Ilonassa juttu 6 lapsen kotiäidistä, miten VOI ehtiä tehdä niin paljon?
Vanhin lapsi jotain 10 v ja nuorimmat 2 v ja 1 kk. Sanoo, että kaiken ruuan tekee itse, vissiin leivätkin leipoo ja pastan tekee itse! Lisäksi hoitaa hevosta ja mitä vielä oli joku muu juttu. Miten voi ehtiä, jos mies paljon poissa oleva yrittäjä ja kaksi pienintä lastakin noin pieniä??
Kommentit (58)
Mielestäni vanhempien tehtävä ei ole toimia kokopäiväisinä viihdyttäjinä keksien kullannupulleen mitä ihmeellisempiä virikkeitä tehden lapsestaan koko universumin keskipisteen. Näillä lapsilla tulee vielä olemaan elämässä hankalaa, kun äiti ja isi ei ole vierellä palvomassa.
Ruotsalaisessa mama -lehdessä yksi perhe etsi ystävää, he kuvasivat heidän perhettä näin:
Meillä on 10 lasta, kaksi hevosta, muutama kissa, koiria, undulaatteja. en muista tarkkaa niitä eläimiä mutta niitä löytyi. Vanhin lapsista tais olla jotai 16v ja nuorin jotai 1v.=D
Kyllä vähän mietin et miten ihmeessä ne kerkee kaikki hommat tehdä.
Itselläkin useampi lapsi ja tulee usein leivottua ja tehtyä ruokakin itse. Mies avittaa kyl hommissa mut suurimman osan teen päivällä kun mies on töissä. JA aikaa jää myös lapsille. Kyllä jos osaa organisoida niin varmasti hommat hoituu.
Minulla on jopa aikaa vähä aikaa istua av: lla.;)
ei siis taivastellut sitä lapsi lukumäärää ja sitä miten kerkee ne lapset hoitaa vaan sitä kun niitä eläimiäkin oli ihan älyttömästi. Mietin että siinä perheessä lapset varmaan saa hoidella paljon eläimiä.
Mutta minusta tuollainen elämäntapa kuulostaa vähän utopistiselta. Mies vähän säälittää. Rouva harrastaa lisääntymistä ja kalliita kotieläimiä. Mies ilmeisesti repii selkänahastaan rahat lapsiin ja tuottamattomiin kotieläimiin.
Enkä ole ihan varma, että lapset saa riittävästi huomiota tai tuollainen päteminen on oikeasti hienoa. Mä mieluummin harrastan kulttuuria, lukemista tai muuta itseni sivistämistä kuin lannan luontia.
Vierailija:
Mä mieluummin harrastan kulttuuria, lukemista tai muuta itseni sivistämistä kuin lannan luontia.
Mä nautin huomattavasti enemmän hyvästä kirjasta kuin lannan luomisesta ja mä nautin enemmän lastenoopperasta kuin pellolla ähertämisestä.
Meitä on moneen junaan. Itse olen kasvanut taiteilijaperheessä, jossa arvostettiin enemmän henkisiä ominaisuuksia ja yleissivistystä, joten ruumiinkulttuuri jäin enemmänkin harrastuspohjalle.
Olen ratsastanut 10 vuotta ja lapioinut ihan tarpeeksi lantaa, tietääkseni kumpi on kivempaa!
mä käyn töissä, ja silti teen kaikki ruuat itse, leivon ja silitän kaikki pyykit ja ehdin harrastamaankin. Tosin mulla on vaan yksi lapsi, että se kyllä helpottaa esim. pyykkimäärää.
Silti vietän lapsen kanssa klo 16.30-21 ajan kokonaan.
Leipoa voi lapsenkin kanssa. Lisäksi tyytö rakastaa pyykin lajittelua, eli laittaa eriväriset vaatteet pinoihin. Toinen, mistä tyttö tykkää on puhtaasta pyykistä sukkinen parien etsiminen. Useimmat lapset kyllä tykkäävät siitä kun saavat olla apuna.
