5-vuotiaan ei tarvitse vielä edes osata ajaa pyörällä ilman apupyöriä.
Ei myöskään ole yhtään kehityksestä jäljessä, jos luistelu ei vielä suju.
Kommentit (4)
luistelee hyvin varovaisesti, samoin on laskettelun kanssa. Kyse on ihan temperamentistä, on liikunnallisesti arka eikä mikään rämäpää. Siihen se arkuus kyllä loppuukin, on sosiaalisesti melkoinen rämäpää.
En saa mitään kiksejä, että lapsi oppi lukemaan 4 vuotiaana, että lapsi saa kehuja joka päivä avoimuudesta, hyvästä itsetunnosta ja positiivisuudesta. En myöskään häpeä, että lapsi ei uskalla kiiveta telineillä niin korkealle kuin vuotta nuoremmat tai että oli viimeinen, joka pihaporukasta jätti apupyörät pois. Lapsi jätti ne pois kun oli itse siihen valmis. Oli varmasti motorisesti valmis jo aiemmin, mutta ei henkisesti.
Antakaa niiden lasten olla lapsia ja yksilöitä, jokainen kehittyy omaan tahtiin ja jokaisella on omat vahvuudet ja heikkoudet, jotka vanhempien pitää hyväksyä osaksi lasta.
Se ei tarkoita sitä ettenkö rakastaisi tai hyväksyisi poikaani sellaisena kuin hän on. Fakta vaan on se, että jos vielä koulussakaan ei osaa luistella tai heittää kuperkeikkaa, niin ihan varmasti joutuu kiusatuksi muiden lasten osalta. Koska en halua sellaista lapselleni, haluan puuttua mahdollisiin ongelmiin NYT, ajoissa. Mikä siinä on pahaa?
Kyllä mä ainakin olin hemmetin ylpeä 3,5 vuotiaasta pojastani, joka oppi ajamaan ilman apupyöriä. Hän vaan oli niin taitava ja kun huomasimme, etteivät apupyörat enää ota edes maahan, niin otimme ne pois ja poika oppi samantien ajamaan ilman. Enkä ottanut apupyöriä pois päteäkseni jollekin. Ehkäpä teillä on sitten joku alemmuuskompleksi siitä, etteivät teidän lapset osaa vielä 5-vuotiaanakaan ajaa ilman apupyöriä.