päivähoidon maksukorotuksista, OLEN RAIVOISSANI!
Taas riistetään keski ja hyvätuloisia, kaikki muut saamassa kevennyksiä maksuihin mutta meitä tiettyjä kiristetään, maksu nousisi kahdesta lapsesta 380 eurosta 443 euroon, törkeää!
Muutenkin on käytettävissä olevat tulot jääneet jälkeen lasten syntymän vaan pienentyneet kotona vietetyn ajan vuoksi :-(
Miksi tätä ryhmää aina rangaistaan? Tuntuu että muutenkin lastensaamisesta vaan rangaistaan, lapsilisäkorotukset ja kevennykset menee aina muille mutta ei tällä ryhmälle!
Muut saa kevennyksiä ja nollamaksuluokka säilyy edelleen?! Missä oikeus?
Kommentit (17)
pakko oli vastata kun aihe on niin kiinnostava. Mielestäni tässä ei ole oikeastaan kyse päivähoidomaksujen suuruudesta vaan palkkojen pienuudesta. Enkä usko että kukaan ajattelee ettei lasten hoidosta haluttaisi maksaa enempää, mutta totuus on toinen. Esimerkkinä jos vaikka joutuisin leikkaukseen, niin kyllä siitä mielestäni olisi kohtuullista maksaa suurikin summa, on aivan eri asia sitten pystyisinkö ikinä sitä palkallani maksamaan. Ei paljon työnteko huokuta kun kolmen lapset hoitoon laittamisen jälkeen käteen jäisi 100¿ enemmän kuin kotona oleminen kotihoidontuella. Kyllä sitä on keski/pienituloisilla paljon muitakin pakollisia laskuja maksettavana kuin päivähoito.
Tipy
Mistä tuollainen tieto on peräisin? Itse en ole kuullut enkä lukenut tuollaisesta. Olisi kyllä tosi kohtuutonta juuri monilapsisia perheitä ajatellen.
en ole minäkään kuullut tuollaisesta... pitäisi lähteä töihin syksyllä, ei kyllä kiinnosta jos koko palkka menee suunnilleen noihin hoitomaksuihin...
että mun mielestä esim. perhe, jossa kaksi aikuista käy työssä ja ansaitsee yhteensä 3870 e/kk, niin eiväthän nuo ole edes keskituloisia. Ja jo sillä summalla ymmärtääkseni kuitenkin maksetaan lapsista täysi maksu.
Suomessa on keskimäärin hyvä päivähoito ja toki siitä pitää maksaa, mutta onhan se jotenkin kohtuuttoman kuuloista, jos (useimmiten) nainen menee töihin, ansaitsee esim. 1800 e bruttona, nettona 1400 ja siitä menee pelkkiin päivähoitomaksuihin runsas kolmannes. Kun vielä laskee työmatka- ja ruokailukustannukset, niin mikä oikeasti on tulonlisäys 170 h työkuukaudesta...? Näiden asioiden kanssa täällä itsekin painin kun teen lyhennettyä työviikkoa ja tulot ovat sen mukaiset... Toisaalta äitini kertoi, miten aikoinaan ansaitsi runsaat 4000 mk ja siitä 1500 mk meni lasten päivähoitomaksuihin... Että näin se on aina ollut...?
Tässä linkki: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id83769.html
Ja tosiaan noihin maksimimaksuihin joutuu todella moni, rajat on niin alhaiset. Ja sitten toisaalta meidän päiväkodissa on yhdellä perheellä 4 lasta kokopäivähoidossa ja eivät maksa euroakaan hoidosta kun ovat opiskelijoita.
Tuo uudistus toisi ilmeisesti kaikille muille ryhmille helpotuksia maksuihin, nollaluokka säilyy edelleen mutta tätä keski ja hyvätuloisten luokkaa riistetään entistä enemmän. Missä on kohtuus?
Eikös juuri lapsilisäkorotuksetkin menneet samoille ryhmille?
