Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

WHO:n imetyssuositus ja neuvolan kannustus siihen?

25.02.2008 |

Miten neuvola kannustaa jatkamaan täysimetystä 6kk:n saakka? Mitä mieltä olette? Kokemuksenne?

Meillä on -02 ja 05 syntyneet lapset ja kummallakin kerralla on ollut eri suositusajat kiinteiden aloittamiselle.

Esikoisemme aikana se oli 4kk. Vastikään muistaakseni juuri siirtynyt 3kk:sta -> 4kk:n.

Meillä kolmekiloisena syntynyt lapsi kasvoi hyvin rintamaidolla, mutta söi öisinkin vajaan 3 tunnin välein ja 4kk ikäisenä kokeilimme maissivellin antamista iltaisin - ei vaikutusta öihin tai imetyksiin ja 4kk vanhana aloitimme soseiden maistelun. Soseet eivät maistuneet pitkään aikaan. Pääasiallinen ruoka oli siis äm koko ensimmäisen vuoden ja lapsi kasvoi hurjaa tahtia - koko ajan +1 - käyrällä tai hieman yli, myös painossa. Jotenkin uskon, että soseista saatu hyöty oli niin olematon, ettei niillä olisi ollut mitään merkitystä! Lapsi on nyt 6v täyttävä pitkä ikäisekseen ja hoikka.

Toinen lapsi oli yliaikainen, liki 4-kiloinen ja 53cm jässikkä ja hänen kanssaan kaikki oli toisin. Hän söi alusta asti äm:a kuin jotain vesi huikkaa. Imi vähän ja harvoin. Jouduin pumppaamaan pakkautuvaa maitoa. Hän kasvoi neuvolan mukaan ihan ok, mutta oli ei mitenkään huippuhyvin ja hänelle neuvola ehdotti 4kk:n ikäisenä soseita. Olin ihmeissäni, koska tiesin suosituksen olevan 6kk täysimetystä, mutta toisaalta olin myös itse huolissani kaverin ravinnonsaannista. Hänellä oli oikea imuote, hän ei ollut millään tavalla levoton/itkuinen vauva, mutta hän vain söi rintamaitoa todella nopeasti ja harvakseltaan. Kun aloitimme soseet, niitä hän söi kuin vanha tekijä - toisinkuin esikoinen aikanaan.

Eli se, mikä on jäänyt vaivaamaan, on, että miten paljon neuvolat ylipäänsä oikeasti kannustavat täysimetykseen 6kk:n asti? Esikoisella aloitin mielestäni vellit ja soseet ihan turhaa ennen sitä. Nuoremman kohdalla ehkä oli aihettakin aloittaa.

Tämä ei ole imetystukilista, mutta olisiko kiva kuulla tämän hetken kokemuksia! Kiitos kirjoittajille.

Kolmatta odottaen,

Finette

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siellä ei oikein edes neuvota vaan vain kehoitetaan äitiä tekemään niin kuin parhaalta tuntuu. Olen yrittänyt esikoisen aikana huolissani pari kertaa kysyä neuvoa johonkin ja saanut vain vastaukseksi, että joo, seuraa tilannetta. Ja kun kyse on ollut sellaisista ongelmista (päässä oleva outo näppy jne), että olin niitä seurannut jo monta viikkoa ja halusin saada vastauksen, että pitääkö nyt mennä lääkäriin kun huolestuttaa kovasti.

Samoin noihin ruokajuttuihin ei oikein saa asiantuntevaa vastausta. Tuntuu, että terkkoja ei varmaan kouluteta vaan toimivat sillä ammattitaidolla minkä ovat hankkineet aikoinaan koulussa. Minä luotan paljon enemmän tutkimustuloksiin kuin neuvolaan.

Vierailija
2/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain todettu, että pikkuhiljaahan niitä kiinteitä saa aloitella vaikka maito on riittänytkin tosi hyvin normaaliin kasvuun. Ja kyse on ollut n. 4 kk ikäisistä vauvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen mukaan täysimetys 6 kk, yksilöllisesti kiinteitä voidaan aloittaa kuitenkin jo 4 kk iässä. Eivät muutkaan WHO:n suositukset ole Suomessa sellaisenaan voimassa. Jokin aika sitten luin, että WHO suosittelee poikalasten ympärileikkaamista HIV-tartuntojen ehkäisyssä. Enpä kuitenkaan leikkauttaisi poikalastani.

Vierailija
4/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finette:

Meillä on -02 ja 05 syntyneet lapset ja kummallakin kerralla on ollut eri suositusajat kiinteiden aloittamiselle.

