Jos vauva syö samaa ruokaa muun perheen kanssa, mitä syötte?
Kommentit (10)
Olen vain tottunut tekemään sopat niin, että isken heti alussa liemikuution makua (ja hirveitä lisäaineita) antamaan. Vaan voihan sen suolata myöhemminkin.
Miten tää nyt on vaikea ymmärtää?
Hapanmaitoa voit kyllä kokeilla. Eli viili, rahka, jogurtti.. Jos ei masu mene pariin viikkoon sekasin niin pikkuhiljaa annat maitosi tai korvikkeen seassa pikkuhiljaa tavallista maitoa ja lisäät määrää. Näin tehtynä teikäläisen muikelo syö samaa ruokaa kun perhe ja juo maitoa vuoden ikäsenä.
Nyt sää varmaan annat saman safkan kun ittellesi otat ennen suolaamista ja hiukan mysöt sitä. Parin kuukauden kuluttua taas tenava syö samaa (jos nyt et liikaa suolaa tai käytä tulisia mausteita).
Itte oon ihmetelly että mikä siinä iän liiallisessa tuijottamisessa on? Jos lapsi on 10 kk ikänen niin voi kyllä syödä mitä 12 kk ikänen söisi.
Kaikki on kiinni siitä miten lasta on totutettu syömään mitäkin. Jos kaikki on kaupan hienojakosta mössöä niin meneehän siinä aikansa että lapsi syö leipää. :D
Mutta ei siinä tulevassa parissa kuukaudessa kovin suuria asioita tapahdu jos lapsi syönyt jo aikansa kiinteitä.
enkä välittäiskään, jos joskus tulis annettua jotain "kiellettyä", mutta jos kotiruokaa syödään 2 x päivässä ja siinä on joka kerta jotain, mitä ei suositella, niin on jotenkin huono omatunto. Mutta ihan totta tuo, että ei siinä 1-vuotissyntymäpäivänä mitään radikaalia muutosta ruoansulatuksessa kai tapahdu.
Tänään meillä syötiin pihvit, muussia ja höyrytettyjä porkkanoita. Vauvan pihvi oli keitettyä lihaa ja otin yhden perunan sivuun ennen muusin tekoa.
Huomenna teen chili con carnea. Se käy sellaisenaan ilman suolaa. Meillä vauva syö chiliäkin ;-)
Pasta bolognese on meillä tavallinen ruoka. Sellaisenaan käy ilman suolaa.
Kaalilaatikkoa ajattelin tehdä loppuviikosta. Sellaisenaan käy ilman suolaa.
Uunikanaa meillä syödään usein. Sekin käy hyvin.
Me käytetään aika vähän mitään puolivalmisteita, joten mun mielestä melkein kaikki meidän normaalisti syömät ruoat käy vauvallekin. Ainoa mitä en ole antanut on aurajuusto-kinkku-kermakastike pastalle. Siinä on kuitenkin se aurajuusto, suolattu kinkku ja vielä kermakin.
Teetkö siis koko laatikoni ilman suolaa ja muut perheenjäsenet lisäilevät sitten annoksiinsa suolan vasta lautasella? Entä chili con carnen tai bolognesen paistettu liha? Tai riisin ja pastan keitinveden suola? En siis moralisoi sun sapuskoita, vaan kyselen ihan mielenkiinnosta, miten olet tehnyt.
Kaipa noita ohjeita jo saisi alkaa katsoa vähän läpi sormien. Annanhan mä nyt lapselle leipääkin, on siinäkin suolaa.
Kun teen uuniruokia, niin teen pienen vuuallisen samaa ruokaa ilman suolaa. Esim. Karjalanpaisti lihat, porkkanat, sipulit ja mausteet. Samoin teen makaronilaatikon yms...
Itse olen aina käyttänyt tosi vähän ruuanlaitossa mausteita. Jokainen on saannut lisätä omalle lautaselleen sit tarvittavat mausteet. Meillä nyt tyttö 1v1kk ja on ollut helppo noita ruokia antaa ku olen tottunut tekemään vähämausteista ruokaa.
ja oishan se terveellistä, mutta mun mielestä on ankeaa tuupata miltään maistumatonta ruokaa pöytään ja sitten arsenaali maustepurkkeja perään. Ja maku on kyllä eri, jos mausteet heittää vasta päälle. Enkä mä muita mausteita kuin suolaa yritä edes vältellä - paras opetella syömään maustettua ruokaa, jos meillä aikoo asua. Tietty hirveän tuliset ovat asia erikseen.
Ei tämä siis mikään valtava ongelma ole, kyllä mä pari kuukautta voin keitellä vauvan makaronit eri kattilassakin, mutta kyselin vain ideoita. Ja sainkin, kiitoksia vain. Ja ehkä mä alan hivuttaa suolan määrää alaspäin ja tosiaan tarjoilla vauvallekin samasta padasta.
ekan kerran kuulen ettei niin saisi tehdä :D
viimeksi lapsi 8kk soi keitettyä riisiä ja broilerikastiketta
Meillä on 10-kuinen hyvin syövä tyttö, ja monessa paikassa sanotaan, että tuon ikäiselle voi jo antaa normaalia kotiruokaa, kunhan siinä ei ole suolaa. Lehmänmaitojohdannaisia ei myöskään saisi olla, ei lisäaineita, ei pannulla paistettua lihaa, ei purkkisäilykkeitä... Eli aika vähissä on ainakin meidän perheessä ne normaalit kotiruoat, joista saan annettua vauvalle.
Lihapullia olen tehnyt muutaman ilman suolaa, samoin uunikalasta voi jättää osasta suolan pois. Kasvissosekeitot onnistuvat. Uunissa voisi tietysti laittaa myös broileria tai possunfileetä itse maustaen. Antakaapa ideoita!