kannatatko etta bensa pantais kortille? mina kannatan,loppuis kaikki turhat ajot ja laskit alkais pikkuhiljaa nauttimaan liikumisen ilosta
Kommentit (20)
asiat hoidetaan jos bensakin ois kortilla. En todellakaan ajele huvikseni näillä bensan hinnoilla. Mun mielestä ruuhkasuomessa voisi ollakkin kaikki pakotteet ja ruuhamaksut, kun siellä on ainakin osin toimiva julkinen liikenne eikä ole mikään pakko autolla ajella!!!
Monet nuoret miehet joutuisivat miettimään uudesta näkökulmasta moottoroituja " harrastuksiaan" . Voi voi, onpa mielenkiintoista nähdä bensasäännöstelty Suomi, joka ei siis ole mikään utopia, vaan tulevaisuudessa ihan pakko
Luulen että tuo oli tarkoin harkittu " heitto" Tuomiojalta, tarkoituksena herättää ihmiset ajattelemaan yksityisautoilua uudella tavalla. Autoilu ei ole kuitenkaan koskematon ja korvaamaton oikeus...
Vierailija:
vaikka se esim. minulle tarkoittaisi muuttamista maaseudulta kaupunkiin työpaikkani viereen - toivottavasti saan perheen mukaan, jos ei niin työttömyyttä ja syrjäytymistä.
Mutta nyt aletaan mennä sillä rajalla, että on pakko laittaa ympäristö yksilön edun edelle. Kyllä minä sen kestän - mutta olis se kiva jos valtio vaikka maksais osan muuttokustannuksista ;-)
Olisi muutenkin järkevää tämän kokoisessa autioituvassa maassa keskittää entisestään sinne kehä kolmosen sisälle. Kyllä, luontokin tykkäisi...
Voi vittu ku oot oikeesti tyhmä.
Vierailija:
Olisi muutenkin järkevää tämän kokoisessa autioituvassa maassa keskittää entisestään sinne kehä kolmosen sisälle. Kyllä, luontokin tykkäisi...
Voi vittu ku oot oikeesti tyhmä.
Ehkä olenkin, mutta ei se että esim minä muuttaisin samalle paikkakunnalle työpaikkani kanssa suinkaan tarkoita että muutan pääkaupunkiseudulle - ei toki, olisin edelleen yli 400 kilometrin päässä. Sitä paitsi uskon kyllä että LUONTO nimenomaan tykkää, että ihmiset asuvat joukkoliikenteen ja kunnallisten viemärien lähettyvillä. ja sitähän kehä kolmosen sisäpuolella asuvat tekevät!
Kyllä minusta maaseutuasuminenkin pitäisi uskaltaa miettiä uusiksi. Ei todellakaan ole ekologista elää kaukana palveluista
eikä pelkästään vain pk-seudulle. Kun kaikki se raha mikä pyörii nyt (yksityis)autoilun parissa vapautettaisiin joukkoliikenneratkaisuihin, niin moni asia saataisiin ympäristöystävällisemmälle tolalle.
Kun tehdään uusia asuinalueita (joita kyllä Uudenmaankin alueelle mahtuu lukuisia), niin ensin tehdään sitten ne raiteet!
Herätkää ajattelemaan! Nyt tarvittaisiin ripeitä ja fiksuja ratkaisuja liikenne-ongelmiin, ei mitään vuosikausia kestäviä ruuhkamaksu- selvityshankkeita...
minä en rupea pyörällä polkemaan 100km/päivä. ja bensakortteja en rupea kiskurihintaan lisää ostamaan niiltä kutka eivät niitä tartte. tehköön viljelijät itse lypsytyön, mun lomitukset loppuu siihen.
parempi vaihtoehto olisi, että valtio ei enää jarruttaisi typerällä verotussysteemillä bioenergiaa. saataisiin lehmänpaskalla kulkevia autoja.
Asumme tampereella ja keskustaan on matkaa n. reilu 10km. Mieheni käy bussilla töissä koska niitä sattuu kulkemaan melkein oven edestä 2 kpl, halvempaa kuin autoilu. Tässä ympärillämme asuu monta ystäväperhettä joista JOKAINEN käy autolla töissä, yhdellä tai kahdella autolla, kuulemma niin paljon helpompaa. Päiväkoti, kauppa ja kaikki palvelut ovat tässä nurkilla.
