Kolinoskopiassa käy6neitä, mitä mieltä olette tutkimuksen hankaluudesta/helppoudesta?
Kommentit (28)
Anteeksi, mutta tämä on totta. Ja kaksi lasta olen synnyttänyt.
Sain esilääkityksenä rauhoittavaa sekä kovia kipulääkkeitä - Ei auttanut vaan silti meinasin kuolla siihen kipuun. Ekat suorat menivät jotenkuten, mutta mutkassa ennen vikaa suoraa tuli totaalinen stoppi. En kestänyt enempää.
Se laite ja etenkin ILMA jota suoleen puhalletaan sattuu niin perkeleesti!
On varmaan yksilöllistäkin, mutta mietipä miten paljon jotkut ilmavaivat voivat sattua. Kolonoskopia sattui 1000 x enemmän... :-(
Itselläni tutkinus tehtiin lisäksi vain " varmuuden vuoksi" eikä mitään edes löytynyt.
Kertokaa silti lisää, uskon että on hurja juttu, ei tarvi säästellä mitään. Olen aika kovissa vesissä keitetty.
helppoa, jos se on helpompaa kuin kolonoskopia. Mulle tehty kerran ja oikeastaan vain se viimeinen paksusuolen mutka tuntui tosi ikävälle. Jos pystyy olemaan rentona (letku perseessä..) niin on varmaan helpompaa. Ei nyt mitään hirvittävän kivuliasta, mutta epämiellyttävää kyllä kun hieman kramppasi se vika mutka. Rohkeesti vain ap, kaikilla se ei tunnu missään, eikä siihen ole kukaan kuollut.
mies
Onhan synnytyksiäkin hyvin erilaisia, ehkä kolonoskopian vaikeus/kivuliaisuuskin johtuu monesta eri asiasta ja on aina erilainen kokemus eri ihmisillä.
Minä taas olen monen kuullu sanovan, että kolonoskopian epämiellyttävyys/kivut ovat synnytykseen verrattuna kuin laimeita ensimmäisiä synnytyssupistuksia. Siis kevyttä kesäkeittoa synnytykseen verrattuna.
potilaaseen sattuu ja kovasti...Ikävä kyllä! Varsinkin nuorten naisten kohdalla tutkimus on tavallista kivuliaampi. Vanhusten suoli on " joustavampi" eikä näin ollen ilma satu ihan niin paljon. Kipulääkkeitä on mahdollista saada, mutta se vie vaan kivulta " kärjen" , ei poista kokonaan. Minulla ei siis omakohtaista kokemusta, mutta näin on useat kertoneet...
Olin itse kolonoskopiassa viime syksynä, joten ihan tuoreena on muistissa:-)
Minusta pahinta koko hommassa oli tyhjennys sitä ennen! Reagoin tosi herkästi verensokerin heittelylle joten parin päivän " paastosta" tuli kamala päänsärky oksentamisineen jne ja takapuoli oli kyllä ihan tulessa sen parin minuutin välein pöntöllä istumisen takia...
Mutta siis itse toimenpide oli täysin siedettävissä. Lääkäri kysyi ensimmäiseksi onko tehty mahan alueella leikkauksia ja kun minulla niitä on ollut useampia, hän sanoi suoraan että voi kyllä arpien takia sattua.
Sattuihan se, mutta lääkäri osasi asiansa, piti aina taukoa välissä ja varoitti edeltä. Ulisinkin (hihi), sellaista " synnytyslaulua" pahimmissa kohdissa. MUTTA: se ei kestä kauaa (väh. kuin 20min, joten ei verrattavissa synnytykseen) eikä minulla ainakaan sattunut koko aikaa (vaan aina vain n. 5-15 sek kerrallaan) ja mikä parasta, sen jälkeen ei sattunut enää yhtään (vrt. synnytys...).
