Kynsien pureskelusta!
Hyviä vinkkejä tarvittaisiin: reilu kaksivuotias neitimme on keksinyt kynsien pureskelun ja narskuttelee niitä etenkin iltaisin nukkumaan mennessään. Kynnet ovat jo aivan lyhyet " töpykät" ja kaiken lisäksi niin terävät, että raapii niillä itseään ja muitakin. Mitäs tuolle voisi tehdä?
Kommentit (5)
kynsilakasta! En olisi itse sitä halunnut käyttää lapsella, mutta mummolassa olivat laittaneet lakkaa ja siihen loppui kynsien pureskelu neidiltä 4/5v. Joten ostin haaleaa vaaleanpunaista lakkaa ja jatkoimme lakkaamista pari kuukautta, meni ohi pureskelu ja lakkaamiseenkin kyllästyttiin.
Mun tyttö, 2,5v myös keksi tuon ikävän tavan.
Ensin tarjosin keppiä, eli sitä kynneliä. Ei oikein auttanut, nopeasti tottui makuun.
Sitten tajusin tarjota porkkanaa, eli tarroja. Ostin Nalle Puh -tarroja ja lupasin tarravihkoon aina lounaan jälkeen ja iltapalan jälkeen tarran jos kynsiä ei ole syöty. Ton ikäsellä se muisti on niin lyhyt, että ainakin meillä tuo kaksi tarraa / päivä on hyvä tahti.
Nyt on monta päivää (ainakin 3) mennyt ilman pureskelua.
Lisäksi aina kun löydän purrun kynnen, niin viilaan sen kynsiviilalla siistiksi. Pahasti repaleinen kynsi vain kannustaa puremaan lisää.
Meillä tytön kanssa pitkään kamppailitiin kynsien puremisen kanssa. Ei auttanut pahanmakuiset lakat.
Tyttö puri kynsiä telkkaria katsellessa. Aloin laittaa aina puuvilla lapaset käteen joka kerta kun telkkaria katsottiin.
Enää ei lapasia tarvitse, eikä kynsiä purra.
Täytynee kokeilla noita kaikkia, vuorotellen - tai vaikka yhtaikaa... :)
On koitettu montaa keinoa. Vasta 3-vuotiaalle voi pistää sitä ex-kynneliä (stop-jotakin on sen nimi nykyään apteekissa). Ei tehonnut kuin hetken.
Itse olen purrut kynsiäni myös ja pääsin siitä eroon vain sillä, että mies mainitsi JOKA KERTA kun näki mut kynnet suussa. Samaa on koitettu nyt pojan kanssa ja kyllä se jotain auttaa. Kyseessähän on tapa, joten pakko-oppiminen pois on ainoa keino.