Esikoisemme aikana se oli 4kk. Vastikään muistaakseni juuri siirtynyt 3kk:sta -> 4kk:n.

----------------

Eli se, mikä on jäänyt vaivaamaan, on, että miten paljon neuvolat ylipäänsä oikeasti kannustavat täysimetykseen 6kk:n asti? Esikoisella aloitin mielestäni vellit ja soseet ihan turhaa ennen sitä. Nuoremman kohdalla ehkä oli aihettakin aloittaa.

Moikka,

muutos 3kk ->4kk tapahtui jo -95, silloin kun oma esikoiseni syntyi ja Suomi liittyi EU:n. Olisiko 6kk täysimetys suositus tullut -02? Ainakin se oli jo kun kakkosemme synty -05.

Itse en ole kokenut kummankaan lapsen kanssa painostusta/kannustusta puoleen enkä toiseen, eka siirtyi kiinteisiin iässä 3,5 kk, toka iässä 5,5 kk. Mutta ehkä mä en ole oikea henkilö kommentoimaan, koska itse koen neuvolan vaan sellaiseksi punnitse&mittaa vauva -paikaksi, muut asiat (kuten molempien allergiat jne) olen hoitanut muualla tai omaa maalaisjärkeä käyttäen (jos faktat on tiedossa ei ole vaikea päättää mikä omassa perheessä toimii).

Vierailija
5/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO suosittelee täysimetystä noin kuuden kuukauden ikään asti. Suomessa suositukset muuttuivat syksyllä 2004 vastaamaan WHO:n suosituksia, siten, että täysimetystä suositellaan terveille ja täysiaikaisille vauvoille puolivuotiaaksi ja imetystä kokonaisuudessaan vähintään yksivuotiaaksi asti.

PS. Anteeksi muuten hirveä määrä kirjoitusvirheitä ap tekstissä. ;-) Kiitos kommentoijille!

Vierailija
6/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin myös, että se suositus tuli Suomessa voimaan jo 2002, kun WHO antoi sen yleissuosituksensa 2001 (vai oliko jo 2000? 2001 nyt viimeistään). Mutta asiaan, eli minulle neuvola on myös ollut enemmän " punnituspaikka" , etenkin nyt kun th vaihtui (vanha terkka otti aina kunnolla aikaa ja kyseli kaikkea, uutta ei juuri muu kuin mitat kiinnosta). Olen sitten hakenut tukea muualta, netti- ja " oikean elämän" mammaverkoista.

Sinänsä neuvolan pitäisi kai olla se paikka, josta neuvoja ja tukea saa, mutta eihän niillä ole aikaa. En myöskään tiedä, kuinka paljon niillä koulutuksessa äitiyden erityisongelmiin, kuten vaikkapa imetysongelmiin paneudutaan. Meillä ainakin niin äitiys- kuin lastenneuvolankin hlökunta on ihan " tavallisia" terkkoja, hoitavat siis kaikenlaisia potilaita vauvasta vaariin ja pultsareista odottajiin. Eivätpä siinä varmaan pysty joka alan asiantuntemusta niin loputtomasti syventämään. Ja nykyinen terkkani on vastavalmistunut nuori tyttönen, jolla itsellään ei edes ole vielä lapsia, joten en - anteeksi vain kaikki nuoret - edes usko, että hän olisi meidän ongelmissamme osannut auttaa. (" Pelkkä" rohkaisu ja kannustaminen tietenkin asia erikseen, eli jos kaikki menee hyvin eikä äiti tarvitse muuta tukea kuin että sanotaan, että 6 kk on suositus ja pyri siihen. Äh, tajusikohan nyt kukaan mitä yritän ilmaista...)

Vierailija
7/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Suomessa paljon myöhemmin kuin WHO:lla...

Vierailija
8/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän minä uskon :)! Tarkoitinkin, että minä(kin) erehdyin, kun siis suosituksesta oli jo aiemmin puhetta täällä, ja yhdessä toisessakin pinossa pari päivää sitten horisin tuon imetyssuosituksen olleen Suomessa jo kauemmin kuin 4 vuotta. Saapa muuten nähdä, koska sitä taas muutetaan (vai muutetaanko), kun nyt ovat allergialääkärit keksineet kiinteiden aloittamisen lykkäämisen 6 kk ikään lisäävän allergian puhkeamisriskiä. On näissä perässä pysymistä...

Vierailija
9/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttunut se täysimetyksen suositus neljästä kuukaudesta kuuteen.

