Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPE: oletko joutunut tekemään lastensuojeluilmoitusta?

Vierailija
15.02.2008 |

Millaisesta asista? Miten eteni? Millaista tukea sait rehtorilta/kuraattorilta/ohr:stä?





Itsellä kova huoli oppilaasta, mutta johto katsoisi vielä tilanteen kehittymistä...



Virkamies ei voi varmaankaan tehdä ilmoitusta yksityishenkilönä, kun tällä on työsuhde lapseen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on sosiaalityöntekijä, kyllä se tietää mitä tekee

Vierailija
2/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päteviä sosiaalityöntekijöitä, että vähän pienemmät tapaukset (jotka ennen ilmoitettiin heti) joutuvat nyt odotuslistalle.



Ottaa päähän lapsen puolesta. Ja ymmärrän johtoa ja luotan heidän arviointikykyyn ja tajuun nähdä kokonaisuus, mutta silti harmittaa... Oletan, että varhaisemmalla puuttumisella saavutettaisiin enemmän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni sinulla on jopa velvollisuu virkamiehenä tehdä ilmoitus jos olet lapsesta huolissasi. Ilmoituksen voi AINA tehdä nimettömänä. Voit kertoa että näet lapsen päivittäin ja olet hänestä huolissasi (ja selität miksi).

Oppilashuolto EI ole paras ryhmä arvioimaan koska eivät ole niin lähellä lasta kuin sinä.

Jos asiat lapsella on ok, niin hyvä! Jos ei, niin ainakin olet yrittänyt!



Voimia!

Vierailija
4/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulullamme tapana on tehdä aina ilmoitus, jos kriteerit täyttyvät. Eihän sosiaalitoimi muuten edes voi tietää ongelmista. Osa ilmoituksistamme ei johda toimiin juuri resurssi pulan takia, mutta pakkohan ne on kuitenkin kirjata. Ilmoitusten kertyminen tietyn oppilaan kohdalla antaa edes varoituksen.

Vierailija
5/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virassa olevana opettajana minulla on velvollisuus tehdä ilmoitus jos olen huolissani lapsen kasvuolosuhteista. Minä tein ilmoituksen, kun 1. luokkalainen oppilaani alkoi piirtää seksuaalispainotteisia kuvia ja kertoi kuinka pippelillä tönitään ja naisten ja tyttöjen pitää olla hiljaa. Tämä kaikki oli ennen uutta lastensuojelulakia jo vuosia sitten. Toin ilmoituksen tiedoksi OHR:lle ja kuraattorille, mutta jo silloin minun yksiselitteinen velvollisuuteni opettajana oli tehdä ilmoitus, kuraattorille tai OHR:lle kertominen ei poista vastuuta. Vanhemmille ilmoitin tekemästäni ilmoituksesta myös.

Vierailija
6/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat tehneet selväksi, että yhteistyö kodin ja koulun välillä jää heidän puoleltaan minimalistiseksi (kielsivät mm. 1 tunnin pienryhmä opetuksen viikossa).



Meidän koulussamme on sovittu, että lastensuojeluilmoituksen tekee vain kuraattori/psykologi/rehtori. Joten en viitsisi ruveta sooloilemaan.



Ahdistaa vain itseäni, kun on ihan kädetön olo asian suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulu VOI päättää tuollaisia rajan vetoja. Älä nyt naurata.

Vierailija
8/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


(kielsivät mm. 1 tunnin pienryhmä opetuksen viikossa).

Onko molemmat vanhemmat varmasti samaa mieltä että ongelmaa ei ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinusta tuntuu, että tilanteella on hoppu, älä jää odottelemaan!

Vierailija
10/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on virkasi puolesta ilmoitusvelvollisuus. Voit tietysti

olla yhteydessä sosiaalityöntekijään huolestasi myös nimettömänä.

Ymmärtääkseni uusi lastensuojelulaki velvoittaa ilmoittamaan

kaikista huolta aiheuttavista tilanteista avohuollon aikana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... pahimmillaan syyllistyt virkavirheeseen, jos jätät suuren huolen ilmoittamatta!

Vierailija
12/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen, jos lapsen perusturvallisuus on vaarassa. Eli voit tehdä ilmoituksen soittamalla lastensuojelun sosiaalityöntekijälle. Toisaalta kuraattorin kanssa kannattaa myös neuvotella ja kertoa perheelle, että teet lastensuojeluilmoituksen ja millä perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienryhmäopetus kirjoitetaan yhteen. Oletko varmasti pätevä opettamaan näitä lapsia?

Vierailija
14/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Virassa olevana opettajana minulla on velvollisuus tehdä ilmoitus jos olen huolissani lapsen kasvuolosuhteista. Minä tein ilmoituksen, kun 1. luokkalainen oppilaani alkoi piirtää seksuaalispainotteisia kuvia ja kertoi kuinka pippelillä tönitään ja naisten ja tyttöjen pitää olla hiljaa. Tämä kaikki oli ennen uutta lastensuojelulakia jo vuosia sitten. Toin ilmoituksen tiedoksi OHR:lle ja kuraattorille, mutta jo silloin minun yksiselitteinen velvollisuuteni opettajana oli tehdä ilmoitus, kuraattorille tai OHR:lle kertominen ei poista vastuuta. Vanhemmille ilmoitin tekemästäni ilmoituksesta myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silloin lapsi kertoili, että pippelillä tökitään tuonne noin ja että naisten ja tyttöjen pitää olla hiljaa. Jatkokysymyksiin ei sitten enää suostunut yleensä vastaamaan. Muutos piirroksiin tuli lyhyellä aikavälillä, joten huolestuin. Soitin asiasta vanhemmille, jotka olivat myös järkyttyneitä. Kerroin vanhemmille, että minun on virkani puolesta tehtävä asiasta lastensuojeluilmoitus, jonka sitten heti seuraavaksi teinkin. Tilanne päättyi lapsen kannalta hyvin ja asia selvisi.

Vierailija
16/16 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat ovat esim. yhteistyöhaluttomia tai -kyvyttömiä, ei se vielä ole mikään peruste epäillä yhtään mitään, tietysti olisihan se makea kosto vanhemmille tehdä ilmoitus, siinäpäs saisivat, mitäs ovat niin haluttomia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi