Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

" ongelma" kai se on tämäkin...

24.02.2008 |

Jos ei ole stressattavaa/pohdittavaa, niin järjestetään :)

Meille syntyy toinen lapsi kesäkuussa ja ikäeroa esikoisen kanssa tulee reilu 2v. Nyt sitten mietityttää tuo liikkuminen vaunuilla/rattailla. Kaksosten rattaita ollaan suunniteltu (kantokoppa pikkuiselle) mutta kannattaako säilyttää myös ns. yksikkövaunut esim. kotona pihalla nukuttamiseen.. Toki jokainen tekee niinkuin omalla kohdalla toimii parhaiten, mutta olisi kiva kuulla mielipiteitä/kokemuksia muilta. Ja monet rattaat ja vaunut tietysti vaatii myös säilytystilaa ja sitä ei ainakaan meillä ole yhtään liikaa :) Ja kaksosten rattaat on myös iso investointi, ettei se mene sitten ihan hukkaan jos esikoinen ei suostu paljoa istumaan rattaissa tai uusi tulokas ei viihdy vaunuissa ollenkaan (kuten meillä tuo esikoinen).

Kiva jos joltain löytyisi omakohtaisia kokemuksia.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei vielä ole kokemusta, esikoinen on 2-vuotias ja toinen tulossa heinäkuussa. Olis myös kiva kuulla mielipiteitä. Meillä lapsille tulee ikäeroa 2v 5kk.

Tässä mun pohdintoja:

-kaksostenrattaat: olis muuten hyvät, mutta vievät niin paljon tilaa esim. kaupassa/julkisissa kulkuvälineissä ja evät välttämättä mahdu autoon, joten eivät ole hyvä vaihtoehto

-sitten olen miettinyt jos ostaisi vaunut/yhdistelmävaunut ja laittaisi niihin seisomalaudan esikoiselle. Mutta entä jos hän ei jaksakaan seistä?

-Jossain olen nähnyt sellaisia pieniä istuimia (onkohan sisaristuin tms.), mitkä voi virittää rattaisiin. Niitä täytyy tutkia enemmän...

-Olen myös miettinyt, jos ostaisin yhdistelmävaunut ja käyttäisin niitä välillä vaunuina, jolloin esikoinen kävelisi ja välillä rattaina, jolloin vauva olisi kantoliinassa. En vaan tiedä, onko kovin hankala vaihtaa vauvaa rattaista liinaan ja takaisin ja viritellä sitä liinaa ja muuttaa rattaita vaunuiksi ja päinvastoin...

-Autoreissuille olen miettinyt, jos ostaisi sellaisen turvakaukalon, minkä saa viritettyä rattaisiin, niin olisi kätevää. Siinä on vaan se, ettei sitä vauvaa voi pitää kovin kauaa siinä kaukalossa... Ja sitten kun esikoinen haluaa rattaisiin, niin mihin kaukalo laitetaan? Mutta varmaan toimii, jos kuljetaan rattaiden kanssa vain pikkupätkiä...

Ehdotuksia kuulisin siis minäkin mielelläni. :)

Anne rv 19+3

Vierailija
2/13 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kahden vanhimman ikäero melkein kolme vuotta, mutta esikoisella on ollut motorisia vaikeuksia alusta asti. Siitäkin huolimatta meillä ainakin toimi toi seisomalauta tosi hyvin. Ei nyt ihan hirveän pitkiä matkoja kuljettu, mutta ihan kohtuullisia lenkkejä tehtiin ja silti jaksoi esikko seistä laudalla. Toinen hyväksi havaittu keino oli kesällä polkupyörä. Minulla oli naru, jolla saatoin vetää pyörää ylämäissä tai jarruttaa alamäissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kannattaa ehdottomasti säästää myös tavalliset vaunut/rattaat, koska esim. omalla pihalla on helpompi työnnellä niitä kun isompi leikkii ja pieni nukkuu. Kannattaa varmaan miettiä minkälaista on rattaiden käyttö yleensä, että tarviiko niitä tuplia. Jos tekee vähänkään pidempiä retkiä yms niin että isommankin pitäis nukkua niin on tuplat toki ehdottomat. Eihän niitä ole pakko uutena ostaa, ei varmaan kovin pitkä käyttöikä teillä ole kun esikoinen kuitenkin jo 2v. Meillä esikoisen ja kakkosen ikäeroksi tuli 1v4kk enkä olis kyllä ilman tuplia selvinnyt. Nyt vasta viime aikana on esikoinen (nyt 2v6kk) on alkanut kunnolla seisomaan seisomalaudalla, niin että uskaltaa liikkua pidemmälle. Yllättävän kätevät tuplat on työntää ja kulkea.