Olen toki sitä mieltä että poikiemme hoidon laatu on hyvää ja mielelläni siitä maksan tuon 380 mutta tämä korotus menee yli kipurajan, meillä kuitenkin paljon asuntolainaa joka vie suuren osan tuloista.
kuulutaan kanssa just näihin keskituloisiin ja nyt jo tuntuu ettei ole yhtään ylimääräistä niin taas saa jostain nipistää.... Ruoka, bensa, sähkö ym. kallistuu koko ajan, mutta palkat ei ainakaan meillä ole pahemmin noussut. Täällä pk-seudulla asunnotkin on turkasen kalliita eli asuntolainaan menee paljon rahaa.
Harmittaa kun esikoinen menee syksyllä eskariin ja ehdin jo ajatella että sitten säästyy vähän rahaa hoitomaksuista kuin eskari on maksuton. Mutta taitaa mennä maksut lähes samaan kuin nyt.
Ja sitten kun menee kouluun pitää tehdä 30 tuntista viikkoa ja taas tippuu tulot ja pienimmän maksut nousee....
_piglet_:
Ja tosiaan noihin maksimimaksuihin joutuu todella moni, rajat on niin alhaiset. Ja sitten toisaalta meidän päiväkodissa on yhdellä perheellä 4 lasta kokopäivähoidossa ja eivät maksa euroakaan hoidosta kun ovat opiskelijoita.
Tuo uudistus toisi ilmeisesti kaikille muille ryhmille helpotuksia maksuihin, nollaluokka säilyy edelleen mutta tätä keski ja hyvätuloisten luokkaa riistetään entistä enemmän. Missä on kohtuus?
Eikös juuri lapsilisäkorotuksetkin menneet samoille ryhmille?
oletko siis sitä mieltä,että opiskelijat joutuvat maksamaan saman verran kuin sinä hyvin/keskituloisesti hankkiva? voin sanoa ihan omasta puolestani,että opiskelija saa vain 233,- kuussa rahaa,onpa lapsia tai ei. millä rahalla sitä hoitomaksua silloin maksaa?? tietenkin voi käydä vielä töissä illalla tienatakseen lisää,mutta milloinkas ehtii nähdä lastaan..
en sano,että korotukset on oikein,mutta kyllä te keski/hyvätuloiset silti pärjäätte paljon paremmin,vaikka maksaisittekin hieman enemmän hoidosta.. ja lapsilisäkorotukset menee yksinhuoltajille. mutta ainahan sitä pitää purnata jostain.
En missään kohtaa sanonut että opiskelijoiden pitäisi maksaa saman verran mutta kyllä musta toi nollamaksuluokka on väärin jos noin kauheasti nostetaan muiden maksuja. Esim joku 10-20 eur voisi olla sopiva alimmaksi maksuksi.
Siis tämän esityksen syyhän on nimeenomaan se että se nollamaksuluokan poisto ei silloin jokin aika sitten toteutunut, ajatellaan että aina voidaan tämän tietyn ryhmän maksuja nostaa ilman että kukaan älähtää!
No, minä ainakin älähdän!
Aina meitä keskituloisia rankaistaan. Kaikesta joutuu maksamaan täydet. Bensa maksaa ihan hulluna.
Me on laskettu, että mun kannattaisi jäädä kotiin ja miehen vain käydä töissä.
Hitto, kun on tullut luettua 7 vuotta ja kaksi tutkintoa, ettei viitsisi niitä hukkaan heittää.
On opintolainaa molemmilla vaikka muille jakaa. Kotona olen ollut 4 vuotta lasten kanssa. Ei ole vielä kerennyt yhtään päästä tienaamaan. Autolaina piti työmatkan takia ottaa.
Rahan puolesta olisi pitänyt mennä amikseen ja heti töihin ja lapset vaan hoitoon.
Näistä elämänvalinnoistani saan maksaa rahassa.
Kaikille vain maksu, on minun mielipiteeni. Jokainen maksakoon omien rahkeidensa mukaan niin yhden ryhmän ei tarvitse maksaa ylenmäärin...eihän sitä rahaa voida loputtomiin lypsää keskituloisilta perheiltä :(
Tämä nykyinen systeemi, onko se muka sitä paljon puhuttua demokratiaa?
