Onko sinulla ollut veristä vuotoa raskausaikana, ja raskaus jatkunut silti hyvin?
Niitä on tietysti paljon, joilla keskenmeno alkaa vuodolla, mutta entä toisin päin? Itselläni oli ensimmäisessä raskaudessa vuotoa (kerran niin kuin menkat olis alkanut ja toisella kertaa ihan vähän -ja ruskeeta tuhruvuotoa viikkokaupalla). Terve lapsi syntyi kyllä, mutta keskosena.
Nyt uusi raskaus menossa ja vuotoa on ollut taas. Vähän helpottaa, että vuoto on ollut juuri silloin kun menkkojen olis pitänyt alkaa, jos EN olis ollut raskaana. Voi siis olla "valemenkat". Kohdussa kaikki silti kunnossa, pieni sydän siellä sykkii:) Rasittavaa silti!
Miten teillä muilla? Onko vuotoa ollut paljon, ja onko se osunut "menkkapäiviin"?
Kommentit (11)
Vuoto jatkui rv 10, neuvolassa ei kuultu sydänääniä ja olisi pitänyt odottaa niskapoimu-ultraan. En jaksanut enää odottaa, kun olin jo kuukauden ihmetellyt missä mennään. Kävin yksityisellä ja kaikki oli kunnossa. Istukka oli silloin vielä kohdunsuun päällä, joten lääkäri epäili, että vuoto olisi sieltä peräisin. Loppu raskaus meni ilman vuotoja ja terve poika syntyi rv 42.
Sitten sitä tulikin ja kunnolla. kivut alkoivat vasta kun km oli kunnolla vauhdissa.
Mukavaa kuulla, että muillakin on ollut samanlaisia kokemuksia! Mulla rv 9 menossa ja muutama päivä sitten oli tosiaan vuotoa (kahtena päivänä vähän aikaa), mutta se loppui melko lyhyeen. Nyt ei enää vuotoa ole ollut. Aika rauhallisella mielellä oon ollut, kun esikoisen kans oli tällaista myös. Toivotaan, että menee hyvin loppuun saakka!
Ultraan kannattaa mun mielestä mennä helpolla, koska kuitenkin se vuoto on aika raastavaa (varsinkin ekalla kerralla). Ihan oman mielenrauhansa takia.
Ap
ensimmäisessä erittäin runsasta vuotoa, toisessa niukempaa. Runsas vuoto kesti kauan, niukka vuoto tuli "valemenkkoina".
päättyi hyvin.
Eli hyvinmenneistä ensimmäisessä oli veristä vuotoa n. 8 vkosta alkaen ja kesti useita viikkoja. Ei ollut punaista kirkasta, vaan ruskeaa tuhrua. Syytä ei löytynyt.
Toisella kertaa aika samalla tavalla, tarkkoja viikkoja en muista.
Kolmannella kerralla vkolla 9 erittäin raju verenvuoto, lääkärikin oli varma keskenmenosta, kunnes ultra paljasti sykkivän sydämen. Syy ei koskaan varmasti selvinnyt, yksi lääkäri ajatteli siellä olleen ison hematooman ja toinen ajatteli, että alkuja olisi ollut aluksi kaksi, joista toinen sitten vuosi pois. Mahdollisesti toinen pelkkä ruskuaispussi, tai sitten ihan sikiön sisältävä.
Vuotoa kesti pitkään, kävin viikonvälein ultrassa, sitten kahden viikon ja sitten kuukauden välein.
Mutta näistä kaikista siis syntyi terveet lapset. Stressaavaa oli kyllä, varsinkin kolmannella kerralla.
ensin haaleaa, sitten jossain vaiheessa kuukautiskipumainen "kohtaus" ja vuoto runsastui hirmuisesti. Luulin että oli keskenmeno, mutta sairaalassa todettiin että raskaus jatkuu. Nyt on ihan terve täysiakainen vauveli.
Ei näitä kokemuksia kenellekään kyllä toivo. Silti on hyvä kuulla hyvin päättyneitä tarinoita! Se kiinnostaa minua myös, onko raskaudet kestäneet loppuun saakka vuodoista huolimatta.
Joku (ei-asiantuntija) joskus puhui "mutu-tuntumastaan", että jos on raskaudessa vuotoja, niin se voi merkitä ennenaikaista syntymää. Monen kohdalla näin ei varmastikaan kuitenkaan ole, kun kuitenkin ne (alkuraskauden) vuodot/tiputtele on aika yleisiä...tästä tekis mieli tehdä kunnon tutkimus joskus:)
Ap
Lapsi syntyi laskettuna aikana, ja muutenkin meni kaikki normaalisti.
ja tässä ensimmäisessä raskaudessa tuli vasta kun lähdin synnyttämään.. Oma teoriani oli, että paikat "aukesivat" silloin. Ja kuin myös viikoilla 23.. Ainakin niin että prosessi käynnistyi. Sillä lääkärintarkastuksissa olin toisessa ja kolmannessa raskaudessa jo "kaula lyhentynyt jne.."
Ja sen jälkeen viikon mittainen niukahko vuoto selkäkipuineen rv:llä 5.
Syke näkyi viikolla 6 ja lääkärin mukaan oli ollut tyypillistä kiinnittymisvuotoa. Itsekin pelkäsin ja odotin koko sen viikon ajan, että nyt menee kesken...Vaan raskaus jatkunut hyvin, nyt rv 19