En oikein osaa enempää kertoa, kysy jos tulee mieleen =)

Tipy + tytöt 2½v & 1v sekä tulossa rv 14+3

Vierailija
4/13 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattaisiinhan myydään myös semmoisia pieniä polkupyöräistuimia, jotka kiinnitetään vaunujen työntöaisaan ja esikoinen voi istuskella siinä kun työnnät (ikään kuin korvike seisomalaudalle).

Sisaristuimia ei enää valmisteta, koska olivat liian vaarallisia (vaunujen painopiste nousi niiden kanssa tosi korkealle tehden vaunuista kiikkerät).

Kantoliinan ottaminen kauppareissuille mukaan on myös hyvä idea. Jos ja kun isompi väsähtää, voit napata vauvan kantoliinaan ja isompi pääsee rattaisiin huilimaan.

Vierailija
5/13 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäeroa 2v3kk:

vanhoihin kuomurattaisiin (teutonia mistra) ilmakumipyörällinen seisomalauta - näitä tarvitaan pihalla nukuttamiseen, + isonsiskon tarhareissua varten (aika lyhyt kävelymatka)

tilattiin saksasta uudet phil&teds sisar-rattaat - näitä tarvitaan koska isosisko, vaikka reipas kävelijä onkin, ei aina ole " yhteistyökykyinen" . haluan, että myös isomman lapsen voi laittaa istumaan, eikä tartte pelätä että pomppailee aina pois seisomalaudalta. nuo rattaat mahtuu hyvin autoon (takaboksissa matkustaa myös koira), ovat keveät ja yhtä kapeat kuin normaalit rattaat.

käytössä myös kantoliina&ergo vauvalle, + kantorinkka isolle siskolle.

meidän vauva ei kyllä vielä ole syntynyt (tänään 40+5.....), mutta uskon vakaasti että kaikille versioille tulee käyttöä. Haluan pystyä liikkumaan lasten kanssa vaivatta niin julkisilla, omalla autolla, kuin mökillä/metsässä. olihan nuo sisarraattaat aikamoinen investointi, mutta uskoisin myös, että niillä on hyvä jälleenmyyntiaro (eikä neljäskään lapsi ole meidän tapauksessa poissuljettu, joten ehkä niitä käytetäänkin vielä useampi vuosi).

Vierailija
6/13 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ajatelleet hommata kaksostenrattaita ollenkaan. Ollaan miehen kanssa molemmat kesällä kotosalla ja meillä on yhdet matkarattaat + yhdistelmävaunut. Vauva voi olla vaunuissa ja esikoinen tarvittaessa matkarattaissa. Seisomalauta me kyllä ostetaan.

Mulla on myös kantoliina ja ergo, joten kesällä vauva voi kulkea siinä, esikoinen rattaissa. Esikoisella on myös jo pyörä varastossa, missä on työntökahva, joten toinen voi lykkiä häntä sillä kun vauva nukkuu vaunuissa.

Syksyllä mies lähtee töihin ja minä jään lasten kanssa kotiin. Luulen, että silloin esikoinen leikkii paljon ulkona ja vauva nukkuu vaunuissa. Jos tarttee mennä pidemmälle, niin sitten mennään autolla (mitä meillä ei vielä ole, vaan ostetaan sitten syksyllä).

Näin lähdetään liikkeelle. Arvelin, ettei esikoinen kuitenkaan jaksa hyvin pitkään enää istua rattaissa, joten kaksostenrattaat ois turhan iso investointi. Toki jos näyttää siltä, että niitä tarvitsee tosi paljon, niin sitten ne hankitaan.

Tytteli-83

Vierailija
7/13 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksösvaunut säilytän joka tapauksessa, koska niissä vauva tulee nukkumaan päiväunet ulkona ja liikkumaan muutenkin kun isompi kävelee lyhemmät matkat.

