Inhoaako muut sanaa LÄPPÄRI?? Mielestäni ihan kauhee sana, kylmät väreet menee aina kun ton kuulee
Kommentit (26)
Homma on tuhoon tuomittu jo alusta pitäen, jos kielitoimiston virkamiehet yrittävät keksiä itse suomenkielisiä vastineita lainasanoille kuuntelematta kansan suussa muotoutuneita sopivia ja käyttökelpoisia ilmaisuja.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 11:41"]
Homma on tuhoon tuomittu jo alusta pitäen, jos kielitoimiston virkamiehet yrittävät keksiä itse suomenkielisiä vastineita lainasanoille kuuntelematta kansan suussa muotoutuneita sopivia ja käyttökelpoisia ilmaisuja.
[/quote]
Hyvähän noille ehdotuksille on naureskella, joita kansa ei koskaan ottanut omakseen. Mutta toisaalta esimerkiksi telefoonista tuli puhelin, ja paljon muitakin esimerkkejä löytyy.
Morre:
Aikanaan sanaa ' kioski' pidettiin liian suorana lainana ruotsista. Kielitoimisto suositti tilalle sanaa ' myymiö' :DSana ' novelli' (suom. pieni uutinen) tulee italiasta ja aikanaan K. J. Gummerus yritti vakiinnuttaa sen suomenkieliseksi termiksi sanaa ' uutelo' ;-)
Kari Suomalainenhan on paljon irvaillut näille sanoille. Paras hänen " suomennoksensa" on ehdottomasti ' bussi' sanan vastine " kimppameniö" :D
Sylimikro on huono käännös koska ainakin kaikkien näkemieni sanakirjojen mukaan syli tarkoittaa käsivarsien väliä. Sanalle lap ei ole tarkkaa suomen vastinetta, eli sanaa joka tarkottaisi reisiä istuma-asennossa.
Ap no oisko parempi sitten joku "kannettava sylimikro läpällä" ? :D Ihan läpällä hei!
Mulle läppäri on läpsy.