Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyys ja kotihoidontuki?

19.02.2008 |

Ennen lapsen saantia minulla oli oma yritys, joka työllisti vain minut. Työtilana oli oman talon yksi huone. Nyt meidän poika on pian 9 kk ja kohta pitäisi päättää mitä tekee töiden suhteen.

Aion nyt joka tapauksessa lopettaa yritykseni, koska se ei kannata. Ja toiseksi poika tarvitsee kohta työhuoneeni omaksi huoneeksensa (meidän huoneeseen ei mahdu isompaa lastensänkyä)

Olen hakenut nyt töitä ja jos saan työn, niin poika pitää viedä sitten päiväkotiin.

Toinen vaihtoehto on sitten se kotihoidontuki. Ja olen ymmärtänyt että sen aikana saa käydä töissä kuinka paljon haluaa, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Mutta voiko samaan aikaan olla työtön työnhakija ja saada työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla on meneillään juuri tuo tilanne,olen työtön työnhakija ja saan kotihoidontuen. hoitotuki vain vähennetään päivärahasta.eli tavallaan saat saman rahan,mutta 2 eri paikasta.

itse halusin näin,kun ajattelin että jos jäänkin karenssille tai muutan mieltäni työnhaun suhteen,ompahan kotihoidontuki jo haettu valmiiksi.

meillä muuten ainakin työkkärissä vaativat,että lapsilla on oltava hoitopaikka valmiina,kun ilmoittautuu työnhakijaksi..että ota selvää miten teilläpäin.lapset kun eivät kelpaa tekosyyksi,jos ei halua esim 2 viikon sijaisuutta ottaa ;)

ja aivan oikein ymmärsit sen,eli niin kauan kuin lapset ovat koti-tai muussa yksityisessä hoidossa,maksetaan kotihoidontukea.

tsemppiä työnhakuun!

Vierailija
2/3 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle maksettiin liiton työttömyyspäivärahaa eikä muuta vaikka hoidin alle 3-v. lasta kotona.Eli ei siis saa päälle kotihoidontukea.Tai kelasta sanottiin jotain,että jos tulot on pienet,niin voi jotain saada,mut ymmärsin että liiton korvauksen jälkeen ei kannata hakea muuta.En tiedä,onko tilanne eri,jos saa peruspäivärahaa.Tästäkin on jo pari vuotta aikaa eli en tiedä mikä tilanne on tänä päivänä.Lastenhoidosta mulla taas on tieto,että kaksi viikkoa saa aikaa järjestää hoitopaikkaa,eli ei tarvitse ottaa työtä esim.parin päivän päästä,jollei saa hoitoa järjestymään.Harva kuitenkin raaskii laittaa hoitoon lapsia ennenkuin työpaikka on selvillä,siis jollei muutenkin halua niitä hoitoon.Itse muutin työttömyysjaksi lapsen kaksipäiväiseksi josta sain sen helposti täyspäiväiseksi töiden taas alkaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eli ei sitä kotihoidontukea saakkaan työttömyyspäivärahan päälle,niinkuin alunperin jo mainitsinkin,vaan sen suuruus VÄHENNETÄÄN työttömyyskorvauksesta. kotihoidontuen perusosahan on kaikille sama,joten sillä ei ole mitään merkitystä mistä työttömyyspäivärahansa saa,liitosta vai peruspvärahaa.

tämä järjestely kannattaa juurikin silloin,jos suunnittelee,että lapset hoituisi kotona tai yksityisellä hoitajalla mikäli työelämä kutsuu,silloin kotihoidontuki juoksee jo valmiiksi..kun aina tahtoo näissä elämänmuutoksissa nuo raha-asiat sotkeutua ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan