Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitojärjestelyt, kun lapsi sairaana - kamala riita taas miehen kanssa

Vierailija
18.02.2008 |

Aloitin työt tammikuun alussa ja sen jälkeen ei ole montaa tervettä päivää meillä ollut. Lapset ja jopa me aikuiset ollaan sairasteltu paljon. Olen siis jopa itse joutunut olemaan sairaslomalla, vaikka yleensä olen terve pieniä nuhia lukuunottamatta.

Tuntuu olevan mahdoton yhtälö tämä töissäkäynti ja kaksi lasta. (Mietin millaista on vielä useampilapsisissa perheissä...) Kun yhden lapsen aikana kävin töissä, tuli niitä poissaoloja sairaan lapsen kanssa silloinkin, mutta kahden kanssa tämä tuntuu toivottomalta. Kun ensin ollaan toisen kanssa viikko pois, sairastuu toinen ja sitten ollaan taas seuraava viikko pois... Pari päivää tarhassa ja taas toisella uusi pöpö jne...

Viimeksi olin onneksi esikoisen kanssa samaan aikaan kipeänä, mutta nyt taas kuopuksella on sellainen pöpö, että hän joutuu olemaan vielä useamman päivän kotona. (Oli jo melkein koko viime viikon.) En enää kehtaa olla pois töistä. Työnantaja on ollut ymmärtäväinen, mutta nyt hänkin vain huokailee, kun ilmoitan lapsen olevan taas kipeä. Miehellä vastuullinen työ ja hänen todella vaikea olla pois töistä. (Muutamana päivänä on onneksi pystynyt joustamaan.) Minunkin on vaikea olla pois töistä, mutta vain täytyy...

Miehen työpaikalla saisi tarvittaessa käyttää kodinhoitopalvelua, joka hommaa sairaalle lapselle hoitajan kotiin. Ihana palvelu, mutta... Mies ei ymmärrä miksi valitan, kun pääsisin töihin, jos vain ottaisimme tämän hoitajan. Mutta kun en vaan voi! Kuopus vasta 1.8 kk ja todella surkeana, kun kipeä. Mies ei pysty näkemään asiaa minun/lapsen näkökulmasta. En pystyisi ollenkaan keskittymään työntekoon, kun ajattelisin vain, kuinka meillä on vieras ihminen kodissa ja huutako lapsi vain. Ja kuinka kurja olo lapsella on, kun on kipeä ja äiti/isä eivät ole edes hoitamassa. Aamulla sitten taas riideltiin, kun pyysin, että mies olisi edes jonkun päivän lapsen kanssa kotona. Mutta hän sanoi, että voin mennä töihin, mutta hän hommaa silloin lapselle ulkopuolisen hoitajan.

Olenkohan ihan höpsö, kun en halua sairaalle pienelle vierasta hoitajaa? Minkälaisia kokemuksia teillä, jotka olette tällaista palvelua käyttäneet?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
2/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei tuommoisessa työpaikkakulttuurissa vaan käy, ja miehesi urasta jäisi jäljelle vain kakkavaippa.

joten joko sun on oltava kotona itse (ja työnantajasi muistaa sen taatusti pitkään) tai käytettävä sitä kodinhoitajapalvelua.

Sen voi lohduttaa, että sairastelukierre loppuu vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että hoidetaan lapsia vuorotellen, lapset 2 ja 3. Nyt to ja pe meillä oli ekaa kertaa hoitaja työnantajan piikkiin ja hyvin oli sujunut. Sinuna kokeilisin tuota, ainakin sen isomman sairastellessa. Lasten tarhassakin täällä Espoossa on ollut ihan koko ajan sijaisia, joten ei tuo niin hankala juttu ollut. Ja olihan lapset sentään kotona. Meillä siis nuorin 2 v 1 kk, eli aika pikkuinen hänkin.

Vierailija
4/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(minulla oma työnantajani kustantaa hoitajan, jos sitä haluaa käyttää). Yleensä ne päivät kun lapsi on todella kipeä (kovassa kuumeessa tms) olen itse ollut kotona. Lastenhoitajaa olen itse käyttänyt ns toipilaspäiviin, eli kun lapsi alkaa olla jo terveempi, mutta ei aivan päiväkotikunnossa vielä kuitenkaan. Tämä on mahdollistanut sen, että puolikuntoista lasta ei ole koskaan tarvinnut vielä hoitoon.

Ensimmäisen kerran tällainen hoitaja taisi olla meillä silloin kun tytär oli 1v10kk. Ja sen jälkeen on pari kertaa ollut myöhemminkin (tytär nyt 2v7kk). Todella hyvin on mennyt. Hoitajat ovat olleet tosi luotettavia ja mukavia ja lapsi on viihtynyt heidän kanssaan hyvin.

Vierailija
5/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanon tämän henkilönä, joka on tehnyt töitä tuollaisena sairaiden lasten vahtina. Ihan hyvin mennyt, ei sen kummempia. Lapset ovat kipeänä suhteellisen helppoja hoidettavia ja omassa kodissa on kuitenkin ihan hyvä ja turvallinen olo.

Vierailija
6/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka sairastelu kestää koko viikon, minä olen yhden ja mies yhden päivän töistä pois ja sitten kolmeksi päiväksi voi ottaa tuon hoitajan.