Vierailija
10/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki sanoneet että allergisille pitäsi aloitaa neljän kk:den iässä kiinteät. Juuri sen takia että se ehkäisisi enempiä allergioita. Ja myöskin sitä että allergisten imettäminen ei ole aina hyväksi. Itse en sitten tiedä mihin näistä uskoisin ja aion seuraavaksikin toimia oman vaistoni mukaisesti.

Itse jouduin lopettamaan imetyksen kun poika oli 4,5kk kun mikään dietti ei auttanut ja vauva oli aina vain hirveän kipeä. Ja siihen loppui kaikki oireilu kun poika alkoi syömään vain apteekin korviketta.

Mun omasta mielestä se on aikalailla lapsi kohtaista että koska kiinteät kannataa aloittaa. Ja äidin vaistolla sen kyllä huomaa koska on aika. En itsekkään haluaisi hirveän aikaisin niitä aloittaa. Meidän pojalla aloitettiin 4kk iässä ja huomasin että siitä oli vain ja ainoastaan hyötyä koska pojan vatsa alkoi toimimaan sen jälkeen säännöllisesti ja helpotti selvästi pojan oloa.

Mutta mielipiteitähän on monia :)

Vierailija
11/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO:n suosituksissa suositellaan myös imetyksen jatkamista 2 vuoden ikään saakka. Tästä suomalainen terveydenhoitosysteemi vaikenee kuin kala. Ainakin edellisten lasten kohdalla olen saanut monisteen jossa kerrotaan että imetys useimmiten lopetetaan noin vuoden iässä. Sitten tulee sivulause jossa sanotaan että voi jatkaa pitempäänkin, jos se tuntuu lapsesta ja äidistä mukavalta. Siinä rohkaisua kerrakseen.

Itse en puhunut neuvolan nuorelle terkalle mitään koko imetyksestä. Jatkoin sitä kaikessa hiljaisuudessa yli kaksi vuotiaaksi.

terv peikkoäet

Vierailija
12/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kehitysmaiden äitejä kannustetaan imettämään pitkää sillä maito on luonnolisesti parempi vaihtoehto lapselle kuin likainen vesi ja vähäinen ruoka. Länsimaissa lapselle saa muutakin ravintoarvoltaan hyvää ruokaa eikä imettäminen tuon ikäiselle enää ole niin tärkeää kuin vauvalle.

Vierailija
13/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuvittelin, että jos STM tekee jostain suosituksen, niin sitä promottaisiin tiiviisti asiakasrajapinnassa työskenteleville eli neuvolassa ennen muuta terveydenhoitajille. Lääkäreillä on lääkäripäivät, erilaisia lääkefirmojen promotilaisuuksia, niin kai th:lla jotain vastaavaa luulisi olevan? Tietysti on ihmisestä kiinni, miten tiedon suodattaa ja neuvolassa asiakkaat ovat kai usein " herkässä" mielentilassa, että ehkä yrittävät olla hyvin neutraaleja, ettei kukaan kokisi painostuksena.

Tosin sain kyllä tuon " soseet kannattaa varmasti nyt aloittaa" 4kk:n ikäisellä hyvin varmalla äänellä vanhalta th:ltamme. Olin aiemminkin kyllä kysellyt, että miten kun tämä meidän toinen lapsi syö ihan erilailla kuin edellinen? =) Joten oli ehkä vähän myös oma vika...

Äitini sanoi, että: " 70-luvulla kukaan hullukaan ei imettänyt 8kk, paitsi hän" .

Vierailija
14/27 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä ollut neuvolassa aivan ihana terkkari ja hän on joka kerta siellä käydessämme ollut kiinnostunut kuuntelemaan kuulumisiamme ja on osannut ottaa kantaa kysymyksiimme ja antanut vastauksia huoliimme, jos niitä on ollut. Imetyksen suhteen hän nimenomaan kannusti kuuden kuukauden täysimetykseen, koska vauvamme kasvoi nätisti keskikäyrällä eikä ollut mitään erityistä tarvetta muuhun ruokaan. Aloitimme soseet 5,5 kuukauden iässä lähinnä isoäitien " painostuksesta" , koska he eivät jaksaneet ymmärtää, että äidinmaidolla vauva voisi kasvaa kunnolla. Jatkan kuitenkin imettämistä suunnilleen puolet vauvan päivän ruoasta ja puolet siis soseita. Vauvamme nyt 7 kk. Ja jos hyvin käy, me jatkamme imetystä jossain määrin parivuotiaaksi asti.

Vierailija
15/27 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finette:

Miten neuvola kannustaa jatkamaan täysimetystä 6kk:n saakka? Mitä mieltä olette? Kokemuksenne?

