Siis voi elama tata elitistialuetta. Ekaluokkalaisella pojallani on a) yli 200 euron kannykka b) viime vuonna ostettu hieno tietokone lattananayttoineen ja 24 tuuman oma tv huonees
ssaan. Tämä kaikki siksi, että on sattunut olemaan ylimääräisiä. Puhelimen sai Nokialle töitä tekevältä sedältään lahjaksi (oli ylimääräinen joku promopuhelin, ja sellainen pelipuhelin, jota kukaan aikuinen ei käyttöönsä halunnut.) Tietokone ostettiin viime syksynä pojan lähisukulaiselle, joka kuoli yllättäen joulun aikoihin. Tietokone jäi tuoreeltaan " ylimääräiseksi" , ja annettiin sitten lapselle. Ja tv oli vielä viime vuonna meillä olohuoneessa, mutta mies halusi siirtyä taulutv-aikaan, ja osti olkkariin uuden.
Minusta tämä on aika hyvä varustelu ekaluokkalaiselle (oma cd-soitinkin löytyy), mutta tällä pirun elitistialueella, jossa asumme, se ei ole ilmeisesti mitään. Lapsi puhui juuri eilen, kuinka sillä ja sillä on oma TAULU-TV huoneessaan. Siis tietokoneiden lisäksi näillä 7-vuotialla on omat isot taulutelkkarit ja tietysti kännykät viimeistä mallia. Lapsi kysyi silmät kirkkaina, että saako hänkin joskus oman taulu-tv:n, sellaisen ison kuin X:llä. Siis ekaluokkalaisellamme on nyt 24 tuuman telkkari, ja se ei ilmeisesti ole tarpeeksi iso.
Selitin lapselle, että oikeasti nuo ovat arvokkaita laitteita, eikä niitä TODELLAKAAN ole kaikilla lapsilla, eikä pidäkään olla. Poika kyllä hyväksyi selityksen, eikä olekaan mikään kinuaja-tyyppi...Hänellä nyt ei vaan tietenkään ole käsitystä tällaisten tavaroiden arvosta tai normaaleista käytännöistä niiden suhteen, sillä kaikilla hänen kavereillaan on - nyt jo ekaluokkalaisena - omat kännykät, tietokoneet ja jumalauta TAULUTELKKARIT. Meidän pleikkarikin on jo ihan out, kun pitäisi olla nintendo weet ynnä muut, jotka " kaikilla" ilmeisesti on.
Meillä ei olisi edes olohuoneessa taulutelkkaria, jos se minusta olisi kiinni (kun vanhakin tv toimi, oli minusta aika turhaa ostaa uusi, mutta mies nyt halusi). Ja pojalla ei tosiaan olisi omaa tietokonetta, ellei sellainen - täysin uusi ja käyttämätön - olisi sattunut perinnön mukana tulemaan. Eikä varmaan puhelintakaan, jos ei olisi sellainenkin ylimääräisenä tullut.
Onko tämä nyt ihan normaalia, että 7-8-vuotialla on kaikki pelit ja vehkeet? Oli vanhemmat sitten kuinka rikkaita tahansa? Ihan hirvittää, mitä se kilpavarustelu tulee olemaan muutaman vuoden päästä, ja miten me - keskituloiset hyvätuloisten asuinalueella - kasvatamme sitten lapsemme sen kilpavarustelun keskellä.
Kommentit (49)
Ammattini puolesta näen valitettavasti joka päivä sen, mitä se tavarapaljous aiheuttaa lapsille. Lievimmästä päästä vaikutuksia on se, että ei osata arvostaa mitään ja ei osata leikkiä tavallisesti.
Ollaan ihan hyvin ansaitsevia, mutta ei kuulu meidän arvoihin.
Lapsen huoneeseen ei pitkään aikaan telkkaa tai tietokonetta, jo nyt 5 v katselee kaiken mitä tulee jos tv jää päälle, ja surffaa näppärästi netissä, josta voi osua vähän väärällekin sivulle.
Ekaluokalla hankitaan joku halpa peruskännykkä että saamme kiinni ja voi hänkin soittaa meille.
Rikkoi itse oman kännykkänsä, jotta saisi paremman. " Kun kavereillakin on" ...
Meillä on kyllä kaikki nuo olemassa kotona, lasten ja aikuisten valvotussa yhteiskäytössä.