Mielenosoitus pystyyn vaan...ei yhdeltä ryhmältä voida ottaa joka kerta!
Sitä paitsi vanhojen ikäluokkien vertaaminen on näissä hoitomaksuissa turhaa. Ennen muinoin päivähoito oli harvojen herkkua ja pääasiassa yksityisten hoitajien palkkaamista, sitä paitsi he ovat aikanaan saaneet verotuksessa tuntuvat lapsivähennykset. Nykyään ei ole sellaisista kuultukaan. Perheet maksavat veroja suhteessa enemmän kuin yksinäiset, varsinkin sellaiset perheet, joissa toinen vanhemmista on hoitovapaalla ja perheen tulot ovat käytännössä työssäkäyvän harteilla...siinä ei verotuksessa oteta todellakaan huomioon montako elätettävää suuta tuloista ruokitaan...
Suututtaa...
Tai ylipäänsä hoidosta? Miksi valtion eli veronmaksajien pitäisi maksaa sinun lastesi hoito? 450e kahden lapsen kokopäivähoidosta on tosi vähän - ajattele että kunnallisessa päivähoidossa saa olla pph:lla neljä ja puoli lasta eli palkka olisi sen mukainen kohtuudella vai mielestäsi? Pitää kyllä suhteuttaa maksu saamaansa palveluun!! Kuitenkin kyseessä on suhteellisen edullinen lastenhoito - toki toisille ilmainenkin jopa, mutta heilläpä ei ole tulolja, kuten mainitsemallasi keski-ja hyvätuloisilla!
Palvelurakenne suomessa on kova, jollain ne päivähoidon kustannuksetkin on katettava kun veromarkat ei riitä! Eli mielestäni mieluummin palvelusta maksu kuin verojen korotus! Vaikka riipaisee se meikäläisen pussissa ihan yhtä paljon, niin myönnettävä on että tuo summa kuukaudessa on pieni korvaus aarteideni hoidosta!
Tarkoitan tällä että mielestäni on väärin korottaa maksuja kun samaan aikaan ryhmäkokoja kasvatetaan maksimiin ja päivähoitopaikan saattaa ainakin täällä pk-seudulla saada aivan hevon kuusesta. Hyväksyisin korotuksen, jos saisin lapseni lähimpään päiväkotiin inhimmillisen kokoiseen ryhmään. Näin ei kuitenkaan ole. Aloitin työt loppuvuodesta (lapsi silloin 1v. 8kk.) ja meille tarjottiin päiväkotipaikkaa aivan hevon kuusesta. Lisäksi ryhmässä olisi ollut juuri se maksimi 18 alle 3 vuotiasta ja neljä aikuista. Siinä on kyllä mielestäni hyvä palvelu kaukana, vaikka hoitohenkilökunta yrittääkin varmasti parhaansa!
Onneksi saimme aivan mahtavan yksityisen hoitajan ja nyt lapsemme saa olla kotihoidossa 2 muun lapsen kanssa. Suosittelen tutustumaan hoitopaikka.net sivuihin ja harkitsemaan yksityisen hoitajan palkkaamista varsinkin jos asuu Espoossa ja lapsi alle 3-vuotias.
Maksamme itse lapsen yksityiselle pph:lle oman osuutemme tukien lisäksi ja se oma osuus on jonkin verran enemmän kuin tuo korkein maksu tulee uudistuksen jälkeenkään olemaan.
Olemme mielestäni keskituloinen perhe eli ei rahaa liikoja ole. Molemmat kuitenkin käymme työssä, kohtuullisella palkalla. Haluamme vain, että lapsellamme on sillä välin paras mahdollinen hoitopaikka mikä voi olla kodin jälkeen. Ei sitä voi pelkästään rahassa mitata.
