Miten jonkun mies ei muka pysty pitämään isyyslomaa??
Onhan se lakisääteinen juttu. Vai pelkääkö miehet että se 18 päivän vapaa töistä kaataa perheen talouden? Aika höyryillä mennään jos näin on.
Kommentit (57)
Heillä oli yrityskauppa meneillään vauvan syntymisen aikaan, ja mies johti ko. kauppaa. Ei siinä pystynyt pitämään lomaa vauvan syntymisen aikaan. Jos olisi lähtenyt siitä " lomille" , niin ei olisi ollut paluuta samaan hommaan. Jos jonkun työn ottaa vastaan, niiin kyllä se on hoidettava ja vastuu kannettava loppuun asti.
Toki hän piti lomansa sitten kun tuo projekti oli ohi, mutta tällä kertaa se oli parempi hoitaa työnsä kunnialla. Kyllä se vauva kotona hoitui minultakin, ei siihen välttämättä kahta aikuista tarvita.
Itse tiedän parikin yrityksensä lastenhankinnan takia lopettanutta naista. Taloudellisesti ei esimerkiksi pienyrittäjän vain ole kannattavaa lopettaa yritystä kolmen isyyslomaviikon takia. Se ei missään nimessä olisi perheen etu. Ja lapsen syntymä kun voi sattua siihen töistä poisolon kannalta pahimpaan saumaan ihan helposti (esim. kynttiläpuodin pitäjälle kolmen viikon liikkeen kiinni pitäminen ennen joulua tai vierasvenesataman kioskin kiinni pitäminen heinäkuussa voi olla aika paha tikki.)
Meillä kaksoset syntyivät aika pahaan aikaan miehen työn kannalta, eikä voinnut pötköön koko isyyslomaa pitää, saatikka että olisi käyttänyt vanhempainvapaan pidennystä minun äitiyslomani aikana. No, onpahan sitten pituudeltaan pidempi vanhempainvapaa minulla.
Vierailija:
Ja usein vielä vanhempainvapaankin siihen päälle. Ei kukaan isä missään työssä ole niin korvaamaton, etteikö voisi kolmeksi viikoksi työstään irrottautua. Tässä nähdään taas, miten äitiys on itsestäänselvyys mutta isyys valinta.
Ei ole ketään sijaista firmaan joka elättää tasan mieheni ja perheemme, ei muita.
Talous on koko ajan hädin tuskin plussalla, ei varaa maksaa ylimääräisille työntekijöille tai pitää firmaa kiinni.
Siksipä ei pitänyt isyyslomaa. Silti katson olevan paras isä.
ei saanut lomittajaa mistään-
Kyllä olis aktivistit ja muut eläinsuojelijat olleet kimpussa ja elukat 3vk hoitamatta ja ruokkimatta
MUTTA lapsi onneksi syntyi semmoiseen aikaan, että tuo oli mahdollista. Miehellä sen verran kausiluontoinen työ, että " väärään" aikaan tuo ei olisi mahdollista. Ei ole tietenkään korvaamaton, mutta heillä nyt ei satu olemaan riittävän toimivaa sijaisjärjestelmää.
Hän olisi saanut todella pientä korvausta isyyslomasta, koska hänelle ei ollut kertynyt palkkatuloja. Lisäksi hän halusi kerrankin tehdä töitä kun pääsi töihin, ja hän halusi myös antaa itsestään hyvän kuvan, että saisi jatkaa työpaikassa. Minä pärjäsin kyllä hyvin vauvan kanssa. Sitä paitsi oli ihanaa kun mies sai töitä ja loppujen lopuksi hän sai vakituisen työpaikan.
jos juuri se ajankohta on paha. Mutta jos joku isä väittää, että koko sinä n 10 kk aikana (jolloin sääntöjen mukaan isyysloman voi pitää) on isyysloman pitäminen täysi mahdottomuus, niin joko valehtelee tai sitten kuvittelee liikoja itsestään.
Mulle kyllä riittää jos välillä pääsee vaikka kesken päivän viemään isommat ulos, ja joku 1 vapaapäiväkin silloin tällöin on jo ihan luksusta.
sori mut projekti saa odottaa, lähden vaihtamaan vaippoja.
Ei todellakaan yksin yritystä pyörittävä voi pitää kolmen viikon lomaa aina edes pätkissä, valitettavasti.
Jos äiti on se yksin yrittävä.. niin tosiaan voi käydä niin, että tosi äkkiä pitää palata töihin tai lopettaa yritys.
tehnyt vain 10-12 tuntista päivää normaalin 14h sijaan. Osittain on arvovalintakysymys kyllä silti, väitän. Pari päivääkin vauvan kotiuduttua auttaisi jo paljon kotona mutta duuni menee aina edelle.
Ensin 2 kk todella kiivasta graduntekoa että saisi jatko-opiskelupaikan (paikka siis käytännössä oli hänen, mutta piti valmistua tiettyyn päivään mennessä että voisi anoa apurahaa), eli silloin ei olisi ehtinyt. Sitten piti ryhtyä keräämään aineistoa graduun (mahdollista 4 kk vuodessa), eli ei silloinkaan. Sen jälkeen piti opettaa, että saisi rahaa (apurahat eivät vielä olleet tulleet, opintotuki ja aiemmat säästöt olivat loppu, ainoat tulomme ilman hänen töitään olisivat olleet minun minimiäitiyspäivärahani, lapsilisä ja asumistuki).
mutta jos se vaatii kohtuuttomia taloudellisia uhrauksia tai muuten älyttömiä hankaluuksia niin ei tunnu enää sen arvoiselta.
