? Esikoisestakin tuli sammasta, mutta en muista hoitaneeni rintoja millään. Itekseen ne kait lopulta parani, mutta siinä tais mennä aika pitkään.

Viihteellä: Ei oo hinkua varsinaisesti viihteelle. Mutta kiva ois käydä vaikka vähän lenkillä/uimassa/kaupoilla tmv. ihan itekseen. Mulle alkoholinkäyttö on ollut sellasta lasi-pari siideriä tai viiniä kotona miehen kanssa ja ehkä jotain juustoa kytipojaksi. Tai sitten viiniä ruokajuomana joko ravintolassa tai kotona. Imettäessäkin uskallan kyllä ottaa alkoholia tälleen tosi maltillisesti, siis vaikkapa pullon siideriä ja saatan imettääkin heti perään, jos vauva on nälkäinen. No, pari kertaa oon vauvan syntymän jälkeen tälleen nautiskellut; appivanhempien kanssa kuohuviiniä ja miehen kanssa siideriä.

Vaipoista: Meillä käytetään päivisin kestovaippoja ja öisin ja reissuilla Liberon minejä (4-6 kg ?). Nyt oon aatellu alkaa öisinkin käyttään kestoja. Tuo BumGenius kiinnostais testata. Nyt oon käyttänyt käytettynä ostamiani itsetehtyjä sisätaskuvaippoja ja päällä villahousuja. Kohta tarviis vaihtaa jo isompaan malliin. En tiiä jaksaisko alkaa ite ompeleen, vai ostaisko valmiina jostain.

Oho, nyt tuli mieskin kotiin.. Pitäsiköhän se esikoisen pissa alkaa siivoomaan..

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Vierailija
37/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ipulle onnea rytmin löytämisestä ja niitä kuuluisia " hermoja" anopin kanssa!!! Mua kans muuten ihmetyttää ihan sama homma että miksi sitä lasta ei voi ihailla siinä omassa sylissä istualteen...?

Xenan juttuja on ihana lukea, kun kirjoitat niiin Tampereen murteella =)

Hemillä oli karsta alkanut hellittämään, meillä oli kans tuollaista märkää kartsaa/hormooninäppyä jokin aika sitten ja ihan itsekseen se lähti sitten pois...

Pakastettua äidinmaitoa ei kyllä käsittääkseni suositella lämmitettäväksi mikrossa vaan kuumassa vesihauteessa etteivät ne hyvät jutskat (vitamiinit ja muut suoja-aineet?) tuhoudu.

Joku kyseli voiko Duphalakia antaa vauvoille, voi antaa! Itse annoin Neealle ekan satsin eli 5ml toissapäivänä ja eilen aamulla toisen ja voi sitä riemua kun suoli vihdoin viikon panttauksen jälkeen rupes toimimaan!!! Ja tavaraa tuli niin, että mummi sai luutuilla lattioita meidän perässä kun tyttöä pesulle vein =) Eilen illalla sitten laitettiinkin nukkumaan yhdeksältä ja herättiin vasta kolmelta syömään, jippii!!! Ajattelin nyt, että annan sen 5 ml heti, jos typy ei kakkaa pariin päivään niin kamalaa katsottavaa oli kun toinen ihan tärisee ja naama punaisena änkeää tulemaan eikä mitään tule ulos =/ Raukka-pieni...

Tuo alkoholi ja imetysjuttu oli uusi mullekin, olen aina luullut ettei edes sauna olusen jälkeen voi heti antaa rintaa vaan täytyy odottaa muutama tunti..?!? No, oppia ikä kaikki...

Täällä on pelko pepussa... luulen että olen uudestaan raskaana... =/ Menkat on nyt parisen viikkoa myöhässä, mullahan ekat alkoi n.5 vkoa synnytyksestä... kerta ollaan oltu ilman ehkäisyä, mitään oireita ei kyllä ole ja viime viikon ti testi näytti (onneksi!!!) negaa... Pitäis käydä ostaan uus testi, mutta jotenkin hirvittää... olen täällä jo itkeskellyt paniikissa että jos olen raskaana, tuntuu että nyt en jaksa enään yhtään pientä tähän... Neea on suhteellisen vaativa typy ja kaikki voimat on kyllä ammennettu tästä mammasta... Blääh..

Mutta eipä se asiaa muuta, jos raskaana olen niin kyllä se vauva saa tulla, abortin tekijäksi minusta ei ole...

Näihin ajatuksiin, hyvää viikonloppua kaikille,

-Allu ja Neea 21122007

Vierailija
38/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä käytettiin aluksi pre-maturo vaippoja -3kg, sitten siirryttiin vastasyntyneisiin -3,5kg, seuraavaksi P -5kg ja nyt ollaan jo M 4-9kg =)

-Allu

Vierailija
39/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun ei saa aikaiseksi kirjoitella, vaikka luen kyllä kaikki viestit.

