Tampereen kaupungin ultrasta!
Löytyyköhän täältä Tampereen odottajia? Onko muille käynyt niin, ettei kaupunki vain yksinkertaisesti ole kyennyt tarjoamaan viikon 13 ultraa?
Kävin tänään ensimmäisessä neuvolassa ja yllätys oli suuri, kun minulle ilmoitettiin, ettei kaupunki yksinkertaisesti pysty tarjoamaan minulle np- ultraa. Kaikki mahdolliset ajat on varattuna niiltä viikoilta, kun ultra olisi minulle ajankohtainen. Minulle todettiin, että ainoa vaihtoehto on yksityinen, mikäli olen np- ultrasta kiinnostunut.
No, eihän tuo nyt aiheuta suurta ongelmaa, vaikka kävisinkin yksityisellä, mutta yllätyin vain siitä, kuinka ruuhkainen tilanne on. Seuraava kysymykseni onkin, voisiko joku suositella minulle hyvää ja kohtuuhintaista ultraa Tampereelta. En kaipaa mitään erikoisuuksia (4d tms.) vain ja ainoastaan haluaisin selvittään, onko masussa kaikki tällä hetkellä ok!
Kommentit (15)
Sairaanhoitajat osaavat varmasti katsoa perusjutut, mutta eivät kaikkia harvinaisuuksia osaa bongata. Kokemusta tästä on lähipiirissä. Minä en siis tässä raskaudessa ole mennyt sairaanhoitajalle ultrattavaksi vaan Pihlajalinnaan Tommi Vimpelille, joka on erikoistunut tähän alaan.
Itse tein maanantai-päivänä positiivisen testin, en ollu varma raskauden pituudesta, tiistaina soitin neuvolaan, että miten pääsisin ultraan määrittämään laskettua aikaa, laittoivat lähetteen ja SAMANA päivänä soittivat, että kävisikö huomenna!! Olin pudota tuolilta, todella ripeää toimintaa siis! En ymmärrä miten sinulle on voinut noin käydä :(
Toinen tällainen " mukava" Tampereen erikoisuus on, että nykyään ei kuulemma saa kun yhden ultran, saat itse sitten valita onko se rakenne- vai niskapoimu-ultra. Sinulle ei näköjään sitäkään mahdollisuutta annettu..
Itse en ole käynyt yksityisellä ultralla, silloin viisi vuotta sitten, kun viimeksi odotin, sai Tampereella ihan molemmat ultrat, mutta jotkut ovat muistaakseni käyneet ainakin koskiklinikalla.
Olen viikolla 8 ja menossa neuvolaan ensi viikolla. Soittaessani neuvola-aikaa, th ilmoitti, että np-ajat ovat kortilla. Yritti samaan aikaan varata minulle aikaa. Aikoja ei ollut. Lupasi soittaa satamakadulle ja varata minulle ylimääräistä aikaa. Th soittikin samana päivänä oli saanut ultra-ajan tasan viikolle 14. Eli tiukassa ajat ovat, mutta minulla ainakin th näki vaivaa ajan saamiseksi. Yritä vielä sinäkin, koska se on kaupungin velvollisuus tarjota ko.ultra!
Tosin viime syksynä, nyt menossa jo rv 37+5. Np-ultra oli muistaakseni rv 11+6 ja rakenneultra tasan 20+0. Silloin ei varmaan ollut niin ruuhkaa?? Nyt on liian paljon samoihin aikoihin plussanneita??
Kuvia ei saanut mukaan kun np-ultrasta, kun ei oo kuulemma resursseja antaa kun toisesta.
cotine rv 37+5
Mä pääsin np-ultraan, mutta kovin ruuhkaista oli tuolloinkin. Pääsin myös rakenneultraan, neuvolatäti sanoi, että kaupunki periaatteessa kustantaa vain yhden ultran, mutta koska np-ultrassa ei näy vielä kaikkia rakenteita, pääsee silloin myös lähes aina rakenneultraan. Rakenneultrasta ei me myöskään saatu kuvia, aika eriloista.
