Satsaatko enemmin laatuun vai ostatko mielummin H&M, Lindex hintaluokan vaatteita?
Aluksi sanon heti, etten hauku Lindexin tai H&M:n vaatteita. Kummastakin löytyy hyviä, laadukkaita vaatteita, mutta osa on sitten huonompaa.
Onko monellakaan lapsiperheellä varaa ostaa 30 euron Legon paitoja tai 45 euron farkkuja? Jos ostatte halvempaa niin ostatteko enemmän?
Meidän lapsille on ostettu paljon Lindexin ja H&M:n vaatteita, mutta nyt ainakaan isommille ei oikein löydy kummastakaan kaupasta kivoja vaatteita. Koot pitäisi olla siis 122 cm eteen päin. Meillä on ollut Legon paitoja, mutta kaikki eivät ole olleet hyviä. Lingon&Blåbärin bootcut trikoot ovat ihan voittamattomia :) Jotenkin tuntuu ettei joka kuukausi ole rahaa ostaa kalliimpia laatuvaatteita.
Tyttö tarvitsisi nyt trikoohousuja. L&B housut ovat hyviä, mutta jos ostaisin vaikka kolmet, joille on varmasti käyttöä niin niihin menisi jo melkoinen summa rahaa, koska yhdet maksavat 27 euroa. H&M:llä housut taas maksavat 9,90 ja nyppyyntyvät tosi nopeasti.
Kommentit (47)
Meillä tulee valtavat määrät pyykkiä,kone pyörii päivittäin.Työssäkäyvänä en jaksaisi vapaapäiviä uhrata pyykkäämiseen.Useamman lapsen kanssa pyykkiä tulee,ainakin meillä.
Sitten varsinaiseen asiaan...ostan vaatteet uutena ja yleensä H&M,Benettonista,Zarasta,Me Too ym.Ensimmäisen kerran ostin POPista
2 trikoopaitaa ja farkut kuopukselle.Tuntui " hurjalta" maksaa tavallisista raitapaidoista 20e/kpl! farkut maksoi 30e mikä on myös aika paljon alle 3-vuotiaan housuista.Joskus tapahtuu lipsumisia mutta ylipäätään en maksa arkivaatteista suuria summia.Ulkovaatteista voin maksaa enemmän,samoin kengistä.
eli suurin osa ihan normaalia h&m,lindex,kappahl vaatetta ja niistä osa ostettu käytettyinä. meillä kaksi poikaa joista toinen tumma ja toinen vaalea,. ikävä on sanoa että kaikki isoveuikalta jäävät tummalle pojalle sopivat vaatteet eivät vaalealle sovi... tulee jostain väristä ihan liian kalpea poika.
tykkään ostaa kirppiksiltä ja huutiksesta jos jotain silmää mielloyttävää löytyy ja hinta suht kohtuullinen. kannatan vaatteiden kierätystä ja itsekkin myyn vaattet eteenpäin kun tarvis....
l&b:n mallistosta löytyy harvoin sellaista josta tykkäisin. nyt on alkanut kiinnostaa ticketin ja ver de teran ulkovermeet mutta kun maalla asutaan ni en oo vielä rohjennu tilailemaan ruveta.
ulkovaatteissa usein käytössä kauppojen perus merkit... ihan siitä syystä että usein halvemoia ja ovat yhdellä kestäneet koko kauden aina. ehkä tässä mielessä olen turhamainen.... käyytettynä ostan jonathania, travekllea ja remua. reimatec on niin järkyissä hinnoissa ettei pysty käytetystä maksaa 50e ja yli.... saa jo uusia halvemmalla.
eli meillä ihan perus kamaa ja aina ostan sitä mikä miellyttää....
bogi, name it, exit kiinnostaa myös mutta harvoin eksyn bogin takia turun keskustaan kun muita vaatteita saa esim. myllystä kätsysti.
