Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rahoititte äitiysloman ja mahdollisen hoitovapaan? Pärjäsittekö äp-rahalla vai

Vierailija
16.02.2008 |

oliko teillä säästöjä etukäteen lasta varten? Jos olitte ennen lasta töissä niin miten jaoitte perheen kustannukset äitiysloman aikana, maksoiko mies äitiysloman/hoitovapaan aikana enemmän yhteisistä kuluista? Miten saitte sovittua kulujen jakamisesta uudessa tilanteessa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taisin kustantaa vauvan menot ja suurimman osan ruokamenoista ja maksoin omat laskut yms. Mies piti yllä taloutta muutoin (vuokra, asumisen muut kustannukset jne.).

Kun sitten joskus saamme toisen lapsen niin aion elellä herroiksi niillä tuloilla kun olen tottunut kitsasteluun;-)

Vierailija
2/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin jäämisestä pitää päättää yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen lapsi, yhteinen perhe, Yhteiset menot, ja tietysti yhteiset rahat!

Vierailija
4/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli aika vaikeaa ja palaisn sen vuoksi takaisin töihin...

Vierailija
5/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

oliko teillä säästöjä etukäteen lasta varten? Jos olitte ennen lasta töissä niin miten jaoitte perheen kustannukset äitiysloman aikana, maksoiko mies äitiysloman/hoitovapaan aikana enemmän yhteisistä kuluista? Miten saitte sovittua kulujen jakamisesta uudessa tilanteessa?

Perheen kustannukset jaettiin tietysti niin, että se kuka tienasi enemmän, myös maksoi suhteessa enemmän, sillä perhehän on YHTEINEN YRITYS, ME, eikä kaksi minää, varsinkin kun siihen tuli lisäksi yksi " hän" . Avioliittolaissakin sanotaan, että puolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että " puolisot ovat velvolliset kykynsä mukaan osallistumaan yhteisen talouden kustannuksiin ja elättämään toisensa. Tämä ei tarkoita välttämättä rahasuoritusta, vaan elättämistä on varojen ja tulojen puuttuessa myös kotityö. Se puolisoista, jolla on suuremmat tulot ja varat, kustantaa suuremman osan yhteisestä taloudesta ja toisen henkilökohtaisista tarpeista" , sitaatit teoksesta Joka kodin suuri lakikirja.

Vierailija
6/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä maksetaan. Se enemmän, jolla on enemmän.

Meillä pienet menot tekevät sen, että ei ole ikinä ollut ongelmia rahan riittävyyden kanssa, vaikka miehenkään palkka omassa yrityksessään ei ikinä nouse 2000 euroon kuukaudessa. Asumme Pohjois-Suomessa maalla, asuminen on halpaa.

Mielestäni ilman muuta miehen pitää maksaa enemmän hoitaessa kotona lapsia, jos hän tienaa enemmän.

Minusta on surullista ja ihmeellistä lukea näitä, (en tarkoita sinua ap) että nainen maksaa omat ja lasten kulut siksi, että miehen mielestä hän itse ei ole perheessä vastuussa kuin itsestään. Ennen nainen hoiti kodin ja lapset, mies tienasi, onko nykyisin joissakin perheissä niin, että nainen hoitaa ihan kaiken.. Ja sitten vieläkin kuulee sekä naisten että miesten valittavan " tasa-arvovouhotuksesta" , " voi miesraukkoja, kun naiset ovat jo liian tasa-arvoisia" .

Vierailija
7/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä noin vuoden ennen äitiyslomaa ja mies hiukan pidempään, säästettiin äitiyslomaa/hoitovapaata varten noin 15 000, josta pieni osa käytettiin asunnon ostoon. Äitiyslomalle jäädessä tilillä oli 10 000 ja siihen ei tarvinnut kajota äitiysloman/hoitovapaan aikana. Pärjäsimme mun ansiosidonnaisilla äitiyspäivärahoilla ja sit kotihoidontuella sekä miehen palkalla.

Tokaa äitiyslomaa/hoitovapaata varten tilille oli kertynyt jo 30 000 ja vaikka olin pitkään kotona, ei taaskaan tarvinnut kajota säästöihin (mitä nyt ylimääräisiä lyhennyksiä tehtiin lainaan). Hoitovapaalla hankin kyllä tuloja/kokemusta freelance-toimittajana.

Meillä on yhteiset rahat vaikka kummallakin on oma tili, mihin palkka/tuet tulee. Mä hallinnoin rahoja, mies ei edes tiedä paljonko tilillä on - tietää, että ennen uuden auton ostoa pitää keskustella ja normaalijuttuihin rahat riittää. Kumpikaan ei ostella oikein mitään, mut matkustellaan pari kertaa vuodessa.

Vierailija
8/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tonni kuussa käteen ja sillä pärjäsi oikein hyvin. Maksoin lainanlyhennyksen ja omat laskut ja ostin vauvalle ja itselle vaatetta. Mies maksoi ruoat ja auton ja muut laskut (sähkö yms.)

Nyt hoitovapaalla on tiukempaa, maksan omat laskut ja jotian ruokia tms. ja mies maksaa loput, eli asumiset ja isommat ruokaostokset ja muut. Miehen tulot ehkä 1500 kuussa, siis käteen jäävät tulot.

Vierailija
9/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen myötä perheen taloudellinen tilanne muuttuu.

Jos mies ei ole valmis kantamaan siitä osaansa niin unohda koko juttu ja hanki uusi mies, joka on valmis osallistumaan lastensa elatukseen!

Meillä on aina ollut yhteiset rahat, jo ennen lasten syntymää.

Se maksaa jolla on rahaa, molemmilla myös käyttöoikeus toisen tilille.

Kotiinjääminen on ollut molempien yhteinen päätös ja sitä on rahoitettu minun satunnaisilla työtuloillani ja miehen ylitöillä.

Vierailija:

Vierailija
10/10 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan perhe, eikä meillä ole kummallakaan mitään omia rahoja. Rahat on yhteisellä tilillä ja sieltä maksetaan kaikki. Ei ole ollut mitään ongelmia. Jos tarttee rahaa omiin menoihin, niin sieltä samalta tililtä ne omat ostokset tehdään... Kalliimmista hankinnoista (jos menee omat ostokset yli 100-200 ¿) yleensä jutellaan etukäteen, ettei tuu mitään yllätyksiä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi