Shamppanjaa sen olla pitää! Muita joiden mielestä kuohuviinit ei ole mistään kotoisin?
En tiedä olenko outo, mutta en vaan tykkää juoda kuohuviiniä. Mulle tulee siitä aina jotenkin sellainen köyhäily-olo. Jos haluan juoda kuohuvaa, ostan aina shamppanjaa, en kuohuviiniä. Älkääkä nyt pliis tulko haukkumaan snobiksi tai mitään, en tee tästä numeroa tuttavapiirissäni vaan juon kohteliaasti jos kuoharia tarjotaan.
Kommentit (32)
Euroopan maat ja muutamat muut maat ovat suojanneet samppanja-sanan (Champagne) tarkoittamaan vain Champagnen alueelta tulevia kuohuviinejä. " Alkuperäisellä samppanjamenetelmällä" valmistetaan kuohuviinejä muuallakin ja niiden myynninedistämisessä on käytetty samppanja-nimitystä suojauksia kunnioittamatta. Puhekielessä samppanja on virheellisesti muodostunut kuohuviinin synonyymiksi.
Shamppanja on Champagnen alueella valmistettu kuohuviini. Virheellisesti sitä käytetään myös muilla alueilla valmistetuista kuohuviineistä.
Mutta on naurettavaa väittää, että kuohuviini ei voisi olla yhtä hyvää kuin shamppanja.
Komppaan aapeetä vaikka en ole mikään asiantuntija. Siksikin, koska en ole myöskään kuohariasiantuntija ja niissä on sattunut vähän huonompia kohdalle.
Olen kerran juonut taivaallisen ihanaa shampanjaa. Sitä ennen ei ollut aavistustakaan miten shampanja voi olla hyvää. Harmi vaan kun se on niin kallista ja tätä merkkiä saa vain ulkomailta. Haluaisinkin, että tähän nyt listattais ne merkit, jotka on hyviä ja mielellään myös kuoharipuolelta, koska mulla ei ainakaan ole varaa ostaa aitoa shampanjaa joka kerta kun tekee mieli.
Minun merkki se ihanuus on Champagne A Chauvet. Sitä jos saatte joskus kurkustanne alas... : )
tuo wikipedian pätkä tiivistää sen hyvin. Shamppanjamenetelmällä valmistettu kuohuviini EI ole shamppanjaa jos sitä ei valmisteta Champagnessa. Mutta olet oikeassa, että ei se sitä ole Champagnessakaan jos sitä ei näin valmisteta. On kuitenkin naurettavaa väittää ettei shamppanjamenetelmällä valmistettu kuohuviini olisi hyvää jos se tehdään esim Espanjassa. Luulosairasta.
28
Vierailija:
tuo wikipedian pätkä tiivistää sen hyvin. Shamppanjamenetelmällä valmistettu kuohuviini EI ole shamppanjaa jos sitä ei valmisteta Champagnessa. Mutta olet oikeassa, että ei se sitä ole Champagnessakaan jos sitä ei näin valmisteta. On kuitenkin naurettavaa väittää ettei shamppanjamenetelmällä valmistettu kuohuviini olisi hyvää jos se tehdään esim Espanjassa. Luulosairasta.
28
ja missäköhän olin väittänyt toista? Enkä ole koskaan väittänyt, että esim. cavat olisivat huonoja. Taidat itse olla hieman luulosairas, tai ainakin pahasti sekaisin.
25
tehdään kuivempaa ja makeampaa shampanjaa. Minä en ainakaan tykkää mistään imelästä enkä myöskään saharan kuivasta. On olemassa hyviä juomia joka kastissa, kun vaan jaksaa nähdä vaivaa ja etsiä sen omaa makuaan miellyttävän. Löysin jouluna Alkon suositteleman punkun (Casa el Diablo - Paholaisen linna), jonka ostin hevari-ukolleni vitsillä. Se viini loppui joulupöydässä hyvin äkkiä, vaikka olikin halpis.
Vierailija:
täällä on muitakin :)
ap
mitä sä nyt haastat ihan suotta riitaa. Ilmoitin sinulle, että vastasin jo kysymykseesi. Se loppuosa oli ihan yleinen kommentti, ei sinulle kohdistettu. olen hyvin pahoillani, että otit sen niin.
huoh.
28
Vierailija:
Nimenomaan samppanjasta tekee samppanjan valmistusmenetelmä ja -paikka. Kaikki Champagnessa valmistetut kuohuviinit eivät suinkaan ole samppanjoita, vaan sieltä tulee myös tavallisia kuohareita.
25