Itse kerään kaikki vaikeasti tahraiset (mustikkakeitto yms.) erilleen jo siinä vaiheessa, kun heitän likakoriin. Meillä on onnellinen tilanne sen suhteen, että kylppärin yksi seinä = pari likapyykkikaappia + kuivauskaappi eli voin huoletta olla viikon pyykkäämättä ilman näkyviä likavaatevuoria, lajitella jokaisen värin omaan koriin ja sitten oman jaksamisen mukaan pyykätä hulluna tai vähemmän hulluna, kuivattaa kaapissa ja rummussa. Sitten vielä tuo yhtiön oma pyykkitupa joka tehostaa koko homman.
Tahrat ovat työläitä, täytyy myöntää. Tänäänkin on tuolla likoamassa yksi lemppari prinsessa-paita, johon tuli mustikkakeittoa viikko/pari sitten. Kaikki tahrat olen saanut omalla menetelmälläni pois vaatteista, lukuunottamatta polkupyörän ketjurasvaa + autoöljyä. Siis tällä omalla liotuksellani lähtevät kaikki ruoka-aineet, huulipunat, talomaalikin. Viime viikolla ystävä kyseli meillä 6 kk seisseitä vauvanvaatteita ja niistäkin liotin sitten pari bansku/porkkanatahraa pois ja uudenveroiset vaatteet sain kiertoo:
Ensin tahraan sappisaippuapalaa, sitten vaate likoamaan Vanish-jauhe-liuokseen. Vesi hanakuumaa, jota joskus säälistä hieman viilennän. Jos ei 1 vrk liotusta riitä, uusin sappisaippuahoidon+ uuteen liotukseen. Mikään vaate ei ole vielä kärsinyt tuosta kuumasta vedestä. Tahra on vaatteen viimeinen tuomio eli jos se ei pois lähde käyköön vaatteelle tuon lämpötilan suhteen mitä vaan.
Yritän vähentää ruokalappujen käyttöä ja tehdä lapsista siistejä pöytäseuralaisia. En kyllä moiti vaatteiden tahraamisesta,koska eivät sitä tee tahallaan. Muistan kyllä sanoa, että jotain lempparia ei nyt saa laittaa päälle, kun se on tahraisena tahranpoistoa odottamassa eli vähän kelju olen kuitenkin!
Suosin tietysti puuvillaisia 60 asteessa pestäviä arkivaatteita lapsilla, vihaan nyppyjä ja esim. sukkiksia en koskaan kuivaa rummussa/pese ilman pesupussia.
Tuntuu siltä, että mitä heikommin menee taloudellisesti sitä tarkempi olen lasten tahraisten vaatteiden ja siisteyden suhteen. On kai jotain vanhanaikaista äiti-ylpeyttä tämä.
Kirjoitin äsken pitkän sepustuksen, mutta se katosi jonnekin:(uusi yritys...
Meillä sisävaatteet lähinnä H&M ja Lindex -linjaa. Kappahlia en huoli, laatu on musta paljon huonompi kuin kahden edellämainitun. Ej sikke lejtä tilasin netistä joku aika sitten, mutta oli pettymys kun trikoopaita (20euroa) venähti ihan muodottomaksi. Myös kalliimpia merkkejä löytyy jonkin verran (Hilfiger, Gant, RL...). Niitä ostan joskus huutonetistä (useimmiten hinnat nousee mun mielestä järjettömän korkeiks), joskus jotain ihanuuksia täyteen hintaan ja useimmiten alennuksista. Esim alkuviikosta ostin Ellen-suloisen kevätpipon ja Sucren kesämekon tytöllemme 70%:n alesta, maksoivat yhteensä alle 20 euroa, eli alle lindexhintojen:) Aikaa ja vaivaa täytyy tietysti käyttää kun alennuksia metsästää, mutta minä nautin shoppailusta, varsinkin kun löytää jotain hyvää ja ihanaa edullisesti...
