Ollaanko me aivan huipputörkeitä, kun lähetettiin joulutoivelista sukulaisille?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta. Lähetettiin tosin ihan vaan isovanhemmille. Meni joskus hermot siihen krääsään, mitä lapset ja me itse saatiin lahjaksi, joten päädyimme lähettämään listat. Suurin hyöty listasta on siinä, että saa kirjallisesti ilmoittaa, että jokainen saa hankkia vain yhden lahjan (on sanottu kyllä suullisestikin, mutta kirjallinen tuntui menevän jakeluun paremmin). Lahjoja kertyy muuten järkyttäväsi, kun jokainen isovanhemmista ostaa ainakin viisi, sitten vielä kummien, tätien ynnä muitten hankkimat lahjat. Lisäksi saa ilmoittaa, mistä tarpeellisesta tavarasta on puute, ettei nurkkiin kerry ylettömästi turhuutta.
Olemmeko aivan hävyttömiä? (Aiomme jatkaa tulevina vuosina hyväksi todettua tapaa, sanotte mitä sanotte, mutta joskus on kiva kuulla av-mammojen tuomio...)
Kommentit (4)
Kun luin otsikon, ajattelin että jessus mitä tyyppejä, ihan kun häälahja-tms tilauslistan laittais jouluksi. Mutta, jos tosiaan on tarkoitus ilmoittaa kirjallisesti että lahjoja ei saa ostaa liikaa, ja antaa vinkkejä, niin loistoideahan tuo on. jos menee tämän joulun lahjamäärä (ja laatu...) mahdottomaksi, niin täytyypä laittaa ensi jouluna harkintaan!
Meillä ainakin isovanhemmat kysyy mitä tarvitaan ja me kerromme. Ei siinä mitään "yllättäen lähetettyjä" listoja tarvita. Ihanko kirjeen lähetätte? Vai sähköpostilla? Kannattaa puhua asioista - niin ei sitten loukkaantumisiakaan tule niin helposti.
Minun vanhempani eivät käytä sähköpostia, joten he saavat paperilla listan. Puhutaan me keskenämme, mutta minusta on huomattavasti helpompaa, että saavat listan eteensä ja saavat siitä valita, mitä hankkivat, vai keksivätkö jotain muuta. Oli todella rasittavaa yrittää puheluhetkellä löytää jostain se toivelista tai muistaa ulkoa, mitä kukin toivoo. Sitten toisessa päässä kirjoitettiin kynä sauhuten asioita ylös... Ei mitään järkeä, sanon minä. Ja naamatusten emme puhu, koska välillämme on niin monta sataa kilometriä.
ap
Me annetaan aina lasten kirjoittamat toivelistat niille, jotka lahjoja ostaa. Niistä saa sitten vinkkiä, mutta tietysti muutakin saa ostaa.