Kuopiossa 4D ultraa??
Onko tietoa, missä kannattaisi/voisi käydä 4D ultrassa Kuopion seudulla?? Paljonko tuo ultraus maksaa?
Ja kannattaako sikiön rakennetutkimus käydä nimenomaan 4D ultrassa? Eli rv22-24 ultra.
Sunset
Kommentit (6)
Mutta siis, onko niin, että parempi mennä tavalliseen ultraan, jos meinaa saada parhaimman " tutkimuksen" ?
Olis kiva kuulla, jos kellä on kokemusta, kumpi parempi??
Minä kun kuvittelin, että 4D-ultra olis jotenkin parempi...
Enpä taida maksaa paria sataa euroa, jos tavallinen ultra on järkevämpi tutkimuksen ja rahan käytön kannalta. :)
Sunset
Minä kävin Cantissa nimenomaan rakenneultrassa, koska Kuopiossa kaupunki ei sitä tarjoa.. Siinä katottiin rakenteet sekä normiultralla, että kateltiin muuten vauvaa 4d:llä. Siihen en osaa vastata että pystyykö tuolla 4d:llä havaitsemaan jotain rakenteellisia juttuja mitä ei normiultralla nää :/ Mut mun mielestä lääkäri käytti kyllä koko ajan normaalia ultraa kun tutki rakenteita.
Eikös rakenneultra tehdä yleensä ennen rv 20 tai vähän jälkeen? En oo kuullu et 22-24 viikoilla enää.. Mulla oli tuolloin viikot 20+3. Olin kyllä tosi tyytyväinen, vauvasta sai jo selkeitä kuvia kasvoista yms.. On tietysti tosi paljon tuuristakin kiinni pitääkö vauva esim. koko ajan käsiä kasvojen edessä.
Hintaahan tuolla oli ihan kivasti, muistaakseni joku 180 euroa. Kelalta siitä kuitenkin muutaman kympin takas sai.. Jaa tää oli tammikuussa 2007. En tiiä mitä tutkimus mahtas ilman 4d:tä maksaa.
Kaikenkaikkiaan, rakenneultra onnistuu siis vallan mainiosti ilman 4d:täkin, mutta jos haluat nähdä tarkempia kuvia vauvasta (Ja on ylimääräistä rahaa :D) niin sit suosittelen myös 4d:tä.
cantin hinta oli 230,-+ jokin maksu siihen,muut 3D+4D ultrat maksoi sen 200,-.. itse kävin sitten ihan tavallisessa rakenneultrassa in tiimissä ja voin vain kehua paikkaa, lääkäri oli aivan ihana ja henkilökunta todella ystävällistä,hintakin oli mukava 126,- ja kaikki näkyi kyllä ihan tuolla tavallisellakin hyvin. en tiedä,mitä se 4D sitten kertoo paremmin.. olen ymmärtänyt,että esim. huulihalkiot näkyis 4D:ssä,mutta ei tietenkään rakenneultrassa.. muutenhan tuossa tavallisessakin näkyy hyvin sydämen,vatsan,munuaisten ym rakenteet ja se,onko kaikki ok.
muuten en osaa sanoa onko 4D parempi kuin tavan ultra, kalliimpi se ainakin on! :)
ja olin tosi tyytyväinen, tosin hintaahan siellä on se 230 e. Lääkäri käytti sekä tavallista että 4D-ultraa, siitä en tiedä, onko 4D:stä rakenteiden kannalta erityistä hyötyä. Lääkärit ainakin ovat kaikki pitkän kokemuksen omaavia erikoislääkäreitä. Tosin siihen kannattaa varautua, että Kela-korvausta ei saa, jos kyse on normaaliraskaudesta (ja riskiraskaudessa kai pitäisi päästä äippäpolillekin..?), Kuopiossa on tämän suhteen todella tiukka linja. Eikös muuten tämän vuoden kuluessa rakenneultran pitäisi tulla kunnalliseksi palveluksi Kuopiossakin, vai olikohan siinä joku muutaman vuoden siirtymäaika? Itse siis kävin vuonna 2007.
Tuo Kelan toiminta on kyllä aika ihmeellistä. Oon kans kuullu että jotkut saa sieltä rahoja takasin ja jotkut ei.. Mie kaivelin päätöksen esille, niin 60 euroa oon näköjään saanut korvausta :/ Eikä tosiaan ollu mikään riskiraskaus kyseessä, ihan normaali rakenneultra (+4D). Ja Cantissakin näköjään aika hurja hintojen nousu tullu ihan vuoden sisään, 50 euroo..
Kuopiossa on 4d ultra ainakin Terveystalolla ja muistaakseni Mehiläisessä. Kyselin hinnat molemmista aikanaan ja vähän alle kakssataa jäi hintaa tutkimukselle. No itellä jäi kyllä käymättä. Itse kävin rakenneultrassa Kys äitipolilla ja siellä kätilö tutki ihan tavallisella, kun sillä kuulemma näkee rakenteet paremmin. Mutta varmaan yksityiselläkin kurkkaa myös tava.llisella ultralla