Ulkovaatteissa meillä on myös aika halpislinja:) Talvihaalarina on nyt markettihaalari, kyläilutakit ostan usein Exitiltä, Benettonilta tai H&M:lta. ReimaCasualin olen myös todennut tosi hyväksi. Vaikka ei olekaan virallisesti kosteussuojattu, ei ole meillä kastunut läpi kertaakaan. Lisäksi lika ei pinty kiinni vaikka olisi vaaleampikin väri. Lisäksi alesta löytyy usein tosi edullisesti.
Kaiken kaikkiaan olen huomannut, että ei kannata ostaa mitään " melko hyvää" , varsinkin kun olen itse melko tarkka siitä että vaatteet ovat väreiltään yhteensopivia ja nypyttömiä. Halvalla ostettu huonolaatuinen tai vääränvärinen vaate tuleekin loppuviimeksi aika kalliiksi verrattuna kalliimmalla ostettuun, paljon käytettyyn vaatteeseen.
ä määrää. Tosin teen sen vauhdilla - hyvin harjoiteltua. :-)
mutta H&M on mielestäni laadukasta. Vaatteet kestävät kuudenkympin pesun ja rumpukuivauksen, eivät kulahda ja venähdä eivätkä nyppyynny. Meillä ne ovat kestäneet helposti yhden lapsen käytön, ja useimmiten ne ovat peritytyneet vielä kuopuksellekin. Lindexin vaatteisiin olen lähes poikkeuksetta joutunut pettymään, joten sieltä en ostele. Myöskään Benettonin vaatteet eivät ole meillä kestäneet, saumat purkautuvat jne... Jonkin verran ostan vaatteita myös Espritin mallistosta, ja onpa kaappiimme eksynyt jokunen ns. kunnon merkkivaatekin, kuten RL ja Kenzo, mutta näiden laatu ei mielestäni poikkea H&M:n laadusta oleellisesti.
Sisävaatteet ostan siis yleensä suht edullisesti, mutta ulkovaatteet ja kengät taitavat meillä olla aika kalliita. Pompii on täynnä aivan ihania kenkiä, joita tämä äiti ei voi vastustaa.
Gant , RL ja Hilfiger valmistavat makuni mukaisia lastenvaatteita(kin), mutta valitettavasti meidän kukkaro ei kestä kasvavien lasten vaatettamista näihin. En halua pestä vajaita koneellisia päivittäin (sekin epäekologista), ja inhoan tilanteita, joissa kiireen keskellä on aivan pakko pyykätä, joten meillä vaatteita on tarvittaessa oltava viikon tarpeisiin. Vaatteet vaihdetaan päivittäin, eli molemmat lapset tarvitsevat useita housuja ja paitoja. En vain voisi ostaa useita kolmen kympin hintaisia paitoja ja housuja. Turhaa tavaraa ja vaatetta kylläkin kammoksun.
Mäkin ennen pesin suunnilleen koneellisen joka päivä, mutta nyt kun ei ole konetta kotona, se ei ole mitenkään mahdollista. Toki pyykkikorit on aika ikäviä, mutta nyt meillä on hyvä vaatehuone jonne ne (kole isoa kannellista koria) saa jemmattua, joten eivät näy eivätkä haise mihinkään. Pyykinpesu kerran viikossa on todella tehokasta kun siihen sitten ryhtyy ja suurin ilo on se että sitä tarvitsee tosiaan tehdä vain harvoin, eikä tarvitse liputtaa jatkuvasti sukkiksia ym. kuivumassa jossain nurkassa, vaan yksi ilta viikossa riittää kuivaustelineen katselua (kaikkea kun ei voi rummuttaa kuivaksi). En käytä pyykinpesuun vapaapäiviäni vaan hoidan sen etätyöpäivinä päiväsaikaan ilman äidin pikkuapulaisia. Koneethan siis pesee kaiken, itse vain täytän ja tyhjennän ja täytän ja tyhjennän, ja sitten lopuksi viikkaan kaiken.