Siis paljonko Teillä jää kuukaudessa laskujen jälkeen rahaa?
Tuntuu että postilaatikko suoltaa joka kuukausi satasen lappuja sinne ja tänne, jätemaksuja sähkölaskuja, auton vakuutusmaksuja ja veroja..
just laskin et kaikkien laskujen jälkeen ens kuuksi jää käteen 1000e nelihenkiselle perheelle.. kyllä sillä tietenkin pärjää kun elää järkevästi mut aina näin..
nettotulot 2700 ja lapsilisät 210
voih.. kunpa olisi rikas.
Kommentit (15)
Kyllä me ihan ok pärjätään, vaikka tietysti olisi kiva jos jäisi enemmän.
lapsilla kestovaipat, einekset ja ravintolassa käynti on vaihtunut maukkaaksi kotiruoaksi, eri kirjakerhojen jäsenyyden lopetettu koska ei ole mitään järkeä tilata joka kuukausi eri kirjakerhoista useita kirjoja koska kirjastosta voi lainata kirjoja ilmatteeksi)
ja katselin jäljelle jäävää rahasummaa jolla siis pitää pärjätä tuonne ensikuun puoliväliin.
n.500¿ jäi ja sillä sitten elää 4ihmistä+lauma elukoita
nettotulot 2500 + 1500. Silti tuntuu että kaikki rahat menee jonnekin... ei matkustella ulkomailla eikä asuntolainaakaa oli kuin 30 keur
Minneköhän ne rahat oikein häviävät
sillä elää 4henkilöö kuukauden...tosin laskut on aika minimis, vuokra,netti,puhelin,sit kaikkia osamaksuja kun välillä innostuu tilaileen kaikkee..tosin järki päässä siinäkin hommas.
silti rahat aina lopussa, olen varmaan sitten tuhlari
2 aikuista ja 2 lasta, kaikkee perussettii pystyy ostelee. Joskus rahat tiukalla loppukuusta...
pitäis varmaan johonki talouskouluun mennä opettelleen järkevää kulutusta.
En tiedä miten meillä on jotenkin kallis elämäntyyli muka kun en ostele vaatteita, toisin sanoen en shoppaile, syödään tavallista kotiruokaa, vauvalla kylläkin on kaupan vaipat ja soseet.. esikoinen jo vähän isompi eikä sinänsä kuluta mitään erityistä.
polttoainetta kyllä kuluu, ollaan ns. pitkien välimatkojen päässä kauppoihin ym.
meillä kyllä harrastetaan autoja, mutta näin talviaikaan nekin hommat on aika jäissä..
nyt mä alan kyllä syynätä mihin nää meidän rahat oikeesti kuluu. 1.3 lähtien kuitit talteen. miehen menot tarkistan tiliotteelta.
t.ap
Minulla tulot työttömyysraha 700¿ + lapsilisät 210¿. Lainan (opintolaina) ja laskujen jälkeen jää n. 600¿, josta ostan perheelle ruuat (siis kaiken mitä ruokakaupasta ostetaan) joihin menee n. 450¿/kk (2 aikuista, lapset 4v ja 6v + kissa). Siis minulle jää n. 150 ¿/kk " tuhlailuun" eli lasten vaatteisiin, kavereiden synttärilahjoihin jne... Miehen tulot (n. 2000¿) menee asuntolainaan, remonttilainaan, laskuihin (sähkö, vesi jne...) ja bensaan. Jos jotain jää, ostaa remonttiaineita talon kunnostamiseen. Säästöön ei jää mitään, mutta jotenkuten köyhäilemällä pärjätään.
Käteen jää laskujen ja asumisen jälkeen n. 1300¿ (ruokaan ja muihin menoihin).
Olemme 4, kohta 5-henkinen perhe ja asumme omakotitalossa, hyvin minun mielestä riittää.
Siis täytyy kyllä myöntää, että olemme nyt melkein kaksi vuotta pärjänneet tuolla 500¿llä kuussa, sitä aikaisemmin tuhlasimme mielettömiä määriä rahaa kuussa, mitään järkevää emme kuitenkaan ostaneet.
Sitten miehen kanssa tajuttiin, että hetkinen, mihin kaikki rahamme menee. Laitoimme ylös ja aloimme karsia pois turhia ostoksia.
Nyt rahaa menee säästöön mukava summa joka kuukausi, silti voimme käydä ulkona edelleenkin syömässä (tapanamme on käydä kylläkin vain kerran kuussa) ja syödä todella hyvin kotona.
t:2
jos ihmettelee mihin rahat oikein menevät. On yllättävää huomata miten paljon rahaa valuu kaikkeen ihan turhaan. Euron-parin ostos ei tunnu miltään, mutta kun niitä on useita viikossa, se alkaa jo tuntua. Sitten kannatta selata kirjanpitoa ja miettiä mitä ilman voi elää.
T. entinen tuhlari, nykyinen osakesäästäjä
Säästöön menee useampi satanen. Meitäkin 2+2 ja mitään ei puutu. Mihin ihmeeseen saatte 1000¿ kulumaan kuussa?:O