Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko poliisille pakko avata ovi?

Vierailija
26.06.2014 |

Onko pakko avata ovi, jos poliisi on oven takana? Tulevatko poliisit sisään, vaikka ovea ei avaisikaan?

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä jankataan, ettei Suomessa ole kotietsintälupia tarvita? :D

https://www.laki24.fi/riri-kotietsintahenkilotutkinta-kotietsintalupa/

Kotietsinnän suorittaminen edellyttää yleensä vähintään komisario-tasoisen poliisivirkamiehen päätöstä. Puhutaan kotietsintäluvasta. Jos kotietsinnän suorittaminen ei siedä viivytystä, päätöstä ei välttämättä edellytetä. Kotietsintälupa on esitettävä kotietsinnän kohteen haltijalle. Jos kirjallista kotietsintälupaa ei ole, pitää kotietsinnän tarkoitus ilmoittaa suullisesti.

Ilman kotietsintälupaa saa poliisimies toimittaa kotietsinnän, jonka tarkoituksena on kiinni otettavan, pidätettävän tai vangittavan taikka tuomioistuimeen tuotavan tai henkilönkatsastukseen toimitettavan tavoittaminen. Ilman kotietsintälupaa on sallittu myös sellainen kotietsintä, jonka tarkoituksena on sellaisen esineen takavarikoiminen, jota on voitu seurata tai jäljittää rikoksen teosta verekseltään.

Oma isä on komisario, joten nää jutut ovat tulleet jo lapsuudesta. Aina se tulo pitää perustella ja hyvin. "olisko ok, että tultais vilkaisemaan?" tyyppistä piipahdusta en hyväksy.

Vierailija
42/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tämän lukee mahdollisimman moni suomalainen

Miksi?? Tämä ketju ei ole suurimmalle osalle suomalaisista mitenkään tärkeä.

Jokaiselle ihmiselle olisi tärkeää tietää lakiin merkityt oikeutensa.

Jos viranomaiset, poliisi tottuu käyttämään laittomia keinoja, heille tulee siitä tapa jota on vaikeaa enää kitkeä pois.

Poliisilla ei ole oikeutta tunkeutua kenenkään kotiin ilman pätevää syytä ja jokaisella ihmisellä on oikeus kysyä ne syyt ja kieltäytyä avaamasta ovea ellei tunne niiden syiden olevan lainmukaisia tai päteviä.

Kauppojen wannabee poliisella, vartijoilla ei ole oikeutta tutkia kenenkään laukkuja tai estää ihmisen poislähtöä paikalta jos hän tulee aiheettomasti pysäytetyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei saa tulla asuntoon jos ovi on lukossa.pitää olla kotietsintälupa.ovea ei tarvii avata.muistakaa se kaikki lampaat jotka noudatatte kaikkia mitättömiä lakeja täällä lakien maassa.mutta onhan poliisi suomessa joillekkin jumalasta seuraava.

Suurin osa ihmisistä on lainkuuliaisia kansalaisia, joiden ei tarvitse säikähtää poliisia. Poliisia tarvitaan  juuri sinun kaltaistesi hunsvottien takia. Jos kaikki olisivat kuten minä ja Niemisen Masa, poliisin voisi lopettaa.

En ole koskaan ollut missään tekemisissä poliisin kanssa ja ikää sentään kohta 70 v. (tai passin olen hakenut )

Voi tyhmä kun se poliisijohto istuu itse syytteissä :) Kyllä poliisin kanssa voi joutua tekemisiin jos vaikka erehtyvät ovesta etsiessään kuollutta vanhusta jne.

Vierailija
44/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos virkavalta haluaa tulla sisälle. Niin tulee ei siinä kysellä mitään " Voidaanko tulla sisälle? " . Ovi pamahtaa sisälle samalla kuuluu huuto " POLIISI " ja samalla ikkunat helähtää alas.

Vierailija
45/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä on lainkuuliaisia kansalaisia, joiden ei tarvitse säikähtää poliisia. Poliisia tarvitaan  juuri sinun kaltaistesi hunsvottien takia. Jos kaikki olisivat kuten minä ja Niemisen Masa, poliisin voisi lopettaa.

