Mitä omalle tytölle lahjaksi (7v)
Meillä on kaksi lasta, joista pojalle voisi ostaa lahjaksi yhtä ja toista kuten legoja, ritareita, cars-juttuja, autoja, lentokoneita, petsejä...
Tytön toivelistalla on petsejä, petsejä ja petsejä. Isoja ja pieniä, pelejä ja herätyskelloja. Niitä on ostettu, mutta tasapuolisuuden nimissä pitäisi olla muutakin. Ja pikkuvelikin rakastaa petsejä ja on kateellinen, kun siskolla on moninkertainen määrä tai jos tämä saa jonkin erikoisemman pets-jutun ja hän ei. Molemmat saavat kyllä myös palapelin, kirjoja, pelejä, mutta jotain muutakin lelua tms. pitäisi tytölle olla. Barbeista, bratzeistä ja nukeista ylipäätään ei välitä. Pehmoleluja on jo paikat väärällään.
Jo viime vuonna meillä oli tämä ongelma. Poika sai valtavassa paketissa parkkitalon eikä tytölle löytynyt vastaavaa.
Kommentit (4)
tietokirjoja sekä alkupolku tietokonepelejä ostaisin ainakin minä koululaiselle. Päiväkirja, askartelupakkaukset, askarteluhelmet jne. on kanssa hyviä. Tosin itse kyllä en käsitä miksi moista lelumäärää lapselle keräät jouluna, mutta jokainen tyylillään. Eikä luistimet muut urheiluvälineet, kivat tyttömäiset vaatteet, lakanat/pyyhe tms, korurasia ja korut voisi olla mukana listalla korvaamassa osan leluista?
Ei meillä kaikkea tuota ole ostettu, joita mainitsen lasten toivovan. Petseistäkin vain niitä peruslemmikeitä. Olen myös piilottanut useimmat lelukatalogit suoraan jätepaperinkeräykseen, etteivät lapset tietäisi mitä kaikkea heillä ei ole. Ja kyllä meillä järkilahjojakin annetaan kuten lakanoita, pyyhkeitä, lautasia yms. Esim. yöpukuja on jo liikaakin. Etenkin isoäidit antavat mielellään järkilahjoja. Urheiluvälineet tälle talvelle on. Puukko on nyt tulossa, niin saa sitten mökillä tehdä kaarnaveneitä ja tiedä vaikka partioonkin menisi.
Meillä kuitenkin (minun suvussani) on aina vietetty joulua aika isosti, vaikka aina yritetään hillitä. Ostan myös vuoden varrella alennuksista lahjoja varastoon ja joulun alla pitää sitten oikeastaan vain tasapainottaa tilanne, että lapset saavat tasapuolisesti - ja siksi kysyin vinkkejä.
Kun ei riitä, että omasta puolesta keksii lahjat lapsille. Lisäksi pitää antaa kaikille isovanhemmille vinkkejä ja joskus kummeillekin. Ja minun vanhempani tosiaan mielellään antavat monta pakettia.
Ymmärrän tuon tuskan, meillä on myös olltu tapana viettää joulua ja lapset saavat kivaa lahjaksi, jokainen jonkun isomman ja sitten muuta pientä mukaan,
Vein mimmin lelukauppaan jokin aika sitten, kävimme yhdessä ostamassa vuotta vanhemmalle kummitytölleni synttärilahjaa ja samalla katseltiin, mikä on oikeasti kivaa yhdessä. Petsit ovat kiehtoneet koko sykysyn, kun kavereilla tuntuu olevan, kenellä enemmän, kenellä vähemmän. No siellä todettiin sitten, että onkohan noilla sittenkään kiva leikkiä. Meillä kiinnittivät eniten huomiota:
Pienet kangaspuut, joilla voi itse kutoa
Tyttöjen legot, eli linnat ja niihin liittyvät jutut
Isot helmi ja koruaskartelupakkaukset
Bratz pakkaus, jossa saa kammata ja värjätä itse nuken hiuksia
mikrofoni ym pakkaukset musiikin esittämiseen.
"Nalletehdas" jolla saa itse tehdä pehmoleluja.
Eppu kun on, olemme myös miettineet näitä oppimista edistäviä tietsikkapelejä, alkupolkuja sun muita.
Viime vuonna ostettiin hänelle oma cd soitin, oli riittävän"iso" ja se on ollut hieno homma.
Meillä on kolme tyttöä ja tavaroiden paljous on hirvittänyt jo vuosikausia. Olemme pyrkineet vähentämään krääsän määrää ja antaneet tytöillemme mm.:
- kylpyläpäivälahjakortti 4:lle ja lapsi saa valita mukaantulijat
- lahjakortti kampaajalle, voi sisältää monta asiaa
- ratsastuskouluun alkeiskurssi
- retkilahjakortti eli lapsi saa päättää minne koko perhe lähtee päivän retkelle, mitä siellä syödäään jne
- ruokalahjakortti eli lapsi saa päättää seuraavan kaksi kuukautta jokaisella viikolla tiettynä viikonpäivänä ruokalistan ja osallistua ruoan valmistukseen yhdessä vanhempien kanssa
- laululupa eli lapselle luvataan koko perheen voimin laulaa ja soittaa joka sunnuntai tunnin ajan pääsiäiseen asti
- myös käsityöt kiinnostavat joitakin tyttöjä, esimerkiksi kanavatyöt, ristipistot, helmipunonta, virkkaaminen tms, johon voi ostaa tarvikkeita
Minun äitini, entinen ammattiompelija, antoi kahdelle vanhimmalle tytöllemme jokunen vuosi sitten joululahjaksi omepulahjakortin. Siinä luki: Tämä kortti oikeuttaa ompelemaan mummon kanssa kaksistaan ompelukoneella 10 kertaa. Voitte uskoa, että nämä tytöt ompelivat jo alle 10-vuotiaina paremmin kuin minä! Todella ihana lahja.
Lahjan ei siis todellakaan tarvitse välttämättä olla mikään tavara. Lapsen mieleen voi hyvä kokemus jäädä paljon paremmaksi lahjaksi kuin kaappiin sullottava, joka ikinen ilta siivottava esine.