Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon myynti ilman välittäjää:

Vierailija
19.02.2008 |

.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Jos vain vähän näkee vaivaa, onnistuu hyvin. Toki tulee olla myyntitilanteessa sujuvasanainen ja luotettavan oloinen, siis sosiaaliset taidot hanskassa.

Ja tosiaan ei sillä välittäjällä mitään vastuuta ole.

[/quote]

Vierailija
2/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätään tänne tietoa kaikille jotka ovat myymässä asuntonsa itse.

Asiakirjoja joita ainakin tarvitaan:

Isännöitsijäntodistus

Asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys

Asunto-osakeyhtiön viimeisimmät tilinpäätösasiakirjat eli tuloslaskelma, tase, toimintakertomus ja tilintarkastuskertomus

Asunto-osakeyhtiön viimeisin talousarvio

Asunnon pohjapiirros

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakirja-kaavake

Vierailija
4/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehteen ja nettiin ja joku hyvä myyjä kuten esim. Välittäjä.

Vierailija
5/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein tarjousta varten eri kaavakkeen (olin siis myyjä)

Vierailija
6/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai hankkiiko ostaja itse?

Vierailija
7/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanette myös että kun maksatte välittäjälle, aika paljon vastuuta asuntokaupasta siirtyy sitä kautta myös heille...

Vierailija
8/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kyllä auttavat, ja ainakin meille annettiin pankista varainsiirtoverokaavakkeet

Vierailija
9/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Muistanette myös että kun maksatte välittäjälle, aika paljon vastuuta asuntokaupasta siirtyy sitä kautta myös heille...

Vierailija
10/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse emme kokeneet tarvitsevamme välittäjää ja asunto saatiin myytyä kahdessa viikossa. Nettiin ilmoitus, paperit taloyhtiöltä, itse teimme ostotarjouslomakkeet, kauppakirjat yms. Ei todellakaan ollut vaikea homma.

Netistä löytyi googlettamalla jonkinlaisia lomakepohjia, ja niitä hieman muokkailimme.

Kauppakirja kuitenkin pitää olla oikeanlainen, ja pankissa he auttavat kyllä sen kanssa. Jos teillä on esim. vanha kauppakirja, siitä voi helposti ottaa mallia ja tehdä uusi.

Meillä oli vanhan kauppakirja välittäjän tekemä, joten oli taatusti kaikki tiedot mitä piti. Siihen sitten muuttelimme uudet tiedot ja kauppakirja oli valmis.

Varainsiirtoverolapuista vastasi ostaja itse, se ei kuulunut myyjän hommiin ollenkaan.

Suosittelen tosiaan itse myymään, jos vaan vähän jaksaa panostaa noissa paperihommissa. Ei mikään mahdoton homma siis amatööriltäkään. :)

Tsemppiä!

Vierailija
11/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy pankistasi mitä tarvitaan ja siinä se. Kaupat teette sinun pankissasi.

Vierailija
12/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sen karvaasti kokeneena voin näin sanoa. Älkää hyvät ihmiset luottako niihin välittäjiin niin paljon.

Käytännössä heille maksetaan asunnon näytöstä ja paperityöstä, ei muusta.

Se mitä välittäjä kertoo sunnosta on täysin myyjän vastuulla, oli ne tiedot sitten oikein tai ei.

Jos asunto paljastuu vialliseksi, voi välittäjä pestä kätensä täysin asiasta.

Vierailija
13/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjän käytössä, noin yleisesti, ei ole kerta kaikkiaan mitään järkeä. Siis jos olet ihan normaali järjellä ja sosiaalisilla taidoilla varustettu henkilö. Ja kannattaa muistaa, että mikäli käykin niin että arvioi asunnon kysynnän väärin, voi aina itsemyymisen jälkeen antaa asunnon välittäjän kaupattavaksi. Tätä ennen on täysin typerää antaa välittäjälle ilmaista rahaa. Aika moni asunto kun menee kaupaksi vielä ennen ensimmäistäkään yleistä näyttöä--> välittäjän työpanos lasketaan muutamassa tunnissa ja palkka tästä useita tuhansia euroja.

Joten jos et itse ole todella rikas ja sinulla ei ole ylimääräistä rahaa, niin myy itse.

Vierailija
14/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt, että valtaosa ihmisistä käyttää välittäjää. Miksi?

Hupaisin välittäjän käyttöä puolustava yleinen kommentti on se, että paikkaatko hampaasi itse tai korjaatko myös autosi itse, vai annatko ammattilaisen hoitaa nuo asiat? Juu annan ammattilaisen tehdä sellaiset asiat, joita en itse hallitse, mutta asunnonmyyminen ei kummoista ammattitaitoa edellytä. Sen vuoksi sen olen tehnyt aina itse.

Vierailija
15/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on ainakin toimittu kaikkina kertoina kun olen asuntoa ollut ostamassa tai myymässä (yht. 5 kertaa).

Vierailija:

Kysy pankistasi mitä tarvitaan ja siinä se. Kaupat teette sinun pankissasi.

Vierailija
16/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

erinomaisen hyvin. Säästöä tullut varmasti noin 15 000 euroa. Asunto ' stailattiin' (siivous ja ylimääräiset rojut pois ym järjestely) aina hyvin ennen näyttöä, esite oli valmiina pohjapiirroksineen ja kaikki tarvittavat asiakirjat.

Jos vain vähän näkee vaivaa, onnistuu hyvin. Toki tulee olla myyntitilanteessa sujuvasanainen ja luotettavan oloinen, siis sosiaaliset taidot hanskassa.

Ja tosiaan ei sillä välittäjällä mitään vastuuta ole.

17/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettava osake voi mennä saman tien ostajien velan pantiksi. Silloin ostajan pankin edustaja tulee mielellään myyjän pankkiin (ja nappaa suunnilleen ilmasta osakekirjat kun ne on maksettu & siirretty).

Vierailija
18/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viimeksi omakotitalon, enkä olisi uskaltanut ostaa ilman välittäjää. Kiinteistökauppaan kuuluu kuitenkin kaikenlaista johon en ollut perehtynyt (kinnitykset rasitukset yms.) ja halusin olla varma, ettei mikään mene pieleen. Tällaisissa asioissa välittäjällä on vastuu, vaikkei rakennuksen kunnosta olekaan. Ja sille joka nyt sitten heittää sen ensimmäisen kiven kertoakseen, että olen tyhmä kun en ottanut selvää asioista ennen ostamista kerron, että kaltaisiani on paljon muitakin. Osa ostajista kaikkoaa, jos ei ole välittäjää..

Vierailija
19/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkien intresseissä on, että kaikki menee oikein.

Välittäjäksi pääsee isoissa kaupungeissa aivan kuka vaan. Ei ole olemassa mitään lakia, joka määrittelisi kuka ja millä koulutuksella saa toimia kiinteistövälittäjänä.

20/70 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija #19:

Ostin viimeksi omakotitalon, enkä olisi uskaltanut ostaa ilman välittäjää. Kiinteistökauppaan kuuluu kuitenkin kaikenlaista johon en ollut perehtynyt (kinnitykset rasitukset yms.) ja halusin olla varma, ettei mikään mene pieleen. Tällaisissa asioissa välittäjällä on vastuu, vaikkei rakennuksen kunnosta olekaan. Ja sille joka nyt sitten heittää sen ensimmäisen kiven kertoakseen, että olen tyhmä kun en ottanut selvää asioista ennen ostamista kerron, että kaltaisiani on paljon muitakin. Osa ostajista kaikkoaa, jos ei ole välittäjää..