En ole koskaan ollut missään tekemisissä poliisin kanssa ja ikää sentään kohta 70 v. (tai passin olen hakenut )

Se, että sinä olet hyväuskoinen hölmö, joka ei välitä oikeusturvastaan, ei tarkoita että muiden pitäisi olla. Mikään määrä vänkäämistä ei muuta sitä tosiasiaa, että lain mukaan poliisi ei saa tulla omin avuin asuntoon sisään ihan miten huvittaa. Poliisikin on vain ihminen ja ihminen on erehtyväinen, joten on tärkeää että jokainen valveutunut kansalainen on perillä oikeusturvastaan.

Vierailija
46/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos virkavalta haluaa tulla sisälle. Niin tulee ei siinä kysellä mitään " Voidaanko tulla sisälle? " . Ovi pamahtaa sisälle samalla kuuluu huuto " POLIISI " ja samalla ikkunat helähtää alas.

Älä viitsi valehdella. Poliisi voi tulla sisään vain, jos on syytä epäillä rikosta. Jos syytä epäillä ei ole, ei ole asiaa sisäänkään, paitsi asukkaan niin päättäessä.

Vierailija
47/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko avata ovea, jos heillä todellinen tarve tulla sisälle niin tekevät sen kyllä, mutta kannattaa varautua että lasku sotkuista tulee sinulle (sossulle).

Ei tule, mikäli ei ole ollut mitään oikeaa syytä tulla asuntoon. Silloin oven maksaa joko virkaintoinen poliisi itse, tai väärän ilmiannon tehnyt. Näin ollen syyttömän ihmisen ei ovia tarvitse availla. Ihan sama homma kuin esimerkiksi se, että sinut pysäytetään kaupassa ja viedään takahuoneeseen jossa sinun pitäisi näyttää laukkusi sisältö. Siniun EI TARVITSE tätä tehdä, vaan voit ilmoittaa käveleväsi liikkeestä ulos, koska et ole mitään varastanutkaan. He eivät voi pelkän anastusepäilyn, mikä on muuten rike, ei rikos, sinua siviilipidättää, vaan jos he estävät pääsysi liikkeestä ulos, ja myöhemmin huomataan että et varastanut mitään, niin he syyllistyvät itse vapaudenriistoon, joka on rikos jo, ja josta he saavat itse tuomion. Voit myös pyytää henkilökuntaa soittamaan poliisin paikalle, ja pyytää poliisia viemään sinut laitokselle selvittämään asiaa, mutta laukkuasi sinun ei ole pakko luovuttaa vartijoille, eikä poliisille itse liikkeessä. Sitten vasta jos sinut kärrätään laitokselle(jota ei muuten tule tapahtumaan). 

Porukka on ihan pihalla siitä mitä poliisi tai muu viranomainen saa tai ei saa tehdä. Mutta hyvä kun kysytte, kyllä me vastataan.

Vierailija
48/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on edelleen perisyntinä olla tottelevainen hallintoalamainen.

Nykyään, maailman muututtua myös viranomaisten taholta enemmän kansalaisia kyttäävään suuntaan jokaisen täytyisi tietää mihin viranomaisilla on valtuudet ja kuinka heidän kanssaan tulisi toimia konfliktitilanteessa.

Ikävä kyllä maassamme ei pystytä vieläkään käymään rehellistä kansalaiskeskustelua viranomaisille ehdotetuista uusista yksilönvapauksia vähentävistä laeista ja suurin osa, kuten nettisalaisuuden rikkova kyttäyslaki menee läpi pelkästään ilmoitusluonteisena asiana.

Maahamme on luotu ilmapiiri, jossa kansalaisille kerrotaan, rehellisellä ihmisellä ei ole mitään salattavaa, joten kaikenlainen vakoilu yksittäistä kanasalaista kohtaan tulisi hyväksyä.

Mitä kapeammiksi yksilön oikeudet yhteiskunnassa laaditaan, sitä enemmän meille tulee vaikeuksia tulevaisuudessa.

