Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jälkiruoka

20.02.2008 |

Annatteko päivittäin lapsellenne päivällisen jälkeen jälkiruokaa? Itse en ole sitä harrastanut, kun pojat syövät ison annoksen lämmintäruokaa, niin tuntuu liialta antaa enää jälkiruokaa. Millaisia jälkiruokia annatte?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna. Minusta niiden syöminen on aika turhaa. Pääasiassa ajattelen että jälkiruoka on jotakin herkkua mitä voidaan viikonloppuna syödä tai jos ollaan jopssain kylässä. Miksi mahaa pitäisi täyttää jälkiruoilla jos muuten ruoka on monipuolista ja hyvää ja jos jokatapauksessa lapsi syö varsinaita ateriaa tarpeeksi. Taasen jos jälkkäri on terveellistä niin minusta sen voi syödä välipalalla(esim. marjakiisselit,hedelmärahka jne.) Ei me aikuisetkaan meidän perheessä jälkkäreitä syödä. Herkutellaan siis koko perhe pääasiassa viikonloppuisin tai erikois tilanteissa.

SurinaS

Vierailija
2/7 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi erikoistilanteissa kuten jouluna ja pääsiäisenä. Minä kun en ole kotonanikaan tottunut jälkiruokakulttuuriin niin jotenkin en " osaa" vääntää mitään jälkkäriä ilman erikoissyytä. Jos meille tulee joku syömäänkin, lähinnä isovanhemmat tai ystäväpariskunta, niin silloinkin tarjoan mielummin jälkiruokakahvit sitten vähän ajan päästä ruoasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika usein päivällisen jälkeen jälkkäri joka ajaa myös iltapalan virkaa :D Päivällinen kun syödään suht myöhään (19 aikoihin) niin sit jälkkäriksi kiisseli+kermavaahto/jätskipallo, lettu, pari palaa tummaa suklaata yms. on iltapala. Lapset (varsinkin tuo 3-vuotias) kun ei voi mennä nukkumaan ilman iltapalaa... :D

Sanotaan, että syödään jos on jotain sellaista, joka siihen sopii. Hiilaritietoisesti kun syödään (ei esim. pastaa, riisiä, perunaa kovinkaan usein) niin esim. puolikas paahtoleipä on isommillekin iso juttu jälkkäriksi!

Ja jälkkärin saa vaikkei varsinainen ruoka olis kauhean hyvin uponnutkaan, en halua jälkkärillä palkita ruuan syömisestä. Pelkän jälkkärinkin siis voi syödä.

Vierailija
4/7 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa hakea pakastimesta jäätelöpuikon (pieniä puikkoja tai mehujäätä jäätelöautolta) tai keksin tms.

Vierailija
5/7 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään seuraavasti:

- kotiin tultua noin klo 16.30-17 välipalaa: porkkanaa, voileipää, tms. mielialan ja jääkaapin tilanteen mukaan. Usein teen lapsille välipalatarjottimen, josta saavat napsia vihanneksia, hedelmänpaloja ja pieniä leipä- ja juustopaloja lastenohjelmia katsoessaan.

- päivällinen syödään noin klo 19.30. Jälkiruoka syödään sitten kun kaikki pöydässä olijat ovat syöneet pääruoan loppuun. Tarjolla on vaihtelevasti hedelmiä, pala suklaata, marjakiisseli, rahkaa, omenapiirakkaa, kakunpala (leivomme aika paljon), mansikoita... oikeastaan ihan mitä tahansa makeaa vuodenajan ja kaapin tilanteen mukaan. Tietysti jälkiruoan koostumukseen vaikuttaa sekin, mitä pääruoalla on ollut. Jos on tukeva pääruoka, jälkkärinä voi olla puolikas appelsiini mieheen. Jos on syöty keittoa, saattaa jälkkäriksi saada vohvelin hillolla. Mutta aina syödään jotakin makeaa ruoan päälle, se on tapa johon olen oppinut jo lapsuudenkodissani. Turhaa tai ei, ainakin me nautimme siitä! (ja kaikki olemme hoikkia eikä hampaissakaan ole juuri reikiä)

- kun vatsa on pullollaan ja suu makeana, on lapset sitten helppo saada sopuisasti vaihtamaan yöpuvut ja hampaan pesulle. Nukkuvat hyvin läpi yön kun ei ole nälkä. ;)

Vierailija
6/7 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan joskus viikonloppuisin jätskiä ja jos on vieraita kylässä niin silloin usein, ei välttämättä aina silloinkaan.

Karkkipäivä on kerran viikossa, silloin karkit on " jälkiruoka" .

En ole ikinä itse tottunut syömään arkena jälkiruokia, enkä halua siihen nyt vanhoilla päivillä oppiakaan, enkä halua että lapsillekaan tulee jälkiruuasta mikään tapa.

Vierailija
7/7 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon lisäyksenä, että meillä taas ei ole karkkipäivää enkä nimenomaan halua siihen lapsia opettaa. Tuntuu kauhealle, kun muutamien tuttujen lapset (jopa 3-vuotiaat) sanovat, että " meillä on tänään/huomenna karkkipäivä" .

Mulle tuo jälkkäri ei ole mikään must juttu, ei lapset sitä kysele eikä vaadi, mutta kiva ylläri tietysti. Mulle ja meidän koko perheelle ruokailu on nautinto enkä näe jälkkärissä mitään pahaa tai sellaista miltä täytyis lasta varjella. Mun näkemyksen mukaan lapset, jotka saavat epäsäännöllisesti ja vähän kerrassaan herkkuja syövät niitä loppujen lopuksi vähemmän kun lapset, joilla on vaikka karkkipäivä. Just yks äiti osti kaikille lapsilleen Lauantai-pussit (onko jotain 150-250g/pussi) ja lapset alle kouluikäisiä. Mä ostin taas 2 Nuuskamuikkunen-karkkiaskia (n. 30g/aski) jaettavaksi neljälle. Ja hyvin riitti ja lapset oli riemuissaan ylläristä.