Meillä liinat ahkerassa käytössä joten pääasiassa pikkuinen liikkuu liinassa ja isommalle matkarattaat mukaan tarvittaessa.

Edullisia Carenan kaksostenrattaita olen katsellut isompia kauppareissuja silmälläpitäen, mutta mitään " kunnon" kaksostenvaunuja en missään nimessä ole ostamassa koska tällä hetkelle rattaiden käyttö jo muutenki esikoisen kohdalla niin minimaalista.

NAzuli, tyttö 06/06 ja rv17

Vierailija
8/13 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Me sitten taas teemme näin.

Myymme meidän yhdistelmät pois kesällä, vauva syntyy syksyllä. Esikoiselle on Quinnyn matkarattaat, joita käytämme sitten siinä välissä. Niihin saa myös vauvan kaukalon, jos joskus tarvitsee niinkin käyttää niitä.

Rahaa kun on vähän meidän perheessä, ostamme yhdistelmistä saaduilla rahoilla netin kautta saksasta tuplavaunut. Tulee paljon halvemmaksi kuin Suomesta ostetut. Olen katsonut kolmipyöräisiä Phil & Teds rattaita joihin saa vauvalle sisaristuimen ja kantokopan, ja rattaat vie tosi vähän tilaa. Samat tuplat sitten vaan parvekkeelle jos vauva niissä viihtyy.

Ikäeroa tulee vuosi ja 8kk.

Toivottavasti löydätte hyvän, juuri teidän perheelle sopivan ratkaisun! :)

Vierailija
9/13 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikäeroa esikoisen kanssa tulee 2v 1kk. Meillä on todella ahdas tuulikaappi ja siinä on kärryjä kuitenkin säilytettävä, joten rinnakkain istuttavia tuplia ei voida hankkia. Ja toi poikamme on sen verran vilkas tapaus, että seisomalauta ei taida tulla kyseeseen. Varsinkin kun liikutaan suht paljon esim. junalla, niin haluan ykkösenkin olevan turvallisesti " köytettynä" ettei lähde poukkoilemaan mihinkään. Eli Phil&Tedsejä on meillekin harkittu. Mietin vaan onko liian kuuma se vauvaosa vauvalle, jos tulee kuuma kesä. No vielä ehtii vähän aikaa pähkäillä asian kans :)

Vierailija
10/13 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivasti olette jaksaneet vastailla ja mukavasti tuli erilaisia näkökantoja. Ja tottahan se on että jokainen perhe on erilainen ja jokainen lapsi erilainen. Taidetaan pitää yksöisvaunut ja ostaa käytettynä tuplat, jotka voi sitten taas myydä eteenpäin niitä tarvitseville :) Niin ja kantoliinan olen päättänyt hankkia.

Aurinkoista kevättä kaikille!!

Kati ja pikkukakkonen rv 23+3

Vierailija
11/13 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jomasu71:

Eli Phil&Tedsejä on meillekin harkittu. Mietin vaan onko liian kuuma se vauvaosa vauvalle, jos tulee kuuma kesä. No vielä ehtii vähän aikaa pähkäillä asian kans :)

varmaan vauvalle tulee kuuma makuupussi, mutta jos vaan laittaa pehmikkeen selän alle, nin hyvin sieltä ilma kiertää. Sekä jalko- että pääty pää on avonaista, ja siinä sivuissa on muistaakseni osittan verkkokangasta. Me luultavasti ehditään siirtämään vauva siihen sisaristumeen ennen kesähelteitä.

Vierailija
12/13 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ajatellut pärjätä vauvan kanssa kantoliinalla/repulla. Esikoinen saa sitten istua rattaissa tarpeen mukaan kun kävellään.

Vierailija
13/13 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikäeroa tulee n. vuosi ja 10kk. Ollaan ostettu jo tuplat käytettyinä valmiiksi. Aion säästää meidän yhdistelmärattaat parvekevaunuina ja sitten myöhemminkin voidaan käyttää niitä, kun emme enää tuplia tarvitse. Tuplat oli ihan ehdoton hankinta, jotta pääsen liikkumaan lasten kanssa täällä pk-seudulla :)