En aina ihan heti lapsen synnyttyä ja usein olen joutunut sen jakamaan useampaan jaksoon, mutta aina olen voinut lomani pitää. Kyllä minä muutkin lomani pidän, joskus se vaatii järjestelyä, mutta onnistuu jos tahtoo.
Sinun miehesi asetti opiskelut ja työn perheen edelle. Opintoja olisi voinut lykätä vuoden ja tehdä välillä töitä. Tai jonkin muun ratkaisun olisi voinut löytää, jos olisi halunnut. Niinkuin sanottu priorisointi kysymyksiä.
Vierailija:
Ensin 2 kk todella kiivasta graduntekoa että saisi jatko-opiskelupaikan (paikka siis käytännössä oli hänen, mutta piti valmistua tiettyyn päivään mennessä että voisi anoa apurahaa), eli silloin ei olisi ehtinyt. Sitten piti ryhtyä keräämään aineistoa graduun (mahdollista 4 kk vuodessa), eli ei silloinkaan. Sen jälkeen piti opettaa, että saisi rahaa (apurahat eivät vielä olleet tulleet, opintotuki ja aiemmat säästöt olivat loppu, ainoat tulomme ilman hänen töitään olisivat olleet minun minimiäitiyspäivärahani, lapsilisä ja asumistuki).
Vierailija:
Sinun miehesi asetti opiskelut ja työn perheen edelle. Opintoja olisi voinut lykätä vuoden ja tehdä välillä töitä. Tai jonkin muun ratkaisun olisi voinut löytää, jos olisi halunnut. Niinkuin sanottu priorisointi kysymyksiä.
Toki on tilanteita, joissa on hankala pitää isyyslomaa ja saattaa olla esimerkiksi hankala pitää se heti syntymän jälkeen. Monissa töissä kuitenkin hommat edellyttävät kyllä jonkinlaista työnsuunnittelua tulevista töistä, joten esimerkiksi 3-4 kuukauden varoajalla pystyy suunnittelemaan muutaman viikon vapaan. Yleensähän tämä on sitä helpompaa mitä johtavammassa asemassa on. Eri asia on sitten se, että haluaako nähdä tuota oikeasti valintana.
Edelleen olen sitä mieltä, että aika huonossa hapessa on riskienhallinta vähänkin isommassa yrityksessä jos ei selvitä yhden tärkeänkin resun muutaman viikon poissaolosta. Mitäs sitten tehdään jos kyseinen avainhenkilö lähtee kilpailijalle? Silloinhan yleensä joutuu lähtemään saman tien talosta pois.
Uramielessä muutaman viikon poissaolo ei luulisi olevan katastrofi, jos sen hoitaa suunnitelmallisesti. Tosiasia kuitenkin on, että äitiysloma on jo pituudeltaan sen mittainen, että sillä on väistämättä vaikutukset uraan.
Jos firma tosiaan kaatuu avainhenkilön poissaoloon, niin mitä sitten kävisi, jos ko henkilö sairastuisi itse vakavasti tms.
Vierailija:
Toki on tilanteita, joissa on hankala pitää isyyslomaa ja saattaa olla esimerkiksi hankala pitää se heti syntymän jälkeen. Monissa töissä kuitenkin hommat edellyttävät kyllä jonkinlaista työnsuunnittelua tulevista töistä, joten esimerkiksi 3-4 kuukauden varoajalla pystyy suunnittelemaan muutaman viikon vapaan. Yleensähän tämä on sitä helpompaa mitä johtavammassa asemassa on. Eri asia on sitten se, että haluaako nähdä tuota oikeasti valintana.Edelleen olen sitä mieltä, että aika huonossa hapessa on riskienhallinta vähänkin isommassa yrityksessä jos ei selvitä yhden tärkeänkin resun muutaman viikon poissaolosta. Mitäs sitten tehdään jos kyseinen avainhenkilö lähtee kilpailijalle? Silloinhan yleensä joutuu lähtemään saman tien talosta pois.
Uramielessä muutaman viikon poissaolo ei luulisi olevan katastrofi, jos sen hoitaa suunnitelmallisesti. Tosiasia kuitenkin on, että äitiysloma on jo pituudeltaan sen mittainen, että sillä on väistämättä vaikutukset uraan.
Jos ei olisi valmistunut tuolloin, olisi väitöskirjapaikka jäänyt saamatta, eikä apurahaakaan olisi saanut, samoin se opetustyö olisi jäänyt. Jos näin olisi käynyt, olisi koko väitöskirja- ja apuraha-asia lykkääntynty vuodella. Todennäköisesti tulos olisi ollut valmistuminen noin 4 kk aikana, ja sitten noin 10 kk jatko-opiskelujen aloittamista paljon ryyditettynä erittäin satunnaisilla työtuloilla. Aika kohtuuton vaatimus kolmen viikon loman takia, ja taloudellisesti olisi ollut vielä vaikeampaa (apuraha toi sentään vakituisen tulon). Minusta se, että hän kovalla työllä hommasi apurahan ja sitä kautta meille vuodeksi taatun toimeentulon oli paljon arvokkaampaa kuin 3 vk isyysloma.
Sanottakoon vielä, että mieheni teki opetusaikanaan myös lyhyitä päiviä, ja piti aineistonkeruuaikana vapaapäiviä. Aineiston keruu oli riippuvaista säästä, ja sen takia ei voinut etukäteen määrätä mitään vapaapäiviä/viikkoja.
-6
Vierailija:
Isyyslomasta en edes haaveile, kunhan olis suomessa silloin! ; )