Koululaista varten hankimme kotiin pöytäkännykän, vaikka minä (äiti) olen käytännössä kotiäiti. Me mieheni kanssa emme ymmärrä mitä alle kymmenen vuotias tekee omalla kännykällä. Pärjättiinhän sitä ennenkin lankapuhelimien varassa ja sitä ennen ilman niitä. Meillä on lapsilla selvät säännöt siitä, miten koulusta kotiudutaan ja missä vaiheessa voi mennä kavereille ja milloin illalla tullaan kotiin. Jos sääntöjä ei noudateta seuraa sanktio.
Meillä ei ole kyse siitä, etteikö budjetti antaisi myöten ko. tavaroiden henkilökohtaiseen omistukseen kunkin perheen jäsenen kohdalla, vaan siitä, että lapsi ei ap:n mainitsemia tavaroita tarvitse. _ Jokainen perhe määrittää itsenäisesti sen, mikä on tarpeellista ja sopii lapsille missäkin ikävaiheessa _ . Me luotamme miehen kanssa asiantuntijoihin ja olemme omakohtaisestikin todenneet lasten levottomuuden runsaan tv:n katselun jäljiltä. Lisäksi uskon vakaasti siihen, että tv tai tietokone lapsen huoneessa heikentää yöunen laatua ja määrää (on tutkimustuloksia ks. esim. mll: n nettisivut)
kenellekään ulkopuoliselle. Itse asiassa testipuhelimia ei saa edes näyttää muille..... !!!!!!!!
Joo, meillä on monia puhelimia käytössä joka työntekijällä mutta niitä ei saa luovuttaa eteenpäin. pitääkin alata tutkimaan kuka niitä jakelee ulkopuoliselle
Vaikka olisi kuinka elitistialuetta, niin ihan taatusti siellä ei kaikilla lapsilla ole kaikkea mahdollista tavaraa. Vaikka se sinun kultamussukkasi on niin ihana, niin usko tai älä, hänkin osaa vedättää sinua. Tottakai lapsi kertoo, että silläkin on sitä ja tuolla tuollaista, lapsi vetoaa helposti niihin ääripäihin.
Vanhempana voit itse päättää, mitä lapsesi saa ja mitä ei.
Sitä tietokonetta ja telkkaria ei todellakaan olisi pitänyt laittaa lapsen huoneeseen, vaikka kuinka oli ylimääräisiä. Puhelin taas on ihan tarpeellinen.
Tiedän kyllä, ettei testipuhelimia saa näyttää kenellekään. Ex miesystävänikin piti niitä aina sellaisissa kännykuorissa, ettei vaan kukaan näe julkisilla paikoilla, ja nauroin aina sille " huippusalaiselle" toiminnalle. Kyse on nyt - poikani puhelimen kohdalla - kuitenkin vanhasta mallista, joka on jo kaupoissa ollut iät ja ajat, ei mistään uuden mallin testipuhelimesta!!! Ja toistan, tämä ihminen, joka puhelimen pojalleni antoi, ei ole nokian palkkalistoilla vaan yksityisyrittäjä, en jumakauta edes tiedä, mitä hän työksensä tekee (kuten sanottu, erilaisia promokiertueita maailmalla). En tiedä missä yhteydessä tai miksi hän on puhelimen Nokialta ilmaiseksi saanut. Ilmaiseksi se on kuitenkin hänen käyttöönsä (itse asiassa hänen työkaverinsa käyttöön) annettu ja hän antoi sen edelleen lapselleni, koska se on sellainen pirun pelipuhelin...Ja muuten myös tällä exälläni oli aika monta Nokian puhelinta pöytälaatikossa, ei pelkästään se uusin malli, joka hänellä oli itsellään testipuhelimena käytössä (ne hän joutuikin palauttamaan aina, ja sai sitten jonkun vielä uudemman käyttöönsä)...
ap *aloitti Nokian sisäisen tutkinnan* =D
laitettu lapsen huoneeseen, vaikka kuinka olisivat olleet ylimääräisiä, ilmaisia ja " sattumalta" meille tulleita.