Kiina on hyvä esimerkki mihin päädytään jos kyttäysyhteiskunta jossain vaiheessa maassamme toteutuu vielä pahempana, sillä nyt kirjoitettuja lakeja ei voi enää muuttaa jos valtionhallinto alkaa käyttämään kovempia keinoja lopettaakseen perusoikeuksia, oikeutta sananvapauteen, liikkumiseen, oman kodin rauhaan ja vapauteen kirjoittaa ja sanoa mitä tahansa, ilman että joutuu pelkäämään oikeudellisia toimia joskus aikaa sitten kirjoittamiensa kommenttien vuoksi.

Poliisi on kansalaisten palvelija, ei auktoriteetti joka määrittelee omat oikeutensa kaduilla tai kodeissa.

Vierailija
49/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi valehdella. Poliisi voi tulla sisään vain, jos on syytä epäillä rikosta. Jos syytä epäillä ei ole, ei ole asiaa sisäänkään, paitsi asukkaan niin päättäessä.

? Jos poliisi ei voi päästää sisälle niin jotain aihetta on salata. Minun luonani on käynyt poliisit kaksi kertaa ja jokaisella kerralla olen aukaissut oven. Mutta useasti poliisit eivät käy vaan koputtelemassa oveen, vaan tulee se mitta täyteen ja sisälle tullaan. Laita niitä videoita nettiin missä replikalla uhoat huivipäässä siitä miten t a pa t kaikki muut paitsi vihe r va semmiston edustajat.

Vierailija
50/131 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Jos poliisi ei voi päästää sisälle niin jotain aihetta on salata. Minun luonani on käynyt poliisit kaksi kertaa ja jokaisella kerralla olen aukaissut oven. Mutta useasti poliisit eivät käy vaan koputtelemassa oveen, vaan tulee se mitta täyteen ja sisälle tullaan. Laita niitä videoita nettiin missä replikalla uhoat huivipäässä siitä miten t a pa t kaikki muut paitsi vihe r va semmiston edustajat.

Jos ihminen on pahasti henkisesti häiriinytynyt ja laittelee leikkiaseen kanssa nettiin videoita joissa uhkaa tappaa jonkun, on aivan aiheellista mennäkin sisään ilman sekopään lupaa.

Siihen on myös oikeudelliset perusteet.

Nyt me kuitenkin kesksutelemme kansalaisen oikeudesta kieltäytyä avaamasta ovea poliisille, vaikka he sitä vaatisivatkin jonkin keksityn syyn avulla.

Rehellisellä ihmisellä ei ole mitään salattavaa, eikä näin ollen myöskään mitään mitä poliisin pitäisi tutkia tai tulla asuntoon sisälle tutkimaan, joten tervemenoa naapurin ovelle tai jos niin päätätte, tulkaa sisään karhuryhmän kanssa, mutta siinä tilanteessa te maksatte aiheutuneet kulut ja korvaukset.

Vierailija
51/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykääpä kallut lukemassa poliisilakia, sieltä tulee enemmän paukkuja poliisin tulla ovesta sisään. Ei tarvitse mitään kotietsintälupia.

Poliisimiehellä on oikeus päästä kotirauhan tai julkisrauhan suojaamaan tilaan tai muuhun paikkaan tai tilaan tai muuhun paikkaan, johon ei ole yleistä pääsyä, taikka kulkuneuvoon ja suorittaa siellä tarvittaessa etsintä, jos on perusteltua syytä olettaa, että:

1) henkeä, terveyttä tai henkilökohtaista vapautta vaarantava tai huomattavaa omaisuus- tai ympäristövahinkoa aiheuttava teko tai tapahtuma on välittömästi uhkaamassa tai käynnissä;

2) joku on jo tapahtuneen rikoksen tai onnettomuuden taikka muun vastaavan syyn vuoksi välittömän avun tarpeessa; tai

3) etsinnässä löytyy kuollut henkilö.

Edellä 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön vaaran tai vahingon estämiseksi taikka räjähdysaineiden, aseiden tai muiden vaarallisten aineiden ja esineiden etsimiseksi ja haltuun ottamiseksi.

Muissa kuin kiireellisissä tilanteissa vakituiseen asumiseen käytettävään tilaan pääseminen edellyttää päällystöön kuuluvan poliisimiehen määräystä.