Eli se, mikä on jäänyt vaivaamaan, on, että miten paljon neuvolat ylipäänsä oikeasti kannustavat täysimetykseen 6kk:n asti?

Kolmatta odottaen,

Finette

H-tin huonosti! Ystäväpiirissäni ei kaikille ollut edes jaettu tietoa muuttuneista suosituksista. Teepä siinä sitten ns. oikea tai tilanteeseen sopiva ratkaisu.

Meillä ei edes mikään vanha terkka kyllä kehoitti kokoajan aloittamaan kiinteitä jo esikoisen aikana - ja lisämaitoa pullosta! Jälkiviisaana luulen, että hienosti olisi pärjänyt hänkin ilman jatkuvaa tuputusta. Varmasti vähemmillä masuvaivoilla ja itkuilla olisi selvitty...

Toisen kanssa en luovuttanut ja täysimetin häntä sen kuusi kuukautta. Tosin joka kerta pelonsekaisin tuntein mentiin punnitukseen, mitä neuvolasta kuuluu, tyyliin:" Mutta yhtään ei sitten yli kuuden kuukauden kannata pelkällä rintamaidolla mennä!"

Meilläkin on neuvola sellainen liukuhihnapaikka, eikä aikaa tunnu löytyvän mihinkään muuhun; mittojen jälkeen seuraava jo kolkuttelee ovella. Ihan kamalaa - yleisin kommentti, ettei mitään hätää, kun lapsi kasvaa käyrällään... (No, tää meni jo vähän sivuun alkuperäisestä, mutta vähän harmittaa?!)

Vierailija
16/27 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on suosituksista, täyimetystä suositellaan 4-6kk ikään asti ja siitä ainakin vuoden ikään asti. Eli jos aloittaa 4kk ikäiselle kiinteät niin suositusten mukaisestihan siinäkin toimintaan. Tuo kiinteiden aloittaminen vie niin kauan aikaa toisilla että pääasiallinen ravinnonlähde joka tapauksessa on se äidinmaito sinne melkeen puolvuotiaaseen asti.

Mä en ymmärrä miksi tästä asiasta vouhkataan niin kovasti, kuitenkin jokainen äiti ja isä tekee omalle lapselleen sopivat ratkaisut.

Vierailija
17/27 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää nyt menee ehkä tavallaan ohi alkuperäisen aiheen, mutta tuli tuossa mieleen että ainakin mun molemmilla on herännyt kiinnostus kiinteitä kohtaan siinä 3,5 - 4,5 kk iässä. Eli vauva alkaa seuraamaan meidän muiden syömistä, suipistelee ja maiskuttelee suuta (lähes tulkoon " kuolaa" ). Esikoiselle aloitettiinkin kiinteät siinä vaiheessa (ikää siis 3,5 kk, vuosi -95, eli silloin ihan normaali ikä aloittaa kinteät). Syömisen lapsi hoksasi nopsasti, oli siis " helppoa" opettaa syömään. Kakkonen kiinnostu meidän syömisistä 4,5 kk iässä, mutta samaan syssyyn alkoi allergiatutkimukset, eli lykättiin aloitusta. Kun aloitus tapahtui, oli " herkistymiskausi" jo ohitettu, ja syöminen oli huomattavasti takkuavampaa. Sinänsähän ei kiirettä silloinkaan ollut, joten mikäs siinä vaikka pari viikkoa meni siihen että tyttö tajusi että se mössö mikä lusikassa oli, oli tarkoitettu nieltäväksi, ei syljeskeltäväksi ;-)

Mutta joo, ymmärsköhän kukaan mtään ajoin takaa? Kai mulla tässä oli ajatuksena sellainen vauvojen yksilöllisyys, ja miten joskus kannattaa tehdä asiat helpomman kautta kuin sokeasti tuijottaa suosituksia jne...

Vierailija
18/27 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tosi kiva, lähellä eläkeikää oleva terkka (vaihtui jo). Meitä kannustettiin 6 kk:n täysimetykseen, mutta toisaalta annettiin lupa alkaa harjoittelemaan kiinteitä, jos olisin tahtonut. Kasvu oli koko ajan ok, joten paineita kiinteisiin ei ollut.

Toisaalta tutuille, joiden lasten kasvu on ollut liian vaisua, hän on suositellut kiinteiden aloitusta 4 kk:n jälkeen, joten uskon neuvojen vaihtelevan lapsikohtaisesti tarpeen mukaan.