Minullakin on ensi viikolla ensimmäinen neuvola (silloin juuri 8+2), täytyypi siellä ottaakin heti sitten puheeksi tuo, että yrittää silloin jo varailla minulle aikaa. :)
Mulla np-ultra olis viä ollut joulun välipäivinä, jollon muutenkin ihmiset lomalla ja ultra vaan tiettyinä päivinä auki, eli tosi ruuhkaa. Soitin sit kuitenkin itse viä sinne keskusäitiysneuvolaan, kun sinne ultraan kuitenkin halusin ja tuntu kurjalta maksaa yksityistä, kun se kuitenkin ois mulle kuulunut keskusäitiysneuvolasta ilmaiseksi, jos vain ei olisi todella ollut niin ajat täynnä. Ne otti siä mun yhteystiedot ylös.Kuulema jonossa ennen mua oli 4 ja jo kolmelle järjestynyt aika. Mä sain peruutusajan 28.12 kirjeitse kotiin 2viikkoa tosta mun soitosta. Pääsin siis!!=) Neuvolan kautta en olis päässyt, jos oisin sitä jäänyt odottaan, kun nää peruutusajat ei aina ehdi päivittyyn neuvolaan, kun menevät samantien eteenpäin.Kannattaa siis ottaa itse sinne yhteyttä!!Ainakin mulle sanoivat, et yleensä järjestyy tavalla tai toisella.
Mut jos nyt yksityiselle " joudut" , niin itse kävin varhaisraskauden ultrassa Pihlajalinnassa siinä laukontorilla Tommi Vimpelillä. Suosittelen! Vimpeli myös keskusäitiysneuvolan lääkäri. Ainakin tuo ultra oli silloin halvin tuolla, kun muuallekin soittelin mm.mehiläiseen ja koskiklinikalle.Kaikki lääkärit ottavat siellä saman hinnan, et sillä ei siellä väliä.Koskiklinikalla hinta riippui ultraajasta.
Niin ja itse sain automaattisesti samalla ajan myös rakenneultraan.Käytännössä kaikki, jotka menevät ekaankin ultraan pääsevät myös toiseen! Se muuttunut niin Tampereella, vaikka virallisesti mainitaan edelleen, että kaupunki tarjoaisi vain yhden ultran.
Tsemppiä ultra-ajan metsästykseen!!=)
Tampereella taataan yksi ultra raskauden aikana, mutta jos aihetta on lisäultriin, niihin kyllä pääsee.
Jos menet np-ultraan, ei sikiön rakenteita nähdä vielä tuolloin, mikä tarkoittaa sitä, että pääset vielä rakenneultraankin.
Eri asia tietenkin on, jos on todellakin käynyt niin huonosti, että aikoja ei kerta kaikkiaan löydy...eipä niitä voi tyhjästäkään nyhjäistä :( Ikävää, todellakin.
Olen käynyt tämän raskauden aikana jo kahdesti ultrassa ja luultavasti joudun vielä käymään kerran, en tosin ole varma, tehdäänkö viimeinen ultra TAYS:ssa vai keskusäitiysneuvolassa.
Luin jokin aika sitten Aamulehdestä, että jatkossa, vuoteen 2010 menessä jokaisen kunnan pitää taata odottajille vähintään kaksi ultratutkimusta...että kyllä se Tamperekin sieltä perässä joutuu laahustamaan...
Kanelisokeri 24+3
...Kannattaa varmaan jo nyt varata neuvolasta aika keskusäitiysneuvolaan rakenneultraan, ettei pääse käymään samalla tavalla sitten kun on taas sen ajankohta käsillä...se sama ruuhka on siellä silloinkin, jos kerran tämänhetkinen odottajien määrä on suuri noilla rv:lla... :-/
Minulle kävi juuri niin, etten saanut np-ultraa. :( Menimme sitten yksityiselle. Onneksi nyt pääsen rakenneultraan, joka on ensi viikolla. Tampereella on kuulemma erittäin paha tilanne aikojen kanssa.
Moi!
Meillä jäi kanssa joulun ja uudenvuoden välipäivinä np-ultra saamatta kaupungin puolesta. Kävin mehiläisessä ja pulitin lystistä lähes 140¿. Vähän kirpaisi, kun oon hoitovapaalla...
Rakenneultra tällä viikolla sujui hyvin ja henkilökunta tosi mukavaa. Eihän se heidän vikansa ole, jos kaupunki ei pysty järjestämään lisää henkilökuntaa/sijaisia/laitteita. Mitä siellä nyt ollaankin vailla. Itse hoitoalalla työskentelevenä en todellakaan halua, että jonkun on pakko jäädä ylitöihin minun ultrani takia. Kyllä vika on kaupungin päättäjissä, hommaisivat ultria sitten vaikka ostopalveluina yksityisiltä. Käytetäänhän ostopalveluita muutenkin terveydenhuollossa.