Meillä on työpisteellä aikuisten kone, mutta se on ensinnäkin niin hieno ja uusi (mieheni on it-alalla), että mies ei halua lapsen käyttävän sitä. Toiseksikin siinä on melkein aina toinen aikuinen ilta-aikaan (joko mies tekee sillä töitä, tai minä kirjoitan sillä opinnäytetyötäni), joten se vähä, mitä lapsi tekee tietokoneella, on ihan hyvä, että hän tekee toisella koneella. Ei kyllä paljoa käytä sitä tietokonetta, enkä ymmärrä, miten jonkun 5-vuotias osaa jo surffata netissä!!
Ja mitä tuohon telkkariin tulee, miksi se olisi pojan omassa huoneessa yhtään vahingollisempi kuin olohuoneessa? Samoja ohjelmiahan hän sieltä katsoo ja vain aikuisen luvalla/valvonnassa.
Onko teidän ekaluokkalaisilla sitten paljonkin tapana puuhailla kotona niin, että ette sitä näe? Minä olen nimittäin jatkuvasti tietoinen siitä, mitä lapsi tekee. Tietysti tähän voi vaikuttaa sekin, että emme asu isosti, esim. kahdessa kerroksessa. Minä kuulen ja näen koko ajan, mitä lapsi tekee. Ja tosiaan, meillä on sovitut pelisäännöt kaiken elektroniikan käytön kanssa, eikä lapselle ole vielä edes tullut mieleen niitä uhmata. Hän laittaa itse tv:n kiinni, kun lastenohjelmat loppuvat (mitä hän edes katsoisi sieltä niiden jälkeen?) Ei meidän ekaluokkalaista KIINNOSTA vielä mikään muu tv:stä tuleva (Ei ole maksullisia kanavia). Tai no, luontodokumentit, joita katsomme kaikki yhdessä.
ap
Mun 13-vuotias just vähän aikaa sitten purnas kotiintuloajoista. Paras kaverikin saa olla yhdeksään arkena ulkona, tai näin väitti. Eipä pidä paikkansa. Näin tän kaverin isän kaupassa, ja kysäisin ihan huvikseen. Ja kyllä tän tytön pitää olla arkena kahdeksalta kotona. Naurettiin just tolle että lapset on aina väittämässä, mitä miten muilla on, vaikka ei sitten todellisuudessa edes niin ole.
Tiedän tämän, koska olen vieraillut heidän kodeissaan (en kyllä itse nähnyt lastenhuoneeseen) ja muutenkin ollut tekemisissä heidän vanhempiensa kanssa. Lapset tosiaan harrastavat tennistä, golffia, laskettelua ym, joten kyllä se urheilullisuus ja ulkoilukin muistetaan, MUTTA SIINÄKIN sitten vedetään kalleimman mukaan, ja kaikki varusteet on tietysti viimeisen päälle. Ja näillä vanhemmilla on itsellään sama meininki: auto maksaa saman kun meidän asunto ja niin edelleen...Yhden lapseni kaverin ISÄ on itse aina ensimmäisenä kommentoimassa, että " meidän X:lläkin on tuollainen" , tai " ajattelimme hankkia X:llekin tuollaisen" , kun joku saa jotain uutta, esim. uuden maastopyörän, jota muut ihastelevat. Että sellaista täällä meillä päin.
Ei ihme, jos lapsi kysyy silmät kirkkaina, että saiskos hänkin sellaisen taulutelkkarin; eihän ne ekaluokkalaiset itse ymmärrä, miten poikkeuksellista (luullakseni ja toivottavasti!) tuollainen kulutus on...
ap
Tyttöni kaveri (molemmat 14-vuotiata) saa 10 000 ¿ shoppailurahaa jos todistuksessa on käyttäytyminen 10! Muilla numeroilla ei siis mitään väliä. Aivan uskomatonta että tuollaisia summia annetaan lapsille shoppailuun. Olin kyllä ihan järkyttynyt kun tytön äidiltä asiasta kuulin.
Vierailija:
Meillä on työpisteellä aikuisten kone, mutta se on ensinnäkin niin hieno ja uusi (mieheni on it-alalla), että mies ei halua lapsen käyttävän sitä. Toiseksikin siinä on melkein aina toinen aikuinen ilta-aikaan (joko mies tekee sillä töitä, tai minä kirjoitan sillä opinnäytetyötäni), joten se vähä, mitä lapsi tekee tietokoneella, on ihan hyvä, että hän tekee toisella koneella. Ei kyllä paljoa käytä sitä tietokonetta, enkä ymmärrä, miten jonkun 5-vuotias osaa jo surffata netissä!!Ja mitä tuohon telkkariin tulee, miksi se olisi pojan omassa huoneessa yhtään vahingollisempi kuin olohuoneessa? Samoja ohjelmiahan hän sieltä katsoo ja vain aikuisen luvalla/valvonnassa.
