Kumman ostaisit: rivitaloasunnon vai omakotitalon?
Pähkäillään tässä miehen kanssa asiaa. Miten itse olette tehneet, ja oletteko olleet tyytyväisiä ratkaisuun? Plussat ja miinukset?
Toisaalta okt on kalliimpi ostaa plus varainsiirtovero on kovempi (meillä toinen omistusasunto siis kyseessä), mutta omaa rauhaa ja pihaa on enemmän. Rivarissa houkuttelisi edukkaampi hankintahinta ja huolettomampi asuminen, mutta naapuruston läheisyys mietityttää...
Kommentit (42)
ottaisin rivarin. Musta ei olisi vastuulliseksi omakotiasujaksi...
olen tullut siihen tulokseen että kyllä mä rivarin (päätyasunnon) ostaisin mieluummin kuin omakotitalon. Mulle on ylivoimaista näköjään laittaa pientäkin pihaa kun koira sen aina kumminkin raiskaa.. Ennen olin vaan sitä mieltä että kun sitten joskus oman ostaa niin ehdottomasti se on sitten okt =/
josta ei näe edes naapureiden ikkunoita ja kauempana häämöttää omakotialue, jossa talot (ja ikkunat) on kylki kyljessä. Ja meillä on myös kiva yhtiö ja naapurit.
En ole koskaan haaveillut ok- talosta.
Mulla ollut huono tuuri ja aina sattunut hirveet möykkänaapurit kaikkiin asuntoihin, rivariinkin, että kyllä osaa arvostaa tätä ihanaa rauhaa, mikä nyt vallitsee! En vaihtaisi rivariin enää mistään hinnasta!
Omakotitaloon en muuta ellei ole ihan ehdoton pakko. Haussa on yhtiömuotoinen erillistalo. Ei tarvitsisi itse hoitaa huoltoja yms. mutta ei kuitenkaan olisi seinänaapureita.
mieluummin sitten kerrostaloon jos ei omakotitaloon olisi varaa.
olen kuullut niin paljon juttuja noista pienistä taloyhtiöistä eikä kaikki suinkaan positiivisia... on niin tsäkästä kiinni minkälaisia naapurit ovat. jos on vaikka 4 perheen yhtiö niin siihen ei tarvitse kuin yksi idioottiperhe joka pystyy terrorisoimaan kaikkia muita. isoissa kerrostaloyhtiöissä joissa on osakkaita enemmän niin yksi tuollainen häirikkö ei pysty saamaan läheskään yhtä paljon pahaa aikaan. kaikenlainen kyttääminen on kuulemma myös yleistä ja yhteisten piha-alueiden hoitamisesta saadaan aikaan riitoja.
pienissä yhtiöissä ollaan usein myös pihejä ja hoidetaan talonmiehen työt ja isännöinti kiertävillä vuoroilla säästön nimissä. en halua nousta kerran kuukaudessa viikon jokaisena aamuna keskellä yötä kolaamaan lunta jotta naapurit pääsevät lähtemään töihin. joko kerrostalo ja huoltoyhtiö hommiin tai sitten okt jossa saa luoda lumet juuri silloin kun se itselle sopii.
OMAKOTITALOON JA SASSIIN !!!!!
1. Oma rauha iso juttu ja siihen liittyy, ettei naapurit tule soittamaan ovikelloa joka asiasta. Maalaustalkoot, aidanrakennustalkoot etc. syvältä. Syö kesälomasi/viikonloppusi. Ja muutenkin naapurit kulkevat ikkunoidesi alta ja kyyläävät, kurkkivat sisään ja meille tulivatkin kysymättä kun ovi unohtunut rakosalleen.
2. Saat päättää mitä korjataan ja milloin. Vaikka itselläsi ei olisi mitään vialla, joudut osallistumaan muiden kuluihin. Toisaalta jos itsellä jotain vikaa yhtiö turvaa, mutta mieluummin vastaat omastasi, koska et ikinä voi olla varma, etteikö se toinen osakas itse aiheuttanut niitä asioita, joita sinä joudut maksamaan.
3. Yleensä omakotitalot on tehty omaan käyttöön eli ne on rakennettu huomattavasti paremmin/hyvällä laadulla eli ei kannata ostaa uutta tai pari vuotta vanhaa myytäväksi tehtyä taloa. Eli osta vähän vanha tai rakenna itse.
Rakennusfirmojen rakentamat rivitalot ovat järjestelmällisesti surkeita ja jokaisessa kohdassa mennään sieltä mistä aita matalin/kate parhain (seinän/eristyksen paksuus, materiaalien laatu etc.).
Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tulee näin pe-iltana jano, mutta eiköhän minun mielipiteeni selvinnyt.
OKT !!!!!!!!!!!!!!!!
6 vuotta asuttiin rivitalossa. Kahdessa eri paikassa. Nyt asutaan omakotitalossa, tää on ollut aina meidän haave. Rivitalo oli vaan sellainen välivaihe. Tosin ihan kiva niissä rivareissakin oli asua, missä me asuttiin. Tiettyjä naapureita on ikävä, mutta onneksi ystävystyttiin sen verta hyvin että vieläkin pidetään yhteyttä ja nähdään.
Talot vieri vieressä, ikkunoista näköyhteys toisiin taloihin, pihalla ei rauhaa kun kaikki näkevät mitä pihallasi teet...
Mä taas luulen että se ei niin ole. Vaan suurin osa omakotitalo-asujista asuu väljästi ja isoilla tonteilla. Mutta pääkaupunkiseudulla asutaa ahtaasti.
Mitä nyt olen suomessa matkaillut, niin paljon näkee omakotitaloja ja ei niin vierivieressä.