Koska käyn töissä, en halua kuitenkaan kaikkea vapaa-aikaa käyttää kotihommiin, joten meillä käy siivooja 2krt/kk. Muuten siivoan aina lauantaina aamupäivällä. Mies ja lapsi lähtevät aina pariksi tunniksi ulkoilemaan (tai uimaan tms.) ja sillä välin mä siivoan kämpän ja teen ruuan. Sitten voimme ottaa loppupäivän rennosti.
Viikonloppuisin on yleensä aina aikaa nähdä myös kavereita.
Mä silitän aina sillä aikaa kun tyttö on kylvyssä (kodinhoitohuone on kylppärin vieressä). Kun tekee ruokaa/leipoo, sitä voi tehdä isompia annoksia kerrallaan ja pakastaa. Näin ei ruokaa tarvitse tehdä joka päivä. Meillä käydään vaan kerran viikossa kaupassa, huolellisesti suunnitellen (torstaisin, sillä välin kun tyttö on muskarissa), näin ei kaupassa käyntiinkään mene aikaa joka päivä.
Ja mä käyn lenkillä 2-3 krt/vko sen jälkeen kun tyttö on nukkumassa
(tai joskus aiemmin sellaisina iltoina, jollon isänsä hoitaa iltapesut ja sadut).
Meillä on nauhoittava digiboksi, joten katsomme miehen kanssa lempisarjojamme aina sen jälkeen kun lapsi on nukkumassa.
Nukkumaan mennessä ehtii vielä sängyssä lukea pari lukua jotain kirjaa.
Kun vähän suunnittelee, aika riittää kyllä hyvin. Tietysti tämä kuvio edellyttää, että molemmat aikuiset perheessä tekevät oman osansa.
Vierailija:
Mä nautin huomattavasti enemmän hyvästä kirjasta kuin lannan luomisesta ja mä nautin enemmän lastenoopperasta kuin pellolla ähertämisestä.
!
Siis voin itse ihan vilpittömästi ihailla ihmistä, joka nauttii eri asioista kuin minä ja näinollen saa aikaan ja ehtii monenmoista semmoista mitä itse en. Tuntematta kuitenkaan tarvetta muuttua samanlaiseksi.
ja lemmikkejä löytyy neljä. sen mitä olen hänen kotonaan pyörähtänyt niin sillä vallitsee ihana rauha. Aina tuoksuu joku hyvä, ruoka tai leivonnainen. Hän on aina hyväntuulinen ja iloinen. Nuorekas ja itsestään huolehtiva. Ei näytä ainakaan nääntyvän " taakkansa" alle. Kyllä se on asenteesta kiinni miten homma hoituu :)
ja tällä äidillä oli KUUSI... Pikkuisen on määrässä eroa...
Yhden lapsen nyt hoitaa mennen tullen, ja kodin ja työt siinä sivussa. Ihan kuka tahansa tumpelokin.
Miksi ei voi välillä vain olla, elää ja nauttia - pysähtyä hetkeksi ja kuunnella itseään, muita, luontoa, elämää, Jumalaa, mitä kukin sitten kuuntelee.
Ei tukka putkella touhuaminen ja organisoidun elämän suorittaminen ole yhtään sen parempaa elämää kuin vähän rennompi tyyli. Päin vastoin, minusta on ihailtavaa, jos pystyy joustamaan tilanteen mukaan. Laiskottelun pitäisi olla suorastaan kansalaisvelvollisuus tässä pahoinvoivassa suoritusyhteiskunnassa.
Jos mieli pysyy virkeänä kun SAA tehdä kaikenlaista kivaa josta nauttii?
Vierailija:
Ei tukka putkella touhuaminen ja organisoidun elämän suorittaminen ole yhtään sen parempaa elämää kuin vähän rennompi tyyli.
Useamman lapsen kanssa sitä organisointikykyä tarvitaan ja kotityömäärä kasvaa koko ajan. Sitten kun sulla on vauva, uhmaikäisiä, tappelevat sisarukset ja koululaisia menoineen, tule kertomaan miten onnistuu. Voi tietysti onnistuakin, mutta tilanteesi ei ole millään lailla verrannollinen kuuden lapsen äitiyteen, kotieläinten hoitoon ym.