Vierailija
7/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän saa olla kotona sairaan lapsen kanssa kolme päivää " hoidon järjestämiseksi" , ei siksi että itse hoitaisi ja olisi sen takia töistä pois. Kolmessa päivässä pitäisi siis järjestää joku muu hoitaja, jos sairaus jatkuu. Miehesi työpaikalla se on jo järjestetty kotiin tulevan hoitajan muodossa, joten hän ei voi olla töistä pois.

Ymmärrän kyllä huolesi, en varmaan itsekään mielelläni vieraaseen hoitajaan turvautuisi, vaan minkäs teet jos töissä on oltava. Työelämä ja sairaat lapset ei oikein vaan sovi yhteen millään.

Vierailija
8/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin hoitajiin tutustu, jos ei koskaan palvelua käytä - jostain pitää aloittaa. Sitä paitsi lapselle voisi olla hyväksikin olla joskus uuden ihmisen hoidettavana, luottamus muihin aikuisiin kuin omiin vanhempiin kehittyy.

Ymmärrän miehesi pointin - ja sinunkin - mutta ei äiti tai isä ole ainoa oikea hoitaja sairaalle lapselle. Kokeile edes muutaman kerran, ei yksi kerta vielä välttämättä kerro koko totuutta.

Vierailija
9/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti käyttää tuo mahdollisuus.

meilläkin ollaan jatkuvasti pois, ja tää on tosi surkeeta. samanikäiset lapset. onneks mun äiti pääsee joskus auttamaan.

Vierailija
10/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en lukenut tarkemmin, ovatko lapsesi pph:lla vai tarhassa. Pph on kuitenkin joskus poissa ja silloin lapset ovat varahoitopaikassa. Päiväkodissa taas opettajat ovat usein poissa ja heillä on koko ajan sijaisia. Ainakin meidän lasten päiväkodeissa on ollut paljon hoitajien vaihtelua. Ihan samalla tavalla ne lapset ovat siellä hoidossakin vieraan hoidossa. Aivan hyvin voit pyytää miehesi työpaikasta tuota palvelua.

Vierailija
11/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miehesi on oikeasti aika hankala olla töistä pois kuin korkeintaan ihan lyhyen ajan, ehkä päivän joskus.

Sinullahan on asiat tosi hyvin, kun tuollainen hoito on tarjolla! Sinuna tekisin niin, että hoitaisin lasta sen pahimman sairaspäivän tai kaksi, ja sitten mieheltä hoitaja kotiin. Voi olla sitten toipilaana hoitajan huomassa. Hoitajasta tulee tuttu; ja onhan lapsesi jo muutenkin kodin ulkopuolisessa hoidossa!

Jos työnantajasi saa tietää että teillä on tällainen etu käytössä, etkä käytä sitä vaan olet tämän tästä viikon pois, niin ... ei se kyllä sinun uranäkymiäsi paranna.

Ole rohkea ja kokeile edes, se voi sujua paremmin kuin uskotkaan.

Vierailija
12/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmasti sitten kokeilla sitä miehen työpaikan kautta saatavaa hoitajaa. Ja ymmärrän tosiaan miestänikin siinä, että hänen on vaikea olla pois, jos heillä kerran tuollainen hoitajamahdollisuus on käytettävissä.

Tiedän, että kuulostan höpsöltä, kun tuollaista hoitopalvelua arkailen käyttää. Onhan lapsi tosiaan normaalistikin vieraiden hoidossa (tarhassa), mutta jotenkin eri tilanne, kun lapsi kipeä ja olo hänellä muutenkin surkea.

Mietin sitäkin, että jos tuota lastenhoitopalvelua joutuu käyttämään esim. viikonkin putkeen, niin saakohan joka päivälle aina saman hoitajan? Kurjaa olisi sekin, jos joka päivä lapsen pitäisi tutustua aina uuteen hoitajaan.

Esikoisen kohdalla en arkailisi tuota hoitopalvelua niin käyttää, mutta tämän pienemmän kohdalla jännittää, kun hän osaa olla kipeänä vielä niin erityisen reppana. Muutaman kerran on onneksi isoäiti hoidossa auttanut, joten ehkäpä se onnistuisi vieraankin hoitajan kanssa.

ap

Vierailija
13/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt kahden vuoden ajan ollut mahdollisuus lapsenhoitajan käyttöön. Ainakin meidän työpaikalla työnantaja on nimenomaan painottanut sitä, että hoitajan käyttö on vapaaehtoista. Halutessaan voi sairaan lapsensa edelleen hoitaa itse, mutta halutessaan voi ottaa hoitajan. Me olemme ottaneet hoitajan usein nimenomaan noihin toipilaspäiviin ja kokemukset ovat todella positiivisia.

Kyllä meillä ainakin on sama hoitaja pysynyt aina koko sen ajan mitä olemme kerrallaan tarvinneet. Mutta sitten seuraavalla kerralla on saattanut olla eri hoitaja.

Uskalla vaan rohkeasti yritättää.

Vierailija
14/14 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on venäläinen ei ole paha, mutta kyllä minä haluan että sairasta lastani hoitaa joku joka häntä ymmärtää...

Eli en olek äyttänyt hoitajaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme