Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polvessa paha tulehdus, voiko rauhottua muulla kuin kortisonilla?

Vierailija
28.02.2008 |

Olen menossa 2 viikon kuluttua lääkäriin ja mietityttää jos joudun taas jäämään sairaslomalle. Reumalääkkeet aloitetaan toivottavasti ja 600 buranaa olen syönyt nyt useamman viikon kovaan kipuun.

Viimeksi vaan lääkäri iski heti kortisonia eikä puhunut mitään muista vaihtoehdoista, eli onkohan niitä edes olemassa? Turvotus polvessa on jo huomattava, sitä ei saa koukkuun eikä kyykistyminen onnistu.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkäri venyy niin pitkälle?

Pitkällä tähtäimellä kunnon reumalääkitys vähentää tulehduksia, lyhyemmällä aikavälillä kortisoni suun kautta + kylmä+ lepo saattavat helpottaa + toki tulehduskipulääke

reumaatikko

Vierailija
2/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinne pääsee vasta joskus keväällä, niin varasin yksityiseltä kunnon reumalääkärin. Saan sitten kunnollista hoitoa, eikä tule virheitä ja turhia pistoja kuten viimeksi tk:n puolella.

Tuntuu vaan niin kurjalta jos joudun jäämään sairaslomalle kun vasta aloitin vuoden alussa työt..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri aina tyhjensi ja kortisonia tilalle. Lopulta jouduin tyhjentämään kerran viikossa. Kortisonia laitettiin ehkä 4 kertaa, myöhemmillä kerroilla vaan tyhjennettiin ja aina uusi burana tai muu tulehduskipulääkeresepti mukaan.

Lopulta n. 8 kk päästä reumatologilla taas tyhjennys ja kuulemma " topakampaa" kortisonia ja reumaläkitys.

Tällä rauhoittui. Nyt ensimmäisestä tyhjennyskerrasta on 1v3kk ja nyt on vasta polvi ennallaan. Nyt voin juosta ja kyykistyä. Reumalääkitystä tarvii jatkaa kuitenkin vielä pitkään.

Eli mulla meni 8kk, ennenkuin selvisi diagnoosi ja polvi rauhoittui. Lähes vuosi meni koko ajan sairauslomalla. Olin varmaan enemmän pois, kun töissä.

Vierailija
4/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pääsin reumapolille ja siellä tutkimuksi jatkettiin. Sain lääkityksen, mutta jouduttiin lopettamaan sivuvaikutusten vuoksi(odotin toista lastamme). Sovittiin että aloitetaan toinen lääke kun lapsi on syntynyt, mutta oireet rauhottui ja lääkityksen aloitusta lykättiin.

ap

Vierailija
5/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä näyte polvinestestä. Neste oli tulehduksellista. Veriarvot ok, reumatekijä -.

Kuviot menee niin, että työterveyslääkäri pohtii laittaako lähetteen kirugiselle puolelle vai reumatologille. vai laittaako minnekään.

Mulla kesti todella kauan ennenkun suostu laittamaan minnekään, koska " tälläsiä tulee ja menee" kuulemma.

Ja ensin tein keikan kirugin luona, turhaan ja sitten vasta reumatologille.

Reumatologi tutkii kaikkia tulehduksellia juttuja.

Oma lääkärini sentään hallitis edes sen tyhjennykse. Jouduin hänen poissaollessaan käymään toisellakin lääkärillä, mutta hän ei osannut edes tyhjentää. Kaksi kertaa ronkki ja ei onnistunut. Sattui melkoisesti. -4-

Vierailija
6/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mulla polvi olikin aina todella tulehtunut ja kun se viikko oli mennyt, polvi olikin taas ihan täynä. -4-

Vierailija
7/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelykieltokin on 2 päivää.

Samalla lailla minun työpaikkalääkäri teki ensin lähetteen kirurgille ja ties minne, koska olin kuulemma sen johonkin loukannut.. Ei uskonut ettei näin ole tapahtunut. Polvesta otetun näytteen ja verikokeiden jälkeen perui kirurgit ja teki lähetteen reumapolille.

ap

Vierailija
8/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten hoidosta hyötyy potilas, jolla on lämmin ja turvonnut nivel. Vähiten hyötyy potilas, jolla on jo kroonisia reumamuutoksia nivelessään ilman tulehduksen merkkejä. Nivelrikossa (artroosissa) hyötyä saadaan glukokortikoidi-injektioista varsinkin, jos niveleen liittyy tulehdusta.

Miten usein niveleen voidaan pistää? Ehdotonta sääntöä ei ole. Mikäli ruiskeita joudutaan antamaan 1¿2 kuukauden välein, pitää pistosten antamisen mielekkyyttä harkita ja luonnollisesti tarkistaa systeemistä lääkitystä sekä esimerkiksi apuvälineiden ja kirurgisen hoidon tarvetta. On huomattavaa, että niveleen jätetty tulehdus on luultavasti haitallisempaa kuin nivelen glukokortikoidiruiske toistettunakin.

Vierailija
9/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nivelneste tulehtunutta. Röntgenkuvissa eikä magneettikuvassa näkynyt muutoksia. Polvi ei ollut lämmin.

Työterveyslääkärini ei hallitse reumatologisa asioita. Yritin kyllä pyytää lähetettä nopeammin jonnekin, mutta koska itse en edes ymmärtänyt kuuluvani reumatologille, en osannut tarpeeksi sinne vaatia. Ei kai potilaan tarvikaan diagnoosiaan tietää?

Ja siksi minulle ei edes sitä kortisonia enää eds laitettu koska siitä ei ollut todettavaa hyötyä. Odotettiin vaan tyhjentämällä pääsyä reumatologille. -4-

Vierailija
10/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muuten satuttanut polvea. Hänestä kaikki oireet viittasivat esim. kierukan repeämiseen. Reumatekijät olivat negatiiviset, suvussa ei reumaa, nivel ei ollut lämmin, eikä leposärkyä. -4-

Vierailija
11/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen monesti saanut pikaisenkin " peruutusajan" reumatologille, jos tarvetta ollut. Esim. juuri sain viikon päähän ajan, kun oireet pahentuneet synnytyksen jälkeen.