Vierailija
19/27 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finette:

. Lääkäreillä on lääkäripäivät, erilaisia lääkefirmojen promotilaisuuksia, niin kai th:lla jotain vastaavaa luulisi olevan? Tietysti on ihmisestä kiinni, miten tiedon suodattaa ja neuvolassa asiakkaat ovat kai usein " herkässä" mielentilassa, että ehkä yrittävät olla hyvin neutraaleja, ettei kukaan kokisi painostuksena

Tässä joku aika sitten (saattaa olla vuosikin sitten) oli itse asiassa kirjoituksia siitä, että hyvin suuri osa lääkäreistä ei ollut osallistunut minkäänlaiseen jatkokoulutukseen valmistumisensa jälkeen. Lääkefirmat kyllä paapovat lääkäreitä, mutta en kyllä usko sen olevan muuta kuin mainostamista. Lääkäripäivillä saattaa olla tietoakin tarjolla, mutta tosiaan kaikki ei sitä hae, vaan tyytyvät lääketehtaitten " lahjuksiin" .

Terveydenhoitajille ei lääketehtaitten kannata järjestää mainostilaisuuksia, koska eivät kirjoita reseptejäkään.

Vierailija
20/27 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä -02, -04 ja -07 syntyneet lapsukaiset, ja esikoista odottaessani otin kaiken imetyksestä selvää, sekä näin tuolloin tehdyn WHO:n imetysvideon (norjalaisten tekemä), jossa imetys oli luonnollinen osa vauvan ja äidin elämää. Muistan, että tuo video teki ison vaikutuksen minuun, ja toivoin voivani imettää mahdollisimman pitkään.

-02 valtakunnallinen imetyssuositus oli 4-6kk asti, ja siitä heti kiinteät mielellään 4kk iästä saakka mukaan. Meillä vauva kasvoi hienosti, mutta neuvolath oli konservatiivinen, ja järkyttyi kovasti, kun en aloittanut kiinteitä vasta kuin 6kk iässä. Imetin esikoista 1 vuoden ja 9kk ikään asti. Sekin oli asia, joka järkytti sekä neuvolaa, että ympäristöä. Olen kuitenkin ihminen, joka otan asioista selvää, ja teen sen mukaan, joten en hätkähtänyt näistä vastalauseista:D, vaikka niitä sateli joka puolelta.

-04 imetyssuositus oli juuri muuttunut 6kk täysimetykseen, ja siitä 1-vuotiaaksi osittaisimetystä. Meillä kakkonen oli syntyessään reilu nelikiloinen pojanjässikkä, mutta tiesin esikoisesta jo imetyksen kommervenkit, rintaraivarikaudet, tiheän imun kaudet ja sen, että rintamaitolapsi kasvaa hiukan eri tahtiin kuin korvikevauva, joten samoilla eväillä mentiin, ja imetin 1 vuoden 6 kk. Neuvola ei ollut tälläkään kerralla mitenkään " imetysmyönteinen" , mutta silti vauveli kasvoi hienosti vaikken kiinteitä alkanutkaan ennakkoon syöttämään.

Nyt kolmosen kohdalla mennään samoilla eväillä ja luotan itseeni imettäjänä. Vauva on kasvanut todella hienosti ja on nyt tasan 4kk. Eilen olimme lääkärineuvolassa, ja lääkärinä nuori mies, joka kasvukäyrät esiteltyään, ja todettuaan vauvan hienon kasvun esitti kuitenkin, että kiinteitä kannattaa alkaa syöttää nyt kun neljä kuukautta on täynnä, koska kuulemma " allergioita ei voi estää siirtämällä kiinteiden aloittamista 6kk ikään" . Kerroin, että meillä EI ole allergioita kenelläkään, ja että imetän nyt kuitenkin suositusten mukaan 6kk saakka kun kerran vauva on niin hyvin kasvanut.

Neuvolath:mme on jälleen eri ihminen, mutta hän ei ole kommentoinut muuta kuin että vauvan kasvaessa jatketaan samaan malliin.

Eli ainakin jos meidän kunnan neuvolaan pääkaupunkiseudun kupeessa on luottaminen, suositusten mukainen imettäminen ei ole niin hirveän IN, korvikkeet ja kiinteät kasvattavat lapsia " paremmin" ja äidit voivat " hyvin" . Jos äiti on hankkinut imetystietonsa muualta kuin neuvolasta ja pitää päänsä, hän on kummajainen.

Muutenkin koen neuvolan vain punnitus- ja mittauspaikaksi, jossa ei kannata kysellä tai kertoa kaikkea, kun vastaukset ovat ympäripyöreitä..