Meidän perheen kumpikaan aikuinen (olemme korkeakoulutettuja), ei saavuta suomalaisen keskiarvopalkkaa (joka on 2500e/kk), lapsia on kaksi, yksi auto (joka ostettiin kokonaiskulutuksia silmällä pitäen diesel, nyt näyttää hullun hommalta kun diesel on vuodenvaihteen jälkeenkin noussut jo 25c/litralta! Esimerkki: auton tankkaus maksoi syksyllä vielä 55¿/tankki. Nyt maksaa 66¿.) molemmat käy töissä. Laskin, että minun olisi ihan sama tai tuottavampi olla ansiosidonnaisella työttömyysrahalla kuin käydä töissä ja viedä molemmat lapset hoitoon. Syksyllä viivan alle jäi jopa miinusmerkkinen luku, kun minulla oli pitempi työmatka.
Kaupungin suhtautuminen tuntuu myös välillä todella utopistiselta. Maksan kahdesta lapsesta päivässä 19¿ hoitomaksuja (ovat kyllä pph:lla pienessä ryhmässä, mikä on hyvä asia). Silti tulee usein tilanne, että pyydetään hommaamaan joko toiselle tai kummallekin lapselle jokin muu hoito päivän ajaksi, kun esim. a) lapseni ovat liian pieniä jotain tapahtumaa varten, johon muut osallistuvat b) päivähoitaja aikoo pitää vapaapäivän/sairastuu eikä varahoitoon mahdu - yhden kerran kieltäydyin varahoidosta kun en voinut laittaa lapsiani 7. ja 8. paikalle varahoitotädin luo! Olivat vielä lähdössä retkelle kaupungin keskustaan. Eli joskus homma tuntuu aika vastuuttomalta!
Ajattelin, että nyt kun kerran hinta nousee, niin minä alan sitten soittelemaan joka ainoasta nytkähdyksestä, mihin on aihetta. Tässäkin kuussa tähän mennessä, mikäli päivät, joina lapset eivät voineet meistä johtumattomista syistä olla hoidossa, olisin säästänyt 38¿ päivähoitomaksuja, joka on meidän keskituloisessa perheessä aika iso raha, vastaa yhtä kauppareissua!
Ylipäätään olen sitä mieltä, että päivähoidosta pitäisi laskuttaa vanhempia vain ne päivät, kun lapsi on hoidossa, ei esim. sairaspäiviä. Maksaahan Kela aikuistenkin sairastamisesta korvausta, miksei lapsia voisi sisällyttää jotenkin samoin????? Edes ihmisiksi laskea?????
Niin ahtaalle joka tapauksessa on ajettu meidänkin perhe, että 63¿:n kuukausikorotus tuntuu. Varsinkin kun kaikki muutkin lapsiperheen elämään vaikuttavat hinnat koko ajan vain nousevat, paitsi lapsilisät ja reaaliset palkat!
Haaveissa on kolmas lapsi ja ehkä vielä neljäs, mutta mietityttää, että kuinka helvetin pitkään maksuputkeen sitä itsensä lykkää, jos jokainen on 3-4 vuotta päivähoidossa ennen koulunalkua... IKINÄ ei ole rahaa käyttää mihinkään muuhun kuin ruokaan, pakolliseen autolla liikkumiseen (kun täällä maaseudulla ei ole edes sitä joukkoliikennettä!), hoito-, vakuutus-, lämmitys-, sähkö- ja vesimaksuihin. Vaatteetkin ovat niin käytettyjä, että joskus huvitellaan laskemalla päälläolevien vaatteiden yhteenlaskettu ikä. Menee usein paljon yli varsinaisen iän... (ollaan 28 ja 29v)
Voisin mielelläni maksaa enemmän veroja jos maksut pienenisivät. Ruotsissa asuva sukulaiseni oli aivan kauhuissaan, kun kuuli paljonko joudutaan maksamaan päivähoitomaksuja. Hänellä oli vero% 33, päivähoitomaksu 120¿/kk ja päivähoitoon sisältyi kaikki vauvanvaipoista lähtien. 5-vuotiaat saavat " harjoitella" ryhmässä oloa tietyn tuntimäärän (olikohan 20h) viikossa ilmaiseksi. Minäkin suostuisin mielelläni tällaiseen järjestelyyn myös, vero% on tällä hetkellä 28 itselläni.
terveisin tuskastunut äiti
Meillä syksyllä alkaa tulla ajankohtaiseksi tuo hoitoon meno lapsilla. Lapsia siis 3 meillä. (4,5v , 2v4kk ja 1v).
