Miten käy eskarissa jos lapsi ei osaa pyyhkiä takapuolta itse? :(
Kommentit (25)
Tähän mennessä ei vaan ole otettu asiaksi.. Olen halunnut aina itse lapselta pyyhkiä, mutta tuskinpa sellainen koulun opettajan työnkuvaan kuuluu ;)
Kyllä meillä esikoisen eskarin tutustumislomakkeessa sanottiin, että eskariin mennessä pitäisi itse opetella käymään vessassa, voiteleman leivät, solmimaan kengännauhat, syömään itsenäisesti jne.
Se on vanhempien tehtävä opettaa se ennen eskariin menoa. Meillä 5 vuotias ei edes anna pyyhkiä vaan pyyhkii ihan itse. Meillä nääs opetetaan nämä vessa asiat kotona.
Ei niillä ole aikaa käydä toisten perseitä pyyhkimässä.
T: neljän lapsen äiti.
meilläkään 5,5 vuotias pyyhi ite (kotona)...mutta johtuu laiskuudesta. Päivähoidossa joutuu kyllä peppunsa pyyhkimään.
Tässähän on aikaa vielä opetella vaikka kuinka, kyl se siitä! :)
Olin joskus koulunkäyntiavustajana ja siellä oli joukossa yksi poika joka ei osannut mitään. Todella raivostuttavaa kun tammikuussa 7v täyttänyt poika huutaa niin että koulu raikaa " pyyyyyhhhkimääään!! " . Ja mun muka olisi se perse pitänyt pyyhkiä. No ei tod. Sanoin, että siinä on vessapaperia rullassa, että ihan itse otat siitä ja perseesi pyyhit. Kyllä se itki ja sitä kuvotti, mutta pyyhki perseensä eikä sen jälkeen apua siihen pyytänyt.
Meillä ei ole lasten takapuolia pyyhitty. Kun vaippa on jäänyt pois niin itse on saaneet perseensä pyyhkiä.
Vierailija:
Olin joskus koulunkäyntiavustajana ja siellä oli joukossa yksi poika joka ei osannut mitään. Todella raivostuttavaa kun tammikuussa 7v täyttänyt poika huutaa niin että koulu raikaa " pyyyyyhhhkimääään!! " . Ja mun muka olisi se perse pitänyt pyyhkiä. No ei tod. Sanoin, että siinä on vessapaperia rullassa, että ihan itse otat siitä ja perseesi pyyhit. Kyllä se itki ja sitä kuvotti, mutta pyyhki perseensä eikä sen jälkeen apua siihen pyytänyt.Meillä ei ole lasten takapuolia pyyhitty. Kun vaippa on jäänyt pois niin itse on saaneet perseensä pyyhkiä.
Autetaan tietty ja eskarivuoden aikana kannustetaan siinäki omatoimisuuteen pikkuhiljaa
Kun siirrytään 5-6v ryhmään pitää itse pyyhkiä.
Susta ei voi sanoa, osaatko edes kirjottaa vielä?
Koska olen tosiaan voinut lenkkeillä, sillä aikaa kun sinä pyyhit koululaistesi paskaisia perseitä!!
opettele tosiaan ekaks puhumaan ja kirjottamaan oikein, niin jospa sen myötä kaikki muuki sujuis paremmin!
Vierailija:
Koska olen tosiaan voinut lenkkeillä, sillä aikaa kun sinä pyyhit koululaistesi paskaisia perseitä!!
Onpas taas täällä porukkaa...
Ap:lle :
Meillä ryhmäavustajat pyyhkivät. Eskarivuoden aikana opeteltiin sitten pyyhkimistä.
mutta itse olen sitä mieltä, että nuo asiat pitäisi jo olla 5- ja 6-vuotiaalla eskarilaisella hallussa.
Mutten myöskään ole isojen mukuloiden perseitä pyyhkinyt, ovat tehneet sen itse 4v alkaen. Ja pituus 170cm, paino 58kg. Sä?
(alta)vastaajat ovat jotain kaupunkilaisia prinsessoja, jotka eivät ymmärrä murreilmaisua " helevetti" . Sopii tohon perseenpyyhkimiseenkin hyvin. On muuten lapsen kannalta todella noloa joutua pyytämään apua moiseen, kun kukaan muu ei tarvitse... T. 7
Mun tyttö on nyt eskarissa. Reilu vuosi sitten, alkukesästä, oppi pyyhkimään pyllynsä itse ja syksyllä meni reippaana eskariin.
linjana, että lapsi pyyhkii tai jättää pyyhkimättä itse.
Normaalissa esikouluissa lasta varmasti kannustetaan omatoimisuuteen, mutta apua saa tarvittaessa.
Koulun yhteydessä olevissa esikouluissa ei varmaan ole henkilökuntaakaan peppujen pyyhkimistä valvomaan.
Älä huoli. Isolla osalla perheistä on jäänyt lapsilta oppimatta jokin " kaikkien muiden" mielestä ihan normaali taito.