Asunnon myynti ilman välittäjää:
Kommentit (70)
Vastauksen täällä esitettyihin kysymyksiin. :)
Välittäjä tietäisi
Vastauksen täällä esitettyihin kysymyksiin. :)
Kaiken tiedon saa kyllä netistäkin tai pankin lakimieheltä ilmaiseksi.
tietenkin, pässi 52!
myös osakkeeseen voi olla asumisoikeuskiinnitys tai myös osake voi olla velan panttina.
Osaketta
myydessä ajatuksen kanssa tehtyjä papereita ei juuri tarvitse tarkistella, riittää kun pankkien virkalijat katsoo ne läpi.
Kiinteistöä
myydessä sen sijaan kannattaa kauppakirjat laadittaa lakimiehellä. 500-1000 euroa koko hoito, sis. kaupanvahvistajan palkkion.
Isännöitsijäntodistus
Asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys
Asunto-osakeyhtiön viimeisimmät tilinpäätösasiakirjat eli tuloslaskelma, tase, toimintakertomus ja tilintarkastuskertomus
Asunto-osakeyhtiön viimeisin talousarvio
Asunnon pohjapiirros
Kauppakirja
Ostotarjous lomake
Ilmoitus lehteen ja nettiin
Myyntiesite
Rasitustodistus
Tieto tulevista suurista remonteista.
Näitähän ei " tarvitse" tietää jos ei ole päätöksiä tehty, mutta on reilua jakaa olemassa oleva tietonsa.
kannattaisi tutustua kiinteistölainsäädäntöön. Näitä juttuja lukiessa huomaa miten tietämättömiä ja hyväuskoisia ihmiset ovat. Välittäjällä ja välitysliikkeellä on aivan järjettömät vastuut tekemistään kaupoista!!
No, kukin tyylillään. Itse en ostaisi asuntoa ilman välittäjää enkä kyllä myisikään ja varsinkin jos kyseessä on kiinteistö.
...jos myyjä/ostaja/välittäjä on kus***pää. Välittäjän käyttö ei estä kus*päitä myymästä tai ostamasta asuntoja.
Toki kyllähän HYVÄN välittäjän käyttö ehkäisee nuo karmeimmat yksityisten myyjien tekemät mokat, joita muutamille näköjään on sattunut. Kyse on kuitenkin erittäin pienestä vähemmistöstä. Ja yhtä lailla voisimme kirjoittaa tässä ketjussa välittäjien tekemistä mokista, enkä usko senkään ketjun jäävän lyhyeksi.
Kaikki ne myyjät joihin itse olen törmännyt (mukaan lukien itseni ja useat tuttavani) ovat kyllä ihan normaalia, perusfiksua porukkaa, jotka ovat ne vähät kotiläksyt tehneet, mitä asunnonmyynnissä tarvitaan.
Ei siis 5 vuotta.