Äidin raskaudenaikainen stressi + vaikutus vauvaan
Äidin raskaudenaikainen stressi + vaikutus vauvaan
Voikohan äidin raskaudenaikainen, pitkään jatkunut stressi näkyä tai vaikuttaa vastasyntyneeseen? Siis että vauvakin olisi " stressaantunut" , itkuinen heti syntyessään? Onko kellään tietoa tai kokemusta? Miten pitkään tällainen stressireaktio voi vauvassa näkyä? Mikä on mielestänne liiallista stressiä raskauden aikana?
Siitähän on ihan tutkittua tietoa, että raskauden aikana sikiö reagoi äidin tunnetiloihin, mutta kiinnostaisi tämä synnytyksen jälkeinen aika! Onko kellään omakohtaisia kokemuksia vaikkapa eri raskauksista ja sen aikaisista elämänmullistuksista tms., jotka olisivat ehkä vaikuttaneet vauvan ei nyt luonteeseen, mutta ärtyisyyteen?
Kommentit (17)
mulla kuoli mies raskausaikana, joten stressiä oli aika hurjasti. Mutta enpä osaa sanoa, olisiko voinut vaikuttaa lapseen ja miten, kuka osaisi erotella, mikä on normaalia persoonallisuuspiirrettä ja mikä jotain poikkeavaa.
Kätilö sanoi vauvaa heti syntymän jälkeen kiukuiseksi kuin ampiainen, oli tosi itkuisa, yksikään vastasyntynyt ei itkenyt niin paljoa osastolla. Vauvalla oli koliikki, oli tosi ärtyisä vauva, mutta kasvoi hyvin. On edelleen temperamentiltaan haastava lapsi.
Lapsi helppo kuin mikä. Synnärilläkään en oppinut erottamaan oman vauvan itkua, kun se ei koskaan itkenyt. Nukkunut yönsä heräämättä 2 kk ikäisestä. Ei mitään kamalaa uhmaikää. Lapsi 5-v.
Muutettiin asuntoa, olin yksinäinen ja voin huonosti paljon raskausajasta. Sitten kun olin viimeisilläni jouduin tosi pelottavaan väkivaltaiseen tilanteeseen.
Kuten 6, munkaan vauva ei itkenyt kertaakaan synnärillä, tyytyväinen rentoreiska, söi ja lihoi. Helppo kuin mikä, niinkuin on vieläkin. Sen lisäksi on tosi nokkela, sosiaalinen ja aurinkoinen lapsi.
Eli äidin raskausajan stressi vaikuttaa sikiön hermoston kehitykseen, ja sitä kautta vauvan stressinsietokykyyn ja reagointiin stressitilanteissa.
oli Ruotsalainen tai Norjalainen, jossa tutkittiin naisten työstressin vaikutusta syntymättömään lapseen. Siinä huomattiin selviä eroja stressittömien ja stressattujen lasten terveydessä. Työstressin todettiin aiheuttaneen mm itkuisuutta ja koliikkia, sekä myöhemmällä iällä oppimisvaikeuksia. Myös ennenaikaisen synnytyksen lisääntyminen oli selkeää. Tietysti se ennenaikaisuuskin voi tuoda noita ominaisuuksia lapseen.
Sen sijaan esim. läheisen kuolemasta tai sairudesta johtuvan stressin ei todettu vaikuttavan lapseen. Eli stressiä oli sen tutkimuksen mukaan erilaista.
Oli yllättävää, järkyttävää kuolemaa, muutto ja ylitöitä. Lapsi syntyi laskettuna aikana, mutta oli vaikea kuin kiinan kieli. Koliikki kesti vuoden.
kärsin masennuksesta, joka on toki vähän eri juttu kuin stressi... mutta lääkäri sanoi, että raskauden aikana on parempi vaihtoehto vauvalle syödä masennuslääkettä kuin olla masentunut ja stressaantunut unen puutteen takia. Itse asiassa kolme eri lääkäriä totesi näin.
On todettu, että äidin stressi vaikuttaa sikiön kehitykseen, mutta ei tarkasti tiedetä, miten. Lapsiveden kortisoli- ja testosteronimäärät nousevat äidin ollessa stressaantunut. (Molemmat ovat siis stressihormoneita ja vaikuttavat myös sikiön kehitykseen.)
Googlaa pregnancy stress syndrome tai prenatal stress syndrome jos haluat tietää lisää. Jos työstressi on kova raskausaikana, ei ole ollenkaan huono ajatus jäädä kotiin tai olla ainakin välillä saikulla. Raskausaika on kuitenkin lyhyt aika elämästä.
Olin todella stressantunut,mutta jos vauva on normaali painoinen,ei ole enää hätä,ei vaikutusta enää,eikö?
Näin mulle kertoi psykiatri, kun kävin koko raskauden ajan terapiassa masentunesuuden, ja ahdistuksen vuoksi. Poika syntyikin rv 35, liekkö ollut masennuksen syytä. Muut lapset olleet yliakaisia.
mun vauva oli syntyessään 3380 ja 50 cm 38rv
Olin todella stressantunut,mutta jos vauva on normaali painoinen,ei ole enää hätä,ei vaikutusta enää,eikö?
vauva syntyi 41 tasan, 3675g ja 50cm. en oo nähnyt mitään vaikutusta.
iloinen ja terve vauva.
ja tilastollisesti merkittävä ero ei välttämättä näy käytännössä. Esim. voisi kuvitella tutkimuksen, että stressaantuneille äideille syntyy 3 koliikkivauvaa/sata äitiä ja ei-stressaantuneille yksi sadasta. Ero olisi suuressa ryhmässä tilastollisesti merkitsevä, mutta käytännössä ei ennustaisi mitään yhden äidin kohdalla.
Ihmiset ovat vauvasta asti erilaisilla ominaisuuksilla varustettuja, ja jotkut sietävät enemmän stressiä kuin toiset, saavat helpommin tiettyjä sairauksia, allergioita jne.
jos vauva on terve ja kaikki hyvin, miksi pitäisi huolehtia? Ja jos tulee koliikkia tms. niin ei siitä voi mitenkään tietää johtuiko stressistä vai olisiko tullut muutenkin.