Milloin te tajuatte ettei lastenrattaita saa jättää rappukäytävään?
' ' Kerrostalon porraskäytävään jätetyt lastenrattaat sytytettiin palamaan Tampereen Sepänkadulla lauantaina aamuyöllä noin kello 2.40.
Rattaat paloivat voimakkaaasti ja porraskäytävä tuli täyteen savua.
Palokunta sammutti rattaat ja tuuletti porrashuoneen. Asuntoihin saakka savua ei päässyt, koska ovet pysyivät kiinni.
-Ihmiset nukkuvat tuohon aikaan, sanoo palomestari.
Rattaiden sytyttäjää ei ole vielä saatu kiinni. Poliisi tutkii tekoa tuhotyönä. ' '
Kommentit (64)
Vierailija:
Siellä on melkein joka rapussa ainakin yhdet rattaat sen takia säilytyksessä. Mutta ehkä pitäis sitten olla niin, ettei Helsingin keskustan alueella (esim. Töölö, Punavuori, Ullanlinna, Krunikka) saisi asua ollenkaan lapsiperheitä, joilla on ratasikäisiä lapsia. Eli kaikki lapsiperheet vaan lähiöihin, varsinkin niihin uudempiin, missä on vaunuvarastot olemassa.
Noudatanko paloturvallisuuslakeja vai en, elänkö lähiössä vai kantakaupungissa, ekakerroksessa vai kuudennessa, teenkö lapsia vai en, viitsinkö säilyttää rattaita kotonani vai käytävällä...
ja rappu on tosissaan aina lukossa just siks että " asiankuulumattomat"
ei rappuun pääsisi...
T:21
palon leviämistä niin joudun osaltani vastuuseen koska en ole noudattanut turvallisuusohjeita. Näin mulle sanottiin. Siksi minä en ainakaan uskalla ottaa riskejä. Jos palo tulee, niin ei siinä selitykset auta. (pienet lapset+kauppakassit) Itse muutimme hissilliseen taloon jossa kulkeminen lasten kanssa on helpompaa.
Eiköhän kaikki asuinalueet ole tarkoitettu myös lapsiperheille? Mutta ehkä pitäis laittaa keskusta-asunto pariksi vuodeksi vuokralle ja muuttaa siksi aikaa jonnekin muualle, missä on joko hissi tai vaunuvarasto ja kun lapset ovat luopuneet rattaista, takaisin siihen omaan asuntoon.
Ehkä sinun pitää tehdä juuri noin, tai sitten alkaa ottamaan vastuuta ja toimia niinkuin aikuinen ihminen.
ärsyttää, aika outoa siis. Hankalia nämä säilytyskysymykset kyllä. Itselläni kolmet rattaa ja kaikki sisällä kun ei vaunuvarastoa eikä rappuun saa jättää. ei voi mitään.
Jos varastoa ei ole, pitää vaunut tuoda sisälle asuntoon. Tai sitten jätät ne edelleen lakia rikkoen ja muiden turvallisuuden vaarantaen käytävään ja jatkat elämääsi, koska ' ' ei ole koskaan aiemminkaan mitään sattunut' ' . Turhaan alatte marttyyreiksi te hissittömässä ja varastottomassa talossa viidennessä kerroksessa asuvat kolmen lapsen yksinhuoltajat.
LASTENRATTAILLE PAIKKA VARASTOSTA. Se voi sijaita esim. pyöräkellarissa, johon lapulla osoitetaan paikka lastenvaunuille. Eli ottakaa uusavuttomat yhteys isännöitsijään.
voivat ne myös olla tiellä yrittäessäsi pelastautua. eli sovitaanko että jätetään ne lastenvaunut ihan suosiolla niille varatuille paikoille ettei kukaan ihminen menetä henkeään laiskuuden vuoksi?
