vähäiset liikkeet?
hei!
haluaisin teidän kokemuksianne vauvan liikehdinnästä.
Olen rv24+ ja lueskellesani nevolan lappusia sain käsityksen, että liikkeitä pitäisi tuntea 10-50 tunnissa.
Ehkä ei kannattaisi huolestua, mutta itse tunnen liikkeitä vain muutamia kertoja päivässä. Ehkä yhteensä parikymmentä.
Välillä on hieman vilkaampia päiviä, mutta esimerkiksi eilen oli lähes " potkuton" päivä ja vasta nyt aamulla tunsin muutaman sarjan potkuja.
Ensimmäistäni odotan ja tuntuu, että kaikki asiat huolestuttaa ihan liikaa.
Kommentit (3)
Mulla esikoinen " ei liikkunut tarpeeksi" terkan mielestä ja jouduin täyttämään liikeseuranta lappua. Siitäkös vasta stressi tuli ja tuntui, ettei niitä liikkeitä tuntunut sitäkään vähää.
Sitte terkka laittoi mut keskussairaalaan sydänkäyrälle ja siinä paljastui, että vauva on hyvinkin aktiivinen, liikkui ihan tarpeeksi, mutta minä vaan en tuntenut läheskään kaikkia liikkeitä. Syynä tähän oli runsas lapsiveden määrä, istukka etuseinässä ja iso vauva, joka ei mahtunut niin kovasti liikkumaan. Lisäksi kätilö sanoi, että toiset äidit ei vaan tunne niin helposti liikkeitä kun toiset.
Toki niitä liikkeitä pitää seurata, mutta älä stressaa sitä liikaa. Tokihan vauvakin joskus nukkuu, eikä silloin ole aktiivinen. Ja 24 viikkoinen vauva on vielä niin pieni, että potkut saattaa olla heikkoja. Toiset potkuttelevat lujempaa kun toiset. Ensimmäistä odottaessa se vaan on vaikeaa, kun ei ole mitään mihin vertaa. Mua aina ärsytti, kun terkka kysyi onko vauva ollut aktiivinen ja potkiko paljon. Niin, verraten mihin???
Jos asia painaa mieltä, niin pyysä päästä sydänkäyrälle/ultraan, niin mieli helpottuu =o)
mam80
kunhan on ensin pakko kysyä,että oliko tullut kirjoitusvirhe,kun liikkeiden määräksi oli laitettu tuo 10-50 tunnissa? vai oliko tarkoitus,että päivässä? vai olenko oikeasti ihan väärällä tiedolla ollut ja vauvan tulisi liikkua noin paljon?
ei minullakaan (tässä tai edellisessä) tunnu liikkeitä joka tunti.toisinaan on päiviä,kun pikkuinen on pitänyt vain kerran jumppatauon,eikä sitten muuta. toisina päivinä kaveri sitten aloittaa potkimisen jo ennen herätyskellon soittoa ja jatkaa sitä iltaan asti pitäen välillä pieniä pausseja.
minä olen tuota pitänyt ihan normaalina. tietysti,jos huomaan jossain vaiheessa päivää,ettei liikkeitä ole tuntunut,istahdan hetkeksi ja " herättelen" kaverin hieromalla vatsaa ja yleensä potkut alkavat varsin pian. tietysti,jos huolettaa,niin kannattaahan sitä aina kysyä neuvolasta ja varmasti sitten opastavat eteenpäin,jos on tarvis. onhan sitä aikamoisessa epätiedossa,kun ei tuonne vatsaan voi itse nähdä,onko kaikki hyvin vai ei. kaikki vauvat on kuitenkin yksilöitä jo vatsassa ollessaan,toiset on vain rauhallisempia ja toiset vähän vähemmän.. esikoinen oli se rauhallinen versio ja ehdin itsekin aina huolestua liikkeiden vähäisyyttä ja herättelinkin vauvaa usein vatsassa.tätä tulokasta ei kyllä tarvitse häiritä,potkii jo nyt varsin tuntuvasti.
mukavaa odotusta!
-annu ja pienimies 22+0-
Hei,
kyllä kannattaa ihan tarkasti olla kuulolla ja pistää kunnolla mieleen milloin liikkeet tuntui ja kuinka kauan. Jos tuntuu että taukoa on ollut, käy vaikka neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet. Niin usein kuin haluat.
Yleensähän vauva liikkuu paljon kun sinä puuhastelet muuta, etkä sen takia tule kiinnittäneeksi huomiota liikkeisiin. Tai yöllä, jos olet sikeä nukkuja, et huomaa niitä silloinkaan. Liikkeitä voi myös vaimentaa istukka, jos se on tiellä, tai vauvan asento (jos se potkii semmoiseen suuntaan, ettei se oikein tunnu).
Suosittelen kuitenkin, että kuulostelet niitä tarkkaan ja käyt aina kun haluat kuuntelemassa sydänääniä. Sairaalaltakin sanotaan, että varsinkin loppuvaiheessa ultrataan aina kun tarvitaan. Sellaista ei olekaan kuin liian varovainen äiti...
Toivon sinulle mielenrauhaa liikkeitten kuulostelun suhteen: käytä kaikki keinot rauhan säilyttämiseksi! :)
T. Arkamamma