Sammutatko suihkun kun laitat shampoon päähän?
Mulle on jäänyt ulkomailla asumisesta sellainen arvostus puhdasta vettä kohtaan, että sammutan suihkun aina, jos teen jotain muuta kuin " peseydyn" . Eli kun levitän shampoon, sheivaan kainalot ja jalat. En koskaan seisoskele suihkun alla huvikseni, vaan käytän vettä vaan pesuun.
Olin vaan jotenkin järkyttynyt, kun kuulin että kaverini saattaa seistä puoli tuntia kuuman suihkun alla ja harjata hampaansakin siellä. Ja minä kun tunsin huonoa omaatuntoa synnärillä, kun lievitin supistuskipuja suihkussa! : )
Kommentit (40)
Toki se öljynkulutusta jonkin verran nostaa, mutta lienee aika minimaalista. Lisäksi olen tosi nopea suihkussakävijä.
Kyllä se loppupeleissä maksaa euroissa saman määrän mitä suora sähkölämmitys ja tämä on laskettu ainakinmmeidän taloudessa.
siksi ollaan ajateltu siirtyä toiseen läömmitysmuotoon.
Vierailija:
Toki se öljynkulutusta jonkin verran nostaa, mutta lienee aika minimaalista. Lisäksi olen tosi nopea suihkussakävijä.
Muutenkin pyrin elämään tuhlaamatta esim. sähköä. Onnekseni asunkin omakotitalossa - ei tarvitse toisten tuhlailuja kustantaa.
Vierailija:
Kyllä se loppupeleissä maksaa euroissa saman määrän mitä suora sähkölämmitys ja tämä on laskettu ainakinmmeidän taloudessa.
siksi ollaan ajateltu siirtyä toiseen läömmitysmuotoon.
Ja öljy on vielä ekologisempi vaihtoehto kuin sähkö
Ei hieroa päänahkaan tms, vaan nopea pesu on tässäkin valttia. Ja antaa sinne hiusten takaosaan valua sen shampoon sen veden kera.
Opin tavan jo lapsena. Asuin omakotitalossa, jossa lämmintä vettä ei tullut välttämättä kuin juuri sen ajan mitä kävi pikaisesti suihkussa. Lisäksi, kuivina aikoina piti minimalisoida veden käyttö, ettei kaivo tyhjene kokonaan.
Minulle myös opetettin ala-asteella, että puhdas vesi on katoava luonnonvara, joten sitä ei saa turhaan läträtä.
Olen asunut koko aikuisikäni kerrostalossa, jossa on kiiteä vesimaksu. Siltikin osaan käydä pikasuihkuissa ja säästää vettä.
tulee paljon puhtaammat ja tuuheammat.
Meillä naapurissa asuu kaveriperhe jolla samankokoinen talo kuin meillä ja heillä on suora sähkölämmitys ja ollaan vertailtu niin meidän öljymaksu+ sähkölaskut tulee vuositasolla samanhintaiseksi kuin heidän suora sähkölämmitys että silleen.
Öljylämmitys ei ole yhtään sen halvempi vaihtoehto kuin sähkö.
oletteko koskaan edes laskeneet?
Vierailija:
Vierailija:
siksi ollaan ajateltu siirtyä toiseen läömmitysmuotoon.Ja öljy on vielä ekologisempi vaihtoehto kuin sähkö
Vierailija:
Meillä naapurissa asuu kaveriperhe jolla samankokoinen talo kuin meillä ja heillä on suora sähkölämmitys ja ollaan vertailtu niin meidän öljymaksu+ sähkölaskut tulee vuositasolla samanhintaiseksi kuin heidän suora sähkölämmitys että silleen.
oletteko koskaan edes laskeneet?
Ja öljy on vielä ekologisempi vaihtoehto kuin sähkö
Mutta se oli tosiaan silloin kun asuttiin kerrostalossa. Nyt kun asutaan omakotitalossa, vedenkulutus on laskenut reilusti. Suihkussa menee korkeintaan 5 minuuttia. Ja ap, minullekin tuli huono omatunto kun olin supistusten aikana 15 minuuttia lämpimässä suihkussa:) Tosin täällä kotona, mutta kuitenkin.
Vierailija:
Vierailija:
oletteko koskaan edes laskeneet?Ja öljy on vielä ekologisempi vaihtoehto kuin sähkö
Rivari, veden kulutuksemme mitataan. Joskus kun töissä on ollut helvetillinen stressi ja masentaa tms niin saatan ottaa pitkän kuuman suihkun jossa en sammuttele vaan vollotan siinä kuumassa suihkussa yli puolituntia. Näitä harrastan hyvin harvoin.
mitä menee sampoon vaahdottamiseen. Ja kyllä, vaikkei sammuta kuin pariksi sekunniksi, se vesi tulee ensin kylmänä, sitten tulikuumana ja vasta sitten sopivanlaatuisena.
Toisekseen käyn suihkussa sen verran nopeasti, etten ota tuosta harteilleni taakkaaa.
Jostain luin, että ei se vesi säästämällä säästy näillä alueilla, missä sitä on tarjolla. Eli ei tarvi kantaa huonoa omaa tuntoa vedenkäytöstä, jos sitä kerran on tarjolla. Eri asia sitten niukanveden alueilla.
Nyt asumme omakotitalossa (öljylämmitteinen) ja todellakin on ollut pakko alkaa miettimään enemmän noita kulutusjuttuja.
Suihkun pyrin aina sammuttamaan saippuamisen ja shampoon levityksen ajaksi. Ja tämän olen opettanut myös lapsilleni, että veden kanssa ei läträtä.
Heh, nauratti tuo että jollain huono omatunto kun kuluttanut lämmintä vettä supistusten lievitykseen.
Itse juuri samaa mietin, synnytys parin viikon päästä. Raaskiikohan sitä ollenkaan lievitellä oloja täällä kotona veden kera..
Vierailija:
Ei olla ajateltu sähkölämmitystä va...
Kerros nyt että miten öljy vois olla parempi lämmitys muoto kuin esim. maalämpö?
Toisekseen öljyn hinta on noussut jonkin verran ja tuskin laskeekaan.
Ette varmaan ole tulleet ajatelleeksi, että KAIKKIEN vesimaksua nostetaan, jos jotkut urpot lotraavat vettä muidenkin edestä. Kannattaa varmaan miettiä sitä, kun siellä suihkussa puoli tuntia seisotte.
Kerrostaloihin pitäisi ehdottomasti saada mittarit joka talouteen, niin vedenkulutus laskisi. Näin ekologisesti asujat eivät joutuisi maksamaan tuhlareidenkin vedestä.
Kastelen ensin itseni, sammutan suihkun hiusten ja vartalon pesun ajaksi ja lopuksi huuhtelen itseni. En ymmärrä sellaisia jotka juoksuttavat minuuttitolkulla vettä niskaansa. Käsittämätöntä veden tuhalusta. Kaikilla ihmisillä ei ole maailmassa edes kunnon juomavettä!
tässä on tosin havaittavissa ero omakoti- ja kerrostaloasujien välillä.
Omakotiasujat joutuvat maksamaan laskun kulutuksen mukaan, joten oppivat vääntämään hanan kiinni. Kerrostaloissa missä vedestä laskutetaan vieläkin henkilöluvun eikä mitatun kulutuksen mukaan, lasketaan surutta...