Synnärin lastenhoitaja vastaa kysymyksiin
Kommentit (13)
Vauvalla mittailtiin bili-arvoja sairaalassa tiuhaan eikä niissä ollut mitään erikoista. Kotiohjeeksi saatiin seurailla yleisvointia, mikä oli erinomainen. 6vkon ikäisenä keltaisuus sitten hävisi. Imetin.
Jos vauvasi on hyvin vaalea iholtaan, lieväkin keltaisuus ssttaa näyttää moninkertaiselta. Huolestuttava asia ei ole, koska oli virkeä, söi ja bilirubiinit oli hyvät.
lh
Lastenhoitajiahan ajetaan alas ja tilalle kätilöitä. Itse en tavannut yhtään lastenhoitajaa, tosin kätilöiltäkään en käynyt kuin pyytämässä kipulääkitystä. Kävin ensimmäiseni hakemassa, eikä mihinkään saanut opastusta, olin vähän ihmeessäni kun naapurisängyn äidille opetettiin lapsen pesua, kun minulle melkein huudettiin kun pyysin hanskaa että pääsen pesemään lapsen peppua kun olin tipassa kiinni, myöhemmin kun kysyin niin kuulemma kunnossa jossa olisi pitänyt pysyä sängyssä...
On meitä vielä muutamissa sairaaloissa: lapsen ja äidin perusvoinnin seurantaa, imetys- ja lapsenhoidon ohjausta, opskelijaohjausta, kirjaamista, lastenlääkärin tutkimuksissa avustamissa mutta eniten sitä vauvojen hoitoa äitien kanssa.
lh
Kyllä ihan lastenhoitajan koulutus on 80 luvulta ja lisäksi useita erilaisia kursseja lisäksi, lääkehoitoon, varhaiseen vuorovaikutukseen, perhetyöhön, imetysohjaukseen jne
lh
Meille syntyy aina isoja vauvoja ( 3 kpl 4460g-5150 g) ja joka ikinen kerta olen saanut lastenhoitajilta kritiikkiä sokerivauvasta ja ruokavalion tärkeydestä. Sokerit on minulla olleet aina kuitenkin täysin normaalit ja kaiken varoiksi olen aina kuitenkin erityisesti syönyt raskausdiabetesohjelman mukaisesti. Eivätkä ole lapset pienentyneet taikka sokeriarvot heiluneet. Harmittaa kuunnella turhaa naputusta kun lääkärin arvio suurista vauvoista oli, että ne ovat geneettisesti suuria, eli mitään en sille asialle itse voi tehdä.
Synnytin itse vastikään sairaalassa, jossa on vielä vauvala hyvissä voimissaan ja oli ihanaa antaa sinne vauva ekaksi yöksi (en ollut nukkunut kahteen vuorokauteen), kun tiesi että siellä on asiansa osaavat hoitajat. Uudelleensynnyttäjänä osaan kyllä pesu- ym. hoitojutut joten niihin ei ohjausta enää tarvi. Ainoastaan itselle pienen lepohetken.
Mitäpä muuta kuin sanot suoraan takaisin, miten asia on. Niin suuri osa isoista vauvoista on " sokerivauvoja" että ehkä henkilökuntakin jo asialle sokaistuu.
lh
Vierailija:
Synnytin itse vastikään sairaalassa, jossa on vielä vauvala hyvissä voimissaan ja oli ihanaa antaa sinne vauva ekaksi yöksi (en ollut nukkunut kahteen vuorokauteen), kun tiesi että siellä on asiansa osaavat hoitajat. Uudelleensynnyttäjänä osaan kyllä pesu- ym. hoitojutut joten niihin ei ohjausta enää tarvi. Ainoastaan itselle pienen lepohetken.
Olen kanssasi samaa mieltä, emme katso vauvaloiden alasajoa hyvällä.
lh
Onhan se niin, mutta ei sitä aina niinkään jaksa ajatella kun sitä on tehnyt jo 20v, silti mielluummin sinne kuin tehtaaseen.
lh