Palotarkastaja kielsi sen käytön. Ei taida arkkitehdin ja palotarkastajan näkemykset oikein kohdata. :)
rattaita tai muutakaan ei saa jättää käytävään vaan niille varatuille paikoille...
käytäntö on eri.
itse vedän ahtaaseen eteiseemme aina ne sisään, koska mulla itsellä on olo, että esim. joku vois sylkäistä niihin ihan vaan huvikseen.
vaikka meillä vaunuikäinen itseä vituttaa naapurin rattaan käytävässä, johon meinaan aina kompastua.
toisaalta suomi on sellainen v...n holhousyhteiskunta - ranskassa esim. käytävät on täynnä viherkasveja, hyllyjä, rattaita jne... ja viihtyisämpää on.
asumme kerroksessa 6. ostin sellaiset rattaat mitkä saan kuljetettua ylös asti, koska tiedän missä asun ja mitkä ovat asuntoni rajoitteet ja mahdollisuudet.
lastenrattaiden jättäminen rappukäytävään ei ole sallittua. Ne jätetään joko ulos tai ulkovarastoon tai viedään kotiin. Vaihtoehtona ei voi olla muiden ihmisten (ja oman) turvallisuuden vaarantaminen.
enkä tosiaan jättäis minäkään 800 euron vaunuja varastoon tai käytävään vaikka meillä on tosi turvallinen taloyhtiö...
Vuanut on yleensä niin kätevästi siinä esillä. Ei tulisi kyllä mieleenikään jättää omia rattaita mihinkään muiden armoille :D
mä vaan olen taas niin kiltti ja yksinkertainen, että jos jokin asia on kielletty, niin sitten minä uskon sitä kieltoa...
Eli, mä vedän aina vaunut sisälle meidän kapeaan eteiseen, josta ei oikein mahdu kulkemaankaan, kun vaunut on siinä. Noh, me asutaankin kyllä tässä kämpässä vain väliaikaisesti ja tiedettiin, kun tämä vuokrattiin, että vauva on tulossa ja siksi valitsimme katutason kämpän... eli kärrit on helppo vetää sisälle.
Laki ja käytäntö on monessa asiassa eri... Laki sanoo käsittääkseni nykyään myös sen, että taloyhtiössä on oltava 1 autopaikka / asunto... jep... kuinkakohan monessa paikassa tämäkään toteutuu?
Meidän talossa on myös sellainen avoin vaunuvarasto. Eli eteisessä on sermeillä eristetty vaunuille tila... eikai tuo tosiaan ihan laillista ole. Täällä on kuitenkin rappukäytäviin ovet auki 06-21:00.
Ensinnäkin joissain taloissa ei ole minkäänlaista vaunuille tarkoitettua paikkaa, hissi on liian pieni, ja silti perheen pitäisi päästä liikkumaan. Silloin ne vaunut tulee jätettyä sinne rappuun.
Esim. meidän talossa on todella iso ala-aula, josta olisi helppo eristää vaunuille sopiva tila, sitä on pyydetty monta kertaa, mutta kun huoltoyhtiö vaihtuu vähän väliä, niin mikään ei etene.
JA sitten tollot tulipalosta:
Ensinnäkään jos käytävissä on savua tai liekkejä, niin silloin pitää PYSYÄ OMASSA KODISSA; ei lähteä mihinkään " pelastautumaan" .
Toisekseen ei meidän rapussa ainakaan ole mitään palavaa, joten jos siellä yhdet vaunut kärtsäisi, niin sittenhän kärtsäisi, mitään muuta syttyvää ei ole.
Kolmanneksi, tämä on taas ihan hirveän suuri ongelma, eiks niin? Suomessahan kuolee ja vähintään loukkaantuu sekä kiinteistöjä tuhoutuu niiden rapussa olevien lastenvaunujen takia ihan tolkuttomasti.
Suomalaiset on kyllä sellasta pilkunnussijakansaa että oksat pois.
Selvästi joku maho lehmä, joka vainoaa lapsiperheitä.
Katsos, kun kaikki eivät halua asua jossain Espoon perukoilla okt:ssa.