On jo pitkään pitänyt lähettää voimahali ametistille mahakipuihin. Mulla kohtu supistelee välillä myös kipeästi, mutta harvemmin kuitenkin ja on ihan siedettäviä. Näitä saattaa kuulema tulla vielä puolenkin vuoden päästä.

Meillä osakestoillaan tällä hetkellä huonolla menestyksellä. Esikoisen vahat kestot on ok, mutta äitini tekemät uudet ovat ihan susia. Aina löytyy koko ajan jotain vikaa. Milloin on tarranauhat väärin, milloin vaippa ommeltu kokonaan kiinni, ettei lisäimu mahdu sisään, ym. mukavaa :). Noiden lisäksi käytetään liberon 3-6kg.

Vauvalla ei käytetä mitään rasvoja, kun on niin hyvä iho. Mutta jos ärtyy, niin käytän talkkia.

Joku kyseli siitä äitiyspakkauksen kestovaipasta. Se flanellinen laitetaan ensin vauvan ihoa vasten, se " ihme lärpäke" tulee sisäpuolelle. Siihen on siis tarkoitus imeytyä ne pissat. Flanellisen sisävaipan päälle laitetaan se valkoinen päällivaippa, joka pitää pissat vaipassa.

Flanellivaippaa on hyvä pestä useita kertoja (itse pesin 10krt) ennen käyttöönottoa, jotta se imee pissat. Valkoinen kuorivaippa ei sitten tykkääkään kovasta pesusta - mitä vähemmän pesee sen parempi. Eli jos tulee vain pienet pissat, niin sisävaippa pesuun ja kuorivaipan voi vain tuulettaa. Mutta sitä kuorivaippaa ei siis tarvitse pestä kuin kerran ennen pesua.

Pajunkukalta piti kysyä, että miten teidän vauvan peppu kestää, jos et vaihda yöllä kakkavaippaa? Meillä vaihdetaan kakkavaippa aina kun huomataan, pissavaippa voikin olla koko yön, jos ei valskaa.

Useamman lapsen omaaville äideille kysymys: Tunnetteko syyllisyyttä vanhempia lapsia kohtaan, kun ei ole aikaa olla heidän kanssaan niin kuin ennen? Mua tämä asia painaa kovastikin! Asiaa pahentaa tuo meidän rakennusprojekti, kun isäkään ei ole juuri kotona. Onneksi on mummila parin kilometrin päässä. Esikoinen pyytääkin päästä sinne vähintään kerran viikossa. Mummi olikin tämän viikon lomalla, joten esikoinen sai enemmänkin erikoishuomiota :).

Meillä vauva huutanut ihan hirveästi pari päivää. Enkä taaskaan ole ottanut selvää, mistä johtuu. Tutteli kuitenkin vaihtui tänään takaisin NAN:iin. Saas nähdä kuin käy. Alkaa vain itseltä tuo sietokyky olemaan jo ylittynyt.

Iloista viikonloppua!

Justus ja poju 14.1.

Vierailija
40/48 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa!

Kiitos Justus!

Olen kaivautunut sohvasta ylös ja käynyt " lenkillä" vauvan kanssa. Lenkki on noin 400m :). Taas pitää aloittaa alusta elämä. Maha enää iltaisin painaa ja olen pärjännyt pienemmällä kipulääkityksellä. Aamuyöllä ja aamulla särkee melkein joka paikkaa, ihan lonkkia myöten.

Polvi on nyt magneettikuvattu. Siellä on jokin vanha urheiluvamma kierukassa ja vettä polvessa, sen kätilön jäljiltä.

Ortopedi määräsi tukisukkikset, liikuntaa ja lymfaa.

Vaipoista: Meillä osakestoillaan. Tykkään villakuorista ja erilisista imuista. Nyt on käytössä vielä harsotaitos, jossa lisäimut. Vaipat on jotain, mitä mies on tuonut kaupasta Muumivaippoja ja jotain eläinkuosisia.

Iho: Vauvan iho on hyvä. Joskus öljyän häntä Welwdan Calendula-öljyllä. Weledan sinkkivoidetuubia en ole edes avannut.

Antibioottikuuriní aikana annoin vauvalle rela-tippoja ja disflasyytä. Dis.. vain jotenkin vaikeutti mahakipuja, olen sen lopettanut. Tänään hän nukkui 5-tuntia ulkona vaunuissa. Yöllä herää noin 4-5 tunnin jälkeen syömään.

Iloitteluista: En ole käynyt missään humputtelemassa. Juon olutta tai viiniä joskus ruuan kanssa. Imetän näistä huolimatta. Saksassahan on mammoille ihan oikeaa mammaolutta, ei mitään ykköstä.

Selloon: Tulen Selloon 19.3 kaffelle, jos ei ole fyssaria tai lääkäriä. Olisiko se Buffo-kahvila hyvä siellä toisessa kerroksessa?

Vauva huutaa joskus iltaisin, maha vaivaa. Nyt jumppasin masua ja kakat tuli, hän nukkuu.

Öitä!

T. Ametisti ja Olavi