Itse asutaan myös omakotitalossa, Helsingin kehyskunnassa. Naapureita on, mutta ei ihan kiinni meissä. Helsigistä etsittiin pitkään taloa ja tonttia, mutta ei löydetty. Jos talo oli hyvä, niin naapurit oli ihan vieressä.
Täälläkin pikkukaupungissa kaikkialla missä on omakotitaloja niin hyvin vieri vieressä ovat.
Vierailija:
Mä taas luulen että se ei niin ole. Vaan suurin osa omakotitalo-asujista asuu väljästi ja isoilla tonteilla. Mutta pääkaupunkiseudulla asutaa ahtaasti.
Mitä nyt olen suomessa matkaillut, niin paljon näkee omakotitaloja ja ei niin vierivieressä.Itse asutaan myös omakotitalossa, Helsingin kehyskunnassa. Naapureita on, mutta ei ihan kiinni meissä. Helsigistä etsittiin pitkään taloa ja tonttia, mutta ei löydetty. Jos talo oli hyvä, niin naapurit oli ihan vieressä.
omakoti talossa. yli 1000 neliömetrin tontti, takana metsä. Saa huudattaa musiikkia niin lujalla kun mankasta lähtee, saa hommata kotonansa ihan mitä vaan. Kukaan ei tule sanomaan vaika välillä ei jaksaisikaan tehdä mitään pihahommia ym. Naapureihin sen verran matkaa, ettei näy mitään ikkunoista vaikka kiikareilla katsoisi. Eli ei pidä paikkaansa tuo, että kaupungeissa on talot kiinni toisissaan
Nykyään talot rakennetaan liian tiiviisti. Esim. kotipaikkakunnallani (josta ajaa vartissa yhden Suomen isoimman kaupungin keskustaan...) vielä n. 10 vuotta sitten oli omakotitaloja joissa KAIKISSA isot pihat ---> mahtui omenapuita, leikkimökkiä, masikkkamaata, marjapensaita, autotallia, mahtui pelaamaan jalkapalloa/sulkkista joka pihassa jne. jne.
Vaan nyt on ilmeisesti vanhat isännät kuolleet ja perinkunnat myyneet maita tonteiksi. Uusia taloja on postimerkin kokoisilla tonteilla. Omaa rauhaa ei ole, ja minusta on typerää maksaa omakotitalon hintaa, jos väliä naapuriin on muutama metri...
+" maalaismaisema" on pilattu! Minusta maaseudulla tulee olla väljempää nykyään alue näyttää lähinnä omakotitalo lähiöltä:(
Luojan kiitos nuo talot rajoittuvat muutamalle entiselle pelolle, eli vielä sitä vanhaakin on jäljellä, mutta tuo kontrasti tosiaan tökkii ja pahasti... Uskoisin myös, että noiden asuntojen arvo ei kovin hyvänä pysy... tarkoitan, että kun asukkaat joskus myyvät taloaan, ja ostajat ajavat asuntoesittelyyn vanhojen talojen ja niiden isojen pihojen ohi, niin luulisi monen huomaavan, että noissa taloissa on rivitaloasuntojen kokoiset pihat!
Ettet vaan sairaalan takana? Jos, niin tiedätkö miksi siellä metsää on? Sinne on kaavoitettu tila ydinvoimalalle. JOS sellainen joskus TRE tulee, se rakennetaan sinne. Siksi metsää ei ole kaavoitettu asunnoille, vaikka kysyntää olisi...
Itse ollaan tämä talo rakennettu, ja silloin tarkistettiin ettei tuohon takametsään ikinä tulla rakentamaan. Siinä on joku vesisysteemi maassa ettei siihen edes voisi rakentaa, ei ole siis kaavoitettu millekkään rakennuksille, saati ydinvoimalalle:)
18
Ja okt haluttiin oman rauhan takia ja siksi, että saadaan itse päättää kaikista asioista. Siis nimenomaan ostettiin kiinteistö, jotta päätäntävalta on meillä eikä taloyhtiöllä. Ja lisäksi haluttiin oma eikä vuokratontti.
Tosin me ei niitä lumia kolattu, kun ei ollut aikaa. Mikään pakkohan näihin hommiin ei ole osallstua eikä sitä voida kaikilta edes edellyttää. Osa ihmisistä asuu taloyhtiössä nimenomaan siksi, ettei tarvitsisi hoitaa itse näitä huoltohommia. Ne jotka haluaa venyttää penniä, tehköön jos on niillä on aikaa.
Vierailija:
pienissä yhtiöissä ollaan usein myös pihejä ja hoidetaan talonmiehen työt ja isännöinti kiertävillä vuoroilla säästön nimissä. en halua nousta kerran kuukaudessa viikon jokaisena aamuna keskellä yötä kolaamaan lunta jotta naapurit pääsevät lähtemään töihin. joko kerrostalo ja huoltoyhtiö hommiin tai sitten okt jossa saa luoda lumet juuri silloin kun se itselle sopii.
Toisaalta kun on pieni tontti, niin sitä hoidettavaakin on vähemmän.
Vierailija:
Talot vieri vieressä, ikkunoista näköyhteys toisiin taloihin, pihalla ei rauhaa kun kaikki näkevät mitä pihallasi teet...
Vierailija:
Ettet vaan sairaalan takana? Jos, niin tiedätkö miksi siellä metsää on? Sinne on kaavoitettu tila ydinvoimalalle. JOS sellainen joskus TRE tulee, se rakennetaan sinne. Siksi metsää ei ole kaavoitettu asunnoille, vaikka kysyntää olisi...
Ja todellakin sen oman rauhan vuoksi.