Skolioosi, miten se huomataan? Aikuisella vs lapsella?
Kommentit (6)
minulla ei ulospäin näy mitään kun skolioosi ei ehtinyt kovin pahaksi. Selkäranka siellä sisällä vain on mutkalla. Pahimmissa tapauksissa voi mennä niin vinoon että työntää keuhkoja pois paikaltaan
otettiin aivan muusta syystä. Selkäranka on yläselästä käyrä, minkä takia ryhtini on surkea. Lihasharjoittelulla (selkä, vatsa ja hartiat) voi hieman parantaa selän asentoa ja siten satunnaisia kipuja.
teininä valittelin selkääni ja terkkari oli sitä mieltä että on kaisvukipuja. No töissä ollessa olin aika usein sairaslomalla ja selkäkipuun pidettiin syynä lihaskuntoa. Lihakset oli kuitenkin hyvässä kunnossa. Sit aikuisena ihan perus lääkärintarkastuksessa työpaikanvaihdoksen myötä huomattiin ettei kaikki ole kunnossa. Kuvattiin ja löydettiin skolioosi.
Jotkut lääkärit nimittäin eivät edes pyydä potilasta riisuutumaan eivätkä tarkasta selän ryhtiä ja asentoa vaan määräävät suoraan vaan kipulääkkeitä. jotkut lääkärit sitten osaavat hommansa vähän paremmin.
Sillon tutkittiin niin että piti kumartua eteenpäin ja terkkari katsoi onko ranka suora. Ei ollut, sitten kävin tarkemmissa tarkastuksissa niin huomattiin että toinen jalkani on 20mm lyhyempi ja se aiheutti selkärangan vinouman. Käytän pohjallista toisessa jalassa.
mulla meni niin että valitin selkäkipuja monta vuotta kun olin lapsi, vasta sitten teininä pääsin jatkotutkimuksiin ja skolioosihan siellä oli