Eli rohkein mielin vaan ja tsemppiä!
yllä olevat on kirjoittaneet asiasta hyvin. hommasta selviää, eikä varmasti satu kaikilla juuri lainkaan. Mulla tuntui aluksi menevän tosi hyvin, hengittelin rauhassa ja yritin rentoutua. mutta sitten koko homma muuttui yhtäkkiä ihan kamalaksi ja loppujen lopuksi huusin kuin teuraaksi viety sika...hoitaja piti kaksin käsin kiinni pöydällä ja kun tutkimus oli ohi, lähdin kyllä huoneesta aika nolona... mutta jälkeenpäin ei satu, mitä nyt saattaa tuntua ilmaa mahassa.
synnytyskipu on kyllä silti monin verroin kauheempaa, varsinkin kun se on pitkäkestoisempaa eikä ainakaan mulla suinkaan loppunut itse synnytykseen.
n lääkitys päällä (Voltaren). Tämä siis vastauksena sille, joka ihmetteli mikä sattuu synnytyksen jälkeen.
vaan voi liikkua ja lievittää kipua mielensä mukaan. Itse pidän kolonoskopiaa paljon pahempana kuin hirmuisen kipeää käynnistettyä synnytystäni... Valitettavasti.
Minulla ei muuten kyllä ollut synnytyksen jälkeen minkäänlaisia kipuja? Mitä ihme kipuja teillä muilla oikein on ollut?
Tuoko ei ollut peloittelua.. :D
Älä lue näitä ap. Puolet koettaa tehdä kärpäsestä härkäsen ja kun luet nämä, niin jännität turhaan ja nipistää sitten sen takia. Rauha vaan, kyllä se hyvin menee. Toimenpide ei mulla sattunut juuri ollenkaan, vaan oli itse asiassa mielenkiintoinen. Oli näyttö siinä sängyn vieressä ja sai itse katsoa. Pyysin tosin vaihtamaan urheilukanavalle, mutta menihän tuokin ohjelma. Ainoastaan se viimeinen mutka tuntui epämiellyttävältä, eikä sekään sitten kun siitä oli menty ohi. Kaikilla ei kuulemma tunnu ollenkaan. Mulla tuntu sen takia,kun jännitti (oli kunnolla peloteltu etukäteen), ja kramppas.
7
Ei siinä voi lantiota ruveta heiluttelemaan tai skooppi on vapaassa vatsaontelossa...
Luitko jo, että erityisesti nuorilla naisilla sattuu yleensä KAMALSTI ja toisen tutkimuksen mukaan kaikilla vähintään keskinkertaisesti...
Sinulla taitaa olla hermovaurio suolistossa...
Tervetuloa vaikkapa LKS:ään makaamaan muutama tunti käyrillä kipeimpien supistusten aikaan. Käyrän saaminen tuntuu olevan siellä tärkeämpää kuin lapsen saaminen - siis myös täysin normaalisti etenevissä synnytyksissä terveiden synnyttäjien tapauksessa.
tilanne on kuitenkin melko nolo ja saattaa siksikin jännittää monia. Olen itse 40 ja äitini oli myös vuosi sitten tässä tutkimuksessa, hän sanoi että vanhalla ihmisellä suoni on jo niin täynnä kiinnikkeitä ja kalkkeutunut että sattui kovasti. Nuorella siis pitäisi olla joustavampi suoli ja onnistua skoopin käännökset helpommin.
Kummastelen tätä palstaa täällä pelotellaan mm. sokerirasituskokeeseen menoa, juot lasillisen makeaa litkua ja odottelet 2 tuntia labrassa ja toisille tämä oli elämän kauheimpia kokemuksia.
Minulla oli vielä 5 viikkoa synnytyksen jälkeen alapää kipeä. Ensimmäiset viikot synnytyksen jälkeen olivat kamalimpia. Ei tarvinut kauan olla jalkeilla, kun alkoi tuntua että koko pimppa räjähtää. Ja eikun takaisin makoilemaan.
Jos olet menossa, pyydä hyvät mömmöt, esilääkitys myös.