Poliisi tulee kiireellisissä tilanteissa ovesta läpi, kiireettömissä tilanteissa huoltomiehen avaimilla, oven avaamatta jättäminen on jo peruste tulla asuntoon sisään tietyissä tilanteissa.

Vierailija
52/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi ei saa tulla asuntoon jos ovi on lukossa.pitää olla kotietsintälupa.ovea ei tarvii avata.muistakaa se kaikki lampaat jotka noudatatte kaikkia mitättömiä lakeja täällä lakien maassa.mutta onhan poliisi suomessa joillekkin jumalasta seuraava.

Voi tyhmä kun se poliisijohto istuu itse syytteissä :) Kyllä poliisin kanssa voi joutua tekemisiin jos vaikka erehtyvät ovesta etsiessään kuollutta vanhusta jne.

Ja täällä pienessä maaseutu kaupungissa kaks poliisia on saanut vankeus tuomion, kolmas idiootti laitettiin viralta jne. ja minun pitäisi luottaa poliisin tekemisiin...

Vierailija
53/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avaat oven, et saa sitä enää kiinni, ne tökkää teräsvahvisteisen tossunsa väliin. Näin ovi on auki, heidän ei tarvitse avata ovea. Ne tulevat sisään.

Vierailija
54/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaapa ettäpoliisi voi tulla ovelle myös ottamaan selvää tehdystä rikosilmoituksesta, eli ottamaan sen vastaan jos tieto mennyt muuta kautta tai muuta kysymään, eli ei se aina tarkoita että joku on johonkin syyllistynyt jos tulevat ovelle. 

Vierailija
55/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin käskyä on noudatettava, jos ne sanoo avaa ovi, niin on avattava. Jos et avaa, niin avaavat sen itse.

Vierailija
56/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas on lakia opiakeltu amerikkalaisista TV-sarjosta...

Vierailija
57/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
58/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi poliisin saavan itse oven auki jos niillä on jotain mukamas tärkeää. Itse kun syyllistyn korkeintaan mitättömään pajautusrikokseen. Siitäkin laki takseeraa varalta 6 kuukautta mahdollisesti vankeutta niin se riittää perusteeksi tulla sisään. Kannattaa pyytää se huoltofirma avaamaan. En varmasti itse aukaise.

Teoriassa käyttörikoksesta voi saada 6 kuukauden tuomion. Kun käyttörikoksia on yli 20 000 vuodessa on mahdottomuus tuomita siitä vankeutta. Vankeja on nyt jotain 3500-4000. Se pitää lopettaa tuo käyttörikos pelleily kokonaan. Ei siitä ole hyötyä mutta haittaa siitä on. Kun leima on kerran lyöty niin sen jälkeen on ihan sama.

Vierailija
59/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:56"]

Mutta pätevän syyn se tarvitsee kyllä. Siitä voi sitten vängätä ovella.

Pitää olla syynä jotain josta voi olla tulossa 6 kk vankeutta, muuten ei ole sisälle mitään asiaa. Eli ei ihan pikkujutuissa.

Aika monesta asiasta on laissa 6 kk, esim. kotirauhan häirintä.

Musiikin kuuntelu ei ole kotirauhan häirintää

Vierailija
60/131 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa mitään kotietsintälupia ole, jenkkiläisistä tv-ohjelmista olet tuen keksinyt.

Kotietsintälupa on viranomaisen valtuutus tehdä etsintää kotirauhan suojaamassa paikassa. Oikeampi termi on kotietsintämääräys ja sellaisena se myös poliisiasiaintietojärjestelmään kirjataan. Kotietsintä tehdään päällystöön kuuluvan poliisimiehen määräyksestä. Tilanteissa, jotka eivät siedä viivytystä voidaan kotiestintä tehdä myös ilman määräystä. Poliisi toimii varsin tavallisesti kotirauhan suojaamassa paikassa myös ilman pakkokeinolain mukaista kotietsintämääräystä. Toimivalta yksittäisten tehtävien hoitoon tulee tällöin poliisilaista.

Aina ei ole selvää, onko kysymys kotietsinnästä, henkilöetsinnästä vai esim. rikoksen paikkatutkinnasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän