kaverisynttärit 4-vuotiaalle. apua!
On vääjäämättömästi tullut aika järjestää ensimmäiset kaverisynttärit 4-vuotiaalle sankarille. etsin netistä synttärien kultaisia sääntöjä, joita muistan nähneeni (kuten: ei täytekakkua), mutta en löytänyt. olisin kaikista vinkeistä kovin kiitollinen.
Kommentit (3)
Meillä pidettiin merirosvosynttärit. Sohvat päällystin ohuilla matoilla katastrofien välttämiseksi ja tein niistä merirosvolaivan (lasten mielikuvitus on uskomaton, ei siihen paljon tarvittu rekvisiittaa). Messipäällikön terveiset vanhemmille oli tähditetty, alla olivat messipäällikön yhteystiedot, vaikka kutsujana olikin tietenkin merorosvopäällikkö.
Messipäällikön terveiset vanhemmille:
Kokoonnuttuamme aloitamme aarteenetsinnällä pihapuistossa
Varustus: pihaleikit kestävä asu
Kerrottehan mahd. pian allergioista, ruokavalioista tms
Soitattehan, jos kutsuttu merirosvo ei pääse mukaan
Nämä ovat LASTENJUHLAT. Vanhemmat ovat tervetulleita, mutta merirosvot juhlivat. Kahvia ja pullaa tarjolla omatoimisesti
Synttärit onnistuivat loistavasti. Aika kannattaa rajata 1,5-2 tuntiin. Tosin meillä ne lapset, joilla olivat vanhemmat mukana, viihtyivät paljon pidempään, mikä sopi mulle hyvin. Itse keskityin messipäällikön hommiin ja avustin päällikköä aluksen päälliköinnissä.
Aluksi tosin messipäällikkö joutui häätämään aikuiset laivasta. Hyvin tyytyivät kohtaloonsa. Kahvittelivat keskenään jne (olin nostanut pullaa, kahvia jne tarjottimelle kahvinkeittimen viereen)
Nyrkkisääntö vieraiden määrässä: vieraiden määrä = sankarin ikä. Tosin kutsuttuja on ollut yleensä pari ylimääräistä. Koskaan kaikki eivät ole päässeet mukaan.
5-vuotissynttärit olivat " viskarisynttärit" eli kutsuttuina olivat uuden pk:n samanikäiset pojat. Äidin taka-ajatuksena oli vahvistaa kaverisuhteita ja helpottaa lapseni sulautumista joukkoon. Seuraavana päivänä juhlittiin muiden kavereiden kanssa.
6v tyttö sai kutsua koko tarharyhmän. 12 henkeä. Vain pari jäikin puuttumaan. Mutta ei haitannut menoa, synttärit oli keskellä viikkoa illalla, aikaa 1,5h. Liikaa ei kannata keskittyä tarjottaviin ja ajankohdasta riippuen suolaista mukaan. Meillä suolaiset jätettiin väliin, kun tarhakaverit oli kuitenkin syöneet jo kotona ruokaa. Mutta kauaa ei lapset jaksa keskittyä syömiseen.
Mun mielestä parasta on antaa lasten leikkiä keskenään miten tykkäävät. Tietty meillä tarhakaverit ei olleet käyneet ennen, joten senkin takia tekemistä ja etenkin riehumista riitti. Mutta hyvin meni noinkin isolla porukalla, vaikka mukana oli myös autistinen lapsi. Muutamia äitejä oli mukana ja sehän oli meille vaan kivaa. Kutsuun laitoin, että saa tulla vanhempien kanssa tai ilman.
Minä itse tykkäsin kovasti, niin myös lapset. Meillä ainoa ohjelmanumero oli Tiimarista ostetut tatuointikuvat jotka laitettiin halukkaille. Kestävät viikon verran. Olivat lapset olleet innoissaan niistä vielä päiväkodissa. Muutenkin olivat puhuneet paljon synttäreistä.
Hauskoja synttäreitä!
T: Yniäinen
Meillä 5-vuotias sai kutsua 5 kaveria synttäreilleen ja se oli ihan riittävä määrä. Halusimme synttärit, joilla homma pysyy käsissä hälinän sijaan. Lapsilla oli hauskaa ja aika meni pitkälti yhdessä leikkimiseen riehumisen sijaan. Jotkut ovat sitä mieltä, että kaikki pitäisi kutsua mutta johonkin se raja on vedettävä... Kutsut olemme antaneet noin viikko-pari ennen synttäreitä ja olen pyytänyt kutsussa ilmoittamaan pääseekö lapsi tulemaan ja onko ruoka-ainerajoitteita.
Tarjoilun kannattaa olla yksikertainen - ei liian monenlaista tarjottavaa. Hyvä vinkki on laittaa ensin pöytään suolaista syömistä ja vasta sitten makeaakin esille. Muuten jää suolaiset syömättä ja lapset ahmivat namia. Täytekakku ei välttämättä ole huono juttu, jäätelökakku tosin uppoaan ehkä paremmin. Kakun sijasta voi olla myös esim. " jäätelöbaari" eli tehdään jäätelöannoksia ja koristellaan ne (nameja, nonparelleja ym.).