Mutta oikeasti, mua kiinnostaisi tietää esimerkiksi yhden päivän ohjelma, miten asiat tapahtuvat konkreettisesti yhtenä päivänä. Jos mies on ilmeisesti lähes koko päivän poissa. Kyllä ainakin meidän parivuotias on koko ajan höpöttelemässä ja punttiin tarttumassa, että kotihommat joutuu jättään kesken.
Ja kun lapsia on kuitenkin KUUSI. Että se ruuan määrä on ihan valtava pelkästään yhdelle aterialle. Muistaakseni ko. nainen ei käytä edes näitä pakasteita ruuan laiton helpottamiseksi. Ja aika monta perunaa saa kuoria sakille! Maitoakin kun kuulemma menee 110 litraa kuussa. Että kyllä se on vähän eri asia tehdä itse ruuat kahdeksan henkiselle perheelle kuin neljähenkiselle. Ja sitten on vielä se 1 kk ikäinen vauva, eikö se tarvi maitoa, tissiä? Nukkuuko kaikki lapset niin hyvin aina, että eivät tarvi äidin huomitoa?
- ap
lapsi halusi lukea kirjaa - istuimme tunnin ja luimme kirjaa. Kun lapsi halusi kylpyyn, hän oli siellä puolitoista tuntia. Ja matkalla kiskalle tutkimme jokaisen kiven, kävyn ja puun. Sunnuntaina maalasimme pari tuntia. Jos olisi kuusi lasta, 45 eläintä ja kiire leipomaan, moni ihana asia jäisi tekemättä.
Suurta onnea on kiireettömyys!
että ei se mielestäni ole yhtään työläämpää tehdä kerralla isompi satsi kuin pienempikään. Perunoiden kuorimista on tietty enemmän, mutta esim kaikki makaroonilaatikot ja kiusaukset yms, ihan samalla vaivallahan sita valmistuu kymmenelle kuin kahdellekin ihmiselle.
Myös taikinan tekeminen onnistuu isommissa määrissä helposti, leipomisessa lapset on usein mukana, paistelen samalla kun teen muuta työtä. Puhtaan pyykin viikkaus ja kaappeihin vienti ja lakanan vaihdot on työläämpiä kahdeksan hengen perheessä kuin vaikka kolmen, mutta näissäkin lapset auttaa, imurointi ja moppaus ei vie paljon aikaa ym. ym. Lapset myös leikkii keskenään, osaavat syödä jo pienestä itse, etsivät mielellään itselleen mieluisat vaatteet kaapista, koululaiset ovat itsenäisiä touhuissaan jne. Ehkä sitä " passaamista" en niinkään ehdi tehdä, mutta yhdessä tekemistä sitäkin enemmän. Lapset ehtii silti harrastaa, leikkiä ja kaikki yhdessäkin ehditään välillä tekemään mukavia asioita. Täällä av:llä ei ehdi roikkua koko päivää eikä kirjaa lukemaan kuin öisin ym.
Kotihommia ei tarvitse jättää kesken kun ottaa lapsen/lapset mukaan niihin. Pieni lapsi nauttii niistä ja kun on saanut tehdä niitä pienestä asti niin homma on hallussa myös isona. Vaikka meillä on tiskikone niin suurta hupia lapsille on kun saavat tiskata käsin.
Ja tiedätkö mitä murheita ja iloja kaikilla on?
Ystäväni kasvoi myös kahdeksan lapsen perheessä ja on ikuisesti katkera siitä, että pienestä asti tuli pärjätä omillaan. Kukaan ei ehtinyt kuuntelemaan, auttamaan ja rakastamaan. Isä oli aina töissä ja äidillä oli kädet täysi kaikkea muuta, että olisi ehtinyt istua kuuntelemaan kunnolla ja tukemaan elämässä.
Hän hehkuttaa joka käänteessä tekemisiään ja ehtimisiään. Käytännössä hän on kuitenkin aina kotosalla vain sen nuorimman kanssa, koska hänen äitinsä pitää neljää isompaa kaikki viikonloput, ottaa lomille mukaan ja pitää koulun jälkeen.