En nyt sano, että jokainen autoa käyttävä olisi laiska mutta nämä minun tuttuni ovat ja olemme aiheesta vääntäneetkin kättä useammin kuin kerran ;) Ymmärrän, että silloin tällöin menisi autolla, mutta että 5x viikossa vain sen takia, ettei jaksa kulkea julkisilla, typeryyttä sanon minä.
Joukkoliikennettä pitäisi parantaa ja niistä kakkosauto tai jopa kolmosauto perheiltä pois, eli pitäisi enemmän keskittää sitä autoilua.
naapuriin mukana mm. satapäinen karja (lehmät, hiehot) ja lietekaivot?
Meillä on auto, mies kävelee työmatkalla asemalle vajaat 2km, minä olen kotona ja käytän vauvan kanssa jalkoja+julkisia. Autolla ajetaan aika vähän.
Että nää läskit osaa liikkuakin. Meidän tyylillä korttibensa ei varmaan kamalia tekis.
säännöstellä. Minä ja mieheni jäisimme samantien työttömiksi. Työpaikkani sijaitsee 70 km päässä. Lasta en voi viedä hoitoon ilman autoa ja kauppaankin on matkaa 6 km. Aika vaikeaksi elämä menisi ilman autoa.
Kotikunnassani bussi kulkee 2 kertaa päivässä lähimpään kaupunkiin....
ja todennäköisesti valtiovalta senkin ymmärtäisi, joten harkittu ja luvanvarainen " yksityisautoilu" olisi sallittua.
Mutta tämä kaupunkilaisten autoilu on ensin karsittava. Ja kovalla kädellä :) Kyllä kaikki tietävät mitä autoilua tässä tarkoitetaan.
Kaikki ajot taajama-alueella olisi tehtävä joukkoliikenteessä (tietyt ammatti- ja vammaisryhmät poislukien)
Sillä karsisi kaupunkilaisten turhat ajelut.
koska liian moni käyttää omaa autoa, herranjestas!
Vuoroja on vähennetty viime vuosikymmenten aikana, koska yksityisautoilun yleistyminen on ollut niin rajua.
etttä kun kaupat on auki jatkuvasti, niin huomataan kotona, että jotain vähemmän tarpeellista puuttuu ja lähdetään sitä hakemaan autolla, vaikkei olisi edes niin tärkeää???
Melkoista materialismia sekin oli...
Eihän sillä autoilun rajoittamisella tässä vaiheessa tarkoiteta autoilun totaalikieltämistä! Haloo. Tarkoituksena olisi tietenkin karsia ylenpalttinen turha ajo pois, ja siihen me jokainen kyetään ilman ylivoimaisia tuskia, kun tehdään vain parempia valintoja.
Turha tässä on vaahdota, että työnteko on sitten lopetettava tai karja siirrettävä kaupunkiin. Jos asuu maalla ja hoitaa siellä lehmiään, niin ei sieltä ole mikään pakko käydä kymmenien kilometrien päässä kaupungissa joka päivä. Ja vaikka bensa olisi kortilla, niin kyllä sillä rajoitetullakin määrällä pääsisi kaupunkiin aivan riittävästi.
Ja kuka ei työmatkoistaan pyty tinkimään, niin hän tinkii sitten lomamatkoistaan, huviajelusta tai muusta, missä se on mahdollista. Eikä tää mikään valmis ehdotus ollut, kunhan heitti vain ilmaan pohdittavaksi.
Joten niiden ajot huomasi väkisinkin, vaikka en edes olis halunnut mitenkään kyttäillä. Mutta kieltämättä joskus ihmetytti, kun auto saattoi lähteä pihasta päivän aikana toista kymmentä kertaa ja useimmiten tuli takaisin kolmen minuutin päästä. Hiljaa mielessäni mietin, että olisikohan niitä ajoja mitenkään voinut vähän järkeistää...
vaikka se esim. minulle tarkoittaisi muuttamista maaseudulta kaupunkiin työpaikkani viereen - toivottavasti saan perheen mukaan, jos ei niin työttömyyttä ja syrjäytymistä.
Mutta nyt aletaan mennä sillä rajalla, että on pakko laittaa ympäristö yksilön edun edelle. Kyllä minä sen kestän - mutta olis se kiva jos valtio vaikka maksais osan muuttokustannuksista ;-)