Jotenkin suututtaa itseänikin tuo maksujen korotus... ja eniten se että niitä tosihyvätuloisia taas tässä ei hetkauta koko homma ollenkaan.
Miksi ei muuteta sitä maksukattoa?! Ei varmaan tunnu joillain todella hyvätuloisilla perheillä missään maksaa siitä yhdestä lapsesta se 200,- (ja nyt sitten se vähän korkeampi maksu...) Tai sitten kahdesta lapsesta maksimit...
Tuntuu niin väärältä kun tuo maksukatto tulee vastaan niin monella ja sitten ne tosihyvätuloiset ei joudu maksamaan juuri mitään suhteessa tuloihinsa!!!
Tämä siis sapettaa itseäni todella!
Ylipäätään olen sitä mieltä, että päivähoidosta pitäisi laskuttaa vanhempia vain ne päivät, kun lapsi on hoidossa, ei esim. sairaspäiviä. Maksaahan Kela aikuistenkin sairastamisesta korvausta, miksei lapsia voisi sisällyttää jotenkin samoin????? Edes ihmisiksi laskea?????
Tähän työn puolesta puuttuen, niin ei Kela maksa aikuisistakaan vasta kun sairaus on kestänyt vähintään 11 arkipäivää eli karenssi on 10 arkipäivää (arkipäiväksi lasketaan myös lauantai). Kuinka moni lapsi useinkin sairastaa yli 2 viikkoa? Eli siinä mielessä tuo perustelu oli turha. Muuten olen samaa mieltä, että kunnallisessa hoidossa vain hoitopäiviltä pitäisi laskuttaa.
Toisaalta tässä mennään sitten siihen, että ns. " virikehoidossa" olevat lapset kävisivät hoidossa silloin tällöin ja veisivät vielä pahemmin tarvitsevan paikan, jos laskutuskin olisi vain silloin kun on paikalla. Eli vievät kokoaikaisen paikan ja kävisivät muutaman kerran kuussa hoidossa. Juuri näiden ongelmatapausten vuoksi muutkin joutuvat joka asiassa kärsimään eli ei voida luottaa aikuisten ihmisten omaan järkeen, miten tuettuja toimintoja käytetään.
Muuten tuohon varahoitoon ym. mitä kommentoit, niin meillä yksityisellä hoitajalla ei ole edes tarjoilla varahoitoa. Se on aina järjestettävä itse (hoitaja lomalla, hoitaja sairaana, hoitajalla joku meno, hoitajan lapset sairaana tms.) - joidenkin syiden kohdalla toki voi(si) pienentää omaa maksuaan, mutta yhtä kaikki lapsen hoito on joskus äkkinäisestikin järjestettävä muuten. Olen tosin sitä mieltä, että missään tapauksessa en lastani retuuta outoon varahoitoon satunnaisesti, vaikka se olisi tarjoillakin. Varahoidonkin täytyy olla tuttu, turvallinen ja hyväksihavaittu.
näitten asioitten takia olen jäämässä kotiin ansiosidonnaiselle päivärahalle kesäkuun alussa. Säästän n.550 euroa kun yhden lapsen hoitomaksu jää pois ja lisäksi mulla on pitkä työmatka joten bensakulutkin jää pois! Sitten saan asumistukea, elatusmaksua(olen yksinhuoltaja)ym.. niin tulos on se että ei todellakaan kannata käydä töissä! Ja lasta ei tarvitse joka aamu herättää kun tarvii lähteä hoitoon. No, tämä on minun ratkaisuni tällä hetkellä, varmasti jossain vaiheessa palaan työelämään mutta se on sen ajan murhe!