Opet!! Tehkää sijaista varten yksityiskohtainen tiedote kurinpitomenetelmistä!
On kauhean hankalaa mennä haastavaan luokkaan, kun ei tiedä yhtään mitä systeemejä siellä on. Tänään menin viikoksi neljännelle luokalle sijaiseksi ja jouduin kehittämään siksi aikaa oman systeemin. Toimii, mutta varmasti sekottaa ainakin osaa lapsista! Koululla ei ole mitään varsinaista yhteistä säännöstöä järjestyssääntöjen lisäksi, vaan jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Eivät open kollegatkaan osanneet auttaa! Nyt on käytössä mulla muikkari kolmesta rastista ja hymynaamoja jos saavat tietyn määrän keskiviikkon mennessä, on tiedossa kiva tunti.
Kommentit (5)
luokassa on kolme diagnosoitua adhd:ta yms porukkaa, niin jo open vaihtuminen on shokki, saatika sitten menetelmien...
pääkaupunkiseudun pahamaineisimmalla yläkoululla ja minulla ei ole mitään kurinpitomenetelmiä. Opetan 11 eri luokkaa eli noin 200 eri oppilasta ja minulla ei ole minkään luokan kanssa mitään ongelmia. Kurinpitomenetelmäni on hyväntahtoinen huumori ja vahva välittämisen ote. Tuskin kuitenkaan haluaisit, että jättäisin tämmöistä tietoa sinulle?
Ymmärrän kyllä että sijaista koetellaan, mutta mitä tekisit, jonkun muun ohjeilla? Kyllä sinun on lunastettava se oma paikkasi. Yleensä kannattaa vielä heti alkuunsa kertoa, että nämä ovat sinun sääntösi ja niillä mennään. Näin ainakin minä aina teen ja kerron myös auliisti, että minä olen juuri oppilaita varten töissä ja saan siitä mielihyvää itselleni. Kummasti oppilaat siitä tykkäävät.
Niin ja kyllä ne oppilaat menevät sekaisin jo ihan siitä opettajan vaihtumisestakin, joilla on taipumusta sekaisin mennä. Ja varsinkin he menevät sekaisin, jos joku käyttää menetelmiä, jotka eivät tunnu hänen persoonaansa sopivan.
Tarpeen mukaan olen yhteydessä koteihin hyvässä ja pahassa.
Sijaisella on ihan eri tilanne, kun oppilaita ei tunne. Tsemppiä!
Kun teillä kerta riittää mulkaisu. Voihan mänty.
vaikka sijainen ihan omat systeemit kehitteleekin. Varmaan joka opella on eri aikoina vähän eri systeemejä menossa. Kirjoittele niitä sitten aina ylös, koskaan kun ei tiedä milloin se flunssa iskee..