Itse laitoin katkeraa palautetta kaupungin sivuilta. Kyllähän nykyinen malli asettaa odottavat äidit todella epätasa-arvoiseen ja epäoikeudenmukaiseen asemaan. Ja niinkuin joku taisi edellä jo mainita, yleensä kaupungin puolesta tarjotaan kaksi ultraa. Virallisiin papereihin on kirjattu tuo lupaus vain yhdestä ultrasta, jotta voivat pestä kätensä, kun ruuhkaisina aikoina joltain jää np-ultra saamatta.
Kiitos kaikille vastauksista. Tilanne näköjään vaihtelee aika paljon sen mukaan, osuuko ultra esim. arkipyhien aikaan. Itselläni olisi mennyt juuri pääsiäisen tienoille.
Minäkin sain neuvolasta ohjeen soitella keskusneuvolaan ja kysellä vapaita/ peruutusaikoja. Keskusneuvolassa on kuitenkin jatkuvasti vastaaja päällä, enkä ole saanut sieltä ketään kiinni. Taidan siis mennä helpoimman kautta ja varata ajan yksityiselle.
Esikoista odottaessani pääsin ihan helposti kaupungin np- ultraan. Pääsin yllätyksekseni 4d- ultraan. Rakenneultralle ei ollut tarvetta, enkä sitä kaivannutkaan, sillä kaikki tarpeellinen näkyi jo viikolla 13. Ultraaja oli mukava ja todella pätevän oloinen mies. Sain mukaani vielä 2 kuvaakin.
Kiitos siitä vinkistä, että kannattaa varata rakenneultra-aika jo hyvissä ajoin. Me samat mammathan (runsain määrin ilmeisesti) ollaan siellä sitten odottelemassa aikaamme.
Meillä neuvolantäti sanoi että nykyään pääsee kahteen ultraan, käytännöt ovat kai kovasti vaihdelleet tässä viimeisen viiden vuoden aikana.Sain jo ennen ekaa käyntiä esitietolomakkeet täytettäväksi ja samalla esitteet sekä np- että rakenneultrista. Kun soitin ekaa neuvolaa joskus rv 6 paikkeilla niin neuvolantäti varas mulle heti sen ajan. Silloin pystyi vielä valitsemaan sopivaa aikaakin. Onneksi oli täti ajan tasalla, viime viikolla olisi ekan neuvolakäynnin aikaan ollut ilmeisesti turha aikaa yrittää... Ilmeisesti tamperelaisten kannattaa varata neuvola-aikaa heti plussaamisen jälkeen ja pyytää sitten heti varaamaan toi ultra-aika. Tosi epäreilua ettei kaikki pääse, ei se noin saisi mennä:(.
Jos sinne yksityiselle kuitenkin aikoo niin ilmeisesti se monen kehuma Pihlajalinna on hyvä vaihtoehto. Itse kävin alkuraskauden ultrassa Terveystalossa enkä ollut mitenkään erityisen otettu... lompakkokin keveni 120 eurolla. Kallis varttitunti! Olen myös kuullut kehuttavan väestöliiton klinikkaa siellä TAYSin lähellä, ei pitäisi olla kovin kalliskaan.
Pitääpä ruveta varmaan kyselemään aikaa rakenneultraan kun näin paljon on meitä odottavia:). Hyvät voinnit kaikille!
En osaa Keskusäitiysneuvolasta sanoa mitään, kun en asu Tampereella, vaikka siellä muuten asioinkin.
Itse kävin varhaisultrassa Väestöliiton klinikalla TAYSin kupeessa (FinnMedi 1) ja kela-korvauksen jälkeen maksettavaa jäi n.52e. Pihlajalinnan hinnat olivat toistakymppiä kalliimpia, kun sinne myös soittelin.
Asioin Väestöliitossa myös edellisessä odotuksessa ja olin palveluun 100% tyytyväinen. Omassa kunnassani olisi kaiketi ultriin tilaakin, mutta meillä kunnan ultrakin maksaa lähes 30e, ultralaite on vanha (terkka itse sanoi), enkä ihan lääkärin (tavallinen tk-lääk) ammattitaitoonkaan luota. Rahallinen erotus ei loppuviimein ole kovin suuri, joten asioin mielelläni yksityisellä.
Itse kävin Tampereella np-ultrassa pari viikkoa sitten. Ajan sain neuvolan kautta. Täyttä toki oli, mutta aika järjestyi. Ajan vaihtaminen taas ei onnistunut, kun vapaita aikoja ei ollut sopivilla viikoilla. Sain samalla reissulla ajan myös rakenneultraan. Ilmeisesti satuin vaan sopivaan saumaan. Myös neuvolalääkäri ultrasi viikon päästä, joskin laite oli sen verran huono, että eipä siitä mitään selvää oikeastaan saanut.