Onko teidän ekaluokkalaisilla sitten paljonkin tapana puuhailla kotona niin, että ette sitä näe? Minä olen nimittäin jatkuvasti tietoinen siitä, mitä lapsi tekee. Tietysti tähän voi vaikuttaa sekin, että emme asu isosti, esim. kahdessa kerroksessa. Minä kuulen ja näen koko ajan, mitä lapsi tekee. Ja tosiaan, meillä on sovitut pelisäännöt kaiken elektroniikan käytön kanssa, eikä lapselle ole vielä edes tullut mieleen niitä uhmata. Hän laittaa itse tv:n kiinni, kun lastenohjelmat loppuvat (mitä hän edes katsoisi sieltä niiden jälkeen?) Ei meidän ekaluokkalaista KIINNOSTA vielä mikään muu tv:stä tuleva (Ei ole maksullisia kanavia). Tai no, luontodokumentit, joita katsomme kaikki yhdessä.
ap
vanhemmat halusivat voida valvoa tämän netin käyttöä. Tytölle vain todettiin tämä asia, eli että tietokone siirtyy nyt olohuoneeseen, ja siellä sitä voi käyttää avoimesti. Eipä siinä sen kummempaa. Nykyään tyttö kayttää konetta siellä olkkarissa.
ap
me itse ollaan enemmän sellaisia että sijoitetaan rahat eikä käytetä.
Itselläni oli muuten 14-vuotiaana n. 60 000 silloista markkaa tilillä, olin saanut isiltä. Tosin en käyttänyt niitä shoppailuun vaan ensimmäisen asunnon ostoon.
Nytkin ei tosiaan ole rahasta pulaa, mutta asutaan kaupungin vuokratalojen vieressä, itse kyllä jo maksetussa omistusasunnossa, ajetaan polkupyörällä ja joskus harvoin vuoden -83 Toyotalla. Tänään juuri käytin sitä ja mietin että jos asuttaisiin jossain ökyalueella meidät varmaan lynkattaisiin jos pihallamme seisoisi tuollainen auto.
Meitä on niin moneksi.
me nimittäin ollaan aika köyhiä ja pojilla on telkkarit, videot omassa huoneissaan. toisella pojalla on myös hyvä tietokone.
leikki on silti pojille tärkeintä.
Miten joku kuvittelee että pitäisi olla erityisen rikas osataakseen joka lapselle taulutv ja läppäri ????
Voisin kevyesti ostaa, mutta lapset eivät tarvitse
miksi muuten olisi ne telkkarit omissa huoneissa?
lle hän niitä käyttöön antaa, tuskin liikuttaa ketään nokialla. Itsekin käytin seurustelumme aikana vain näitä puhelimia. Ja tämä poikani puhelin tosiaan tuli sedältä, joka tekee töitä NokiaLLE ei Nokialla. En itse asiassa edes tarkaan tiedä, mitä töitä, sillä olen aika ulkona tästä yritysmaailmasta. He tekevät jotain promokiertueita ulkomailla. Nokian puhelin oli näillä tuösuhteilla käyttöön saatu, mutta kukaan aikuinen ei sitä vakituiseen käyttöönsä halunnut, sillä se on tällainen pelipuhelin. Ihan ilmaiseksi oli sen mies saanut ja tahtoi sitten antaa meidän pojalle. Onko tämä sitten sallittua, sitä en tiedä, mutta eipä kuule Nokian firmasta ole kovin monen yksittäisen puhelinkappaleen perään soiteltu.
Periaatteessahan niissä on jotkin numerokoodit, ja ne voidaan pyytää takaisin talon käyttöön (näin ainakin ex-miesystävälläni, joka siis on Nokian palkkalistoilla), mutta käytännössä näin ei koskaan tapahdu...Puhelimet ovat parissa vuodessa vanhaa mallia.
ap - joka toivoi keskustelua asiasta, ei siitä, mistä poikani on puhelimensa saanut. Pointti oli se, että en olisi varmaan hänelle puhelinta edes ostanut, jos emme olisi ilmaiseksi saaneet. En ainakaan yli 200 euron sellaista.